Trend mestských SUV (crossoverov) je neutíchajúci a každá automobilka chce potencionálnych zákazníkov osloviť niečím zaujímavým, možno až výnimočným. Výnimkou nie je ani SEAT, ktorý má v ponuke viacero malých modelov, ktoré sa postupom času menia na mestské SUV. A to je dobre!

Crossover je zaujímavý viacerými prvkami, minimálne tromi. 1 – vyššia svetlá výška, čo zaručí o niečo lepšiu prejazdnosť. 2 – zväčša nafúknutá kabína, a teda aj viac životného priestoru pre pasažierov. 3 – výraznejšie oplastovanie exteriéru, ktoré auto opticky rozširuje a robí ho mohutnejším (pripomína skutočné SUV). Oplastovanie má aj ochranný charakter, načo prídete pri jazdách v teréne. V tomto prípade jednoduchšom, nakoľko ARONA má poháňanú iba prednú nápravu (všetky verzie). Otáznym je teda pojem SUV, pod ktorým si mnohí predstavujeme vozidlo s pohonom oboch náprav. Alebo sa mýlim?

Seat Arona je v základe nafúknutá a zvýšená Ibiza, ktorá zaujme najmä ľudí s dobrodružnejším duchom. Osobne sa mi tento štýl páči, nakoľko má viacero výhod. Testovaný kus je vo výbave Excellence, ktorá patrí medzi tie lepšie, pričom nechýbali ani viaceré príplatkové prvky, ktoré sme ocenili.

Dizajn, karoséria a batožinový priestor    

Do oka bijúcim a veľmi pekným prvkom je dvojfarebné lakovanie karosérie. Vyhotovenie môže byť v rôznych farbách, stačí si u predajcu vybrať tú kombináciu, ktorá vás zaujme najviac. Naša Arona bola biela a čiernou strechou. Tento kontrast pôsobí nevtieravo a zaujímavo. Osobne sa mi tiež páči kombinácia biela/oranžová. Arona je presne taká, ako je pre Seat špecifické – je ostrá. Minimálne z pohľadu dizajnu a prelisov – od prednej, až po zadnú časť. Spracovanie karosérie nepôsobí nudne a fádne, jej dynamický výzor a postoj si ma okamžite získal. Je to auto s mladým duchom, čo ocení najmä mladšia generácia. Podarené línie a zmyselné prelisy karosérie dopĺňajú LED svetlomety, ktoré sú známe, ale stále zaujímavé. Svetelný podpis Seatu si s inou značkou iba ťažko zmýlite.

Výrazné prechody medzi jednotlivými časťami sú skutočne výrazné. Čierno lakovaná strecha a stĺpiky sú od zvyšku karosérie oddelené striebornou lištou, ktorá sa smerom ku zadným oknám zdvíha a zakončená je veľkým písmenom „X“, čo označuje prevedenie – Excellence (Toto logo mi pripomína X-trojku, ktorá ich má úplne všade > Recenzia – BMW X3).

Biely je iba stred. Spodok karosérie, vrátane nárazníkov a blatníkov je oplastovaný. Vyzerá to dobre a plní to najmä ochranný účel. Napokon zostalo predĺženie strechy (krídlo na zadných dverách), ktoré dodáva Arone dynamickejší „look“. Samotná strecha s výraznými prelismy je tiež zaujímavá. Aby ste vedeli, že nesedíte v základnej Arone, tak vám to budú pri každom nastupovaní/vystupovaní pripomínať chrómové lišty na prahoch dverí s nápisom Excellence.

Posed za volantom je na tak malé auto príjemný, a to aj pre 2-metrovú osobu, čo bolo prekvapením. Bežné koncernové sedadlá sú bezproblémové, majú dobrý tvar, ale pri dlhších cestách môžete pociťovať určitý nekomfort. Spolujazdcové sedadlo je v zásade rovnaké a ponúka totožné pohodlie. Obe sú nastaviteľné manuálne. Pre zadných pasažierov sú k dispozícii tri skromné miesta. Ideálne obsadenie je 4 pasažiermi, vrátane vodiča. Zadná „lavica“ ponúka základné pohodlie a strmší uhol operadla. Nie je to však nič strašné. Sám som si to vyskúšal a aj s mojou výškou by som tu zvládol bežné vzdialenosti.

Deti sa budú cítiť príjemne a pohodlne. Zadné operadlá sú delené v pomere 60:40 a dajú sa sklopiť do roviny s dnom batožinového priestoru. Nevýhodou je absencia otvoru, resp. sklápateľnej strednej časti na prenášanie dlhých predmetov. Taktiež mi chýbali výduchy vzduchotechniky, čím by si aj zadní pasažieri vedeli regulovať aspoň prietok a smer vzduchu. Týmto však netrpí iba Arona, ale aj mnoho konkurentov. Samozrejmosťou sú aj ISO Fix úchyty na zadných bočných sedadlách. Ak sem dáte dve autosedačky, nikto iný si dozadu nesadne (jedine plyšák 🙂 ).

Batožinový priestor má slušný základný objem – 400 Litrov. Po sklopení zadných operadiel získate viac ako dvojnásobnú kapacitu. V bežnom zložení som dal do kufra väčší kočík a pár nákupných tašiek, čo ocenia najmä mladé rodiny. Na dovolenku to nie je, ale ak hodíte na strechu strešný box, tak prečo nie. Batožinový priestor má krátku nakladaciu hranu a dobré rozloženie, ktoré oceníte pri nakladaní väčších predmetov. Prítomné je dvojité dno, ale aj úchyty pre sieť alebo popruhy. Pod podlahou sa nachádza do jazdová rezerva a potrebné náradie. Výbava a celkové prevedenie je naozaj praktické.

Z prevedenie interiéru nemusí byť každý nadšený. Treba si hlavne uvedomiť, v akej triede a cenovej kategórii sa nachádzate. Pravdou však je, že konkurencia používa tiež tvrdé plasty, ale v niektorých prípadoch pôsobia hodnotnejšie. Koncern však nepustí a pravidlá sú tvrdo nastavené. Palubná doska je v strednej časti obopínaná mohutnou lištou, ktorá má pokračovanie na výplniach dverí. Výhodou je dobré usporiadanie prvkov interiéru a dostatok odkladacích priestorov na drobnosti a telefón.

Rozmery: dĺžka: 4138 mm, šírka: 1780 mm, výška: 1552 mm, rázvor: 2566 mm, svetlá výška: 190 mm, hmotnosť: 1210 kg

Motor, prevodovka a spotreba 

Pod prednou kapotou „klepotal“ malý 3-valec s objemom 999cm3, výkonom 85 kW (115 hp) a max. krútiacim momentom 200 Nm. Tento motor je spriahnutý so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Na moje prekvapenie mal motor dostatok pary a v mestskom prostredí sa cíti ako doma. Je svižný a agilný vo veľkom spektre otáčok a odozva plynového pedálu je tiež celkom slušná. Ideálne nastavenie je v režime Sport, kedy prevodovka netlačí zbytočne tento mini motor do extrémne nízkych otáčok.

V základom režime sa to snaží robiť stále a motoru to neprospieva. Ak idete bežnou pohodovou jazdou a zrazu chcete prudko akcelerovať, tak motor trošku zaskočíte, pričom je cítiť trhanie. To sa mi stalo viackrát. Ešte horšie je to v ľahkom teréne, kedy idete pomaly, pričom prevodovka drží motor v extra nízkych otáčkach a keď pritlačíte na plyn, tak ten malý chudáčik nevie čo má robiť. Toto je prijateľné pri 4-valcoch, nie pri takomto objeme.

Z druhej strany je toto nastavenie prevodovky vytvorené s ohľadom na spotrebu. Tá sa počas testu (bežná jazda, bez prihliadania na spotrebu) pohybovala okolo 7,2L / 100 km. Jazdil som po meste, okresných cestách a samozrejme aj diaľniciach (130 km/h = 3000 rpm > 7 prevodový stupeň). Na testovacom okruhu, zameranom na spotrebu, som vedel spraviť niečo málo pod 6-litrov.

Výsledná spotreba je prijateľná, ale pri danej motorizácii by som čakal ešte o niečo nižšiu hodnotu. Prítomný je aj „obľúbený“ start/stop systém, ktorý v tomto aute dáva ako taký význam. Okrem toho sú dostupné aj 4 jazdné režimy (Eco, Comfort, Normal, Sport), ktoré menia nastavenie prevodovky a reakcie na akcelerátor. Zmeny sú z môjho pohľadu iba kozmetické, citeľnou zmenou je iba režim Sport.

Podvozok

Pri pohľade odspodu je poznať, že ide o klasický podvozok, ktorý nemá čím prekvapiť. V zásade mu ale nemám ani čo vyčítať. Nachádzame sa v kategórii, ktorej treba niektoré veci odpustiť, resp. s nimi počítať. Filtrovanie bežných nerovností je slušné, ale tie väčšie pocítite aj v kabíne. Páči sa mi však jeho nastavenie, ktoré je tak 50:50. Ani tvrdé, ani mäkké. Je to príjemný stred, ktorý ak je potreba, tak vás podrží aj počas ostrejších prejazdoch zákrut (predná náprava je typu McPherson, zadná polotuhá). Je dobré vedieť, že Arona má vo všetkých vyhotoveniach pohon výhradne prednej nápravy. Je to ale škoda, viem si ju predstaviť aj s pohonom všetkých kolies, čo by oslovilo viac potencionálnych záujemcov.

Keďže je to malé SUV, aj keď mám voči tomu označeniu výhrady, tak som ju zobral do ľahšieho terénu, kde sa mi zapáčilo a zdržiaval som sa tam pomerne často. Arona má vďaka svetlej výške 190 mm slušnú prejazdnosť a darilo sa jej celkom dobre. Bežné poľné alebo lesné cesty zvláda bez problémov a ani výjazd ku „chate na samote“ jej nebude robiť problémy. Samozrejme, ak nebude po kolená snehu. Ak bude a vy máte radi ľahký off-road, tak sa radšej obzerajte po väčšom súrodencovi – Seat Ateca.

LED svetlomety 

Typické pre Seat, krásne na pohľad. Tak by som ich definoval, nakoľko sa mi nadmieru páčia. Majú nádych dynamiky a sú nadčasové. Verím tomu, že tento dizajn neomrzí ani o niekoľko rokov. Predné LED svetlomety majú výbornú svietivosť, ako aj dosah, začo sa určite oplatí priplatiť. Samozrejmosťou je špecifické denné svietenie v tvare atypického trojuholníka, ktoré slúži aj ako smerovka.

Nechýbajú ani klasické hmlové svetlomety a funkcia prisvietenia zákrut. Zadné, resp. obrysové svetlomety sú tiež LEDkové. Zostatok svetelnej techniky zostáva na klasických žiarovkách. Ak by som si za niečo priplatil, tak by to boli určite tieto svetlá – auto dostane úplne iný nádych a v noci ich určite oceníte.

Asistenčné systémy 

Chýbať nemôžu ani rôzne asistenčné systémy, ktoré sa starajú o váš komfort a bezpečie. Základom je sledovanie mŕtveho uhľa a adaptívny tempomat s klasickým a dobre známym koncernovým nastavením (páčka pod volantom). Prítomný je aj Front Assist (protikolízny systém s automatickým brzdením), ako aj monitorovanie okolia pri cúvaní. Ak sa k autu pri cúvaní priblíži prekážka, systém vás na to upozorní. Absenciu má parkovacia kamera (dá sa zakomponovať do príplatkovej výbavy, ako aj rôzne iné prvky).

Ako náhrada poslúži grafické zobrazenie priblíženia sa k objektu. Okolie auta poctivo sledujú PDC senzory v prednej a zadnej časti, pričom zachádzajú až do blatníkov, čo je výhoda pri prekážkach z boku. Napokon dostala Arona do vienka systém rozpoznávania únavy vodiča a automatické parkovanie (iba pozdĺžne), ktoré funguje pomerne presne a rýchlo.

Komfortná výbava

Arona ponúka v danej triede dostatok praktických prvkov, ktoré sme počas testu ocenili. Dobrý dojem vytvára 2-zónová automatická klimatizácia, multifunkčný volant a bezkľúčový prístup, ako aj štartovanie. Bezkľúčový prístup, resp. dotykové tlačidlo je iba na vodičových dverách, pri ostatných je potrebné použiť klasický kľúčový vstup.

Cením aj funkciu automatického doťahovania všetkých okien, čo nie je v niektorých automobilkách bežné ani v roku 2018. Zaujme aj efektný dizajnový prvok v podobe pulzujúceho tlačidla štartovania. Arona nie je žiadna prémiovka, ale aj napriek tomu jej nechýba ambientné podsvietenie. Síce iba jednoduché a s dvomi farbami, ale je!

Informačno-multimediálny systém

Základom multimediálneho systému je 8-palcový dotykový LCD displej v strede palubnej dosky. Je veľmi pekne zakomponovaný a ovláda sa dotykovými tlačidlami. Zachované zostali aj dva klasické potenciometre, čo je výhodou. Združený prístrojový panel (malý LCD displej) je medzi analógovými budíkmi a vidíte na ňom podrobné informácie o stave vozidla.

Tento koncernový systém patrí medzi najlepšie, ponúka veľa informácií, ktoré sú zrozumiteľné a prehľadné. Multimédiá obsahujú všetky prvky, ktoré sú žiadané a nemrzela ma ani neprítomnosť navigácie. Veľkou výhodou je podpora aplikácií Apple Car Play, Android Auto a Mirror Link. Vďaka tomu viete využiť rôzne navigačné aplikácie (Waze, Google Mapy, Apple Mapy), ktoré sú často hodnotnejšie, ako tá integrovaná.

Samozrejmosťou je Bluetooth, 2x USB-A vstup, 1x 3,5 mm audio vstup, čítačka SD kariet, ale aj CD mechanika, čo je stále väčšou raritou. Celý systém má označenie Seat EasyConnect. Chýbal mi iba priestor s bezdrôtovým Qi nabíjaním, ktorý si však môžete doplatiť. Pochváliť musím aj „no name“ audio systém, ktorý ponúka slušne odladený zvuk s vyváženými basmi a výškami.

Ak ste náročnejší „audiofil“, môžete si priplatiť za audio systém BeatsAudio, ktorý ponúka výkon približne 300W. Na záver treba pochváliť dobrú odozvu celého systému, peknú grafiku, ako aj lesklý povrch, ktorý nezachytáva toľko odtlačkov, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Hodnotenie TOUCHIT

Arona prekvapila! Je malá, vrtká, dobre sa s ňou jazdí a ponúka praktické doplnky, ktoré by mali byť štandardom v každej automobilke. Jej výhody (ale aj nevýhody) vyplývajú z koncernu, ktorý má čo ponúknuť. 1-litrový 3-valec je do mesta fajn, ale s diaľnicami si až tak dobre nerozumie. Aj napriek tomu však treba uznať, že sily má pomerne dosť. Keby ho prevodovka občas nedusila, tak by som nemal väčšie výhrady. Prevodovka to hrá na spotrebu, ale športový režim jej to veľmi elegantne zruší a z Arony sa stane svižnejšie mestské približovadlo, ktoré ocení skôr nežnejšie pohlavie. Arona je v skratke fajn a páči sa mi tento koncept malého mestského crossoveru. V názve má síce SUV, ale to s ňou vôbec nekorešponduje.

Základná cena: od 12 990 Eur

Cena testovaného modelu: 18 190 Eur

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Seat Slovensko

 Fotogaléria Seat Arona

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu