Uplynulý týždeň bol plný noviniek, medzi ktoré patrí aj nové Clio 5. generácie, ktoré bolo oficiálne uvedené na slovenský trh.

Nové Clio piatej generácie sme poprvýkrát naživo videli v X-Bionic Sphere, kde celý event začínal a končil. Tu sme si prevzali testovacie modely a v trojici sme vyrazili smer Golf Resort Sedin. Na prvej jazde sme mali nové Clio v špeciálnej verzii R.S Line, ktorá tiež patrí medzi novinky. Ešte pred prvými pocitmi z jazdy zhrnieme dizajn, ktorý sa veľmi podaril, pričom korešponduje so všetkými aktuálnymi modelmi.

5. generácia pôsobí v akejkoľvek verzii hodnotnejšie a dravšie ako predchodca, čo jej prospelo. Hlavným poznávacím znakom sú efektné denné LED svetlá v tvare písmena „C“, ako aj pekne spracované koncové LED svetlá. Hlavné svetlomety sú LEDkové (Pure LED) už v základe, čo je výborná správa! Atletickejší tvar, nové línie a viacero chrómových doplnkov mu dodávajú na vizuálnej hodnote. Veľa chrómu sa nehodí každému autu, ale tu je zakomponovaný tak, že nám to nejak extra neprekáža. Práve naopak, vyzerá to dobre.

„Nové Clio zvládlo ťažkú výzvu. Je o 12 mm kratšie než predchádzajúca generácia, no vo vnútri je priestrannejšie. S 391-litrovým batožinovým priestorom a ďalšími 26 litrami odkladacích priestorov ustanovilo vo svojej kategórii nový rekord.“

Dobre, teraz poďme do auta! Prvú jazdu sme absolvovali s verziou R.S line, ktorá je výzorom najšportovejšia a ponúka rôzne zaujímavé prvky výbavy, ako napr. športové sedadlá s výraznejším bočným vedením. Tie sú síce výborne spracované, ale na moju postavu trošku úzke. Lepšie som sa cítil na klasických sedadlách. Okrem toho sú všetky sedadlá oproti minulej generácii kompletne redizajnované a sedenie je citeľne pohodlnejšie.

No nie len sedadlá, rekonštrukciou prešiel celý interiér, ktorý pôsobí hodnotnejšie, nájdete tu viac mäkčených materiálov, lepšie rozloženie ovládačov, nový multimediálny systém, digitálny prístrojový štít, viac odkladacích priestorov a hlavne je palubná doska viac orientovaná na vodiča. Natočenie podstatných častí na vodiča je cítiť aj v praxi. Ocenili sme aj nový multifunkčný volant, ktorý vyzerá veľmi dobre a do rúk sadne ako uliaty (trošku nám pripomína jednu prémiovú konkurenciu).

„Piata generácia modelu Clio je pre nás veľmi dôležitá, keďže ide o bestseller v jeho segmente a je druhým najpredávanejším modelom v Európe naprieč všetkými triedami. Najnovšia ikona Clio ságy si prevzala to najlepšie z predchádzajúcich generácii. Dizajn exteriéru modelu Clio IV si získalo našich zákazníkov a platí to aj dnes, keď sme sa rozhodli zachovať túto DNA a zároveň dodať novému modelu modernosť a eleganciu. Interiér prešiel skutočnou revolúciou, značne sa zvýšila úroveň vnímanej kvality, technickej a technologickej vyspelosti. Je to najlepšie Clio v histórii.“ Laurens van den Acker, senior viceprezident, korporátny dizajn

Do očí nám okamžite udrel aj veľký (vertikálne uložený) LCD displej zakomponovaný v strede palubnej dosky, ktorý má 9,3“ a úplne nový softvér s označením – Renault Easy Link. K dispozícii bude aj menšia 7“ verzia. Tento systém má nové používateľské rozhranie, ktoré sa snaží podobať smartfónom, pričom nechýba ani podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto. To chválime! Samozrejmosťou je natívna navigácia (za príplatok), a tiež inovovaná aplikácia My Renault, ktorá ponúkne viac možností. Všetko dôkladne overíme počas redakčného testu.

Vo výbave môžete mať aj priečinok pre smartfón s Qi nabíjaním, 2 USB-A porty (mohol byť aspoň jeden USB-C port) a 3,5 mm audio konektor. Celý interiér je až prekvapivo precízne vypracovaný, čo sa v tejto triede úplne nenosí. Potešilo nás aj viacero odkladacích priestorov a lakťová opierka (nie je súčasťou všetkých výbav). Zadní pasažieri majú k dispozícii pohodlné sedenie, ale pre objemné postavy to nie je ideálne. Istý čas cesty som sedel vzadu a keby sa kolega nenatlačil s prednou sedačkou na palubnú dosku, tak by som sem nohy nedal. Pochopiteľne, je to segment B, takže je to v poriadku. Priemerné postavy sa tu budú cítiť podstatne lepšie, ale aj toto zhodnotíme až neskôr, nateraz je skoro robiť závery.

„Nový Renault Clio je prvý model postavený na novej modulárnej platforme CMF-B a debutuje aj v rámci Aliancie. Jeho vývoj sa začal v roku 2014 v Technocentre v Guyancourte a v porovnaní s platformou predchádzajúcej generácie modelu Clio pozostáva z 85 % nových komponentov.“

Pod kapotou prvého testovacieho modelu bola najvýkonnejšia benzínová motorizácia s označením TCe 130. Ide o 1,3-litrový benzínový 4-valec (dopovaný turbom) s výkonom 96 kW (130 ps) a max. krútiacim momentom 240 Nm. Tento motor, ale v iných výkonnostných verziách, sme testovali už viackrát a považujeme ho za veľmi podarený. V tomto prípade bol kombinovaný s dvojspojkovou automatickou prevodovkou EDC, ktorá má 7 stupňov. Automat pracuje bezproblémovo, pričom nejde o žiadnu novinku. Treba však spomenúť, že pocitovo si jazdu viac užijete ako jednotlivec. Troch ľudí na palube motor celkom cíti.

Po tejto jazde sme mali krátku prezentáciu v golfovom rezorte Sedin, kde nám boli bližšie predstavené všetky novinky, možnosti a stupne výbav – samozrejme aj ceny pre slovenský trh. Po prezentácii nasledovalo občerstvenie – výborné špeciality z grilu. S plným bruchom a spokojným americkým úsmevom sme si zobrali druhé auto a išli späť do X-Bionic Sphere. Tentokrát s miernou obchádzkou cez Gabčíkovo, kde sme spravili novinke pár fotiek.

Druhý model sme chceli zámerne v nižšej výbave a s iným motorom – podarilo sa! Ak sa nemýlim, tak to bol stupeň výbavy ZEN, takže obyčajné látkové sedadlá, bez lakťovej opierky, ale pocitovo veľmi dobre. Boli sme príjemne prekvapení, že aj takáto verzia dokáže zaujať a posádke ponúknuť veľmi slušný komfort a rôzne vymoženosti. Z pohľadu exteriéru bola iba iná farba a kolesá, takže to auto vyzeralo tiež veľmi dobre. Pod kapotou bol benzínový 3-valec (TCe 100 / 999 cm3) s výkonom 74 kW (100 ps) a max. krútiacim momentom 160 Nm. Táto motorizácia je kombinovaná s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Celá posádka sa zhodla na tom, že šiesty prevodový stupeň by sa tu s prehľadom uživil. Prejav tohoto motora a jeho živosť nás trošku zaskočila – je nadpriemerná. Aj keď nemám 3-valce veľmi rád (okrem pár výnimiek), tak musím povedať, že toto je celkom fajn. Tento model bol vybavený aj voličom jazdných režimov Multi Sense, ktorý jemne upravuje správanie určitých častí vozidla.

Prvé dojmy z jázd na oboch modeloch sú príjemné. Okrem precízneho materiálového spracovania a dizajnu sme ocenili aj príjemný podvozok, ktorý sa snaží zachovávať pokoj v kabíne. Zväčša sa mu to darí, bežné nerovnosti filtruje dostatočne a kabína je dobre odhlučnená. Väčšie nedokonalosti našich ciest cítiť, ale to je v rámci triedy v poriadku. Prvý dojem je dobrý, ale až redakčný test ukáže viacero vlastností v pravom svetle. Prešli sme necelých 100 km, takže závery nepripadajú do úvahy.

Z technológií nás potešila celkom slušná nálož rôznych asistenčných systémov, ako napr.: adaptívny tempomat a funkciou stop&go, aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, proaktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, rozpoznávanie dopravných značiek, monitorovanie mŕtvych uhlov, automatické prepínanie svetiel a pokročilý parkovací asistent s možnosťou zobrazenia okolia vozidla prostredníctvom 4 kamier.

Nové Clio je pre slovenských zákazníkov dostupné od 17.9.2019 v nasledovných motorizáciách: (neskôr bude dostupná aj naftová 1,5 dCI a iné vykonnostné verzie. Hybridná verzia E-TECH modelu Clio bude dostupná na jar 2020).

  • SCe 65 / MT5 (benzín)
  • TCe 100 / MT5 (benzín)
  • TCe 130 / EDC7 (benzín)

Nové Clio stojí v čele strategického plánu Skupiny Renault pod názvom „DRIVE THE FUTURE (2017-2022)“. Plán, predstavený na jeseň 2017, má tri hlavné ciele:

  • Elektrifikácia: Do konca roku 2022 Skupina Renault ponúkne 12 elektrifikovaných modelov. Nové Clio bude prvým s hybridným motorom E-Tech – technológia vyvinutá Skupinou Renault.
  • Konektivita: Rovnako do konca plánu chce spoločnosť 100 % prepojených vozidliel na kľúčových trhoch. Nové Clio so svojím novým prepojeným multimediálnym systémom z dielne Aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi dokonalo ilustruje túto snahu.
  • Autonómia: Skupina Renault do konca roku 2022 uvedie na trh 15 modelov vybavených technológiou autonómneho riadenia. Nové Clio sa v tomto smere stane priekopníkom sprístupňujúc asistenciu v premávke, ktorá je predzvesťou autonómnej jazdy v mestských automobiloch.

Za pozvanie na predstavenie ďakujeme spoločnosti: Renault Slovensko

Prečítajte si aj:

MINI (Country Man All4 D) Road Trip: S maxi MINI so stanom na streche do Chorvátska

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu