Klasické „empévéčka“ pomaly vymierajú a všetko sa mení na SUV alebo Crossover. To je ale škoda! MPV dávajú stále zmysel a pre početnejšie rodiny sú ideálnou voľbou za relatívne dobré peniaze. A nový SCENIC je toho príkladom!  

Prvé dni s týmto autom boli podivuhodné. Prvý deň, dva som hovoril, uhm, toto asi nie, ale tie nasledujúce dni, až do odovzdania vozidla sa to pretransformovalo na uhm, tak toto je dobré, to sa mi páči :). Nový SCENIC je skutočne fajn a vďačí zato praktickým riešeniam v interiéry, skvelému benzínovému motoru a v neposlednom rade aj dizajnu, ktorý sa síce nebude páčiť každému, ale určite neurazí. Vyzerá dobre, presne tak, ako sa na moderné rodinné auto patrí.

Rozmery: dĺžka – 4407 mm / šírka – 1865 mm / výška – 1645 mm / rázvor – 2734  mm / svetlá výška – 170 mm / hmotnosť – 1502 kg

A tak iba ťažko nachádzam slová do kapitoly dizajn. Je to subjektívne, ale mne sa nový SCENIC páči. A najmä v tejto krásnej farebnej kombinácii, ktorá „hrá na city“. Farba je oficiálne červená (Carmin), no mne pripomína skôr bordovú, ktorej sekundujú čierne doplnky a v tých správnych miestach sa objavuje chróm. Dobrá práca! Krivky, prelisi a rôzne zaujímavé tvary karosérie nechýbajú, ale nie je tu nič tak výrazné, o čom by sa dalo básniť. Azda až na prednú kapotu, ktorá pôsobí svalnato. Samozrejmosťou je výrazný znak automobilky v prednej maske. Celkovo sa mi predok, ako aj bočná silueta veľmi páči.

Zadná časť je fádnejšia, ale zachraňujú ju zaujímavé LED koncové svetlomety s 3D efektom. Spomenúť treba aj natiahnuté čelné sklo a dvojitý „A“ stĺpik, vďaka ktorému máte výborný výhľad z kabíny. Skleníkovú atmosféru dopĺňa veľká panoramatická strecha. Tá nie je otvárateľná, ale má elektrickú tieniacu roletu. Pre deti a romantikov je to skvelý doplnok. Mne sa to najviac páči keď prší, pričom môžem pozorovať kvapky dažďa.

V interiéry panuje priestor a zameranie na rodinu je viditeľné

Jednoznačne! A to som ocenil nie len ja, ale aj celá posádka. Deti sa v tomto aute cítia výborne a dospelí pasažieri sa tiež nesťažovali. Pohodlné sedadlá, praktické riešenia a technologické doplnky hrajú jednu spoločnú hru, čo sa odrážalo na (nie len) mojej spokojnosti. V prvom rade je to o sedení, ako inak. Všetky sedadlá sú kombináciou vrúbkovanej látky v strede a kože, ktorá lemuje boky, vyzerá to výborne. Prvoradé je však to, že sú tieto sedlá pohodlné a výborne sa na nich sedí. To platí vpredu, ale aj vzadu. Ohlasy posádky boli nezvyčajne pozitívne, čo ma prekvapilo. Sedenie vzadu nie je úplne ideálne pre veľké postavy, ale stredné a menšie sa budú cítiť komfortne. Predné sedadlá majú jemné bočné vedenie a komfort sedenia na dobrej úrovni. Po dlhšej ceste som z auta nevysadal „dolámaný“, čo je veľmi dôležité.

Ak by som mal o kúsok viac miesta na pravé koleno, tak by som bol ešte o niečo spokojnejší. Pri kolene mi zavadzal výklenok z palubnej dosky, ale nebolo to až také strašné, ako v prípade Koleosu (recenziu nájdete > TU). Inak som nemal z pozície šoféra žiadne výhrady. Sedadlo má prijateľný rozsah nastavenia a sekunduje mu aj nastaviteľný volant, čiže svoje miesto si nájdete. Aby som nezabudol, vodič má k dispozícii aj jednu masážnu funkciu a možnosť nastavenia bedrovej opierky.

Praktické riešenia je vidieť všade! Obľúbil som si posuvnú stredovú konzolu s elektromechanickým zámkom. Tá v sebe ukrýva viacero odkladacích priečinkov na menšie alebo väčšie predmety. Nechýba tu ani držiak na dva nápoje alebo smartfóny. V stredovej konzole sú zakomponované aj dva USB-A porty, jeden 3,5 mm audio vstup a jeden slot pre SD kartu (za príplatok tu môže byť aj podložka s bezdrôtovým Qi nabíjaním). Posuvný mechanizmus je praktickým riešením, nakoľko si viete spraviť miesto tam, kde ho aktuálne potrebujte. Ďalším skvelým riešením je max. využitie priestoru pred spolujazdcom. Tu nájdete priehradku, do ktorej by sa zmestil aj novorodenec, skutočne. Do obrovského boxu dáte čokoľvek, od dokumentov, až po jedlo na tri dni. Jeho otváranie je tiež praktické, stačí potlačiť mikrospínač a priečinok sa z časti sám vysunie.

Cením snahu návrhárov o využitie každého miesta. V podlahe, pod rohožami, nájdete zakryté odkladacie priestory na rôzne drobnosti, ktoré tak často nepotrebujete alebo nechcete, aby boli na očiach. Tieto miesta sú štyri, pod nohami každého krajného pasažiera (vzadu majú väčšiu kapacitu).

O praktické riešenia nie sú ukrátení ani zadní pasažieri. Zo stredovej konzoly sa dá vysunúť menší odkladací box a hneď nad ním sú dva USB-A porty a jedna 12V zásuvka na nabíjanie rôznych zariadení. Nechýbajú ani výduchy ventilácie zakomponované do B stĺpika, a tiež lakťová opierka. Prítomné sú aj dva stolíky, ktoré majú tri drážky na „ukotvenie“ tabletu alebo smartfónu do komfortnej polohy. Rodičov s malými deťmi poteší druhé vnútorné spätné zrkadlo, ktoré je určené na kontrolu detí sediacich v druhom rade.

Sedadlá v druhom rade sú posuvné, majú polohovateľné operadlá a pohodlné hlavové opierky. Delené sú v pomere 60:40. Sklápanie operadiel je elektromechanické, stačí stlačiť príslušné tlačidlo v kufri a sedadlo/lá sa sklopia. Na krajných pozíciách nechýbajú ani ISO fix úchyty. Základná kapacita batožinového priestoru je 506 l, po sklopení zadných operadiel to je 1554 l. Aj v základnom rozložení sem dáte kočík, menšiu batožinu a ešte pár drobností. Kufor má dvojité dno, pod ktorým sa nachádza rezervné koleso a v ňom subwoofer. Rezervné koleso je praktická vec, ktorá sa stáva vzácnosťou. Na záver kapitoly ešte jedno číslo, celkový objem odkladacích priestorov je 63 l. Dosť, nie?

Motor a prevodovka

To najlepšie prichádza. Perfektne odladený benzínový 4-valec s označením – 1.3 TCe (1330 cm3) vyšiel zo spolupráce s koncernom Daimler AG. Tento motor disponuje výkonom 120 kW (163 ps) a max. krútiacim momentom 270 Nm. V testovanom modely je motor spriahnutý so 7-tupňovou automatickou 2-spojkovou prevodovkou EDC. Táto kombinácia je výborná, ale ak túžite po manuálnej prevodovke, tak je tiež k dispozícii. Taktiež je tento motor dostupný v troch výkonnostných verziách – 85, 103 a 120 kW. S automatom sú dostupné iba dve výkonnejšie verzie.

Motor v súčinnosti s EDC prevodovkou pracuje ukážkovo. Prevodovka sa nesnaží motor zbytočne podtáčať a prechod medzi jednotlivými rýchlosťami je hladký. Bežné otáčky sa pohybujú nad 2000 rpm, čo je skvelé. Netrpí motor a dokonca to nemá veľký vplyv ani na spotrebu, ktorá ma počas testu ohúrila. No najprv niečo o pocitoch. Motor má dostatok sily a  výkonu vo veľkom spektre otáčok a naozaj som nepociťoval absenciu výkonu. Je svižný a pohotový, čo je dôležité. Hlučnosť tohoto agregátu je prijateľná, v bežných otáčkach je to kultivovaný a nerušivý zvuk, ak idete do vyšších otáčok, tak ho je celkom počuť.

Nástup krútiaceho momentu od 1750 rpm cítiť, čo oceníte najmä v meste, keď potrebujete rýchlejšie akcelerovať. V ponuke je aj niekoľko jazdných režimov, ktoré sú zoskupené pod názvom – MULTI SENS. Je ich celkom 5  – Comfort, Neutral, Sport, Perso alebo Eco. Každý z týchto režimov mení charakteristiku motora/prevodovky, riadenia a reakcie na akcelerátor. Podvozok nie je adaptívny, čiže jeho tuhosť sa nemení.

Ak by tu bol iba jeden režim (Comfort), zostatok by mi vôbec nechýbal. 90% času som jazdil v tomto základnom režime, ktorý je dobre nastavený a spotreba sa počas testu pohybovala od 6,1 do 6,8 l/100km. Myslel som si, že je to sen, ale nie, nebol, toto je realita. Musím podotknúť, že nejazdím na spotrebu, ale klasickým štýlom a keď je to potrebné, tak mu „stúpim na krk“ a potrebné je to často J. Naozaj prekvapivá spotreba a výborný motor! Renault môže s týmto motorom doučovať konkurenčné automobilky. Áno, nie len Renault, ale aj Mercedes, klobúk dolu, takto si predstavujem jednoduchý nízkoobjemový benzínový motor.

Podvozok 

Testovaný SCENIC mal obuté 20“ disky, ktoré sú pre mnohých ľudí tŕňom v oku. Sú obrovské, ale s úzkou pneumatikou (195/55/R20). Bicykel to je! Takto som sa na to niekedy pozeral aj ja, ale zmenil som názor. Tieto „papučky“ vyzerajú výborne a autu tejto triedy dodávajú nevídaný štýl. Aj napriek relatívne úzkym pneumatikám sa správa auto na ceste výborne, je stabilné a ani prudšie prejazdy zákrutami nie sú žiadnym problémom. V čom spočívajú výhody týchto diskov? Je to jednoduché – na štýlových diskoch sú obuté úzke pneumatiky, ktoré majú minimálny odpor, čím je auto úspornejšie, a taktiež produkujú podstatne menej hluku, ako široké pneumatiky.

Takže predsudky preč, táto kombinácia má zmysel! Užšie pneumatiky majú vplyv aj na komfort jazdy. Na vyjazdenej vozovke vás neťahá zo strany na stranu. Samotný podvozok je nastavený veľmi príjemne. Snaží sa filtrovať väčšinu nerovností, čo sa mu zväčša darí. Občas síce započujete nepríjemné dunenie, ale za to môžu naše cesty, nie podvozok. Ten je stavaný na cesty, nie na tankodrom. V skratke, podvozok je komfortný a ocení to celá posádka vozidla. Počas testu som s ním nemal žiadny problém.

LED svetlomety  

Vo výbave BOSE nechýbajú ani LED svetlomety s označením LED PURE VISION. Tie sme mali už v niekoľkých vozidlách tejto značky a nemám k nim žiadne väčšie výhrady. Svietivosť, ako aj dosah týchto svetiel je v danej triede výborná. Poteší aj funkcia automatického prepínania medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Samozrejmosťou je LED denné svietenie a klasické hmlové/prisvetlovacie svetlomety. Koncové svetlomety disponujú tiež LED technológiou so zaujímavým 3D podpisom.

Komfortná a technologická výbava

Začnem tým komfortom, ktorý je potrebný. Jeho základom je 2-zónová automatická klimatizácia, multifunkčný kožený volant, ovládanie médií páčkou pod volantom, vyhrievané predné sedadlá, masážne sedadlo vodiča s možnosťou elektrického nastavenia bedrovej opierky a komfortný prístup + bezkľúčové štartovanie. Doplňujúci zvyšok je uvedený vyššie. Ešte dodám, že 80% funkcií klimatizácie/kúrenia sa ovláda cez informačný systém. Klasické ovládače tvoria iba základ. Teraz sú na rade technológie. V novom SCENICU je integrovaný 8,7“ plne dotykový LCD displej (vertikálne uložený) so systémom R-Link 2.

S novou generáciou R-Linku som v Koleose nebol úplne spokojný, ale tu mi nechýbalo nič, zaujímavé. Neviem, či je to iba pocit, ale mne sa tu zdal ešte odladenejší a hlavne rýchlejší. Ovládanie všetkých funkcií, ako aj prístup k asistenčným systémom je pohodlný, na nič netreba dlho čakať. Veľkému displeju sekunduje digitálny prístrojový panel (7″), na ktorom vidíte všetky podstatné a dôležité informácie o vozidle. Ak by bolo aj toto málo, tak je k dispozícii aj vysúvateľný Head-Up displej s vlastným sklom, kde vidíte všetky údaje o jazde a asistenčných systémoch.

Pochvalu si zaslúži integrovaná navigácia, ktorá má intuitívne ovládanie a dobrú funkčnosť. Páči sa mi efektné navádzanie do jazdných pruhov, napr. na diaľničných križovatkách, ktoré má prepracovanú grafiku a zobrazuje sa 50:50 s klasickým zobrazením navigácie. Mapy sú aktuálne (TomTom s pravidelnými aktualizáciami) a s dopravnými informáciami máte k dispozícii takú navigáciu, ktorá môže z časti konkurovať aj Google Mapám. Tie sú v poslednej dobe akosi pomýlené. Aby to však bolo kompletné, tak sú dostupné aj aplikácie Apple Car Play a Android Auto.

Tieto možnosti mám najradšej – vďaka výbornej správe smartfónu (toho, čo počas jazdy potrebujem) cez multimediálny systém. No a bez dobrého zvuku to nepôjde. Výbava BOSE napovedá, že je tu rovnomenný audio systém s 12 reproduktormi vrátane subwoofera v batožinovom priestore. No a hrá výborne, o tom niet pochýb. Ak radi počúvate hudbu, tento audio systém si rýchlo obľúbite. Pre „smart používateľov“ je k dispozícii aj aplikácia MY Renault alebo R&GO. Funkčnosť oboch aplikácií je rovnaká ako v prípade Renaultu Koleos, viac informácií nájdete > TU.

Asistenčných systémov je dostatok a fungujú bez väčších problémov. Ich hlavnou úlohou je dbať na to, aby bola každá cesta čo najbezpečnejšia. Nepracujú za vás, iba dohliadajú a ak nastane problém (vaša nepozornosť), tak včas zareagujú, aby znížil následky prípadných kolízií. Samozrejme, v rámci možností. Prítomné je teda sledovanie jazdných pruhov, sledovanie diania pred vozidlom s aktívnym brzdením v prípade nepozornosti, sledovanie mŕtvych uhlov, automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami, sledovanie pozornosti vodiča, adaptívny tempomat, systém rozpoznávania dopravných značiek s varovaním o prekročení povolenej rýchlosti, a tiež asistent rozjazdu do kopca.

Nechýba ani pokročilý parkovací asistent s PDC senzormi v okolí celého auta, ktorým sekunduje zadná parkovacia kamera. Parkovacieho asistenta aktivujete tlačidlom v stredovej konzole. Jeho prostredie je priame a zrozumiteľné. SCENIC vie samostatne zaparkovať pozdĺžne, priečne, ale aj kolmo. Nájdete tu aj režim vyparkovania, ale iba ak parkujete pozdĺžne. Túto funkciu ocení najmä nežnejšie pohlavie. Asistenčných systémov a rôznych pomocných mechanizmov je k dispozícii dostatok, nič zásadné mi počas testu nechýbalo.

Hodnotenie TOUCHIT 

Nový SCENIC nás a hlavne mňa bavil! Vyzerá dobre, jazdí dobre a ponúka množstvo praktických a technologických riešení. Nový benzínový motor je kapitola sama o sebe, ten sa jednoducho podaril! Má dostatok výkonu, je vhodný do mesta, ale aj na brázdenie diaľnic. Jeho najväčším benefitom je pomer výkon/spotreba. Myslím, že tu viac dodávať netreba. Prvé dva dni po prevzatí auta boli o premýšľaní, či má tento typ auta s benzínovým motorom zmysel, zostatok dní som premýšľal, prečo som si to prvé dva dni myslel :). Táto kombinácia je skvelá, bodka!

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Renault Slovensko

Cena testovaného modelu: 28 650 Eur

Fotogaléria – Renault SCENIC

Prečítajte si aj:

Renault Koleos Initiale Paris – Veľkokapacitné SUV v luxusnom prevedení

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu