Ostré hatchbacky mám rád, zväčša sú dobre použiteľné v každodennej premávke, majú svojský štýl, no a keď toho už máte v práci dosť, tak dáte vedieť koňom pod kapotou, kto je v sedle.  

Nový Megane R.S mal pôvodne testovať kolega, ale kvôli pracovnému vyťaženiu to zostalo na mne. Nie, nesťažujem sa, z tejto správy som bol nadšený a nevedel som sa dočkať, kedy francúzsku „eresu“ osedlám. Prvé dojmy po prevzatí? Výborné! Ihneď ma zaujal postoj, výkon a 4Control, teda natáčanie zadných kolies, čo je cítiť pri každom otočení volantom. To auto zatáča neskutočne! Výborne sa s ním manipuluje v meste a počas „radovánok“ s koňmi pod kapotou to pocítite v každej zákrute. Jednoducho skvelé riadenie a výborne optimalizovaný podvozok.

Dizajn

Letmým pohľadom z diaľky by sa mohlo zdať, že po stránke dizajnu ide o bežný Renault Megane GT. Nie je to však tak, treba sa priblížiť a detaily sa v sekunde ukážu. Samozrejme, tieto modely sú si viac než podobné, ale rozdiely sú podstatné. Nový Megane ako taký patrí medzi najkrajšie hatchbacky, ktoré na našich cestách vidieť. To je však subjektívny pohľad, názor na dizajn má každý z nás odlišný. Prejdime k samotným rozdielom. Megane R.S má oproti klasickému GT o 60 mm širší predok, zadok je širší o 45 mm a celé auto je o 15 mm nižšie. Tieto zmeny mu výrazne menia postoj. Verzia R.S pôsobí ostrejšie a má sebavedomejší postoj.

Rozmery: dĺžka – 4372 mm / šírka – 1874 mm / výška – 1445 / rázvor – 2669 mm / hmotnosť – 1430 kg

Predná časť je krásna, zadná jej sekunduje. Predný nárazník prešiel redizajnom a dostal zaujímavé prvky. Základom je maska s veľkým logom výrobcu, pod ktorým je umiestnené označenie R.S. Spodok nárazníku je výraznejší, nakoľko je obohatený o aerodynamickú lištu, ktorá je kontrastne lakovaná. Táto inšpirácia pochádza zo sveta Formuly 1. Spodná linka, „lízatko“, je vo farbe karosérie. Neprehliadnuteľným, ale hlavne praktickým doplnkom sú LED svetlomety R.S Vison, ktoré plnia hneď niekoľko úloh a výborne dopĺňajú hlavné LED svetlomety, ktoré majú typické LED denné svietenie. Pri pohľade z profilu mi padli do oka ostrejšie prelisi karosérie, širšie prahy a podarený prechod zo šírky blatníkov k užšiemu stredu. Nechýba tu ani logo Renault Sport. Páči sa mi, že Renault veľmi neexperimentoval s chrómovými časťami, ktorých je v niektorých prípadoch až priveľa. Tu ide o decentné prvky, ako je spodná lišta okien, vyššie spomínané logo a vrchný kryt kľučiek. Posledný detail sa mi páči najviac.

„Týmto sa môžeme presunúť do zadnej časti, ktorú budete vidieť pri strete s týmto vozidlom najčastejšie 🙂. Samozrejme, neplatí to v tom prípade, ak vlastníte nejakú inú raketu alebo máte viac odvahy ako rozumu.“

Zadný nárazník je zvýraznený prelismi a hlavne obrovským difúzorom, ktorý siaha hlboko pod karosériu a má podstatný vplyv na aerodynamiku auta. V kontrastne lakovanom difúzore je centrálne umiestnená chrómová koncovka výfukového systému. Ten zvuk je krásny, to treba počuť! Nádherne si brble a počas preraďovania/podraďovania má nutkanie strieľať. Celok uzatvárajú 19“ disky (245/35/R19), bez ktorých by to nevyzeralo tak „cool“.

Životný priestor v kabíne

Nový Megane R.S je civilnejší, čo sa prejavilo aj v interiéri. Ihneď ma zaujali športové sedadlá s výrazným bočným vedením, ktoré vás podržia v každej zákrute. Ich výhoda spočíva aj v tom, že sú celkom pohodlné, čo oceníte počas dlhších výjazdov. Ak sa nemýlim, tak sú v ponuke aj príplatkové „škrupiny“ RECARO. Sedadlá boli potiahnuté látkou, s kožou po bokoch a nechýbalo ani kontrastné prešívanie červenou niťou. Celý interiér je kombináciou plastu a mäkčených plôch s imitáciou karbónu.

Vyzerá to dobre, ale viem si to predstaviť aj v inom prevedení. Zaujal ma volant, ktorý veľmi dobre sadne do rúk. Z časti je potiahnutý kožou, pričom vrchnú a spodnú časť obsadila Alcantara. Nechýba mu ani kontrastné prešívanie, logo R.S a označenie bodu „0“. Za volantom som sa cítil výborne, posed je tak akurát a všetky ovládacie prvky sú na dosah!

Zadní pasažieri sa vo väčšine prípadov sťažovať nebudú. Priestor vzadu je síce priemerný, ale dá sa stým bezproblémov žiť. Bežné postavy budú mať miesto pre nohy i hlavu. Objemnejší a vyšší pasažieri sa tu nebudú cítiť úplne komfortne, ale pre stredné postavy je životného priestoru dosť. Megane R.S je 5 miestny, ale ak chcete zachovať pohodlie pre všetkých, tak je iba 4 miestny. Vzadu sú k dispozícii aj výduchy ventilácie, čo je dobrá správa, nakoľko to už dnes nie je v tejto kategórii úplným štandardom. Nechýba tu ani 12V zásuvka na pripojenie nabíjačky, ale prijali by sme aj nejaké USB porty. Podstatným prvkom sú  aj kotviace body ISO Fix na krajných pozíciách.

Keďže je to auto na každodenné užívanie, tak je nutnosťou aj dostatočne veľký batožinový priestor. Obrovský síce nie je, ale kočík a pár tašiek sem dáte bez väčších problémov. Mám odskúšané v praxi! To znamená, že (rýchla) dovolenka s Megane R.S nie je nemožná, zbaliť sa sem dá a ak pridáte strešný box, tak ste „zahojení“ :). Základný objem batožinového priestoru je 434 l. Po sklopení zadných operadiel získate viac ako dvojnásobok tejto hodnoty. Operadlá sú delené v pomere 60:40.

Motor, prevodovka a podvozok hrajú jednu nôtu

Na rad prichádzajú najdôležitejšie súčasti. Nový Megane R.S poháňa 1.8-litrový benzínový 4-valec, ktorý je dopovaný turbom, má výkon 205 kW (280 hp) a max. krútiaci moment 390 Nm. To je slušná dávka výkonu, nie? Výkon motora je viac než dostatočný, a to v širokom spektre otáčok. Motor je spriahnutý so 6-stupňovou (2-spojkovou) automatickou prevodovkou EDC, ktorá sa posunula o triedu ďalej a radí veľmi presvedčivo. Najviac ma bavili rýchle reakcie na akcelerátor, čo je v tomto prípade nutnosťou. Veľmi dobre sa s ňou „žije“, a to nie len počas ostrých jázd, ale aj v bežných situáciách, kedy využívate Megane R.S ako klasický dopravný prostriedok. Samozrejmosťou je aj možnosť manuálneho radenia pádlami pod volantom. Tie sú dostatočne veľké na to, aby ste ich mali na dosah v širšom uhle.

Renault vyladil motor a prevodovku precízne, čo je poznať počas každej jazdy. Prevodovka disponuje aj systémom Multi-change-down, teda okamžitou reakciou na prudké zošliapnutie akcelerátora, pričom podradí o dva, v niektorých prípadoch aj o tri prevodové stupne nižšie, čím máte v okamžiku dostupný plný výkon v adekvátnych otáčkach. Taktiež nechýba Launch control a systém multi-sense, s ktorým sa menia režimy vozidla, ktoré prispôsobujú jeho charakteristiku do detailov. Režimov je celkom 5. Ak chcete rýchlo prepnúť na režim Sport, stlačíte tlačidlo R.S. Ak ho podržíte dlhšie, aktivujete najostrejší režim – RACE, ktorý deaktivuje aj stabilizačný systém.

Zrýchlenie 0 – 100 km/h – 5.8 sekundy / maximálny rýchlosť – 250 km/h

Podstatnou súčasťou celku je podvozok a v tomto prípade aj 4Control, teda natáčanie zadných kolies. Výborne nastavený podvozok je prispôsobený tak, aby ste s ním nezažívali utrpenie počas bežných jázd, najmä po meste, ale naopak, ak dáte auto do ostrého režimu, tak vás krásne podrží v každej zákrute. S „eresou“ sa jazdí veľmi dobre a Renault spravil premyslený krok tým, že z tohoto ostrého hatchbacku spravil auto na každý deň. K podvozku prislúcha aj technológia natáčania všetkých kolies – 4 Control. To, že sú aktívne riadené všetky 4 kolesá spoznáte okamžite. Megane R.S zatáča neskutočne, ťažko sa to opisuje, to treba zažiť.

Výborne to pracuje v meste, kde viete byť viac flexibilní, pričom sa otočíte na relatívne malom úseku cesty (pri nižších rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere než predné). Najviac však 4Control oceníte počas ostrých jázd. Auto sa doslova tlačí do zákrut a neskutočne dobre zatáča. Natáčanie všetkých kolies je skutočne citeľné. Pri rýchlostiach nad 60 km/h (nad 100 km/h v režime RACE) sa všetky kolesá natáčajú rovnakým smerom. Športový podvozok je dostatočne tvrdý, ale aj komfortný na to, aby dobre filtroval nerovnosti, čo sa mu darí celkom slušne. Za toto z veľkej časti vďačí tlmičom s hydraulickými dorazmi, ktoré účinnejšie tlmia otrasy a neprenášajú ich do kabíny.

V mojom prípade kazili dojem a pôžitok z jazdy zodraté pneumatiky Bridgestone. Znamená to, že auto sa javilo v ostrých zákrutách viac nedotáčavé, čo by sa pri poriadnom obutí z veľkej časti eliminovalo. Chcelo by to nové obutie a podľa skúseností aj inú značku pneumatík. Ak by sa toto zmenilo, tak verím, že zážitok z jazdy by bol minimálne o level lepší. Ešte dodám, že základnej verzii chýba samosvorný diferenciál, ale keďže ide o auto na každodenné jazdenie, tak to nie je úplne na škodu. Samosvorný diferenciál bude dostupný v ostrejších verziách CUP A TROPHY. Taktiež bude k dispozícii aj 6-stupňová manuálna prevodovka.

Na záver kapitoly pár slov k spotrebe, ktorú by som definoval prirovnaním: vyšší výkon = vyššia spotreba. Počas testu sa dlhodobý priemer pohyboval medzi 10 až 11l/100km. To nie je málo, ale musím sa priznať, že som nejazdil úplne letargickým štýlom. Auto som si užíval tak, ako keby bolo moje, z čoho si viem spraviť najlepší a reálny úsudok. Je ale pravdou, že ak si Megane R.S kúpite, tak nebudete vystrkovať rožky každý deň a na rad prídu aj dlhé pohodové jazdy. Po čase si človek uvedomí, že ten benzín nie celkom zadarmo J. Na testovacej trase, ktorá je kombináciou mesta, okresných ciest a diaľnice som mal spotrebu 8,5l/100km. Jazda to bola pohodová, ale žiadne hladkanie plynu. Táto hodnota je už prijateľnejšia aj na každodennú prevádzku, pričom sa to dá ešte o pár desatín znížiť.

LED svetlomety – PURE VISION

Tieto svetlomety poznám veľmi dobre, mal som možnosť ich vyskúšať v rôznych modeloch od tohoto výrobcu. Vyznačujú sa dobrou svietivosťou a slušným dosahom. Ak by boli adaptívne a tieňovali by ostatné vozidlá v premávke, tak by to bolo ešte lepšie, ale v zásade im nemám čo vytýkať. Hlavné svetlomety sú v tomto prípade okorenené o spodnú svetelnú techniku, ktorá má „race“ dizajn.

Spodné LED svetlomety majú označenie R.S Vision a kombinujú viacero funkcií – hmlové svetlá, prisvecovanie do zákrut, obrysové svetlá a napokon sekundujú aj diaľkovým svetlám. V diaľkovom režime má táto kombinácia dosah až 460 metrov, čo je slušné. V noci to určite oceníte. Bez LEDiek ani na krok! Zadné LED svetlá majú typický dizajn, ktorý sa mi veľmi páči. Časť zadnej svetelnej techniky tvoria klasické halogénové žiarovky, čo si pýta upgrade.

Komfortná a technologická výbava

Na rad prichádza špecifická disciplína, ktorá je vždy prekvapením. Minimálne v prípade Renaultu. Začnem multimediálno-informačným systémom, ktorého základom je systém R-LINK 2. K dispozícii sú celkom tri zobrazovacie plochy. V strede palubnej dosky je 8,7“ (vertikálne uložený) dotykový LCD displej s dotykovými tlačidlami po jeho bokoch – na rýchly prístup k rôznych funkciám. Tomuto displeju sekunduje digitálny prístrojový panel, ktorý mení grafiku podľa nastaveného režimu. Poslednou zobrazovacou plochou je farebný head-up displej, na ktorom sú zobrazené základné informácie o vozidle, jeho aktuálnom stave a asistenčných systémoch.

R-LINK 2 mi robil najväčšiu radosť v modely Scenic, kde fungoval perfektne. Neviem, či je to iba pocit, ale v tomto prípade sa mi zdal mierne spomalený. Tento pocit my vynahrádzal fakt, že aspoň auto je rýchle J. Každopádne sú v tomto systéme integrované všetky podstatné prvky multimédií, ako aj možnosť nastavenia asistenčných systémov. Multimediálnu výbavu dostal na vyššiu úroveň audio systém BOSE, ktorý sa skladá z 10 reproduktorov, vrátane subwoofera.

Dojem zo slušne spracovaného interiéru dotvára ambientné podsvietenie, ktoré sa mení podľa režimu alebo si ho viete nastaviť manuálne cez systém. Konektivitu obhajujú 2 USB-A porty, slot pre SD kartu, 3.5 mm audio konektor a samozrejmosťou je aj Bluetooth. Prítomný je aj navigačný systém s mapovými podkladmi TomTom, ktorý pracuje nadmieru uspokojivo. Má aktuálne mapové podklady, z časti informácie o doprave, zrozumiteľné vykresľovanie máp, ako aj veľkých križovatiek s navádzaním do jazdných pruhov.

Osobne ma najviac potešila prítomnosť  aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, ktoré vám dávajú možnosť vybrať si z rôznych navigačných a iných praktických aplikácií. Vyzdvihnúť musím aplikáciu Apple CarPlay, ktorá je konečne otvorenejšia a podporuje rôzne aplikácie tretých strán (Waze, Google mapy, Sygic a pod.), ktoré fungujú nadmieru dobre. Aby ste mohli tieto funkcie využívať, musíte prepojiť váš smartfón so systémom R-LINK 2 pomocou káblu.

Ak vás zaujímajú štatistiky vašich ostrých jázd a aktuálne informácie o celom systéme vozidla, resp. jeho správaní sa, tak si v systéme aktivujte telemetrickú aplikáciu R.S monitor. V tejto integrovanej aplikácii si môžete navoliť také informácie, ktoré vás zaujímajú – nástup výkonu, krútiaceho momentu, účinok bŕzd, natáčanie kolies a mnoho ďalších informácií, ktoré sú veľmi zaujímavé. Pravdou ale je, že počas ostrej jazdy nemáte čas sa na tieto údaje pozerať, a preto ich systém zaznamenáva, aby ste si ich mohli pozrieť neskôr. Náročnejší a zvedaví jazdci si môžu záznamy z jázd preniesť do webovej aplikácie – rsreplay (www.renaultsport.com/rsreplay), kde sa dá celá jazda s informáciami prehrať znovu. Taktiež je možné tieto výsledky zdieľať cez web na sociálne siete.

Renault nezabúda ani na bezpečnosť pasažierov a celkovej prevádzky vozidla. K dispozícii sú rôzne asistenčné systémy, ako napr. systém rozpoznávania dopravných značiek, aktívne núdzové brzdenie, parkovací asistent s PDC senzormi vpredu a vzadu, ktoré výborne dopĺňa parkovacia kamera s vodiacimi čiarami. Taktiež je prítomný systém sledovania jazdných pruhov (od 70 km/h), asistent rozjazdu do kopca a tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Na nových Renaultoch si neviem vynachváliť funkčnosť komfortného prístupu a automatického zatvárania vozidla bez toho, aby som musel niečo robiť. Odídem od auta, to sa zamkne, hotovo (majú to aj iné značky).

Samozrejmosťou je aj bezkľúčové štartovanie, akurát tu starú „kreditnú kartu“, nazývanú kľúčom, by som už vymenil za niečo kompaktnejšie a estetickejšie. Z komfortnej výbavy nesmie chýbať 2-zónová automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické okná s automatickým doťahovaním, ovládanie rádia pod volantom a multifunkčný volant. Ten by si však zaslúžil inováciu, resp. lepšie prispôsobenie prvkov a ich možností.

Hodnotenie TOUCHIT

Nový Megane R.S nie je žiadna sranda, je to veľká sranda! Toto auto je dobre použiteľné v každodennej prevádzke, pričom si viete kedykoľvek uletieť mimo realitu a výborne si zajazdiť. Mali ste ťažký deň v práci? Naštartujte, vybehnite „na kopec“, aktivujte režim RACE a odreagovanie spojené s dávkou adrenalínu môže začať. Potom na nákup a šup domov. Je to dobrá voľba aj pre menšie rodiny. Osobne som to týždeň skúšal a je to úplne v poriadku. Priestoru je relatívne dosť, čo poteší vašu rodinku (možno), ale hlavne bude toto auto tešiť vás, teda toho, kto sedí za volantom. Je to paráda, výkonnému motoru sekunduje dobre nastavená prevodovka s výborným reakčným časom a celok dotvára športový podvozok, ako aj natáčanie všetkých kolies 4Control. Výborná súhra hardvéru, ktorá vám dáva peknú spätnú väzbu. Na záver ho však trošku skrotím, nový Megane R.S je síce výborný, ale minimálne pre mňa to nie je top hothatch (z toho, čo je aktuálne na trhu).

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Renault Slovensko

Cena testovaného modelu:  33 330 Eur / základná verzia: 28 690 Eur

Fotogaléria – Renault Megane R.S

Prečítajte si aj:

Renault SCENIC 1.3 TCe BOSE: Skvelý motor a praktické riešenia si nás získali (fotogaléria)

Nechajte nám správu