Renault doviezol na Slovensko prvé kusy svojej aktuálnej pýchy v podobe komplexne prerobeného modelu Megane s prívlastkom E-Tech, ktorý nie je iba elektrický, ale aj kompletné iný ako všetko, načo sme boli doposiaľ od tejto značky zvyknutí.

Prvé jazdy sa niesli vo veľkej pohode, pričom sme mali možnosť si vyskúšať tieto autá na pár hodín – primárna trasa viedla z Bratislavy do Piešťan, kde sa konala krátka prezentácia a nechýbalo ani občerstvenie. Hneď v úvode musím poznamenať, že počas rannej cesty smer Piešťany prebiehala aj malá súťaž, ktorej cieľom bolo dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu. Áno, vyhral som :).

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech

Cesta bola veľmi pohodová, pričom som sa nikam nenaháňal, rekuperoval kde sa dalo a na akcelerátor som tiež príliš netlačil. Taká „dôchodcovská jazda“, avšak bez obmedzovania ostatných účastníkov cestnej premávky. Takúto spotrebu som nemal na žiadnom testovanom elektromobile – 10,4 kWh/100km , priatelia, to bol výsledok! Veľmi zaujímavé číslo, no cestou späť a počas jazdy na Zochovu chatu sa čísla trošku prehádzali :).

K pohonnej jednotke a jazde sa ešte dostanem nižšie, teraz sa pozrieme na dizajn novinky. V skratke? Je to taký výlet do budúcnosti, kde je všetko inak, no na konci dňa ste radi, lebo budúcnosť navrhoval niekto s ohľadom na prítomnosť a všetko do seba zapadá. To boli moje prvé dojmy a myslím, že pohľady ľudí z okolia iba potvrdili to, že dizajn novinky je skutočne futuristický a vydarený.

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech

Som si vedomý toho, že pohľad na vyhotovenie auta je silno subjektívna záležitosť, no za seba musím povedať, že Megane E-Tech má niečo do seba. Ponúka čisté línie a veľké plochy jednotlivých dielov sú obohatené o funkčné i na pohľad efektné prelisy. Prednej časti dominuje obrovský znak automobilky a úzke LED svetlomety, ktoré sú kvôli dennému LED svieteniu opticky potiahnuté až do strednej časti nárazníka.  

Celé auto pôsobí mohutným dojmom, no optika trošku klame, nakoľko je výborne ovládateľné a vo vnútri nie až tak obrovské. Ešte musím zakopnúť o zadnú časť s prepojenými LED svetlami, ktoré vyzerajú pôsobivo. Apropo, všetky svetlá sú LED-kové, čo už asi nikoho neprekvapí, iba poteší, však?

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech

Ideme do interiéru, kde máte možnosť nahliadnuť do budúcnosti značky Renault. Prvý dojem? To vyzerá fakt dobre! A predstavte si, že aj napriek obrovskému LCD displeju v stredu palubnej dosky, ktorému sekunduje 12,3“ prístrojový panel si dizajnéri dovolili nechať podstatné ovládacie prvky klimatizácie vonku, mimo softvéru, teda sú tu klasické tlačidlá.

Absolútne som to nečakal a veľmi ma to potešilo. Okrem tlačidla výstražných smeroviek a centrálneho uzamykania auta sa všetko ostatné ovláda cez displej a systém, ku ktorému sa dostanem za chvíľku. Samozrejme, ešte máme tlačidlá na parádnom koženom multifunkčnom volante atď. A ten volant, ten mi sadol ako ri…, veď viete.

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech

Interiér je rovnako ako exteriér prepracovaný do posledného detailu, všetko do seba zapadá a nič ma zásadne nevyrušovalo. Veľmi príjemne sa mi táto novinka šoférovala a rovnako tak som si užíval aj dobrý posed – teda až na vytŕčajúcu časť zo stredovej konzoly pod displejom, o ktorú som si tlačil koleno. Mám však 2 metre, takže nie som ideálny respondent.

V tejto časti, ktorá ma iritovala, sa nachádza bezdrôtová nabíjačka pre smartfón. Inak nemám výhrady a ak vám nevadia veľké displeje, tak tento interiér si veľmi rýchlo zamilujete. Rovnako chválim aj množstvo rôznych odkladacích priestorov, ktoré v moderných autách často absentujú.

Takže, posed fajn, dozadu sa tiež napracem, no musím sa veľmi snažiť, avšak hlavu mám na limite a nemusím si lámať krk, čo nie je zlé, lebo som čakal, že budem musieť byť prihnutý. Sedadlá ponúkajú optimálne delenie, čím sa dostávam do batožinového priestoru, ktorý má základnú kapacitu 440L a po sklopení operadiel v druhom rade to je 1332L.

A teraz späť k displejom! 12,3“ prístrojový panel je prehľadný a zobrazuje všetky podstatné informácie o jazde/aktuálnej trase, pričom dokáže meniť farby a štýl zobrazenia podľa preferencií šoféra. Môžete tak pred sebou mať širokouhlú navigáciu alebo minimalistické ukazovatele, prípade informácie o asistenčných systémoch a pod. Ešte zaujímavejší je obrovský centrálny LCD displej s krásnou grafikou a svižnými reakciami.

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech

Možno budete prekvapení, no systém openR-link je z časti Android a natívnou navigáciou sú v tomto prípade Google Mapy! Okrem toho je svižný softvér podporovaný výkonným hardvérom v podobe čipovej zostavy Snapdragon. Ide o veľmi zaujímavé riešenie a hlave dobre fungujúce, pričom môžete využívať rôzne Google aplikácie, (dostupný je aj obchod s apkami), Google asistenta a pod.

Auto je permanentne pripojené na internet prostredníctvom predplatenej SIM karty (poskytovateľom je Orange v spolupráci s Renaultom), no všetky tieto možnosti sú závislé od toho, akú výbavu si zvolíte. Z môjho pohľadu ide o dobre premyslené riešenie, ktoré prináša najmä v elektromobile veľa výhod. Bližšie sa na tento systém zameriame počas redakčného testu.

  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech

Okrem multimédií v podobe bezdrôtového pripojenia Apple CarPlay alebo Android Auto vás poteší aj vyladený audio systém Harman/Kardon s celkovým výkonom 410W. Zabudnúť nesmiem ani na aktívnu bezpečnosť, ktorú má na starosti celkom 26 asistenčných systémov, takže iba ťažko vám bude niečo chýbať.

Prekvapením bol pre mňa iba parkovací asistent s jednou kamerou vzadu, ktorá mala veľmi slabé rozlíšenie, čo ma dosť zamrzelo s ohľadom na ostatné možnosti a výbavu. Neskôr som sa však dozvedel, že základný parkovací asistent (môj prípad) má kameru so slabším rozlíšením a rozšírený asistent so 4 kamerami má zásadne kvalitnejšie snímače a ponúka aj 360° zobrazenie okolia auta. Zaujímavé, že sa používa okrem iného počtu kamier aj iný snímač.

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech

Elektromobil

Táto sekcia je veľmi dôležitá a ja musím pravdivo uviesť, že opäť sú moje prvé dojmy veľmi dobré. Ráno som sadol za volant, začal jazdiť a tešil som sa z toho, ako dobre to auto funguje. Okamžite som postrehol skvelý polomer otáčania, teda aj výbornú manévrovateľnosť a na túto triedu až neobyčajne strmé riadenie. Každý pohyb volantom je okamžite cítiť, aj ten najmenší, čo mňa veľmi bavilo, no nie každému to musí vyhovovať a určite bude nutné si na to zvykať.

Taktiež je zaujímavé aj naladenie podvozku, ktorý sa snaží byť čo najkomfortnejší, čo mu celkom vychádza, no sála z neho aj určitá tvrdosť, ktorou vás občas zaskočí. Veľa záleží aj od obutia, však? My sme mali testovacie autá postavené na 20“ diskoch, ktoré trošku komfortu uberajú, no naopak pridávajú na mocnom štýle. Aj tu jasne platí, že pre krásu sa občas trpí :).

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech má, pochopiteľne, nízke ťažisko kvôli batériám v podlahe, ktoré môžu mať kapacitu 40 kWh alebo 60 kWh a tým aj odlišný dojazd, výkon a rýchlosť nabíjania. Ja som mal v rukách verziu so 60 kWh batériou a výkonom 160 kW (220 koní) + 300 Nm. Táto verzia má podľa WLTP dojazd 450 km, čo sa pravdepodobne nepretaví do reality na cestách, no priblížiť sa k tomu bude dať (slabšia verzia má 130 koní, 250 Nm a dojazd podľa WLTP 300 km). K lepšiemu dojazdu prispieva aj prepracovaný systém rekuperácie s viacerými stupňami, ktoré sa dajú pohodlne nastavovať pádlami pod volantom – podobne ako v prípade Mitsubishi a pod.

Čo sa týka nabíjania, tak využiť môžete AC nabíjanie s výkonom až 22 kW (trojfázová́ nabíjacia stanica 32 A) alebo rýchlo nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 130 kW. Zaujímavosťou je aj automatická regulácia teploty batérie a motora, ktorú má na starosti softvér, pričom vždy pracuje tak, bez ohľadu na klimatické podmienky, aby bol k dispozícii optimálny dojazd.

Renault Megane E-Tech
Renault Megane E-Tech

Počas prvého zoznámenia som ani raz nespozoroval, že by mi chýbal výkon a dokonca som sa aj pekne zabavil výjazdom na Zochovu chatu (samozrejme, s ohľadom na bezpečnosť!). Okamžitá akcelerácia + nástup výkonu ma na elektromobiloch baví asi najviac. Ešte dodám, že 220 koňová verzia ponúka zrýchlenie z 0 na 100km/h za 7,5 sekundy a max. rýchlosť je obmedzená na 160 km/h.

Podarený elektromobil, ktorý bude majiteľom robiť jednoznačnú radosť! Ja som zostal po prvých jazdách milo prekvapený, no klasický test môže názor mierne pozmeniť, uvidíme.. Chcete vedieť aj cenu, že? Najlepšie vybavený model s označením ICONIC začína na sume 44 800 eur s DPH a základnú verziu EQUILIBRE môžete získať už od 34 000 eur s DPH.

  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech
  • Renault Megane E-Tech

Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti: Renault Slovensko

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu