Prémiových SUV, ktoré dobre vyzerajú a dobre jazdia je na trhu viacero. Ale iba málo je takých, ktoré sa odlišujú od konkurencie osobitým postojom a charizmou.

Stačia tri slová – Range Rover Velar. Keď toto auto uvidíte, tak veľmi rýchlo pochopíte, čo myslím tým postojom a charizmou (alebo si ho rovno kúpite?). Je to jednoducho sebavedomý jedinec, ktorého vidieť na našich cestách zriedka, a to už nie je žiadnou horúcou novinkou – práve pre neopozeranosť je Velar stále zaujímavý.

Dizajn je jednoduchý a nadčasový, ale rodné korene neopúšťa. Je to jednoducho Range Rover, a to zbadáte okamžite. Po dizajnovej stránke ide o jedno z najkrajších, a tiež nevšedných SUV. Nádherne uhladené línie, vyladené detaily a zapustené kľučky dverí vás nenechajú chladnými, to auto má jednoducho „sexepíl“. Striebornú metalízu dopĺňajú čierne lakované a matné prvky, ktoré majú v určitých častiach aj ochranný charakter. K zapusteným kľučkám treba dodať, že ak si tam „zabudne“ napr. dieťa ruku, tak sa nič nestane. Naopak, ak vám auto v zime zamrzne, tak kľučka sa dokáže predrať aj cez 5mm vrstvu ľadu.

Osobne sa mi páči línia cez stred celého auta, ktorá oddeľuje spodnú časť od tej vrchnej. Táto linka je pre Range Rovery typická. Pozorné oko diváka neprehliadne ani precízne vyhotovenú prednú masku, ktorá splýva s horizontálne uloženými LED svetlometmi. Prehliadnuť nejde ani zadnú časť, ktorá nie je o nič menej zaujímavá ako predok. Obrovský nárazník s výrazným difúzorom, natiahnuté koncové svetlomety a efektne spracované predĺženie strechy zapadá do seba ako lego. Kus pekného auta. Prítomné sú aj praktické riešenia, čiže ak pôjdete do terénu, tak nohavice si o špinavé prahy neobtriete, sú prekryté.

Ako v exteriéri, tak aj v interiéri vládne uhladenosť a čisté línie. V testovanom modely dominuje interiéru hnedá koža, ktorú dopĺňa čierna koža a biele prešívanie. Prekvapilo ma však, že vrch palubovky je z plastu, síce mäkkého a kvalitného, ale je to plast. Obrovská lišta v strede palubnej dosky je potiahnutá kožou, ktorá sa objavuje v celom interiéry, vrátane sedadiel a výplni dverí, kde je doplnená o lišty so vzorom dreva.

Stredový tunel pokrýva klavírny lak v kombinácií s hliníkovými prvkami. Oceniť musím výborný multifunkčný volant s elektrickým nastavovaním polohy a vyhrievaním. Zážitok z interiéru dotvára elegantné ambientné podsvietenie a panoramatická strecha s otváraním prednej časti a elektrickou roletou.

To pravé hýčkanie zažijete až potom, keď sa usadíte do pohodlných „kresiel“. Sedadlá sú potiahnuté kožou, ktorá má perforovanie v tvare britských vlajok, efektný detail. Predné sú elektricky nastaviteľné s pamäťou na tri polohy a nechýba im ani vyhrievanie, vetranie a masážna funkcia. Zadné sedadlá sú na tom podobne, sú max. komfortné, ale bez ostatných funkcií. Tie môžete mať za príplatok. Sedenie vzadu je pomerne hlboké, čo mi vyhovuje a aj nad hlavou sa nájde nejaké miesto, ale pre 2 metrového človeka to nie je vždy ideálne.

Na pamäti treba mať, že stredná pozícia je skôr núdzová. Zadné operadlá majú elektricky nastaviteľný sklon a delenie je v pomere 40:20:40. Nechýbajú ani kotviace body ISO fix na krajných pozíciách. Ak potrebujete priestor, určite vás zaujme základná kapacita batožinového priestoru – 673 l. Ak sklopíte zadné operadlá, tak to bude 1731 l. Dvere batožinového priestoru sú elektricky ovládané, pričom ich viete otvoriť z pozície šoféra, kľúčom alebo podkopnutím nohy pod zadným nárazníkom.

Motor a prevodovka

Naftový 2-liter (4-valec) dopovaný dvomi turbami je dostupný v dvoch výkonnostných verziách – D180 a D240. My sme mali tú silnejšiu, teda D240 s výkonom 178 kW (240 ps) a max. krútiacim momentom 500 Nm. Tento motor je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá pracuje excelentne. Zmeny jednotlivých prevodov sú hladké, ale podstatné je to, že prevodovka sa učí vašim návykom a prispôsobuje sa štýlu vašej jazdy. V skratke, je inteligentná a funguje to.

Súčinnosť motora a prevodovky je bezproblémová a počas testu som nepostrehol žiadne výrazné nedokonalosti. Akurát reakcie elektroniky na zošliapnutý akcelerátor by mohli byť promptnejšie. Správanie sa motora a prevodovky určujú jazdné režimy, ktorých je celkom 7. Zvolením ktoréhokoľvek z nich sa menia vlastnosti podvozka, motora, prevodovky a v teréne aj medzinápravového diferenciálu. 1 z nich je inteligentný a bez vášho zásahu prispôsobuje auto aktuálnym podmienkam, ktoré elektronika neustále vyhodnocuje.

Motor má výkonu dosť, ale Velar nie je žiadne mini, čo je občas cítiť. Pri bežnom používaní a jazdení to bude v poriadku, ale ak chcete vystrkovať rožky, tak by som odporúčal siahnuť po verzii D300 (naftový 6-valec/300ps). Naftový 2-liter sa správa kultivovane a odvďačí sa aj zaujímavou spotrebou. Záleží to však iba od vás. Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala od 7,5 do 9,2 l/100km, čo nie je na takto mohutné auto vôbec zlé. Samozrejme, ak ho budete nonstop naháňať, tak to môže stúpnuť, ale pri bežnej (nie letargickej) jazde je spotreba dobrá. Hodnotenie? Ak Velar, tak verziu D300! Pre milovníkov benzínu je tu, okrem iných, verzia P380 (6-valec s výkonom 380ps).

Podvozok

Range Rover (Land Rover) to s podvozkami vie, o tom niet pochýb. Minimálne vzduchové podvozky sú výborne vyladené a správajú sa famózne nie len na bežných cestách, ale aj v teréne. Výnimkou nie je ani Velar. No už dlhodobo sa stretávam s názormi, že podvozok Velaru nie je dobre vyladený, pláva a pod. Nemyslím si to! S Velarom som jazdil skutočne intenzívne, či už po „skvelých“ Slovenských cestách alebo v teréne. Na žiadne výrazné problémy som nenarazil. Na bežných cestách sa správa podvozok max. komfortne, veľmi pekne filtruje všetky nerovnosti a vo vnútri zachováva úplnú pohodu, ktorú ocenia všetci pasažieri. A to aj na 21“ diskoch s pneumatikami 265/45/R21. 

Rozmery/špecifikácia: dĺžka – 4803 mm / šírka – 2145 mm / výška – 1685 mm / rázvor – 2874 mm / svetlá výška – od 213 do 251 mm / max. hĺbka brodenia – 650 mm / predný nájazdový uhol – od 25,93 do 28,89 % / zadný nájazdový uhol – od 27,3 do 29,5 % / hmotnosť – 1841 kg

Ak si chcete jazdu vychutnať čo najviac, jednoducho prepnete auto do dynamického režimu. V tomto režime podvozok stuhne, zníži sa a môžete vyraziť. Zákruty vyberá naozaj výborne, nosom sa ťahá krásne von a ak to preženiete, tak vás podrží viac, ako by ste očakávali. Tu musím spomenúť aj súčinnosť výborných bŕzd – ak v zákrute šliapnete na brzdu (neodporúča sa), auto sa zachováva neutrálne a takmer vôbec vám to nedá pocítiť. Samozrejme, v rámci možností a fyzikálnych zákonov :). Velar sa nakloní, to nehovorím, ale toto nie je super šport, je to veľké SUV, ktoré má vyššie ťažisko, takže sa to dá očakávať. Je to mastodont a za jeho volantom to veľmi rýchlo zistíte, teda hlavne pocítite.

Terén je kapitola sama o sebe, ale ja ju skrátim. Velar sa v 80% prípadoch v ťažšom, no ani v ľahšom teréne nikdy neocitne, a to je škoda. Verte, že ani tu sa nestratí a určite sa toho netreba báť. Systém Terrain Response 2 umožňuje zvoliť si taký terénny režim, ktorý zodpovedá aktuálnym podmienkam. Zvolením ktoréhokoľvek z dostupných režimov sa optimalizujú vlastnosti podvozka, motora, prevodovky a medzinápravového diferenciálu.

Svetlá výška a tuhosť podvozku sa upravuje na základe zvoleného režimu vozidla. Taktiež je možné upravovať svetlú výšku manuálne. Ak sa nebudete báť a zoberiete ho do terénu, tak budete prekvapení, čo všetko táto „pekná krabička“ dokáže. Zobral som ho na naše miesto, kde testujeme pohon všetkých kolies, resp. kríženie náprav.

„Najprv som rozmýšľal, či ho sem vôbec vziať, nakoľko Velar sa bude častejšie objavovať v meste ako v teréne, ale nakoniec som rád, že som to spravil.“

Naša trať môže byť jednoduchšia, pre nižšie a menšie SUV alebo ťažšia, pre veľké a vyššie SUV. Velar išiel ťažšou cestou! Kríženie náprav a výjazd dopadol tak, že som vyšiel hore a hotovo. V polovici výjazdu som postál na dvoch kolesách, nech sa potrápi, ale to sa neudialo. 4-kolka pracuje excelentne. Bolo síce sucho, ale z rôznych testov viem, že ani blato mu nerobí veľké problémy (limitom sú často pneumatiky). Pochváliť musím aj tuhosť karosérie, pri skrížení som skúšal otvárať dvere a kufor, pričom sa neprejavovali žiadne nedostatky, šúchanie a pod. A napokon, pohonné ústrojenstvo preferuje v bežnom režime  zadnú nápravu. Na snehu bude vrtieť zadkom! 🙂

LED svetlomety

Matrix LED svetlomety majú výborný dosah, ako aj svietivosť, ktorú určite oceníte. Na svetlách sa neoplatí šetriť, nikdy. Výhodou je systém automatického prepínania diaľkového/stretávacieho režimu, ale aj schopnosť prispôsobovať plnú svetelnú silu aktuálnej premávke pred vozidlom – tieňovanie vozidiel. Táto funkcia pracuje celkom dobre, ale určite je čo vylepšovať. Nemecká konkurencia je v tomto podstatne vyspelejšia. Koncové svetlá taktiež disponujú LED technológiou a svetelný podpis Range Roveru je poznať už z diaľky, to si nepomýlite. Zaujímavosťou sú predné LED smerovky, ktoré môžu blikať ako celok alebo môžete v palubnom systéme nastaviť možnosť animácie (ako má napr.WV Group).

Technológie, komfort a asistenčné systémy 

Komfortu je dostatok, asistenčných systémov tiež, ale z pohľadu technológií mám určité výhrady. Začnem komfortom, ktorého základom je 2-zónová klimatizácia a fantastické sedadlá, viď vyššie. Zadní pasažieri si musia vystačiť iba s výduchom, teplotu si nenastavia. Samozrejmosťou je komfortný prístup (všetky 4 dvere) a bezkľúčové štartovanie. Poďme však k technológiám, ktorými sa Velar prezentuje. Po nastúpení do auta vám ihneď udrie do očí nadčasový dizajn a veľa displejov s miminom klasických ovládacích prvkov. V strede palubnej dosky je zostava dvoch 10“ dotykových LCD displejov so systémom Touch Pro, v tomto prípade Duo. Vrchný displej má nastaviteľný sklon a pamäťou.

Tieto displeje dopĺňajú 3 mechanické ovládacie prvky, z ktorých dva krajné menia svoju funkciu podľa toho, v akej časti systému sa nachádzate. Menia teplotu vzduchu, rýchlosť ventilácie, ale môžu zmeniť aj jazdný režim vozidla. Toto chválim, nakoľko nie je nutné stále ťukať do displeja. A vyzerá to neskutočne dobre! Mimochodom, vo výbave je aj handrička z mikrovlákna, ktorá je nutnosťou, lesklé plochy a obrazovky sú často špinavé. Na vrchnom displeji si môžete nastaviť rôzne systémové widgety, ktoré najčastejšie používate, aby ste k nim mali rýchli prístup. Spodný displej môže vždy po štarte zobraziť zadefinovanú funkciu alebo tú, v ktorej ste na naposledy nachádzali, praktické. Napokon si môžete zmeniť aj pozadie.

Týmto dvom displejom sekunduje 12,3“ digitálny prístrojový panel s možnosťou zmeny zobrazenia informácií podľa potreby. Ak by toho bolo málo, tak je k dispozícii aj veľký farebný Head-Up displej, ktorý zobrazuje všetky podstatné informácie o stave vozidla, multimédiách a pod. Ovládanie funkcií prístrojového panelu je na volante. Tam sa nachádzajú multifunkčné dotykové plochy, ktoré menia funkčnosť podľa toho, v akej časti systému sa nachádzate. Po týždni však musím povedať, že ovládanie/odozva celého systému je na danú kategóriu vozidla pomalá. To ma prekvapilo.

Ponuka celého systému patrí vlastným riešeniam, čo znamená, že absenciu majú obľúbené aplikácie – Apple Car Play a Android Auto. Nechýba však Bluetooth konektivita, Wi-Fi hot-spot, dva USB-A porty (3.0) a dve 12V zásuvky. Samozrejmosťou je integrovaná navigácia, ktorá je použiteľná, ale nefunguje úplne podľa predstáv, chcelo by to zásadný upgrade. Na záver to najlepšie, v tejto výbave nájdete aj prémiový audio systém, Meridian, so 17 reproduktormi a celkovým výkonom 825W. Krásne vyladený zvuk! Budete sa cítiť ako v malej koncertnej sále. Skutočných audiofilov potešia pokročilé nastavenia zvuku.

Nevynechám ani asistenčné systémy, ktoré sa starajú o bezpečie a pohodlie posádky. Prítomné je aktívne sledovanie diania pred vozidlom (stereo kamera v čelnom skle), sledovanie pozornosti vodiča, sledovanie jazdných pruhov, tempomat, sledovanie mŕtvych uhlov, rozpoznávanie dopravných značiek, asistent zjazdu z kopca, inteligentná regulácia trakcie a viacero PDC senzorov okolo auta, ktorým sekunduje zadná parkovacia kamera. V takto veľkom a relatívne neprehľadnom aute by to chcelo 360° pohľad okolo auta, resp. 4 kamery. To môžete mať, ale iba za príplatok. Asistenčných systémov je omnoho viac, všetky nájdete na > TU.

Náramok a mobilná aplikácia

K autu dostanete aj špeciálny náramok – Activity Key. Ten má integrovaný transpondér, ktorý je odolný voči vode a nárazom. Ak si chcete zašportovať, zoberiete si tento náramok a jeho podržaním pri znaku Land Rover (na dverách batožinového priestoru) vozidlo uzamknete, pričom sa deaktivujú všetky ostatné kľúče. V náramku nie je žiadna batéria, čím odpadá starosť s jej výmenou alebo dobíjaním. Po príchode auto rovnako odomknete a ďalej používate klasický kľúč.

Druhou zaujímavosťou je pokročilá aplikácia Land Rover InControl (zdarma pre Android/iOS). Tá umožňuje sledovať stav vozidla a určité funkcie aj vzdialene spravovať. Jej funkčnosť som však nemohol overiť z dôvodu neodhláseného účtu. Verím, že sa k tejto aplikácii ešte dostanem, aby som ju podrobne vyskúšal. Zatiaľ je to iba teória 🙂

Hodnotenie TOUCHIT 

Dizajn, podvozok a jazdné vlastnosti sú jeho najsilnejšie stránky, ktoré ma presvedčili o tom, že Velar nie je iba mestský fešák. Naopak, je to famózne vyzerajúci a inteligentný „cowboy“. Ak by to bola verzia D300 so 6-valcom pod kapotou, tak by som k tým pozitívam pridal aj motor. Výkonnejší 2-liter nie je zlý, ale do takéhoto typu auta patrí 6-valec, minimálne! Z pohľadu technológií mám určité výhrady, ale verím, že druhá generácia to napraví. Aktuálne je to iba doťahovanie sa na nemeckú konkurenciu. Samozrejme, testovaný model nie je ani z ďaleka max. vybavený. Ak máte prostriedky, môžete dopĺňať aj výbavu, ktorá vás bude ešte viac rozmaznávať. Z môjho pohľadu je to skvelé a viacúčelové SUV, ktoré ponúka trošku odlišnosti. Tá na cestách chýba. A ešte jeden dotaz, kde je guľa (ťažné zariadenie)? 🙂

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: T.O.P.AUTO Bratislava

Cena testovaného modelu: od 90 000 Eur

Fotogaléria – Range Rover Velar

Prečítajte si aj:

VIDEO TOUCHIT: BMW X3 (G01) 2.0d xLine: Do tretice všetko dobré! (Doplnené o video)

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu