Mercedes EQC je horúca novinka v segmente prémiových elektromobilov, ktorá ešte nebola oficiálne uvedená na náš trh, no my sme už dnes mali možnosť s týmto modelom jazdiť a pýtať sa na rôzne technické detaily, ktoré sú viac než zaujímavé.

Ondrej s týmto autom jazdil ešte vo väčšom predstihu, pričom si jeho prvé dojmy a pocity môžete buď prečítať v tomto článku – EQC 400 / 4Matic, v ktorom však nájdete okrem textu aj redakčné video. Na dnešnej prezentácii sme nejazdili veľa, ale bolo to celkom intenzívne a príjemné, čo na prvý názor/pohľad stačí. Až klasický redakčný test ukáže výhody a nevýhody v jasnejšom svetle. Tak poďme na prvé dojmy. Počkať, ešte sekundu! Hneď na začiatku uvedieme, že novými ambasádormi modelu EQC za Slovenskú republiku sú Sajfa (Matej Cifra) a Draho (Drahomír Piok). Obaja sa zúčastnili aj tejto akcie, ktorú moderovala šarmantná Katarína „Becca“ Balážiová. Počas trvania akcie sme jazdili s novými modelmi EQC, ale boli aj rôzne panelové diskusie so zaujímavými „spíkermi“ z oblasti elektromobility.

Teraz už naozaj iba nové EQC!

Dizajn tohoto modelu je skôr futuristický a každý má naňho vlastný názor. Tak sa kochajte a dajte nám vedieť, ako sa vám pozdáva! Z vlastnej skúsenosti musím povedať, že naživo vyzerá lepšie ako na väčšine fotografií. Karoséria je výrazná, ale línie čisté, aby bola dosiahnutá čo najlepšia aerodynamika, ktorá má veľký vplyv na výsledný dojazd a celkovú efektivitu. EQC stojí na rovnakej platforme ako model GLC SUV, čím sú aj výsledné rozmery veľmi podobné. Zvažujúca sa strecha pôsobí športovo elegantne, pričom je to príjemný stred medzi kupé a klasickou SUV karosériou. Potešil ma fakt, že tento „stredný profil“ nemá vplyv na pohodlie zadných pasažierov – ani 2 metrový človek si v druhom rade nebude šúchať hlavu o strop. Sedel som aj vzadu, priamo za vodičom a bol som milo prekvapený z toho, koľko miesta som okolo seba mal. Nemal som stiesnený pocit, čo je dôležité a pocitovo som sa cítil lepšie ako v minulosti testovanom modeli GLC SUV (Plug-In-Hybrid).

Dobré je vedieť aj to, že aj napriek elektrickému modelu zostal batožinový priestor bez ujmy na kapacite, ktorá je slušných 500 litrov, teda rovnaká, akú ponúka model GLC SUV. Samozrejmosťou je aj dvojité dno. Zaujímavosťou je fakt, že EQC môže mať vo výbave aj elektricky vysúvateľné ťažné zariadenie. Zadná, ako aj predná časť je elegantne uhladená, pričom už na prvý pohľad padne do oka dizajn špičkových LED svetlometov, klasické žiarovky by ste tu hľadali márne. Predné LED svetlomety, resp. ich obrysová časť je po celej šírke prednej kapoty prepojená svetelnou LED lištou. Ak máte zapnuté stretávacie svetlá, tak aj svieti, čo je raritou. Počas dňa svietia iba krajné pozície LED denného svietenia. Zadné svetlomety sú tiež prepojené, čo vyzerá veľmi dobre. Takýto svetelný podpis nie je na našich cestách bežne vidieť.

Okrem dizajnu a dostatočného priestoru pre zadných pasažierov treba spomenúť aj to najdôležitejšie miesto – miesto šoféra. Ten má k dispozícii dostatok priestoru (pochopiteľne aj spolujazdec) z každej strany a orientácia ovládacích prvkov, ako aj všetkých zobrazovacích plôch je jasne smerovaná na šoféra, čo je výborné. Osobne som jazdil vo verzii s označením – 1886, čo je špeciálna limitovaná edícia pre prvých zákazníkov, s ktorými má Mercedes určitú väzbu. Po nasadnutí okamžite padne do oka materiálové spracovanie interiéru, ktorý je z veľkej časti z recyklovateľných materiálov, ktoré však pôsobia veľmi luxusne. V tomto prípade dominuje interiéru medený akcent na množstve ovládačov, čo zanecháva príjemný pocit luxusu. Kožené, elektricky ovládané sedadlá sú veľmi komfortné, čo som zaznamenal už po prvých kilometroch za volantom. Nemajú extra bočné vedenie, sú skôr zamerané na to, aby ste sa cítili ako v kresle. Vodič má pred sebou veľký združený LCD displej, ktorý už z Mercedesu dobre poznáme. Je veľký, prehľadný a samozrejme dotykový (pravá časť).

Palubná doska má zaujímavý tvar, minimálne jej ľavá časť, ale spodná časť ovládačov a ich rozmiestnenie je opäť klasikou, ktorú už poznáme. Načo však vymýšľať koleso, ktoré už vymyslené je a funguje. Systém vozidla môžete ovládať prostredníctvom dotykového displeja, pomocou výborného multifunkčného volantu, veľkého trackpadu v stredovom tuneli alebo hlasom. Ovládanie celého systému je intuitívne, pričom na všetky podnety reaguje dostatočne rýchlo. Samozrejmosťou je aj plná „paľba“ najmodernejších asistenčných systémov, ktoré sú v prípade Mercedesu viac než pokročilé. Ich podrobný test nebol z časového hľadiska a trasy možný/ideálny, ale to si necháme na redakčný test. Spomenúť však treba, že už „základná“ verzia obsahuje združený LCD displej pred vodičom, sledovanie mŕtvych uhlov, sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením a množstvo ďalších technológií. Cena základu sa pohybuje približne od 76 000 Eur. Testovaný model mal hodnotu viac ako 102 000 Eur.

Teraz k podstate celého vozidla. Žiadna nafta, žiadny benzín, iba elektrika. Mercedes EQC 400 má dva elektromotory, jeden vpredu – druhý vzadu, ktoré poskytujú spoločný/systémový výkon až 300 kW (408 koní) a max. krútiaci moment 760 Nm. Verte, že túto silu je cítiť a najlepšie na tom je, že na nástup výkonu nečakáte, máte ho k dispozícii ihneď po zatlačení akcelerátora. Mercedes EQC má prevádzkovú hmotnosť 2495 kg, no elektromotory vystrelia tento kolos s ľahkosťou na 100 km/h za 5,1 sekundy, čo je viac než dobré. Tá sila je unikátna a jazdiť s týmto autom je radosť – občas aj šialenstvo :). Maximálna rýchlosť je však obmedzená na 180 km/h. Zaujalo nás aj to, že primárne je poháňaná iba predná náprava, teda je aktívny iba predný elektromotor, pričom ak je to potrebné (akcelerácia, nutnosť dorovnania a pod.),tak sa pripája zadný motor, čo vo výsledku nie je vôbec cítiť. Elektronika to zvláda veľmi dobre a výkon týchto jednotiek je rozdelený takmer na presnú polovicu.

80 kWh batéria je umiestnená v podlahe, pričom má špeciálny bezpečnostný rám – celok má hmotnosť 667 kg a rozmery 2308 x 1547 x 398 mm! Celkový dojazd na jedno nabitie nevieme reálne odhadnúť, ale podľa metodiky WLTP sa pohybuje na úrovni 417 km. Podľa ľudí z Mercedesu, ktorí s týmto autom jazdili, je to dosiahnuteľné na okresných cestách s tým, že sa „hráte“ s rekuperáciou a naučíte sa ju využívať efektívne. Bežný dojazd, kedy sa nesústredíte na spotrebu a nijako sa neobmedzujete je okolo 300 až 350 km, čo je viac než dobré. Len taký detail, nová batéria stojí 38 000 eur bez DPH. Mercedes EQC sa da nabíjať tromi spôsobmi. Základom je špeciálny AC kábel a napájanie z domácej 230V siete, ktoré trvá 40 hodín (10 až 100% / 2 kW).Druhá možnosť je WallBox alebo verejná AC nabíjačka, kde viete auto nabiť za 11 hodín (10 až 100% / 7,4 kW). Posledná možnosť alebo skôr ideálna možnosť je nabíjanie na rýchlej DC stanici, na ktorej trvá nabíjanie iba 40 minút (10 až 80% / 110 kW). Toto sú možnosti nabíjania, s ktorými sa dá kooperovať a osobne si myslím, že to nie je až tak náročné. Horšie to môže byť iba počas dlhších ciest, ale veríme, že infraštruktúra nabíjačiek bude stále obsiahlejšia. Hovoril o nej na dnešnej prezentácii aj zástupca spoločnosti ZSE. Mercedes však má riešenie aj na to, ak potrebujete/chcete ísť na dovolenku alebo služobnú cestu autom so spaľovacím motorom. Na 14 dní vám takéto vozidlo poskytne za veľmi výhodných podmienok.

Čo sa týka spotreby, tak tú vám vieme poskytnúť iba od výrobcu, dnes ju nebolo možné zaznamenať. Výrobca hovorí o spotrebe na úrovni 22,3 až 25 kWh na 100 km (podľa metodiky WLTP). To je relatívne fajn údaj, ale až prax ukáže realitu, ktorá sa veľmi líši v rôznych podmienkach – leto, zima, záťaž a pod. Model EQC bol testovaný aj pri teplotách -35°C, takže zima by mu nemala robiť žiadny problém. Počas dlhej trasy je šoférovi nápomocná aj navigácia, ktorá predvída a berie ohľad na aktuálny dojazd, pričom vám vždy odporúča cestu cez nabíjacie stanice, ktoré sú v blízkosti zadanej trasy. Samozrejme, iba ak to je potrebné a stanice sú dostupné. K dispozícii je aj modernizovaná mobilná aplikácia, vďaka ktorej máte auto pod dohľadom, môžete plánovať trasy, kontrolovať nabíjanie alebo nastaviť čas spustenia klimatizácie, čo je výborná funkcia.

Dojazd a samotnú výdrž batérie na jedno nabitie si viete predĺžiť aj účinnou rekuperáciou vo viacerých stupňoch, s ktorou sa dá pekne pracovať. Režim rekuperácie sa nastavuje „pádlami“ pod volantom, s ktorými sme zvyknutí meniť rýchlostný stupeň. Dá sa však na to rýchlo zvyknúť a pracuje sa s tým veľmi intuitívne. Základom je plne automatický režim D-auto, ktorý prispôsobuje účinnosť rekuperácie podľa vlastného uváženia, pričom berie do úvahy rýchlosť, informácie z navigácie, max. povolenú rýchlosť na danom úseku a pod. Druhý režim D+ je plachtenie, ktorým viete dosiahnuť to, že sa auto samovoľne dostane do čo najvzdialenejšieho bodu vlastnou zotrvačnosťou. Následne sú tú tri režimy priamej rekuperácie – D (0,6m/s2), D- (1,7m/S2), D – – (2,5m/s2). S nimi sa dá veľmi pekne hrať a ak si na tento systém zvyknete, tak budete mať jednopedálové auto. Najsilnejší stupeň zabrzdí EQC celkom rýchlo, čím sa nie len vracia energia do batérie, ale šetríte aj brzdové obloženia. Všetky tri režimy aktivujú počas rekuperovania aj brzdové svetlo, aby bola zachovaná maximálna úroveň bezpečnosti. Režim D – – dokáže batérii vracať energiu späť silou až 180 kW, čo je celkom zaujímavá hodnota.

Informácie, ktoré by vás mohli zaujímať (zdroj: Mercedes)

Pár slov musím venovať aj komfortu jazdy, ktorý je výborný. Podvozok novinky je veľmi dobre spracovaný a krásne žehlí väčšinu nerovností na našich cestách, čo som si dnes viackrát overil a potvrdil. V zákrutách je dostatočne tuhý, ale počas bežnej jazdy sa budete cítiť veľmi príjemne. Tento podvozok nemá možnosť regulácie výšky, ale na zadnej náprave sú umiestnené vzduchové vankúše, ktoré majú funkciu samonivelácie. To znamená, že ak auto zaťažíte alebo pripojíte prívesný vozík, tak sa zadná časť automaticky dorovná na optimálnu úroveň/výšku. Do tohoto procesu nie je možné zasahovať, je plne autonómny.

Mercedes EQC je ďalším plne elektrickým unikátom, ktorému držíme palce v jeho ceste za úspechom. Prvé jazdy dopadli výborne a treba uznať, že Mercedes si síce dal na čas, ale výsledok ukazuje, že ten čas bol potrebný a odzrkadľuje sa na vlastnostiach vozidla. Samozrejme, nerobíme žiadne závery, až čas ukáže, ako EQC obstojí v reálnej prevádzke u prvých zákazníkov.

Za pozvanie na prezentáciu ďakujeme spoločnosti: Mercedes Slovensko

Prečítajte si aj:

Ondrej odporúča: Čisto elektrický Mercedes EQC 400 4MATIC (VIDEO TOUCHIT)

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu