Mercedes-Benz odovzdáva prvé vozidlá GLC F-CELL vybraným zákazníkom na nemeckom trhu a stanovuje tým ďalší míľnik na ceste k jazdeniu bez emisií.

Ako jediné vozidlo na svete disponuje pohonom palivovými článkami ako aj akumulátorovým pohonom, ktorý sa externe nabíja prostredníctvom technológie dobíjania zo siete. K prvým zákazníkom na nemeckom trhu okrem rôznych ministerstiev na spolkovej a krajinskej úrovni, Národnej organizácie pre vodík (NOW) a H2 Mobility patrí aj Deutsche Bahn. Ešte v tomto roku sa okrem iného odovzdajú ďalšie vozidlá spoločnostiam Air Liquide, Shell, Linde, ako aj mestám Stuttgart a Hamburg. Prostredníctvom Mercedes-Benz Rent budú mať od jari 2019 prístup k vozidlu Mercedes-Benz GLC F-CELL ďalší komerční a súkromní zákazníci v Nemecku.

Mercedes-Benz GLC F-CELL je úplne nevšedný hybrid dobíjateľný zo siete, pretože okrem elektrickej energie „tankuje“ aj čistý vodík. Vozidlo je na čisto elektrický pohon vhodné na každodenné dlhé trasy, pričom počas jazdnej prevádzky netvorí žiadne emisie CO2. Súhra akumulátora a palivového článku, veľký dojazd a krátke časy tankovania vytvárajú z GLC F-CELL spoločníka spôsobilého na každodenné používanie. Do dvoch nádrží s plášťom z uhlíkových vlákien zabudovaných v podlahe vozidla sa zmestí 4,4 kg vodíka. Vďaka tankovacej technológii s tlakom 700 barov možno zásobu vodíka doplniť v priebehu len troch minút – tak rýchlo, ako sme zvyknutí pri spaľovacom motore. Pri spotrebe vodíka približne 1 kg/100 km dosahuje GLC F-CELL v NEDC približne 430 kilometrov na vodík, v hybridnom režime pri plne nabitom akumulátore je to ešte o 51 km viac. Výkon 155 kW sa zároveň postará o jazdnú dynamiku.

Zosúladené: prevádzková stratégia s jedinečnou pestrosťou kombinácií

Inovatívny pohon palivovými článkami dobíjateľný zo siete kombinuje prednosti oboch bezemisných technológií a vďaka svojej inteligentnej prevádzkovej stratégii využívanie oboch zdrojov energií, ktoré ovplyvňuje aj zvolený jazdný program ECO, KOMFORT alebo ŠPORT, vždy optimálne prispôsobuje aktuálnej prevádzkovej situácii.

Plánované sú štyri prevádzkové režimy:

HYBRID: vozidlo čerpá výkon z oboch zdrojov energie. Výkonové špičky pokrýva akumulátor, palivový článok je prevádzkovaný v optimálnom rozsahu účinnosti.
F-CELL: energia palivového článku udržiava stav nabitia vysokovoltového akumulátora na konštantnej úrovni. Spotrebúva sa len zásoba vodíka. Tento režim je optimálny pre konštantné jazdenie na dlhé trasy.
BATTERY: GLC F-CELL jazdí na čisto elektrický pohon a je napájaný z vysokovoltového akumulátora. Systém palivových článkov nie je aktívny. Je to ideálny režim na krátke trasy.
CHARGE: prioritu má nabíjanie vysokovoltového akumulátora, napríklad s cieľom dobiť akumulátor pred procesom tankovania vodíka na maximálny celkový dojazd, alebo vytvoriť rezervy pre výkon.
Vo všetkých režimoch prevádzky je systém vybavený funkciou rekuperácie, ktorá pri brzdení a jazde zotrvačnosťou umožňuje spätne získať energiu a uložiť ju do akumulátora.

Distribúcia do vodíkových metropol

S ohľadom na novú technológiu a práve naštartovanú výstavbu siete vodíkových čerpacích staníc prebieha vo vybraných metropolitných regiónoch uvedenie vozidla GLC F-CELL na trh. Centrom pozornosti sú oblasti s vysokou koncentráciou obyvateľov, ktoré sú už dnes porovnateľne dobre vybavené vodíkovými čerpacími stanicami, ako napríklad Stuttgart, Düsseldorf, Berlín, Hamburg, Frankfurt, Mníchov a Kolín. V čase uvedenia na trh sa SUV bude postupne odovzdávať vybraným zákazníkom v Nemecku. V ponuke bude výhradne ako model na prenájom v plnom rozsahu. Ten okrem iného zahŕňa celkovú údržbu a možné opravy, ako aj rozsiahly záručný balík po celú dobu prenájmu.

Zažite technológiu palivových článkov – GLC F-CELL v prenájme

Od jari 2019 môžu novú technológiu palivových článkov zažiť aj ďalší komerční a súkromní zákazníci a prenajať si vozidlo prostredníctvom Mercedes-Benz Rent na jednom zo siedmich miest v celom Nemecku. Mercedes-Benz GLC F-CELL je dostupné prostredníctvom prémiovej požičovne automobilov značky Mercedes-Benz na krátkodobý aj dlhodobý prenájom.

Rozhodujúcu úlohu má infraštruktúra

Základným predpokladom úspechu elektrickej mobility v Nemecku je celoplošná infraštruktúra. V súčasnosti sa urýchľuje výstavba nabíjacích staníc, ako aj vodíkových čerpacích staníc. Či už doma, v práci, na cestách alebo pri nakupovaní: možnosti napájania elektrických vozidiel elektrinou sú už dnes rozmanité. Infraštruktúra sa neustále rozvíja aj v oblasti vodíkových čerpacích staníc. Koncern Daimler spoločne so svojimi partnermi v rámci spoločného podniku H2 Mobility vypracoval pre Nemecko akčný plán. Do konca roka 2019 by sa sieť vodíkových čerpacích staníc mala už teraz rozšíriť z 50 na 100 staníc. Dlhodobým cieľom partnerov je sieť až 400 vodíkových čerpacích staníc. Podobné projekty na vytvorenie infraštruktúry sa realizujú v Európe, v USA aj v Japonsku.

Spoločnosť Daimler je súčasťou majákového projektu s podporou FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking), Hydrogen Mobility Europe (H2ME), ktorý zjednocuje hlavné iniciatívy v rámci Európy v oblasti mobility s vodíkom – v Nemecku, Francúzsku, Spojenom kráľovstve a v Škandinávii. Prostredníctvom H2ME podporuje FCH JU výstavbu veľkoplošnej infraštruktúry vodíkových čerpacích staníc a vývoj vozidiel s palivovými článkami, ako je GLC F-CELL, s cieľom umožniť v celej Európe jazdu bez emisií. Spoločnosť Daimler získala prostriedky zo spoločnosti Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH 2 JU) v rámci dohody o finančnej podpore č. 671438. Spoločný podnik podporuje aj program EÚ Horizon 2020 pre vývoj a inovácie, ako aj asociácie Hydrogen Europe a Hydrogen Europe Research.

Priekopník: spoločnosť Daimler na palivových článkoch pracuje už viac ako 30 rokov

Výskumníci spoločnosti Daimler na technológii palivových článkov pracujú už od 80.-tych rokov minulého storočia. Ako priekopník predstavila značka Mercedes-Benz svetovej verejnosti v roku 1994 prvé vozidlo s palivovými článkami: NECAR 1. Nasledovalo mnoho ďalších vozidiel, dodnes najazdili vozidlá značky Mercedes-Benz s pohonom palivovými článkami, medzi nimi aj Trieda B F-CELL, celkovo viac ako osemnásť miliónov kilometrov a dokázali tak trhovú zrelosť tejto koncepcie pohonu.

GLC F-CELL – kombinovaná spotreba vodíka: 0,34 kg/100 km, kombinované emisie CO2: 0 g/km, kombinovaná spotreba elektrického prúdu: 13,7 kWh/100 km.1

Údaje o spotrebe paliva, spotrebe elektrického prúdu a emisiách CO2 sú predbežné a boli zistené Technickou službou pre certifikačný postup v súlade so skúšobným postupom WLTP a korelované na hodnoty NEDC. Typové schválenie ES a potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami ešte nie sú k dispozícii. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.

Značky:

Nechajte nám správu