Jedna z mála konferencií, ktoré sa v roku 2021 konali naživo, bola výstava IAA v Mníchove. Boli sme tam naživo a videli sme na vlastné oči, aké trendy dominujú v oblasti elektrických automobilov.

Čo možno očakávať?

Bežný používateľ sa v prípade elektromobilu zaujíma hlavne o to, aký je jeho dojazd, ako dlho trvá nabíjanie, koľko takéto auto stojí a ako dlho mu vlastne bude slúžiť. Na všetky tieto otázky sme v Mníchove hľadali odpovede.

Vyzerá to tak, že najneskôr na prelome rokov sa do predaja dostanú vozidlá, ktoré budú mať štandardne dojazd na jedno nabitie viac ako 600 km. To už považujeme vo väčšine prípadov za hranicu, ktorá bude postačovať bežnému človeku na to, aby svoje elektrické auto mohol používať univerzálne. Nielen pri pohybe po meste, ale pokojne aj na medzimestské alebo dokonca medzištátne presuny.

To je veľký posun voči minulosti, kedy bolo elektrické auto predovšetkým do mesta a bolo to povedzme druhé alebo tretie auto do rodiny. Dojazd 600 km umožní vývoj v oblasti batérií, rozhodujúcim výrobcom je tu napr. spoločnosť LG. Batérie sú pritom prakticky v každom prípade umiestnené v podlahe elektromobilu, čo je vhodné z hľadiska jeho ťažiska a pohodlia vo vnútri auta.

Typické umiestnenie batérie v podlahe vozidla (BMW iX)Zdroj: TOUCHIT
Typické umiestnenie batérie v podlahe vozidla (BMW iX)

Nabíjanie

Nabíjanie elektromobilu je osobitá kategória. Určite sa v dohľadnom čase nevyrovná dĺžka načerpania pohonných hmôt tomu, ako dlho trvá nabíjanie aj na tej najvýkonnejšej nabíjačke. Áno, už sú na svete vozidlá, pri ktorých reálny nabíjací výkon prekročí hranicu 200 W a nabitie aj pri vysokých dojazdoch (teda vysokej kapacite batérie) na hodnotu 80 % je pod polhodinu.

Rovnako aj na Slovensku pribúdajú rýchlonabíjačky, ktoré niečo také umožňujú. Ako vyplynulo z nášho rozhovoru so šéfom vývoja vo firme Daimler AG, Markusom Schäferom, takáto situácia sa stane štandardom niekedy na začiatku budúceho roka. Hlavne nemecké automobilky si na domácom trhu veľa sľubujú od spoločného projektu rýchlonabíjačiek IONITY.

Na Slovensku je zatiaľ len jedna takáto nabíjačka pri Senci, ale veľkou výhodou tejto siete je jazda s elektromobilom v rámci celej Európy. Je dobrým zvykom, že k lepším elektromobilom predajcovia poskytnú kartu, ktorá umožňuje v rámci širšej siete nabíjačiek nabíjať za lepšie ceny ako je bežné. Inak bežné ceny pri rýchlonabíjačkách bývajú naozaj stanovené vysoko.

Je určite výhodnejšie prejsť na nejaký paušál a takto si nabíjať vozidlo. Ideálnym riešením je potom tzv. domáci wall-box, ktorý umožňuje nabitie plne elektrického auta počas noci. Nabíjanie na 230 V nabíjačke, ktorú dostanete spolu s plne elektrickým vozidlom, nie je dlhodobo použiteľná možnosť.

Keďže nabíjanie jednoducho trvá dlhšie, pričom rádovo je to čas v desiatkach minút, automobilky sa snažia elektromobil ponúknuť v takom stave, aby ste mohli tento čas využiť čo najlepšie. Vnútro elektromobilu tak viete jednak vyhriať/vychladiť na príjemnú izbovú teplotu počas celej doby nabíjania, ale zároveň máte aj možnosť si vypočuť dobrú hudbu alebo pozrieť film či video.

Asi najďalej zo sériových výrobcov pritom zašla automobilka Volkswagen, ktorá dokáže upraviť vnútro vozidla tak, aby ste mali k dispozícii pohodlnú sedačku a veľkú obrazovku. S takýmto konceptom však prišli a prídu aj iní výrobcovia elektromobilov.

Cena automobilov všeobecne je v tejto dobe pomerne vysoká a strácajú sa vyslovene lacné modely. Je to dané tým, že prakticky všetky značky sa snažia pôsobiť ako prémiové, a tak aj nastavujú aj ceny svojich modelov. Výnimkou môže byť snáď Dacia, ktorá reálne ukázala elektromobil, ktorého cena štartuje na sume 10 000 eur. Je to však skutočná výnimka, cena bežných elektrických áut sa tlačí k hodnote 50 000 eur. Existujú i kúsky drahšie ako 100-tisíc eur.

Interiér pripravovaného elektrického auta (Webasto)Zdroj: TOUCHIT
Interiér pripravovaného elektrického auta (Webasto)

Údržba a životnosť

Z hľadiska údržby je elektromobil lacnejší ako auto so spaľovacím motorom. Nemáte príliš čo meniť, aj brzdné doštičky sa pri možnosti rekuperácie, teda brzdením motorom, spotrebovávajú pomalšie. Ak sa niečo stane s batériou, tak to je už niečo iné. Cena batérie je totiž rozhodujúca položka elektromobilu a zatiaľ výrobcovia na batériu dávajú záruku aj 6, 8 či dokonca až 10 rokov.

Otvorene povedané, čo bude s batériou o 8 rokov dnes nevie asi nikto, vyskúšať a overiť to sa technicky nedá. Výrobcovia tu idú do celkom veľkého rizika. Z hľadiska majiteľa si treba dať celkom pozor na to, čo sa považuje za predčasne degradovanú batériu. Vo všeobecnosti pokles pôvodnej kapacity batérie na hodnotu 75 % je ešte v norme, ale na dojazde sa to už môže celkom podstatne prejaviť.

Inteligentná navigácia

Navigácia pre plne elektrické autá má v súčasnosti širší význam, ako je to pre autá so spaľovacím motorom. Pokiaľ si naplánujete dlhšiu jazdu, navigácia zistí nabíjacie stanice na trase, z aktuálneho stavu nabitia batérie vypočíta, kedy a kde je vhodné nabíjať.

Rovnako môže navigácia aj rezervovať parkovacie miesto tak, aby ste mali istotu, že na nabíjacej stanici si auto skutočne nabijete. Nabíjanie pritom navrhne napr. na základe minimalizácie doby celkovej jazdy. Nenabíja sa teda doplna na 100 %, ale len do 80 %, čo je pri rýchlonabíjačke vhodné.

K tomu pristupuje aj jednoduché účtovanie za nabíjanie vo forme faktúry za celý mesiac nabíjania, a to nezávisle od toho, v akej sieti nabíjačiek v skutočnosti nabíjate. Predajcovia elektrických áut k tomu tiež smerujú a vydávajú tak vyššie spomenuté špeciálne karty platné pre rôzne siete nabíjačiek.

Mercedes berie elektrické autá útokom

Mercedes predstavil celé spektrum plne elektrických vozidiel. Ako sme sa dozvedeli aj pri rozhovore s Markusom Schäfferom, táto automobilka veľmi výrazne posilňuje vývoj a výrobu elektrických áut – osobných ale i nákladných. Vozidlá so spaľovacím motorom bude vyrábať niekedy do roku 2025. Na predpremiére v Mníchove sme tak videli až štyri nové elektromobily.

Mercedes EQE 350 je športový biznis sedan v kompaktnom formáte. Predstavuje lacnejšiu variantu k super luxusnej limuzíne EQS. EQE 350 sme videli vo variante s výkonom 215 kW a krútiacim momentom 530 Nm so zadným náhonom. Kapacita batérie je 90 kWh. Auto sa na rýchlonabíjačke nabije do 80 % za 32 minút, výkon pri nabíjaní je 170 kW. Palubná nabíjačka má 11 kW, na želanie vám zabudujú 22 kW nabíjačku. Dojazd je od 545 po 660 km na jedno nabitie.

Mercedes EQE 350 ako cenovo vhodnejšia elektrická limuzínaZdroj: TOUCHIT
Mercedes EQE 350 ako cenovo vhodnejšia elektrická limuzína

Pri hyperobrazovke MBUX (môžete mať na želanie) sa vytvorí prístrojová doska pod spoločným krycím sklom tiahnucim sa od jedných predných dverí až k druhým. Spolujazdec má pritom pred sebou vlastný OLED displej s uhlopriečkou 12,3 palca a ovláda sa samostatne. Systém sa navyše aktualizuje na diaľku cez vzduch (OTA).

Hyperobrazovka MBUX v EQE 350Zdroj: TOUCHIT
Hyperobrazovka MBUX v EQE 350

Výraznú pozornosť zaujala štúdia vozidla Mercedes EQG. Terénne „Géčko“ si tak naozaj oblieklo elektrický pohon, pričom tradičné prvky dizajnu sa tu zachovali. Je tu hranatá silueta spolu s ikonickými prvkami ako sú napr. okrúhle svetlomety. Svetelné pásy teraz vizuálne zvýrazňujú robustné vonkajšie ochranné lišty. V presnej maske s čiernym panelom sa nachádza osvetlená hviezda s 3D efektom.

Štúdia EQG je obutá na 22-palcových diskoch z ľahkej zliatiny z lešteného hliníka. Namiesto klasického krytu náhradného kolesa sa na zadných dverách nachádza uzamykateľný box a pripomína nabíjaciu skrinku. Do tohto boxu možno napríklad pohodlne umiestniť nabíjací kábel.

Mercedes EQG znamená elektrický pohon v tradičnom terénnom aute
Mercedes EQG znamená elektrický pohon v tradičnom terénnom aute

Zachovali sa aj vlastnosti tohto vozidla. Karoséria je postavená na robustnom rebrinovom ráme, podvozok zostáva typicky terénny. So štyrmi individuálne riadenými elektromotormi umiestnenými blízko kolies ponúka EQG zaujímavé jazdné vlastnosti, a to tak v teréne ako aj na ceste. Pre toto vozidlo je plánovaný dojazd približne 600 kilometrov.

Aj luxusné SUV Maybach EQS prichádza v elektrickom vyhotovení a v dvojfarebnom lakovaní. V interiéri vzniklo v oblasti zadných sedadiel extra komfortné miesto na prácu alebo oddych. Cestujúci tu nájdu výrazné lakťové opierky vo dverách, ozdobné prvky s bielym klavírovým lakom alebo vázu na živé kvety. Veľká odkladacia plocha poskytuje priestor pre drobné predmety alebo individuálne prvky výbavy ako sklápací stolík, box na poháre či chladiaci priečinok na šampanské.

Interiér Maybach EQS pôsobí zvnútra ako salón prepychovej jachty
Interiér Maybach EQS pôsobí zvnútra ako salón prepychovej jachty

Disky z ľahkej zliatiny sú s rozmerom 24 palcov. Exkluzívnym prvkom výbavy sú automatické komfortné dvere vpredu a vzadu. Keď sa priblížite k vozidlu, najprv sa vysunú kľučky dverí. Po ďalšom priblížení sa automaticky otvoria dvere vodiča. Prostredníctvom systému MBUX má vodič navyše možnosť otvoriť zadné dvere na diaľku.

Mercedes-Maybach EQS je aristokratický elektromobil v luxusnom vyhotoveníZdroj: Mercedes
Mercedes-Maybach EQS je aristokratický elektromobil v luxusnom vyhotovení

Zlatý klinec z ponuky Mercedes na záver – elektrické je už aj športové AMG. Model Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je plne elektrické auto so špičkovým výkonom 530 kW a krútiacim momentom 1020 Nm. Obmedzovač rýchlosti je nastavený na 250 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za 3,4 sekundy. Kapacita batérie je 107,8 kWh a nabíjanie s výkonom 200 kW. Garancia na batériu je tu až spomínaných 10 rokov a v sérii je aj natáčacia zadná náprava. Jednoducho, elektrina si našla cestu aj do superšportového auta a všetko podčiarkuje špeciálny zvukový zážitok AMG.

Mercedes-AMG EQS 53 je jasným dôkazom, že elektrický pohon sa uplatní aj v superšporteZdroj: AMG
Mercedes-AMG EQS 53 je jasným dôkazom, že elektrický pohon sa uplatní aj v superšporte

Volkswagen s obývačkou na kolesách

Segment ID. prichádza s ponukou malých automobilov a VW v Mníchove ukázalo štúdiu ID.LIFE. Je to auto pre mestskú premávku a dá sa využiť ako kinosála, herné centrum alebo prostriedok na relaxáciu napr. počas jeho nabíjania.

V tomto prípade nenájdete na aute žiadne dekoračné prvky, je to čistý dizajn vo svojom základe. Odnímateľná strecha je z textilu so vzduchovými komôrkami a je prichytená k skeletu pomocou zipsu. Všade sú použité recyklované materiály.

Vpredu je veľké osvetlené logo VW. Svetlá výška 19 cm umožňuje jazdu aj mimo spevnených ciest. Elektromotor s výkonom 172 kW poháňa trochu netradične predné kolesá a dosahuje maximálny krútiaci moment 290 Nm. ID.LIFE zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. Batéria s kapacitou 57 kWh umožňuje dojazd približne 400 kilometrov.

Krásne jednoduché a ekologické ID-LIFE- Predné sedadlá sa dajú sklopiť tak, že si v aute vytvoríte aj spálňu.Zdroj: VW
Krásne jednoduché a ekologické ID-LIFE- Predné sedadlá sa dajú sklopiť tak, že si v aute vytvoríte aj spálňu.

Interiér ID.LIFE je niečo, čo si zapamätáte. Niekoľkými pohybmi sa totiž dá pretransformovať napríklad na kino alebo herňu. Súčasťou vybavenia je herná konzola, videoprojektor a projekčné plátno s uhlopriečkou 34 palcov. To sa vysúva z prístrojového panelu.

Ďalšie elektronické zariadenia sa dajú napájať z elektrickej zásuvky 230 V/16 A priamo v kabíne. Vnútri sa dá vytvoriť lôžko dlhé až 2 metre. Na drevený spodný rám prístrojového panelu sa dá položiť napríklad smartfón alebo tablet a drží sa tu bezpečne pomocou magnetu. Na ňom môže bežať navigácia alebo hudba, pri stojacom vozidle sa filmy a hry dajú plynulo prenášať do integrovaného videoprojektora vozidla. Základná cena ID.LIFE by mala byť 20 000 eur.

BMW s dôrazom na recykláciu

BMW i Vision Circular predstavuje štvormiestne vozidlo ukazujúce, ako má vyzerať budúcnosť kompaktných elektrických vozidiel v roku 2040. Zamerané je na trvalú udržateľnosť a luxus. Cieľom je dosiahnuť použitie 100 % recyklovaných materiálov ako aj následná 100 % recyklovateľnosť. A platí to aj o batérii typu solid-state. Cieľom BMW je znížiť emisie CO2 počas celého životného cyklu vozidla.

Tzv. cirkulárnosť bola DNA celého vývoja tohto vozidla, počítalo sa s jednoduchou demontážou. Dôkazom sú rýchloupínacie mechanizmy na kolesách, sedadlách a prístrojovej doske ako aj sťahovacia šnúra na lavici zadných sedadiel. Logo značky je vyryté na prednej časti a označenie vozidla je vytvorené laserom, aby sa odstránilo použitie ďalších dielov.

BMW i Vision Circular je vízia trvalo udržateľnej mobility spolu s bicyklom BMW i Vision AMBYZdroj: BMW
BMW i Vision Circular interiér vozidla

Mierne priehľadné pneumatiky sú vyrobené z prírodného kaučuku s pridaním recyklovanej gumovej zmesi. Všetky zobrazovacie plochy a svetelné funkcie na zadnej časti sú neviditeľne integrované do tmavých sklenených dverí batožinového priestoru.

Sklenená strecha s výrazným dozadu umiestneným ukotvením čelného skla pôsobí dojmom, že vpredu sa sedí pod holým nebom. Čelné sklo sa pritom dokáže zmeniť na zdroj informácií a eliminuje potrebu akýchkoľvek ďalších displejov v interiéri.

Udržateľnosť sa prejavuje aj pri jazde v BMW i Vision Circular. Odporúčania rýchlosti sú optimalizované tak, aby lepšie využívali fázy semaforov v meste (tzv. zelená vlna), toky dopravy sa predpovedajú presnejšie a doby preťaženia sa minimalizujú v dôsledku komunikácie vozidiel spolu navzájom a so svojim okolím.

BMW i Vision Circular je vízia trvalo udržateľnej mobility spolu s bicyklom BMW i Vision AMBY
BMW i Vision Circular je vízia trvalo udržateľnej mobility spolu s bicyklom BMW i Vision AMBY

Renault a jeho nový Megane

Renault ukázal v Mníchove nový Megane E-TECH Electric. Objednať sa bude dať vo februári 2022 a predaj sa začne o mesiac neskôr. Postavený je na platforme CMF-EV s novým dizajnom, ktorý zdôrazňuje eleganciu a dynamiku.

Príťažlivý dizajn Mégane E-TECH Electric sa bude páčiťZdroj: Renault
Príťažlivý dizajn Mégane E-TECH Electric sa bude páčiť

Nový Renault Megane E-TECH Electric doslova ožije, keď sa k nemu vodič priblíži. Vybavený je automatickými kľučkami dverí, ktoré sa vysunú po jeho príchode. Ako sme zistili, vo vnútri je auto priestranné, podobne ako je to v prípade Megane so spaľovacím motorom.

V interiéri sa Megane E-TECH Electric inšpiroval nábytkom a využíva najmä recyklované materiály. Palubná doska je potiahnutá textilom, v najvyššej triede umelou kožou. Sedadlá sú tiež vyrobené z recyklovaných materiálov. Motor vozidla vyvinuli nanovo a nový Renault Megane E-TECH Electric poskytuje výkon 160 kW a krútiaci moment 300 Nm. Takto dosiahne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy. K dispozícii má štyri úrovne rekuperačného brzdenia. Na výber sú dve kapacity batérií: 40 kWh s dojazdom 300 km a 60 kWh s dojazdom vyše 470 km. Na batérie je záruka 8 rokov.

Vozidlo využíva multimediálny systém OpenR Link, ktorý je založený na Google konte. Funguje to veľmi podobne ako v prípade Android tabletu alebo smartfónu. Využiť pritom môžete úplne všetky aplikácie spoločnosti Google.

Na systém OpenR Link si zvyknete ihneďZdroj: Renault
Na systém OpenR Link si zvyknete ihneď

Videli sme aj nástupcu ikonického Renault 5, ktorého automobilka predstavila po 50 rokoch a v budúcom roku pôjde do sériovej výroby. Prototyp Renault 5 predstavuje kompaktné mestské vozidlo s nadčasovým dizajnom a prirodzene elektrickým pohonom. Žltá farba tela vás osloví na prvý pohľad.

V rámci koncernu sme si pozreli aj značku Dacia. Hneď vedľa vstupu na výstavisko sme videli vynovené 7-miestne rodinné vozidlo Dacia Jogger a v rámci mestskej výstavy to bola malá Dacia Spring. Toto auto by sa malo začať predávať na jar a cena by mala začať niekde okolo 10 000 eur.

Dacia Jogger je moderné a outdoorové SUV určené na rodinné výlety najmä do prírody. Má to byť auto s najlepším pomerom ceny a priestoru v segmente.

KIA so Sportage a EV6

Kia mala v Mníchove hneď dve premiéry. Nový plug-in hybridný model Sportage predstavuje SUV schopné jazdiť aj v náročnejšom teréne. Auto je vybavené 1,6-litrovým motorom T-GDI, trakčným elektromotorom s trvalým magnetom s výkonom 66,9 kW a lítiovo-iónovým akumulátorom s výkonom 13,8 kWh.

Hlavná pozornosť ale bola venovaná plne elektrickému EV6, ktoré je postavené na báze architektúry E-GMP. Model EV6 vo verzii 2WD má výkon 77,4 kWh a dojazd je až 528 kilometrov na jedno nabitie. Pri maximálnom krútiacom momente 605 Nm, ktorý je v ponuke na verzii AWD, dokáže Kia EV6 zrýchliť z nuly na 100 km/h za 5,2 sekundy. EV6 disponuje možnosťou nabíjania 800 V a 400 V. Rýchlym nabíjaním sa vozidlo nabije z 10 na 80 % kapacity za 18 minút.

EV6 GT-Line bolo asi najobdivovanejšie auto priamo v centre Mníchova
EV6 GT-Line bolo asi najobdivovanejšie auto priamo v centre Mníchova

Hyundai ako uhlíkovo neutrálna firma

Hyundai v Mníchove oznámil svoj záväzok stať sa do roku 2045 uhlíkovo neutrálnou firmou. Táto stratégia je postavená na troch pilieroch: rozšírenie radu čistých automobilov, vývoj platforiem novej generácie a investovanie do zelenej energie.

Zároveň predstavil širokú paletu elektrifikovaných vozidiel. Na stánku sme videli elektrický model robotického taxíka, modely IONIQ 5, NEXO, Kona EV či autobus s palivovými článkami Elec City Fuel Cell. Hlavným lákadlom bol ale Robotaxi postavený na báze IONIQ 5. Vďaka snímačom sa robotaxi pohybuje autonómne a s cestujúcimi počas jazdy intuitívne komunikuje. Reálna preprava cestujúcich v robotaxíkoch by mala začať v roku 2023.

V Mníchove Hyundai ukázal aj koncept IONIQ 6. V Európe plánuje Hyundai od roku 2035 ponúkať iba bezemisné vozidlá. Model IONIQ 5 je prvým modelom značky, ktorý je postavený na koncernovej platforme E-GMP a prichádza s 800 V a 400 V technológiou na viacnásobné nabíjanie.

K dispozícii je aj funkcia Vehicle-to-Grid (V2G), ktorá umožňuje energiu vracať späť do elektrickej siete z batérie elektromobilu. Umožňuje efektívne riadiť dopyt po energii napr. v čase špičky a znižuje závislosť od fosílnych palív. Spoločnosť plánuje implementovať funkciu V2G do svojich nadchádzajúcich elektrických modelov. Hyundai tiež hľadá nové riešenia na využitie batérií s ukončenou životnosťou a ich transformáciu na nový systém skladovania energie.

Koncept vozidla Hyundai IONIQ 6 so športovým charakteromZdroj: Hyundai
Koncept vozidla Hyundai IONIQ 6 so športovým charakterom

Huawei a jeho orientácia na automobily

Huawei na Slovensku poznáme ako výrobcu smartfónov a tiež dodávateľa infraštruktúry pre telekomunikačné siete. Je to ale dôležitý dodávateľ komponentov pre automobily. Na stánku tejto firmy sme videli systémy na autonómne riadenie, inteligentný kokpit alebo head-up displej s rozšírenou realitou.

Na tomto displeji sa dá verne simulovať poloha vozidiel na trati, ale aj prekážok okolo autonómneho vozidla. Špecialisti na autonómne autá z firmy Huawei nám predstavili aj hlasové ovládanie celého auta a jeho komponentov, rôzne snímače teploty, vlhkosti, prítomnosti námrazy, ale napr. aj HD mapy na detailnú navigáciu.

Výsledkom je premyslený pohyb autonómneho auta založený na spracovaní veľkých dát, pričom navigácia vozidla zohľadňuje nielen dopravnú situáciu, ale napr. aj aktuálne klimatické podmienky, ktoré dokáže aj predvídať.

V kabíne prezentovaného vozidla dominuje head-up displej s rozšírenou realitou. Mali sme pritom dojem, ako keby sme údaje sledovali na 10-palcovom tablete, ktorý máte priamo pred očami. Je to bezpečné riešenie a veľmi pohodlné na navigáciu.

Spolujazdec môže takýto virtuálny displej využiť aj na multimediálne účely. Čelné sklo pred spolujazdcom sa pritom mení na full-HD displej s rozlíšením 100 PPD a slúži na zobrazenie videí, filmov, hranie hier, ale aj na videohovory.

Inteligentný kokpit moderného auta od Huawei
Inteligentný kokpit moderného auta od Huawei

Bosch a plne automatické parkovanie

Elektromobilita je pre Bosch extrémne dôležitá téma a dlhodobo sa orientuje na automatizovanú jazdu s bohatým systémom asistenčných služieb. Mobilitu budúcnosti vytvára aj s využitím elektrických bicyklov. Bosch v Mníchove predstavil flexibilný nabíjací kábel pre elektromobily s integrovanou riadiacou jednotkou, ktorý obsahuje adaptér Type 2 a tiež zástrčky pre domácnosť. Tento sa aj pri nabíjaní z 230 V zásuvky zaobíde bez obvyklého riadiaceho boxu na kábli a váži tak menej než tri kilogramy. To je o dobrých 40 % menej, než majú dnešné nabíjacie káble s riadiacim boxom.

Bosch ďalej spolupracuje napr. s Mercedes-Benz a ďalšími partnermi na nasadení funkcie plne automatického parkovania vo viacpodlažnom parkovisku P6 na letisku v Stuttgarte. Nový Mercedes-Benz triedy S je prvým sériovým vozidlom na svete, ktoré je vybavené potrebnou technológiou. Aby mohli byť vozidlá bez vodiča navigované pomocou príkazu zo smartfónu na vyhradené parkovacie miesto, vybavuje Bosch parkovaciu garáž takými technológiami, ako sú videokamery s pevnou inštaláciou. Do roku 2025 má nasledovať ďalších 1000 parkovacích domov.

Jednoduchý nabíjací kábel bez viditeľnej riadiacej jednotky. Je k tomu adaptér aj na DC rýchlonabíjačku.
Jednoduchý nabíjací kábel bez viditeľnej riadiacej jednotky. Je k tomu adaptér aj na DC rýchlonabíjačku.

Záver

Výstava IAA praskala vo švíkoch, a to sa odohrávala na troch rôznych miestach. Viacero z výstavných stánkov bolo prístupných verejnosti zadarmo a nachádzali sa priamo v centre mesta. Videli sme to najlepšie, čo sa v súčasnosti z elektrických vozidiel vidieť dá a je jasné, že toto je téma rozhodujúcich automobiliek. Môžeme si myslieť hocičo, ale prechod na elektrický a neskôr vodíkový pohon automobilov je už nezvratný.

Za pozvanie ďakujeme spoločnosti Mercedes-Benz

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu