Túžite po SUV? Lebo je to moderné, občas praktické atď. Skúste sa zamyslieť a porozmýšľať, ako vaše auto najčastejšie využívate, kde jazdíte a čo by malo spĺňať. Ešte stále potrebujete SUV alebo vám bude viac vyhovovať ultra praktické MPV, s ktorým pohodlne a bezpečne odveziete celú rodinu a keď to bude potrebné, tak doňho naložíte tovar (aj paletu) a využijete ho na váš biznis. To je zaujímavá ponuka, nie?

„Peugeot má obsiahle portfólio SUV modelov, ale nezanevrel ani na MPV, čo je veľkou konkurenčnou výhodou.“

SUV je síce fenomén, ale keď si to rozmeníte na drobné, tak zistíte, že väčšina novodobých pseudo SUV neponúka ani pohon všetkých kolies a už vôbec nie tak praktické využitie ako staré dobré MPV. Subjektívny názor je na svete a teraz je čas pozrieť sa na nový Peugeot Rifter. Francúzi si po novom rozdelili modely tak, aby v tom nebol chaos. Partner, resp. Partner TeePee z ktorého vychádza Rifter, je úžitkovejšia verzia, pričom Rifter je plne zameraný na rodinu a bežnú – civilnú klientelu. Je dostatočne priestranný, vyrába sa v dvoch verziách (standard / long) a ponúka skutočne praktické riešenia. Čo sa týka dizajnu, tak verím, že oči máte dobré a zhodnotíte ho sami. Počas testu som sa stretol s naozaj rôznymi názormi. Z môjho pohľadu je dizajn úplne v poriadku – žiadny prvok extra neprekáža. Tento model nie je zameraný na krásu, ale úžitkovú hodnotu.

„Krabicoidný vzhľad je pre tento typ vozidla typický a treba sa s tým naučiť žiť“

Určite však treba spomenúť predné svetlomety so zaujímavou grafikou, slušnou svietivosťou a dobrým dosahom. Nie sú to síce LEDky, ale veľký problém v tom nevidím, pričom som bol rád aj zato, že stretávacie halogény sú prenášané cez optické šošovky – diaľkové svetlá majú klasickú parabolu.  Výhodou je aj systém automatického prepínania režimu – diaľkové/tlmené. Jediné LEDky využíva denné vertikálne svietenie. Zadné obrysové svetlá sú halogénové a svetelný podpis je pre Peugeot typický („3 pazúre“).

Pohľad do interiéru a na praktické riešenia

V prvom rade sa treba dostať dnu a tu začína prvá výhoda. 1. –  Rifter je vyššie auto s vyššou svetlou výškou, vďaka čomu sa doňho dobre nastupuje a manipulácia s bremenami je tiež jednoduchšia. 2. – predné dvere sa otvárajú v dostatočnom uhle a dvojica zadných dverí má posuvný mechanizmus, čo je praktické. Tým pádom sa dobre manipuluje s deťmi a pod., pričom môžete zaparkovať aj tesnejšie, ako s bežným autom. 3. – kufrové dvere sú veľké, ale vďaka silným plynovým vzperám sa otváraj veľmi ľahko.

Ak sú otvorené, kľudne si pod mini môžete spraviť piknik alebo sa schovať pred dažďom na rybačke. Skvelé! Z druhej strany sú však nepraktické – ak za vami stojí auto na tesno, tak ich neotvoríte. Určite by som odporučil priplatiť si za samostatne otváracie okno na kufrových dverách. Testovaný model túto opciu nemal. Za zmienku stojí aj oplastovanie spodnej časti karosérie, čo chráni lak pred rôznymi poškodeniami.

Pohľad do priestranného interiéru poteší každé „praktické oko“. Miesta tu je skutočne na rozdávanie a to je iba verzia Standard. Posed za volantom je príjemný, sedadlá sú bežné látkové, bez výrazného bočného vedenia, ale nedá sa povedať, že by boli nepohodlné. Ani dlhá cesta nebola utrpením, práve naopak, cestuje sa v ňom príjemne. Malú výhradu mám iba k lakťovým opierkam, ktoré pôsobia trošku labilne. Ovládacie prvky vodiča pekne obkolesujú a všetko je na dosah ruky. Zvykať si treba len na trošku utopený panel 2-zónovej klimatizácie.

Som však rád, že sa ovláda fyzickými tlačidlami, aj keď nechýba jej integrácia v informačnom systéme. Ešte jednu výčitku mám k stredovému tunelu, ktorý je vysoký a široký, čo je fajn, ale je neprakticky riešený. Vo fabrike vytiahli kulisu manuálnej prevodovky, vložili ovládač automatu a hotovo. To je zle! Tento priestor by sa dal perfektne využiť na rôzne menšie odkladacie priestory, ovládače a pod. Celý tunel je krytý dvomi plastovými roletkami, pričom do jeho vnútra naskladáte aj bežný nákup, ale dalo by sa to vyriešiť aj lepšie.

Členitá (plastová) palubná doska ponúka dostatok krytých aj nekrytých odkladacích priestorov a v jej strede je zakomponovaný 8“ dotykový LCD displej informačno-multimediálneho systému. Chválim aj držiaky na poháre po bokoch palubnej dosky (telefón sa tam nezmestí, škoda). Prístrojový panel je klasický – analógový a v jeho strede je malý displej, ktorý zobrazuje podstatné informácie o vozidle, asistentoch a pod. Ovláda sa cez multifunkčný volant, ktorý je aj v tomto prípade futuristický, ale pracuje sa s ním dobre, jeho tvar nijak neprekáža. Pozitívom je aj banalita ako 4-elektricky ovládané okná s automatickým doťahovaním a dostatočne veľké spätné zrkadlá. Z pohľadu prednej časti je to všetko, pričom kladne hodnotím aj výhľad z pozície šoféra.

Cez posuvné dvere sa dostávame do druhého radu sedadiel, ktorý ponúka dostatok priestoru aj pre objemnejšie osoby. K dispozícii sú tri samostatné a v celku pohodlné sedadlá s možnosťou posúvania a nastavenia sklonu operadla. Bez väčších problémov sa sem zmestia 3 dospelé osoby alebo dve väčšie autosedačky a jeden mladistvý do stredu. Každé sedadlo má aj ISOfix úchyt. Samozrejmosťou sú stolíky, ale aj samostatne regulovateľný výduch ventilácie a nabíjací USB-A port, čo veľmi chválim!

Každé z 3 sedadiel je samostatne sklápateľné, ale nie iba v časti operadla, ale kompletne aj so sedákom, ktorý sa odsunie a zníži na úroveň podlahy. Takýmto spôsobom vznikne z batožinového priestoru slušná rovina, ktorá poslúži na prenos tovaru a v prípade tripu na spanie, čo sa cení (škoda, že sa nedajú sedadlá vyberať). Objem batožinového priestoru so sklopenými sedadlami je až 3000 L. Ak sú sedadlá v bežnej polohe, tak je jeho objem 775 L (po kryt batožinového priestoru) Po strechu je to podstatne viac.

Praktické riešenia neskončili– v podlahe druhého radu sú odkladacie priestory pre rôzne drobnosti, pod stropom v zadnej časti je doplnkový plastový box, dostupný z dvoch strán a samotný batožinový priestor je riešený na rôzne usporiadanie plata (krytu batožiny). Nechýbajú tu ani oceľové oká, držiaky na nápoje (príprava pre 7 miestu verziu) a 12V zásuvka. Strecha testovaného modelu je panoramatická, bez otvárania, ale s clonou, čo ocenia najmä deti. Tesne pod stropom, v strede, je umiestnený presvetlený odkladací priestor, ktorý prechádza od zadnej až po prednú časť, kde nadväzuje na široký odkladací priestor nad čelným sklom. Výborné riešenie, ale má to jednu nevýhodu. Polička v strede pod stropom je jemne podsvietená, čo by bolo fajn, ak by sa dalo toto svetlo nejako vypnúť. Žiadny vypínač som nenašiel a informačný systém takú možnosť tiež neponúka.

Ako sa s Rifterom jazdí?

S najvýkonnejším naftovým 4-valcom veľmi dobre, pričom určite poteší aj jeho príjemná spotreba, ktorá sa vie ustáliť na menej ako 6 litroch na 100 km. Týždňový test pod záťažou som ukončil spotrebou 6,9l/100km, ale o šetrení sa hovoriť nedá, takže som bol s výsledkom spokojný. Ak jazdíte veľa a často, tak tento motor oceníte a ja ho môžem iba odporučiť. Naftová „jednapäťka“ s označením BlueHDi má výkon 96 kW (130ps) a max. krútiaci moment 300 Nm.

Tento motor spolupracuje s 8-stupňovým automatom (možnosť manuálneho radenia pod volantom), ktorý odvádza dobrú prácu. Občas viac cítiť, že radí, ale motor extrémne nepodtáča, čo je dobre. Prial by som si iba lepšie reakcie na akcelerátor – inak je to na danú triedu nadpriemerná kombinácia. Výkon motora je dostatočný na to, aby bol Rifter pružný vo väčšine situácií a aj keď to nie je žiadna raketa (nikto to od neho nechce), tak predbiehania a dynamickej jazdy sa určite báť netreba.

Horšie pocity môžete zažívať iba počas prejazdov zákrut, v ktorých to preženiete s rýchlosťou. Výška Riftera hovorí – budem sa trošku nakláňať! Podvozkovo je na tom Rifter dobre, ale je čo vylepšovať – jazda po našich „dobrých“ komunikáciách je celkom príjemná, nerovnosti sa snaží filtrovať, ale buchot, resp. rázy do karosérie občas (občas aj viac) počuť budete. Najviac rázov prichádzalo z pravej strany. Inak nemám veľmi výhrady, je to taká lepšia dodávková jazda.

Testovaný model mal aj príplatkový Grip Control, ktorý má z časti nahrádzať pohon všetkých kolies. Tento systém zoskupuje 5 jazdných režimov, ktoré menia správanie asistenčných systémov jazdy – najväčšiu rolu zohráva zmena nastavenia trakčnej kontroly. Grip Control zahŕňa aj ochranný kryt pod motorom, čo je fajn doplnok. Napokon je dostupný aj režim ECO, zameraný na spotrebu a asistent zjazdu z kopca.

Bez asistenčných systémov ani na krok!

Rifter je síce malá dodávka, ale bezpečnostných prvkov a asistentov má dostatok. Ide o dobre použiteľné systémy, ktoré by mali byť natívne v každom modernom aute. Prvok, ktorý vždy ocením je monitorovanie mŕtvych uhlov, rozpoznávanie rýchlostných obmedzení a proaktívne sledovanie okolia, vrátane núdzového brzdenia. Nechýba ani aktívne sledovanie jazdných pruhov, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, sledovanie pozornosti vodiča, prisvetlovanie zákrut hmlovými svetlami a parkovací asistent (PDC senzory vpredu/vzadu + parkovacia kamera). Osobne ma potešilo aj optické a akustické oznámenie o pripútaných, resp. nepripútaných pasažieroch, vrátane tých vzadu a bezkľúčový prístup a štartovanie.

Multimédiá zastupuje podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, čo je výborné a na základe toho mi neprekážala ani absencia klasickej navigácie. Audio zastupuje 6 reproduktorov s dobrým výkonom a konektivitu 2 USB-A vstupy, 3,5 mm audio port a Bluetooth. Veľkým plusom je aj priečinok na smartfón s bezdrôtovým nabíjaním a mobilná aplikáciaMyPeugeot (iOS/Android zdarma), ktorá komunikuje s autom a ponúka rôzne zaujímavé informácie.

V aplikácii vidíte stav palivovej nádrže, priemernú spotrebu alebo celkový počet prejdených kilometrov. Nechýba ani aktuálna poloha vozidla, čo môže pomôcť pri hľadaní vozidla na rozľahlých parkoviskách. Nájdete tu aj všetky servisné strediská v okolí alebo si môžete zavolať asistenčnú službu v prípade poruchy vozidla. Zaujímavou funkciou je súhrn jázd, kde vidíte každú cestu – prejdené km, čas, spotrebu, a tiež sumu za minuté palivo (ak si ju v nastaveniach zadáte). Aplikácia zoskupuje aj informácie o servisných intervaloch.

Základná technická špecifikácia: Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure

  • Motor:  1499 cm3 / 4-valec / Turbo
  • Prevodovka: 8-stupňová automatická
  • Výkon: 96 kW (130 ps) – 3750 rpm / 300 Nm –  2000 rpm
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka – 4403 mm / šírka – 2107 mm / výška –  1796 mm / rázvor – 2785 mm
  • Pohotovostná hmotnosť:1505kg
  • Objem batožinového priestoru: za druhým radom 775 l (po kryt batožiny) / za prvým radom 3000 l (po strechu)
  • Objem palivovej nádrže: 50Litrov
  • Maximálna rýchlosť: 184km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 10,8 sekundy

Hodnotenie TOUCHIT  

Ak máte deti (alebo náročnejšie hobby), tak určite viete, že priestoru v aute nie je nikdy dostatok a každý úložný priestor príde vhod. Nový Rifter vám ponúkne extra dávku priestoru, slušné pohodlie a s najvýkonnejším naftovým motorom aj obstojnú dynamiku s prijateľnou spotrebou. Komfort jazdy je na tom tiež dobre a vyššia svetlá výška vám umožní ísť aj na rôzne nespevnené cesty. Obrovský batožinový priestor pojme aj bicykel, alebo kočík a iné objemné predmety. Skrátka, nový Peugeot Rifter je dobrým spoločníkom pre väčšie rodiny, ktoré potrebujú čo najviac priestoru. Ale pozor, je tu aj koncernová konkurencia, ktorá mu dýcha na krk a je veľmi dobrá! O nej už onedlho :).

Automobil do testu zapožičala spoločnosťPeugeot Slovensko

Cena testovaného modelu: od 21 490 Eur (bez opcií)

Prečítajte si aj:

BMW X4 2.0d M-Sport: V meste je doma, ale terén ju nezaskočí

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu