PEUGEOT ide tvrdo po elektrifikácii svojich vozidlách. V roku 2023 bude každý model v portfóliu značky PEUGEOT elektrifikovaný. Lev sa teraz bude živiť elektrinou.

Projekt E-LION predstavuje víziu elektrifikácie značky PEUGEOT ako odpoveď na potreby meniaceho sa sveta.

PROJEKT E-LION nie je len o elektrifikácii, ide o holistický projekt, o 360° prístup založený na princípe „piatich E“.

  1. Ecosystem (ekosystém): Ekosystém produktov a služieb postavený na riešeniach STELLANTIS,
  2. Experience (skúsenosť): zákaznícka skúsenosť podchytená od A po Z, od nabíjania až po pripojenie,
  3. Electric (elektrický): projekt sa zaväzuje mať do roku 2025 100 %  ELEKTRICKÝ  VARANT pre každý model,
  4. Efficiency (efektívnosť): našou absolútnou prioritou jemaximalizovať výkon a minimalizovať spotrebu (12,5 kWh/100 km pre model E-208),
  5. Environment (prostredie): naším najvyšším cieľom je udržateľnosť so záväzkom dosiahnuť nulové emisie CO2 do roku 2038.

V priebehu dvoch rokov PEUGEOT uvedie na trh 5 nových elektromobilov:

E-308, E-308 SW (prvé európske elektrické kombi), E-408, E-3008 a E-5008.

Elektrické modely 308 a 308 SW budú poháňané úplne novým elektromotorom s výkonom 115 kW (156 k) a s dojazdom viac ako 400 km (podľa testovacej normy WLTP). Sú vo svojich segmentoch stopercentnou odpoveďou na požiadavku dosahovať maximálny výkon pri minimálnej spotrebe len 12,7 kWh.

Nový HYBRIDNÝ motor

PEUGEOT predstaví novú HYBRID 48V hybridnú technológiu, ktorá bude použitá v kľúčových modeloch 208, 2008, 308, 3008, 5008 a 408. Systém PEUGEOT HYBRID je založený na novej generácii benzínového motora PureTech s výkonom 100 alebo 136 koní v kombinácii priekopníckou 6-stupňovou elektrifikovanou dvojspojkovou prevodovkou (E-DCS6) s 21 kW elektromotorom. Vďaka batérii, ktorá sa dobíja počas jazdy, ponúka táto technológia zvýšený krútiaci moment v nízkych otáčkach a 15 % zníženie spotreby paliva (zo 126 g CO2/km v modeli 3008).

Pri jazde v meste tak môže SUV segmentu C vybavené HYBRIDNOU technológiou pracovať viac ako 50 % času v 100 % elektrickom režime s nulovými emisiami.

Novú generáciu SUV v segmente C

  • Model E-3008 uvedieme v druhej polovici roku 2023,
  • S dojazdom až 700 km, s 3 variantmi motoru, vrátane pohonu 4×4,
  • Model E-3008 bude prvým automobilom na trhu postavenom na novej modernej platforme STLA Medium,
  • Model E-5008 bude uvedený krátko po ňom

INOVÁCIE PRODUKTOVÉHO DIZAJNU A TECHNOLÓGIÍ hrajú kľúčovú úlohu v projekte E-Lion a zásadne ovplyvňujú cieľ značky PEUGEOT dosiahnuť do roku 2038 uhlíkovú neutralitu.

Nový modelový rad PEUGEOT BEV-by-Design bude zdieľať najnovšie platformy STELLANTIS, ktoré sú základom pre vývoj budúcich modelov.

  • NOVÉ PROPORCIE – väčšia flexibilita a variabilita z hľadiska tvorby celkových proporcií vozidla
  • NOVÉ PERSPEKTÍVY – úplne nový dizajnový jazyk
  • NOVÝ PRIESTOR – prehodnotenie vnútorného priestoru a spôsobu jeho využitia
  • NOVÉ GESTÁ – technológia steer-by-wire umožňuje experimentovať s novými spôsobmi ovládania vozidla. Vďaka nej mohol vzniknúť aj systém Hypersquare, zároveň s ďalšou generáciou inteligentného riešenia i-COCKPIT s najnovšími rozhraniami človek-stroj, ktoré bude dostupné od roku 2026.

Zážitok na palube uľahčujú technológie STLA

  • STLA-BRAIN, mozog a hlavná umelá inteligencia auta umožňujúca aktualizácie na diaľku (over-the -air)
  • STLA-SMARTCOCKPIT, zdigitalizované prostredie na palube a aj v exteriéri
  • STLA-AUTODRIVE, budúcnosť autonómneho riadenia

Spolupráca s významnými svetovými hráčmi v online priestore, ku ktorým patria napríklad spoločnosti ako Amazon a Foxconn, je zárukou toho, že nové technológie dokážu vždy sprostredkovať jedinečný zážitok.

PEUGEOT delí potenciál globálneho otepľovania (PGO) štyrmi počas nasledujúcich 2 generácií vozidiel.

Súčasné iniciatívy sa týkajú zdrojov a stratégií dodávateľského reťazca, celkového zloženia a architektúry auta, ako aj použitých materiálov:

•     Svetlo a sklo nahrádzajú čiernu a chróm,

•     Odľahčené sedadlá,

•     Disky vyrobené z recyklovanej zliatiny,

•     Zvýšené využitie recyklovaných materiálov

•     Zameranie sa na celý životný cyklus vozidiel pri navrhovaní nových modelov.

CELKOVÝ ŽIVOTNÝ CYKLUS: V budúcnosti dosiahne životnosť elektrického automobilu 20 až 25 rokov, zatiaľ čo dnes je to pri automobile so spaľovacím motorom približne 15 rokov.

Takýto predĺžený životný cyklus je pre dizajnérov skvelou príležitosťou pre skúmanie nových možností vozidiel v priebehu ich životnosti.

Pri životnom cykle vozidla zvažujeme 4 fázy:

1.       Životnosť: architektúra s cieľom vytrvať 25 rokov, založená na platforme Stellantis a nástrojoch STLA

2.       Recyklácia: renovácia a recyklácia základných dielov, vrátane opätovného použitia recyklovaných dielov

3.       Obnova: obnova hlavných „opotrebovaných“ častí auta (čalúnenie/obklady), tak ako pri koncepte INCEPTION, aby auto vyzeralo ako nové pri každej zmene majiteľa

4.       Aktualizácia: pravidelná bezdrôtová aktualizácia digitálnych rozhraní, osvetlenia a iných softvérovo riadených komponentov, vďaka čomu pre vás auto bude stále atraktívne (ako každoročná aktualizácia operačného systému na vašom smartfóne).

Dôraz je kladený na znižovanie hmotnosti a odpadu prostredníctvom revolučných technológií a riešení, tak ako vidieť na  koncepte PEUGEOT INCEPTION s jeho štyrmi „Z“ pre udržateľnosť:

1. Zníženie hmotnosti (tenšie sedadlá, odľahčené materiály…),

2. Zníženie odpadu (prírodné tkaniny, juta),

3. Zníženie potrebných zdrojov (surový povrch bez vonkajšej úpravy, žiadny chróm…),

4. Zníženie množstva potrebnej energie (vyššia elektrická účinnosť).

Každý zážitok jazdy v elektrickom vozidle je spojený s tromi hodnotami značky PEUGEOT:

  • Elegantný dizajn – postoj šelmy a svetelný podpis troch pazúrov sú charakteristickými znakmi dizajnu PEUGEOT
  • Emócie –  prirodzená radosť z jazdy, ktorú znásobuje elektrifikácia, rýchlosť a schopnosť okamžitých reakcií systému i-Cockpit
  • Výnimočnosť   – vďaka kvalite, výkonu a technológiám elektrických vozidiel

Základom je jednoduchosť – ohľad na potreby zákazníkov pred jazdou, počas jazdy a po jej ukončení.

  • Jednoduchá kúpa: PEUGEOT uviedol na trh nový plug-in hybridný model 408 vo verzii First Edition – s balíkom obsahujúcim všetky možnosti, vrátane nabíjania, dostupný pomocou pár rýchlych klikov aj online.
  • Jednoduché nabíjanie: S riešením Free2Move e-Solutions vám nabíjanie doma zabezpečí kompletná inštalácia domáceho Wallboxu. Nabíjanie na cestách zas umožní najširšia nabíjacia sieť v Európe (350 000 staníc) prostredníctvom karty e-Solutions. Kartu RFID „Tap and go“ podporujú viacerí distribútori energie. Je dokonca možné nabiť ju kreditom na jednoduchšie platenie.
  • Jednoduché plánovanie: aplikácia PEUGEOT Trip Planner pomáha navrhnúť trasu so zohľadnením dostupných nabíjacích miest. V blízkej budúcnosti dokáže informovať aj o špeciálnych gastronomických ponukách, o možnostiach nakupovania, či iných aktivitách v blízkosti nabíjacích miest, aby zákazník mohol efektívne využiť čas po dobu nabíjania vozidla.

Jednoduchšia dostupnosť – s rastúcimi životnými nákladmi a infláciou sa PEUGEOT snaží uľahčiť dostupnosť svojich elektrických vozidiel.

Rovnako ako pri mobilných telefónoch, k dispozícii sú dva typy ponúk:

  • PEUGEOT As You Go: ponuka s mesačnými platbami za vopred stanovený počet najazdených kilometrov. Napríklad vo Francúzsku sa pohybuje model E208 už od 150 € mesačne, čo zahŕňa  500 najazdených km. Zákazníci si môžu podľa potreby dokúpiť ďalšie kilometre, a to len za 7 centov za km. PEUGEOT sa snaží rozšíriť túto ponuku na celý modelový rad a ďalšie trhy.

•       PEUGEOT Your Way: Mesačná platba zahŕňa lízing vozidla, kompletný servis a údržbu, poistenie a dokonca nabíjanie. Celkové náklady na vlastnenie sú spojené v jedinej platbe. Na rozdiel od mobilného telefónu však zákazníci nebudú musieť súhlasiť s dlhou dohodnutou viazanosťou. Pri každej zmene podmienok  môžu auto vymeniť, alebo ho jednoducho vrátiť.

PEUGEOT je na správnej ceste dodržať záväzok a do roku 2038 dosiahnuť nulové uhlíkové emisie. Do roku 2030 to znamená zníženie potenciálu globálneho otepľovania o 60 % CELOSVETOVO a o 70 % v EURÓPE

Plán nulových emisií uhlíka ide nad rámec 100% elektrifikácie, súvisia s ním aj:

  • Materiály používané pri navrhovaní a výrobe vozidiel
  • Množstvo spotrebovanej energie
  • Začlenenie výrobkov do cirkulárnej ekonomiky

Cirkulárna ekonomika v spoločnosti je o prechode od prístupu „kúp, použi, zlikviduj“ k prístupu, pri ktorom sú používané materiály a tovar v opakovanom obehu. Pre STELLANTIS sa obehové hospodárstvo začína dizajnom vozidiel s dlhšou životnosťou, využívaním čoraz väčšieho množstva recyklovaných materiálov a integráciou opravy, repasovania, opätovného použitia a recyklácie automobilov a dielov, založenom na princípe štyroch „R“ (repair, remanufacture, reuse, recycle).

K tomu navyše pridáva obnovu (reconditioning) vozidiel a dielov a programy modernizácie (retrofit) na premenu vozidiel na batériové elektrické, ktoré sú navrhnuté s predĺženou životnosťou, takže tých „R“ je až šesť!

Používatelia siete Stellantis už teraz vidia „repasované“ diely v katalógoch, vďaka čomu môžu zákazníkom ponúknuť cenovo dostupné a environmentálne udržateľné diely.

Firemní aj súkromní zákazníci majú možnosť vyskúšať „opätovné použitie“ (reuse) na platforme Stellantis E-Commerce s názvom B-Parts (aktuálne zahŕňa 155 krajín a 5,2 miliónov dielov).

Zákazníci sa môžu orientovať podľa označenia SUSTAINer  pre produkty cirkulárnej ekonomiky. Nachádza sa na krabiciach s dielmi a začne sa objavovať aj vo vozidlách. Toto označenie zákazníkom zaručí, že pri výrobe daného dielu sa spotrebovalo až o 80 % menej surovín a až o 50 % menej energie v porovnaní s iným dielom bez recyklovaného obsahu.

Zdroje: Vlastné, Peugeot

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu