Ako funguje tento „mikrobus“ na baterky? Veľmi dobre, ale ako každý elektromobil, tak aj tento má svoje limity, ktoré sa týkajú predovšetkým dojazdu a času, ktorý je potrebné stráviť na nabíjačke.

Inak je to plnohodnotná Zafira Life, ktorá ponúka už tradične veľa miesta (v najdlhšej verzii) a skutočný komfort od predných sedadiel až po tie zadné. No a nepochybne aj dobre vyzerá, nie? Zafira Life je skvelou voľbou pre biznis a v tejto výbave by s prehľadom zapadla do flotily áut, ktoré sa venujú preprave VIP klientov.

Opel Zafira-e Life
Opel Zafira-e Life

Jej zovňajšok je veľmi decentný, no zároveň vám dáva primerane najavo, že to nie je iba obyčajná dodávka s trestnými lavicami, ale auto, ktoré vás v bezchybnom komforte prepraví na požadované miesto. Testovaný model bol v oranžovej metalíze, ktorá vyzerá v spojení s čiernymi doplnkami a tmavými sklami veľmi dobre. Osobne si ju viem predstaviť aj v čisto čiernej verzii alebo v silno hnedej metalíze s perleťou, to by bola chuťovečka!

Keďže ide o relatívne dostupné auto (oproti konkurencii v podobe Mercedes V alebo WV Multivan), tak nemôže mať všetko, ako by sme si to viacerí priali. Mne osobne chýbali predovšetkým LED svetlomety, ktoré vie Opel robiť výborne. V tomto prípade sa musíte uspokojiť s príplatkovými xenónovými svetlami, ktoré majú dobrú svietivosť, no LED technológia je inde. Poteší aspoň denné LED svietenie – zostatok svetelnej techniky patrí klasickým žiarovkám.

Opel Zafira-e Life
Opel Zafira-e Life

Zafira-e Life ponúka v TOP výbave aj elektrické bočné dvere, ktoré sa dajú ovládať na viacerých miestach v aute, ako aj samotným kľúčom. Nevýhodou je iba to, že zadní pasažieri nemajú k dispozícii žiadne okno, ktoré by si vedeli otvoriť – cirkuláciu vzduchu obsluhuje iba klimatizácia. Vo všeobecnosti sú však veľké posuvné dvere na oboch stranách veľmi praktické – ako pre dospelých, tak aj v rámci manipulácie s deťmi.

Nadrozmerné kufrové dvere sa ovládajú manuálne, čo nie je problémom, pričom cením aj možnosť samostatného otvárania okna, cez ktoré je možné vkladať do batožinového priestoru menšie predmety a drobnosti.

Ak sa na tento model pozriete letným pohľadom, tak nemáte veľa šancí spoznať, že ide o elektromobil. Prezrádzajú ho iba zelené EVČ a modelové označenie vzadu, ktoré však nie je až tak výrazné. Bystré oko si však všimne, že v ľavom prednom blatníku je výrez, resp. krytka nabíjacieho konektora. Zaujímavosťou je, že výrez sa nachádza aj vzadu vľavo, kde má štandardná verzia tankovací otvor.

Otázku „načo a prečo to tam je“ som dostal od šikovného obdivovateľa tohoto auta už na druhý deň testu. Opel a ani drvivá väčšina iných automobiliek, ktoré vyrábajú jeden model v rôznych vyhotoveniach nebude dávať dodávateľom plechov vyrábať novú formu na lis kvôli tomu, aby sa odstránil tento otvor. Je to pochopiteľné a nijak to neprekáža. Zafiru Life môžete mať v rovnakom prevedení i výbave aj s naftovým motorom, čo je ideálna voľba pre rodiny a na hltanie kilometrov.

Opel Zafira-e Life
Opel Zafira-e Life

Po otvorení ktorýchkoľvek dverí, okrem kufrových, si okamžite všimnete, že ide o perfektne vybavené auto, ktoré vám ponúkne takmer všetko, čo budete na pracovných alebo súkromných cestách potrebovať. Základom sú pohodlné kožené sedadlá s dobrým rozsahom nastavenia, a to nie len predné, ale aj tie dve v druhom rade. Posledný rad patrí trom samostatne posuvným a rovnako pohodlným sedadlám, takže ide o sedem miestu verziu. Interiér ako taký ponúka príjemné materiálové prevedenie, ale aj primerané remeselné spracovanie jednotlivých častí. Posed za volantom je dobrý, veľmi rýchlo sa usadí malý i veľký šofér, pričom ocení aj slušný výhľad z kabíny.

Ovládacie prvky a skladba interiéru je štandardom – elektrická verzia sa líši od tej konvenčnej iba odlišnou grafikou prístrojového panelu a pri elektronickom ovládači smeru jazdy pribudlo tlačidlo „B“, ktorým sa aktivuje intenzívnejšia rekuperácia. Oceniť však musím, ako v každej inej verzii, dostatok odkladacích priestorov a menič na 220V pod sedadlom spolujazdca. Menič by mal byť štandardom v každom elektrickom vozidle, teda aspoň ja by som si to prial.

Potešili ma aj zachované fyzické ovládače na nastavenie klimatizácie a tlačidlá rýchleho prístupu k najdôležitejším funkciám po bokoch centrálneho dotykového LCD displeja. Ak má ísť o biznis auto na prepravu osôb, tak šofér profesionál by mal po krátkom čase všetko ovládať takmer po pamäti – bez toho, aby musel klikať na displej, čo uberá na pozornosti.

V rámci informačno-multimediálneho systému sa nastavujú všetky prvky vozidla, vrátane asistenčných systémov  – sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie jazdných pruhov, automatické prepínanie svetiel, parkovací asistent a pod. Rovnako tak si môžete vybrať, či budete využívať natívne funkcie v podobe dobre fungujúcej navigácie a multimédií za podpory Bluetooth pripojenia alebo si pripojíte prostredníctvom káblu k systému smartfón a využijete aplikácie Apple CarPlay alebo Android Auto. Osobne využívam Apple CarPlay a v zásade mi nič iné nechýba, systém nastavím raz a nepotrebujem sa v ňom hrabať každý druhý deň.

Opel Zafira-e Life
Opel Zafira-e Life: K dispozícii je aj niekoľko režimov nastavenia vozidla (DRIVE MODE), predovšetkým sa upravujú reakcie akcelerátora a aktivita motora, no zásadné zmeny v dojazde nečakajte ani v prípade ECO režimu

Z hlavnej časti „kokpitu“ sa presuňme so druhého radu, ktorý ponúka pre pasažierov maximálnu dávku komfortu. Ten je zaručený samostatnými koženými sedadlami s lakťovými opierkami na oboch stranách a hybridným prvkom medzi nimi, ktorý môže slúžiť ako odkladací priestor, na hlavne ako plnohodnotný stolík na prácu s počítačom alebo písanie, prípade jedenie :). Veľkou výhodou zadnej časti sú všetky sedadlá ukotvené v pozdĺžnych koľajniciach, vďaka čomu sa s nimi ľahko manipuluje. Nepochybne oceníte aj samostatnú zónu klimatizácie s ovládacím panelom nad hlavami, ako aj delenú presklenú strechu so slnečnou clonou v zadnej časti, ktorá pridáva na prémiovosti.

A kam s batožinou? Dlhšia verzia „L“ je skvelá v tom, že bez obmedzovania pasažierov máte k dispozícii obrovský batožinový priestor, do ktorého sa zmestí množstvo kufrov alebo debničiek so zeleninou, prípadne náradím :). K dispozícii je objem až 4,9 m3, čo vôbec nie je málo.

  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life

Pohľad na elektromobil

Zafira-e Life je čistokrvná električka, ktorá má v podlahe uloženú 75 kWh batériu a tým pádom aj nízko položené ťažisko. Hmotnosť batérie má vplyv aj na zadnú nápravu, čo sa prejavilo v trošku lepších jazdných vlastnostiach – zadok je aj bez akéhokoľvek nákladu pokojnejší a nemá tendenciu na horších cestách poskakovať. Celkové nastavenie podvozku je dobré, čo sa mi potvrdilo na rôznych povrchoch. Nepociťoval som žiadne výrazné neduhy – filtrovanie nerovností funguje primerane, takže výrobcom zvolené tlmiče/pružiny odvádzajú dobrú prácu. Rovnako sa mi páčilo aj odhlučnenie kabíny, no v prípade verzie so spaľovacím motorom to nie je oveľa horšie. Zafira-e Life bola v mojom prípade postavená na 17“ diskoch s pekným vzorom, ktoré jej pridali pár bodov aj na vzhľade.

75 kWh batéria v podlahe dopuje elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní) a max. krútiacim momentom 260 Nm. Prevodovka je tzv. bezstupňová, resp. s pevným prevodovým stupňom – v jednoduchosti sa nastavuje iba smer pohybu. Výkon motora nie je nijako ohromujúci, no nástup krútiaceho momentu je okamžitý, čo trošku cítiť. Po relatívne dynamickom rozjazde sa však auto rýchlo upokojí a pracuje s tým čo má. Nie je to žiadny pretekár, ale auto určené na pokojnú jazdu so zameraním na ekonomiku prevádzky. Dodám však, že napr. predbiehanie na okresných cestách nie je veľkým problémom, takže sa netreba obávať úplnej letargie.

Opel Zafira-e Life
Opel Zafira-e Life

Horšie je to z pohľadu dojazdu, pričom si treba veľmi dobre premyslieť, ako budete auto používať a kde bude jazdiť. Priemerný dojazd sa pohyboval na úrovni 210 až 240 km, čo nie je veľa, ale v prípade využívania na opakované krátke trasy to nemusí byť problémom. Auto by do úplného vybitia prešlo aj viac, no vždy treba počítať s tým, že nabíjačka nie je každých 5 alebo 10 km ako čerpacia stanica a rovnako vám nepomôže ani kanister s palivom v kufri.

Dojazd je veľmi závislý od toho, aké sú poveternostné podmienky, kto šoféruje a pod., no ak sa naučíte dobre a efektívne využívať režim „B“, teda intenzívnejšiu rekuperáciu, tak si celkový dojazd o niečo zvýšite a šetríte tým aj brzdové ústrojenstvo. Jedinou nevýhodou tohoto režimu je hlúpe umiestnenie tlačidla „B“, ktoré by mohlo byť na lepšom mieste, napr. v rámci pádla pod volantom alebo na volante, aby sa dalo s rekuperáciou ešte lepšie, resp. aktívnejšie pracovať. Nie vždy je totiž vhodné mať režim „B“ aktívny.

Opel Zafira-e Life
Opel Zafira-e Life

Týždňový test som ukončil s priemernou spotrebou 30,1 kWh/100km, čo nie je úplne zlé, no určite ani ideálne. Treba však brať ohľad na to, že ide o skutočne veľké auto s pohotovostnou hmotnosťou 2389 kg (max. zaťaženie 3065 kg). Prešiel som takmer 1100km, takže si určite viete vypočítať, že som zopárkrát nabíjal :). Nabíjanie je možné vykonávať prostredníctvom 230V prípojky, čo bude trvať večnosť, no ak máte k dispozícii 3 fázy a wallbox, tak sa nabíjanie podstatne zrýchli a umožní dopovať batériu rýchlosťou 11kW/h. Na cestách je jednoznačne ideálnym riešením rýchlo nabíjačka, ktorou môžete dopovať batériu rýchlosťou až 100kW/h, resp. 500km/h ako to ukazuje palubný počítač.

Čím je batéria plnšia, tým sa, pochopiteľne, znižuje aj rýchlosť nabíjania, takže je fajn nabíjať iba do kapacity 80%, ako v prípade väčšiny električiek, čím sa trošku šetrí aj batéria. Ja mám však rád auto nabité na 100%, takže som čakal na nabíjačke podstatne viac ako 40 minút. Dá sa to zniesť, aj s tým pracovať, no treba si na to zvyknúť a mať plán v podobe – kedy, kde a koľko. Ešte dodám, že tento model je dostupný aj s 50 kWh batériou, ktorú by som určite neodporúčal, nakoľko už 75 kWh je v tomto aute na hrane.

  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life
  • Opel Zafira-e Life

Pre koho je Opel Zafira-E?

Ideálne auto pre početnú a aktívnu rodinu to asi nebude, lebo aktívna rodina často cestuje a ak nechcete každé dve/tri hodiny počas dlhšej trasy stáť na nabíjačke, tak na to rýchlo zabudnite alebo si kúpte ojazdený model (prípadne nový zo skladových zásob) s naftovým motorom, ktorý si už môže užívať prívlastok – perfektné rodinné auto. Nová Zafira Life sa totiž produkuje už iba ako elektromobil, rovnako ako ostatní súrodenci zo skupiny Stellantis, čo nás, ani mnohých z vás určite neteší.

Elektrickú Zafiru Life vidím skôr v meste alebo v rámci prímestskej prepravy osôb, čo je jej prirodzené teritórium. Je to ideálne (eko)biznis auto aj na prepravu klientov na blízke letiská, VIP taxi službu a pod., pričom každého pasažiera potešíte veľmi komfortným a luxusne pôsobiacim interiérom. Každý prestoj môžete využívať na nabíjanie (ak to je možné), a tak sa vám nestane, že by ste boli v strese z nedostatočného dojazdu. Možností, ako využiť tento elektrifikovaný model je skutočne veľa, akurát treba vyškrtnúť dlhé prejazdy. Tie síce zvláda, no je to časovo obmedzujúce.

Cena: od 46 400 eur s DPH

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Opel Slovensko

Prečítajte si aj:  

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu