Ako môj dobrý kamarát hovorí, „blesky sú blesky“ (miluje značku Opel), ja taký ťažký prípad nie som, ale po teste novej Insignie som si uvedomil (teda už viackrát), že ak chcem dobre fungujúce, jazdiace a vybavené auto, tak nemusí nutne stáť 100 a dokonca ani 50k!  

Začnem ľahkou históriou. Prvé Insignie boli z pohľadu estetiky relatívne pekné autá, uhladené, trošku zaguľatené, ale prémiovo pôsobiace a patriace do strednej triedy. Úplne prvá Insignia bola predstavená na londýnskom autosalóne – 22. Júna 2008. Od tohto roku prešiel tento model rôznymi modernizáciami, menšími zmenami exteriéru/interiéru, ale stále to bolo na prvý pohľad rovnaké auto. Robustné, no nie veľmi praktické – extra masívne dvere (z pohľadu bezpečnosti o.k), ešte masívnejšie kufrové dvere, ktoré uberali veľkú plochu z batožinového priestoru a ešte aj neprakticky spracované. Toto sa prenieslo až k pasažierom, ktorí mali z môjho pohľadu na danú veľkosť vozidla veľmi málo životného priestoru. Bola to prémia, ale nie úplne prakticky spracovaná. Hotovo, tu končíme! Teraz k realite, ktorá je úplne inde!

AUTO

S novou Insigniou som spravil veľa kilometrov a odsedel som si v nej dosť času („milujem zápchy“)na to, aby sme sa dokázali trošku spoznať. Brázdili sme (horšie) slovenské aj (lepšie) rakúske cesty a jazdili sme dňom i nocou. Stačilo by teraz napísať, že ide o veľmi podarené auto a Opel sa dostáva na správnu cestu? Asi nie, tak ten príbeh trošku rozviniem.

Od prvého dňa bavila, prekvapovala a tešila svojimi schopnosťami. Pochopiteľne, od prvých generácií prešla rôznymi procesmi, až sa dostala na tú správu cestu. Povedal by som, že sa vykryštalizovala, je krajšia lepšia a praktickejšia! Novú generáciu na našich cestách vidíte už pomerne často, a tak sa nebude zabávať jej vydareným dizajnom J. Na dizajn má každý svoj názor. Ja iba podotknem, že krvavo červená „metla“ (Absolute Red) jej sekne a nové uhladenejšie línie tiež. Je stále mohutná, ale už to nie je tá nepraktická „gulička“. To je minulosť. Insignia dospela, má detailne spracované línie, decentné prelisy a športovo elegantný postoj. V neposlednom rade je diametrálne praktickejšia oproti predošlým generáciám. Testovaný model v červenej farbe pekne dopĺňajú chrómové doplnky – detaily na kľučkách dverí, vrchná lišta okien s elegantným zakončením a zvýraznené časti mohutnej prednej masky, ktorá má zaujímavý tvar vnútornej lakovanej mriežky.

„Tento kúsok má prívlastok OPC Line a ponúka športovejšie bočné prahy a podnárazníky, zadný difúzor s viditeľnými koncovkami výfuku a nenápadný spojler (lízatko) na hrane kufrových dverí. Z pohľadu interiéru je plusom tmavý strop, športové hliníkové pedále a vyhrievaný multifunkčný volant z časti obšitý perforovanou kožou. Volant má jemne skosenú spodnú časť a dobre rozložené ovládacie prvky. Do rúk dobre sadla aj hrúbka venca, ktorý dodáva autu na športovom charaktere.“

Celý dizajn podčiarkujú úzke LED svetlomety – MATRIX INTELLI LUX LED, ktoré ponúkajú oku lahodiace denné LED svietenie (po novom zdvojené) – predné aj zadné svetlomety majú spoločné črty grafiky, dobrá práca! Dizajn ale nie je všetko, ako názov napovedá, tieto svetlá, predné, sú inteligentné, takže je prítomný automatický režim prepínania (diaľkové/tlmené) + prepracované LED moduly, ktoré sú neustále činné, pričom tieňujú ostatné vozidlá v premávke. Túto disciplínu zvládajú veľmi dobre, pričom vás vôbec neobťažujú viditeľným procesom. Svetelný lúč sa mení veľmi nenápadne, pričom máte k dispozícii vždy maximum svetla a ostatných účastníkov premávky neosvetľujete. Počas nočných výjazdov sme si s týmito svetlami veľmi rozumeli.

K spracovaniu karosérie ešte musím dodať, že GrandSport má veľkú výhodu v tom, že sa otvára celá zadná časť – jeden celok vrátane zadného skla. Po otvorení sa budete pozerať do veľkej čiernej diery, do ktorej napracete veľa „tovaru“. Obrovský a dobre organizovaný batožinový priestor má kapacitu 490 Litrov. Ak zložíte zadné operadlá (ideálne delenie 40:20:40), tak získate priestor s úctyhodným číslom 1450 litrov. Grand Sport je síce športovo elegantná limuzína (liftback), ale ponúka veľkú dávku praktickosti, pričom nie je nutné sa sústrediť na verziu kombi, teda Sports Tourer – treba vyskúšať.

Dôležité dáta: dĺžka 4897 mm, šírka – 2093 mm, výška – 1455 mm, rázvor – 2829 mm, polomer otáčania – 11,74 m,  hmotnosť – 1428 kg, objem palivovej nádrže – 62 litrov,  max. rýchlosť – 235 Km/h,  zrýchlenie 0 – 100 km/h – 7,7 sek

Teraz si poďte hačkať dnu. Interiér nemá s predošlými generáciami takmer nič spoločné! Od šoféra, až po zadných pasažierov je k dispozícii prekvapivo veľa miesta. Skutočne som bol prekvapený, aká vzdušná dokáže Insignia byť. Interiér je veľmi pekne spracovaný, s dôrazom na kvalitnejšie materiály a celkové prevedenie v každom detaile. Veľké veci spravil Opel s týmto modelom. Osobne obľubujem vyšší stredový tunel, ktorý tu samozrejme je a dobre dostupné/rozložené ovládacie prvky, aby som nemusel nič hľadať. Po pár dňoch som presne vedel, kde čo je a vôbec som sa počas jazdy nezabával pátraním po tlačidlách – praktické spracovanie orientované na človeka – šoféra! Pozitívom je aj fakt, že si máte kde odložiť menšie veci ako telefón, peňaženku, kľúče a nepochybne aj dobrú kávičku.

Orientácia na zvyšok posádky je iná – zameraná na maximálny priestor a pohodlie. Spolujazdec má nepochybne veľa životného priestoru, priečneho aj pozdĺžneho, ale čo tí vzadu? Milujem túto disciplínu! Mám 2 metre a vždy sa chcem zmestiť sám za seba, ideálne tak, aby som po vystúpení z auta nemusel ísť na rehabilitáciu. Čo sa tu stalo? Sadol som si za seba a mal som ešte miesto pred kolenami! Nad hlavou to kvôli zvažujúcej sa streche nebolo až tak ideálne, ale nešúchal som sa. Krásny priestor – nie len pre jedného Mira, ale pre dvoch a jedného polovičatého. Ak sa sem posadia 3 osoby bežného vzrastu (napr. Rasťo Chvála 🙂 ),tak sa nebudú extrémne tlačiť. Dobre, ten v strede to nebude mať ideálne, ale inak pohoda.

Max. pohodlie zažijete vo dvojici s otvorenou lakťovou opierkou, v ktorej nájdete aj držiaky na nápoje. Samozrejmosťou sú ISOfix úchyty na krajných pozíciách, takže ani rodiny s deťmi nebudú mať problém. Dve sedačky po krajoch a útlejšia mamina do stredu je reálna prax! Zadné sedadlá sú pohodlné, posed trošku hlbší, sedák kratší, ale bez akýchkoľvek útokov na pohodlie pasažierov. Veľmi slušné a priestranné sedenie na každej pozícii, čo bolo pre mňa prekvapením. Väčšina konkurencie v danej triede môže ísť s kľudom a sklopeným zrakom na doučovanie. Dodám, že vzadu je k dispozícii aj výduch ventilácie a 2 nabíjacie USB-A porty.

Ešte na sekundu sa vrátim dopredu. Ako som hovoril, ten priestor je veľkorysí! Sedadlá sú výborne spracované, s primeraným bočným vedením a špičkovým posedom. Veľmi rád som si vyvážal, prepáčte za výraz, riť v tomto aute. Elektrické nastavenie a pamäť chýba (v elektrike je iba bedrová opierka), ale za príplatok to mať môžete. Ocenil som aj prevedenie sedadiel, ktoré sú kombináciou vzorovanej látky v strede a kože po krajoch – prešívané bielou niťou. Palubná doska krásne lícuje s výplňami dverí, kde opäť nájdete kožu. Podstatné je to, že orientácia je zameraná na šoféra, čo vidieť najmä na natočení hlavného 8“ displeja v strede palubnej dosky a dôležitých ovládacích prvkoch. Interiér je farebne menej výrazný, ladený do čierna, čo však dodáva istý punc elegancie. Odporúčam nosiť handričku, aby ste mohli dookola utierať veľké lesklé plochy. Som rád aj za fakt, že Opel nenastúpil na módu ovládania výhradne dotykom a zachoval dôležité fyzické ovládacie prvky – klimatizácia, základ audia + asistenti. Pre úplnosť dodám, že kabína je slušne odhlučnená, čo poznať už po pár kilometroch.

Teraz sa pozrieme pod kapotu, kde sa nachádza preplňovaný 1.6 litrový benzínový 4-valec s výkonom 147 kW (200 ps) a max. krútiacim momentom 280 Nm. Tento motor bol kombinovaný s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Tá ma potešila presnými dráhami a optimálne nastavenou dĺžkou prevodových stupňov – pracuje sa s ňou veľmi dobre a motor si s ňou krásne rozumie. Nie je manuál ako manuál a tento je ukážkou toho, že sa to dá spraviť jednoducho a dobre. K dispozícii je aj 6-stupňový automat, ktorý by sa sem hodil (asi) viac – kvôli pohodliu. Verím, že bude možnosť ho vyskúšať.

1.6 litrový „turbobenzín“ ponúka dostatok výkonu a dynamiky za každých okolností. Obsah motora možno neznie v spojení s tak veľkým autom dobre, ale netreba sa toho báť. Motor je pružný v širokom spektre otáčok, ale ak ide do tuhého, treba točiť 4000+ RPM, vtedy svoj potenciál ukazuje najviac. Bonusom v týchto otáčkach je aj celkom príjemný zvuk. Táto dvojica vás prekvapí aj apetítom, ktorý nie je príliš veľký – dlhodobá spotreba bola počas testu presných 8l/100km. Nie, nešetril som ho, jazdil som veľa mesto, diaľnice, ale aj okresné cesty. Jazdením mimo mesta sa dokážete s prehľadom dostať pod 7 litrov. V meste zas aj nad 9, záleží od tlaku vašej nohy na hliníkový akcelerátor.

Sme technologický magazín, ale kvôli podpore Apple Car Play si auto nekúpite, však? Preto ma zaujíma aj komfort jazdy z pohľadu podvozku. Opäť hrabnem do histórie a poviem, že Opel mal takmer vždy dobre spracované podvozky – v lepších modeloch, čím narážam na Vectru A, B, C a následne aj Insignie. Aký máte názor vy? V tomto prípade je to optimálne nastavený celok, ktorý sa snaží vás preniesť cez všetky nerovnosti bez ujmy na chrupe, čo sa mu darí. Nerovnosti hltá efektne a iba veľká jama ho dokáže trošku rozhádzať. No nie je vymäknutý, čo je zas potešujúci fakt pre tých, ktorí občas, možno viac ako občas strelia autu za uši a idú sa vyblázniť. Obe disciplíny zvláda tento podvozok výborne. Na okresných cestách sme si to spolu niekoľkokrát užili a vždy bola výslednom obojstranná radosť. Dúfam, že sa na mňa nenahneváte, ale toto komfortno-športové ladenie mi trošku pripomína podvozky od BMW (tie neadaptívne). Vyvážená dávka oboch svetov sa vám bude páčiť. Dodám, že na výborných jazdných vlastnostiach malo svoj podiel optimálne obutie: estetické + praktické = 245/45/R18!

KOMFORT A TECHNOLÓGIE

Nový model je aj o inovovaných technológiách a komfortných prvkoch, ktorých ponúka Insignia množstvo. Záleží iba od toho, čo všetko potrebujete, resp. začo ste ochotní si priplatiť. Testovaný model by som prirovnal k zlatej strednej ceste, ktorá ponúka praktické prvky z oboch svetov. Z pohľadu komfortu je v danej triede nutnosťou komfortný prístup (všetky dvere) a štartovanie. Nepochybne je to aj 2-zónová automatická klimatizácia, vyhrievané sedadlá, vrátane volantu a čelného skla. Klimatizácia sa dá konfigurovať aj prostredníctvom hlavného displeja, čo je fajn.

Konektivitu zastupuje Bluetooth, Wi-Fi pripojenie/hot-spot, dva dátové a nabíjacie USB-A porty, slot pre SD kartu (natívne vložená karta s mapovými podkladmi) a 3,5 mm audio vstup. Tieto porty sa nachádzajú v lakťovej opierke. V nej je integrovaný aj praktický stojan pre smartfón, ktorý môže mať za príplatok indukčné nabíjanie – to by som určite chcel. Audio zabezpečuje prémiový sound system – BOSE so subwooferom v batožinovom priestore. Nemám k nemu výhrady, hrá výborne! Spomenúť treba aj natívnu navigáciu s dobrou funkčnosťou, ktorú však zatieňuje podpora aplikácií Apple CarPlay a Android auto, čo je viac ako dobre. Som neskutočne rád za tieto aplikácie, vďaka ktorým mám napr. Waze zobrazený na centrálnej obrazovke vozidla.

Okrem bežne dostupných funkcií ma zaujala možnosť prispôsobenia nastavení vozidla pre viacero používateľov. Niečo ako profily, ktoré ponúkajú viaceré značky, ale tu je to viac intuitívne. Výhoda spočíva v tom, že nemusíte na nič klikať, iba si vaše požadované parametre raz nastavíte a systém vás podľa vášho kľúča automaticky rozpozná a nastaví všetko tak, ako ste si nakonfigurovali. Od bežných nastavení, cez multimédiá, asistenčné systémy, až po audio. Stačí otvoriť, naštartovať a všetko máte prispôsobené.

Na čom sa toľko informácií zobrazuje? Na troch zobrazovacích plochách! Vitajte v optimalizovanom svete displejov, ktorý elegantne dopĺňajú analógové prvky. Hovorím o prístrojovom panely, ktorý je veľmi pekne spracovaný – v strede je 8“ LCD displej s výbornou grafikou a v jeho okolí sú umiestnené analógové ukazovatele – otáčkomer, teplota oleja/chladiacej kvapaliny a stav paliva. Toto veľmi chválim! Srdcom informačno-multimediálneho systému je hlavný 8“ dotykový LCD displej v strede palubnej dosky, v ktorom prúdi systém – R4.0 Intelli Link (štandard pre všetky nové Insignie). Tieto dva displeje dopĺňa projekčný (farebný) HeadUp displej, na ktorom štandardne vidieť najpodstatnejšie údaje o jazde, asistenčných systémoch a audiu.

Počas celého týždňa my aktívne vypomáhali aj asistenčné systémy, ktoré sa starajú nie len o bezpečnosť posádky, ale dohliadajú aj na dianie okolo vozidla. Insignia disponuje funkciou detekcie chodcov, pričom sleduje aj zvyšok diania na ceste a v okolí vozidla. Ak zaznamená nejaký problém alebo vašu nepozornosť, tak zasiahne do riadenia, resp. začne autonómne brzdiť, aby zmiernila možné následky kolízie. Do toho pekne zapadá sledovanie mŕtvych uhlov a adaptívny tempomat v kombinácii s vedením vozidla v jazdnom pruhu, ktorý si vie poradiť aj v zápche. Kvôli tomu je prítomná elektronická parkovacia brzda a nechýba ani asistent rozjazdu do kopca, ktorý v kombinácii s manuálnou prevodovkou ocení najmä nežnejšie pohlavie. Počas parkovania je dobrým pomocníkom zadná kamera a prítomnosť parkovacích PDC senzorov. Parkovací asistent dokáže auto samostatne zaparkovať – pozdĺžne a priečne. Treba mu pomáhať pohybom vpred/vzad, volantom točí sám :). Napokon musím ešte raz vyzdvihnúť výborné MATRIX LED svetlomety, ktoré majú ukážkovú prácu.

Hodnotenie TOUCHIT

Záver bude krátky, všetky dojmy a pocity z novej Insignie sú uvedené vyššie. Áno, bavila ma! Nová generácia je nadmieru podarené auto, ktoré dokáže byť reprezentatívne a zároveň praktické, čo je devízou iba malého okruhu áut v danej kategórii a konštrukcii. Nová oturbená 1.6 ponúka dostatok výkonu, dobrú pružnosť a veľmi slušnú spotrebu. Tento celok uzatvára výborný podvozok. Z pohľadu technológií a komfortu nemám extra výhrady, osobne by som ešte nejaké prvky doplnil, ale inak fajn, macchina eccellente! Nová Insignia si jednoznačne zaslúži pozornosť, odhliadnuc od akejkoľvek minulosti.

Auto do testu zapožičal: www.opel.sk

Cena: od 29 740 Eur  

Záruka v cene: 5 rokov záruka BASIC– 5 rokov/150 000km na motor, prevodovku a rozvodovku + plná Opel asistencia na 5 rokov.

Fotogaléria

Prečítajte si aj:

Prvé jazdy s novým BMW radu 3: Stará známa s novou tvárou

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu