Minulý týždeň (3/4.10.2018) sme sa boli s tuzemským zastúpením značky Ford pozrieť na nový Ford Focus, ktorý mal na Slovensku svoju premiéru.

Zástupcovia značky nám pripravili zaujímavé predstavenie a zoznámenie sa s novými modelmi. Ceníme si snahu a kreativitu, nakoľko nešlo o bežnú tlačovku, ale o výlet s viacerými zastávkami v krásnom prostredí, s ukončením v jasnej – Hotel Fis. Poďme však na začiatok. Trip sa začínal v Bratislave (Fordstore), odkiaľ sme sa presúvali dvomi „customami“ (Ford Transit Custom) do Žiliny. Tu sme navštívili novootvorenú predajňu  žilinského predajcu automobilov Ford: JR-CARS  s.r.o. Predmety nášho záujmu čakali na parkovisku za predajňou. Autá nachystané, my zvedaví a tak sme vyrazili.

Jazdili sme v dvojiciach, po vopred naplánovanej trase. Ako prvý sme vyskúšali hatchback v bežnej výbave s naftovou „jednapäťkou“. Ihneď po nastúpení sme zostali prekvapení z priestoru, ktorý nový Focus ponúka. Aj v krátkej verzii je dostatok miesta pre celú posádku, pričom máte k dispozícii aj batožinový priestor s objemom 375 l (po výšku krytu). Po sklopení zadných operadiel je to až 1354 l. Po prvú zastávku, ktorá bola na Salaši Syrex v Zázrivej, som bol spolujazdec.

Po občerstvení sme pokračovali ďalej, ale už som šoféroval ja. Prvé dojmy sú naozaj pozitívne, nie len čo sa priestoru týka, ale samotných jazdných vlastností nového Focusu. Pozitívom je podvozok, ktorý efektívne filtruje nerovnosti, pričom zostáva dostatočne tuhý na ostrejšie prechádzanie zákrut. Na hodnotenia a uzávery je však ešte priskoro, to si necháme až na dlhší redakčný test. Nateraz iba prvé dojmy.

Prvá jazda s naftovým hatchback_om bola príjemným vstupom do sveta nových Focusov. Na druhej zastávke, ktorá bola pri Lúčanskom vodopáde, sme si autá menili. Teda sme mali ísť prevetrať rovnaký hatchback, ale s benzínovým 1-litrom EcoBoost. Malo to však jeden háčik, na mieste bol odstavený prezentačný naftový kombík vo výbave Titanium a s 8-stupňovým automatom. Pred odchodom padla otázka, kto by ho chcel vziať do cieľovej destinácie. Viac sa pýtať netreba! Druhú časť cesty sme absolvovali s ním.

Opäť v nás kolovali príjemné pocity, ale všetko s mierov, nakoľko tento kombík ešte nebol poriadne zabehnutý. Mal najazdených sotva 100 km. Páčila sa nám však práca prevodovky, na ktorú sme počas cesty a rozhovoru s Jánom Vráblom, marketingovým a produktovým manažérom aj „zabudli“. Pracuje plynulo, bez akýchkoľvek zaváhaní. Postrehli sme aj celkom dobrú odozvu na akcelerátor, bez výrazného oneskorenia, čo je potešujúci fakt.

No najväčším prekvapením je priestor! Povieme to zjednodušene, konkurencia z Mladej Boleslavy má problém, veľký problém! Nový Ford Focus vyzerá výborne a vo verzii kombi je tak priestranný, ako máloktorý konkurenčný model v tejto kategórii. Konkurenčná výhoda ale nespočíva iba v tom, že majú priestor pasažieri vpredu a následne máte k dispozícii obrovský kufor. A čo tí vzadu? Tí sa majú tlačiť? Nie! Focus oproti predošlej generácii podstatne narástol, približne o 11 cm (rázvor + 50 mm), pričom majú dostatok životného priestoru všetci, aj tí na zadných sedadlách.

A tým nemyslíme deti, ale aj dospelé osoby. Ak nastavím sedadlo vodiča na seba a následne si za seba sadnem a celkom pohodlne, tak to považujem za úspech, mám totiž dva metre. Focus to spĺňa! Toto je veľký krok vpred najmä pre ľudí, ktorí hladia na praktické využitie. Do toho vám „zahrá na city“ číslo 608, čo je objem batožinového priestoru. Po sklopení zadných operadiel je to až 1653 litrov.

Poďme ďalej. Tak sme sa povozili a pristáli v Jasnej, kde sme boli ubytovaní, presnejšie v hoteli Fis. Tu sme si dali ešte jednu jazdu s benzínovým 1-litrom EcoBoost – jazdenia predsa nie je nikdy dosť! Zvezenie príjemné, ale v tomto prípade som pociťoval miernu absenciu výkonu. Je to však subjektívne a na bežné jazdenie to bude fajn. Ak chcete viac výkonu, vyberať je z čoho (alebo počkajte na verziu RS, tá by mala prísť tiež, ale nevedno kedy).

Počas písania tohoto článku nás prepadla zaujímavá myšlienka! Čo keby sa robila verzia – Ford Focus RS kombi? V Mladej Boleslavy by asi nastal rozruch, však? No a po jazde v krásnom prostredí sme si dopriali návštevu hotelového wellnesu, po ktorom bolo privítanie a krátka prezentácia s voľným programom a priestorom na otázky do neskorého večera. Na druhý deň ráno sme išli domov. Na tranzitoch, dvoch, so zastávkou na halušky :).   

Nový Ford Focus bude dostupný v rôznych verziách, pričom nás už počas predstavenia prekvapilo, že totožný modelový rad má napr. iný dizajn denného LED svietenia a pod. Produktový špecialista nám prezradil, že všetky verzie budú dizajnom naozaj špecifické a navzájom odlišné. Hatchback začína na cene 14 990  Eur, verzia Kombi od 15 990 Eur.

Dostupné verzie hatchback/kombi (základom je Focus Trend/Edition)

  • Focus Vignale má spodný predný otvor navrhnutý tak, aby viac pripomínal drahokam a umenie – na vozidle sú decentné ozdoby Vignale, ako napríklad lesklé hliníkové strešné lišty, lemy ukazovateľov a spínačov a charakteristická mriežka chladiča Vignale.
  • Focus Titanium je verzia, s ktorou zaručene vzbudíte pozornosť. Elegantné, dokonale tvarované línie podčiarkujú vzhľad automobilu a súčasne zlepšujú jeho aerodynamiku. Medzi prvky výbavy patria napríklad 16″ kolesá z ľahkých zliatin, chrómovaná mriežka chladiča a zadné LED svetlá.
  • Focus ST-Line má agresívnejší zadný difúzor a väčší funkčný strešný spojler. Taktiež má väčšie predné otvory kvôli vyššiemu výkonu a odkrytiu komponentov motora, ale aj výrazné prvky spodného krídla ST-Line, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu do nasávania vzduchovej clony.
  • Focus Active prichádza s väčšou svetlou výškou, čiernymi ochrannými lemami blatníkov a obloženiami prahov. Nechýba ani predný/zadný nájazdový kryt a prahy nalakované v kontrastnej striebornej farbe. Špecifický je aj dizajn prednej časti.

Rozmery (hatchback): dĺžka – 4378 mm / šírka – 1848  mm / výška – 1471 mm / rázvor – 2700 mm / svetlá výška – 135 mm / hmotnosť – od 1322 kg

Rozmery (kombi): dĺžka – 4668 mm / šírka – 1848  mm / výška – 1494 mm / rázvor – 2700 mm / svetlá výška – 134 mm / hmotnosť – od 1383 kg

Dostupné motorizácie (zákazníci si môžu vybrať zo širokej ponuky motorov)

  • 1,0-litrový zážihový motor Ford EcoBoost s výkonom 85, 100 a 125 koní
  • Nový 1,5-litrový zážihový motor Ford EcoBoost s výkonom 150 a 182 koní
  • Nový 1,5-litrový vznetový motor Ford EcoBlue s výkonom 95 a 120 koní
  • 2,0-litrový vznetový motor Ford EcoBlue s výkonom 150 koní

K daným motorizáciám, podľa typu, bude dostupná 6-stupňová manuálna prevodovka alebo nový 8-stupňový automat. Ten sa dokáže prispôsobovať štýlu jazdy, čím by mal zaručiť hladké radenie vo vhodnom okamihu. Z automatu, ale aj manuálu sme mali dobré pocity.  Uvidíme však, ako to budeme vnímať počas redakčného testu.

„Organizácia Euro NCAP udelila najvyšší počet bodov modelu Focus za ochranu dospelých (85%), ale aj detí (87%) vo vozidle. Za toto hodnotenie vďačí Focus 40% zvýšeniu zaťaženia pri čelnom náraze vďaka úplne novej architektúre C2 od spoločnosti Ford, ako aj konštrukcii karosérie, ktorú tvorí 33% vysokopevnostnej ocele + lisom tvrdenej bórovej ocele.“

Na záver ešte niekoľko informácií o novinkách a inováciách, ktoré nový Ford Focus ponúka

Zaujala nás funkcia – detekcia výmoľov, čo v praxi znamená prepracované nezávislé zavesenie zadných kolies v súčinnosti s technológiou nepretržitého riadenia tlmenia (CCD), ktorá každé 2 milisekundy monitoruje podvozok, karosériu a zásahy do riadenia a brzdenia, aby mohla upraviť reakcie tlmenia. Táto technológia dokáže zaznamenať výmole a znižuje nepohodlie cestujúcich. Všetky modely tiež disponujú možnosťou voľby jazdných režimov, ktoré upravujú charakter vozidla. Samozrejmosťou teda bude aj adaptívny podvozok, resp. tlmiče.

Prepracovaná bola aj technológia systému prevencie nárazov s funkciou rozpoznávania chodcov a cyklistov. Dokáže zaznamenať ľudí na ceste pred vozidlom alebo v jeho blízkosti, prípadne ľudí, ktorí môžu križovať dráhu vozidla. Ak systém zistí riziko nehody a vodič nereaguje na upozornenia, systém automaticky aktivuje brzdy. Dokáže zaznamenať cyklistov a je funkčný aj v tme – využíva svetlo zo svetlometov. Medzi ďalšie prvky patrí: asistent riadenia pri úhybnom manévri, systém monitorovania mŕtveho uhla so systémom upozornenia na križujúce vozidlá, širokouhlá spätná kamera (180°), systém výstrahy pred jazdou v protismere, systém brzdenia po nehode a rozpoznávanie dopravných značiek.

Počas prvých jázd sme si vyskúšali aj adaptívny tempomat s aktívnym vedením v jazdnom pruhu. Auto vás na opustenie pruhu upozorní vizuálne a akusticky, pričom automaticky navráti vozidlo do daného pruhu. Auto však trošku behá od čiary ku čiare. To sa dá vyriešiť doplnkovým systémom – Lane centering, ktorý pozoruje čiary v pruhu a udržiava vozidlo v jeho strede. Takto vybavený model by mal podľa všetkého vedieť aj samostatne zastaviť (v prípade núdze).

Focusom nebude chýbať ani Head-up displej (doplnková výbava), ktorý premieta informácie na výsuvné sklíčko. Je však o niečo väčšie, ako býva zvykom, čo znamená, že na ňom uvidíte viac informácií. Mnohých vodičov poteší aj aktívny parkovací asistent 2. Ten ovláda radenie prevodových stupňov dopredu/dozadu, plynový/brzdový pedál a riadenie. Takýmto spôsobom automaticky navedie vozidlo na kolmé alebo pozdĺžne parkovacie miesto, ktoré musí byť iba o 1,1 metra dlhšie než samotné vozidlo. Vodič ovláda pohyb vozidla zaradením neutrálnej polohy a držaním tlačidla na stredovej konzole.

Spomenúť musíme aj inovované LED svetlomety. Adaptívne svetlomety Ford Dynamic LED aj svetlomety pre denné svietenie sa vyznačujú precíznym a jasným svetelným kužeľom, ktorý sa automaticky prispôsobuje aktuálnym podmienkam. Systém automatických diaľkových svetiel reguluje tvar osvetlenej plochy tak, aby ste videli čo najlepšie, no pritom neoslňovali ostatných. Nový systém sleduje vozovku a pomáha lepšie vidieť do zákrut a križovatiek.

Podstatnou časťou sú aj technológie a multimédiá

Focus prináša technológiu zabudovaného modemu FordPass Connect, čím sa vozidlo premení na mobilný prístupový bod Wi-Fi (Hot-Spot), s možnosťou pripojenia až 10 zariadení. Modem FordPass Connect podporuje aktualizácie Live Traffic pre navigačný systém a pomocou mobilnej aplikácie FordPass umožňuje vyhľadať vozidlo na rozľahlých parkoviskách, v nákupných centrách, skontrolovať množstvo paliva, zamknúť/odomknúť vozidlo na diaľku alebo ho diaľkovo naštartovať (dostupnosť podľa regiónu).

Samozrejmosťou bude aj priestor/podložka s bezdrôtovým nabíjaním (vyskúšali sme), Bluetooth konektivita a prepracované prostredie – SYNC3. To sme si naozaj obľúbili, nakoľko pracuje rýchlo a celý systém je zrozumiteľný. Väčšinu multimediálnych funkcií budete ovládať cez 8“ dotykový LCD displej (v nižších výbavách je displej menší). No a minimálne pre nás je podstatnou funkciou podpora aplikácií – Apple CarPlay a Android Auto. O zvuk sa vo vyšších výbavách postará audiosystém B&O PLAY s výkonom 675 W.

Tak čo, ako sa vám páči nový Ford Focus? Nás zaujal a tešíme sa na redakčný test! 

Za pozvanie na prezentáciu ďakujeme spoločnosti: Summit Motors Slovakia

Detailné informácie o všetkých novinkách nájdete > TU

Ceny/záruka (Focus Hatchbag) > TU

Ceny/záruka (Focus Kombi) > TU

Fotogaléria

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu