Renault predstavil najvýkonnejšiu verziu Rafale: Renault Rafale E-Tech 4×4 s výkonom 300 koní. Nová plug-in hybridná motorizácia ponúka to najlepšie z oboch svetov: spaľovací aj elektrický motor, s preferenciou každodennej elektrickej jazdy.

Renault Rafale E-Tech 4×4 300 k je viac než len vysokovýkonná motorizácia. Je v súlade s dobou a je mimoriadne úsporná s dojazdom až 1000 km (podľa WLTP). Pridaním elektromotora na zadnú nápravu získa vlajková loď značky trvalo aktívny pohon všetkých kolies.

Rafale E-Tech 4×4 300 k sa môže pochváliť vynikajúcimi technologickými a bezpečnostnými prvkami, ako aj optimálnou trakciou a priľnavosťou na ceste za každých okolností.

Verzia Atelier Alpine má podvozok vyladený špecialistami Alpine a tiež inteligentné aktívne tlmiče .

Pohonná jednotka

Pohonná jednotka Rafale E-Tech 4×4 s výkonom 300 koní bola navrhnutá na technickom základe plne hybridného pohonného ústrojenstva E-Tech s výkonom 200 koní, doplneného elektromotorom na zadnej náprave a trakčnou batériou s kapacitou 22 kWh. Vďaka tomu má Rafale čisto elektrický dojazd až 100 km (podľa WLTP).

Kombinácia spaľovacieho motora, troch elektromotorov a batérie, riadená technológiou E-Tech, ponúka výkon až 300 koní. Kombinovaná spotreba paliva podľa WLTP je na úrovni 0,7 l/100 km a vďaka účinnosti spaľovacieho motora a vysokej kapacite batérie zostáva po vybití akumulátora na hodnote 5,8 l/100 km.

Plug-in hybridná motorizácia

Pod kapotou sa nachádza 1,2-litrový trojvalcový benzínový motor s novým turbodúchadlom, ktoré zvýšilo výkon na 110 kW alebo 150 k a krútiaci moment na 230 Nm. Týmto zmenám je prispôsobená aj multimódová bezspojková prevodovka. K tomuto spaľovaciemu motoru sú pripojené tri elektromotory (2 hlavné a 1 vedľajší) s kombinovaným maximálnym výkonom 300 koní:

– hlavný elektromotor na prednej náprave s výkonom 50 kW (70 k) a krútiacim momentom 205 Nm.

– druhý hlavný elektromotor trvalo spojený so zadnou nápravou s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 195 Nm.

– Sekundárny elektromotor HSG (vysokonapäťový štartovací generátor) s výkonom 25 kW (34 k) a krútiacim momentom 50 Nm.

Pri dynamickej jazde využíva kombinácia motorov svoj plný potenciál a dosahuje nasledujúce výkonnostné hodnoty: 

  • z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy (v porovnaní s 8,9 sekundy v prípade plne hybridného modelu E-Tech s výkonom 200 k).
  • z 80 na 120 km/h za 4,0 sekundy (v porovnaní s 5,6 sekundy v prípade plne hybridného modelu E-Tech s výkonom 200 k).
  • 1 000 metrov z miesta za 26,9 sekundy

Elektrický pohon zabezpečujú dva hlavné motory poháňané lítium-iónovou batériou s kapacitou
22 kWh/400 V. Sekundárny elektromotor HSG (High-voltage Starter Generator) spúšťa spaľovací motor, zabezpečuje radenie automatickej multimódovej prevodovky a pomáha dobíjať batériu.

Pri maximálnom nabíjacom výkone 7,4 kW (32 A) trvá úplné nabitie batérie: 

  • 2H10 od 0 do 80 %.
  • 2H55 z 0 na 100 %

Atelier Alpine: koncentrácia technológií Alpine a Renault

Okrem výbavy Esprit Alpine, ktorá je spoločná aj pre plne hybridný model E-Tech s výkonom 200 koní, je Rafale E-Tech 4×4 300 k ponúkaný v novom variante výbavy Atelier Alpine. Tento výstižný názov zdôrazňuje špičkový zážitok, ktorý Renault prináša do Alpine.

Výsledkom tejto fúzie je stupeň výbavy „Atelier Alpine“, ktorý je k dispozícii za volantom Renault Rafale. Podvozok verzie Atelier Alpine optimalizovalo viac ako tucet špecializovaných inžinierov Alpine na:

  • vývoj špecifických dielov: tlmiče, pružiny, dorazy, predné a zadné stabilizátory a 21-palcové kolesá.
  • technický vývoj adaptívnych tlmičov (aktívne odpruženie s prediktívnou kamerou).
  • vývoj špecifických režimov systému Agility Control (pozri samostatný odsek).
  • kalibrácia riadiacich jednotiek ovládajúcich brzdenie, rekuperáciu brzdnej sily, kontrolu stability a trajektórie a posilňovač riadenia.
  • odborná podpora prepojenia medzi hnacím ústrojenstvom s podvozkom a športovými pneumatikami Continental

Špecifické štylistické atribúty 

Rafale E-Tech 4×4 300 k vo verzii Atelier Alpine sa odlišuje od zvyšku ponuky exkluzívnou farbou karosérie Bleu Sommet Satin, plávajúcim spojlerom vo farbe čierna Etoilé a špeciálnymi 21-palcovými diskami kolies Chicane s pneumatikami Continental (20-palcové kolesá pre stupeň výbavy Esprit Alpine). Ako športovú poklonu značke Alpine obsahuje interiér vozidiel E-Tech 4×4 Esprit Alpine a Atelier Alpine s výkonom 300 koní koberčeky v ikonickej modrej farbe loga šípu A.

Prvé aktívne odpruženie Renault

Rafale E-Tech 4×4 300 k vo verzii Atelier Alpine sa líši od verzie Esprit Alpine inovatívnym inteligentným systémom adaptívneho odpruženie využívajúcim kameru umiestnenú v hornej časti čelného skla. Tento systém sa nazýva Active Suspension with Predictive Camera (aktívne odpruženie s prediktívnou kamerou) a zohľadňuje rýchlosť a činnosť vodiča, aby neustále prispôsoboval tlmenie blížiacim sa prekážkam, ako sú spomaľovače alebo zlý povrch vozovky.

Inovatívny systém Agility Control

Na multimediálnej obrazovke sa nachádza ponuka „Chassis Control“, špecifická pre Rafale Atelier Alpine, ktorá umožňuje vodičovi nastaviť parametre pokročilého systému 4Control advanced, pravidlá tlmenia a uhly natáčania zadných kolies v nasledujúcich troch stupňoch:

  • Comfort, ideálny pre každodenné cesty, najmä v meste. 
  • Dynamic, kompromis medzi agilitou a dobrou úrovňou filtrácie.
  • Sport, pre vynikajúce jazdné vlastnosti a radosť z jazdy.

Tieto nastavenia systému Agility Control sú k dispozícii vo všetkých jazdných režimoch (Eco, Comfort, Sport a Perso).

Vďaka širokej škále nastaviteľných technológií, ktoré sú k dispozícii vo verzii Atelier Alpine (4 motory, pohon všetkých kolies, riadenie všetkých kolies, rekuperačné brzdenie a riadené odpruženie), umožňuje voľba 3 režimov jednoducho prispôsobiť model Rafale želaniam vodiča.

Renault Rafale E-Tech 4×4 300 k je vybavený batériou s kapacitou 22 kWh, ktorá pracuje pri 400 V. Pri plnom nabití ponúka dojazd až 100 km (cyklus WLTP) v 100 % elektrickom režime. Dojazd, ktorý podporuje pravidelné nabíjanie z externého zdroja.

Ak to úroveň nabitia batérie umožňuje, v režimoch Comfort a Eco sa štandardne aktivuje 100 % elektrická jazda, ktorá sa udržiava podľa požiadaviek vodiča. Dá sa tiež vynútiť výberom režimu „Electric“ pomocou tlačidla EV MODE na stredovej lakťovej opierke. Táto možnosť elektrického pohonu je zachovaná s požiadavkami na výkon až 160 k a maximálnou rýchlosťou 135 km/h.

Tlačidlo EV MODE slúži na aktiváciu jedného z nasledujúcich 3 režimov:

  • hybridný (aktivovaný v základnom nastavení)
  • elektrický, aktivuje „nútenú“ jazdu v 100 % elektrickom režime
  • E-save, ktorý využíva spaľovací motor od začiatku jazdy na nabitie batérie až do výšky 25 %, napríklad pri príprave na príchod do mestskej oblasti.

Pri každodennej jazde sa Renault Rafale E-Tech 4×4 300 k správa ako 100 % elektrické vozidlo a poskytuje rovnaké pocity z jazdy, najmä pokiaľ ide o tichú prevádzku a pohotovú akceleráciu. Za volantom je tento pôžitok umocnený nastaviteľným rekuperačným brzdením pomocou pádiel za volantom.

Dojazd až 1 000 km

Vďaka optimalizovanému hospodáreniu s energiou medzi jednotlivými motormi je štandardná spotreba podľa WLTP* 0,7 l/100 km (15 g CO2/km) s plnou batériou a 5,8 l/100 km (132 g CO2/km) s vybitou batériou. Táto účinnosť stavia Rafale E-Tech 4×4 300 k na vrchol trhu vysokovýkonných SUV v segmente D.

Všetky vynálezy a efektívnosť technológie E-Tech ponúkajú nasledujúce možnosti:

  • až 100 km pri 100 % elektrickom pohone (WLTP)
  • Až 1 000 km s plnou nádržou benzínu (55-litrová nádrž) s plnou batériou (WLTP)

Inteligentná trakcia pre bezpečnosť a dynamiku

Vďaka novému elektromotoru umiestnenému na zadnej náprave má Renault Rafale E-Tech 4×4 300 k trvalo aktívny pohon všetkých kolies. Pohon jednotlivých náprav je automaticky riadený technológiou E-Tech v závislosti od jazdných podmienok a jazdného režimu zvoleného prostredníctvom nastavenia MULTI-SENSE. Rozdelenie krútiaceho momentu sa môže okamžite meniť od 100 % na predných kolesách (pohon predných kolies) až do 100% na zadných kolesách (pohon zadných kolies). Vo všeobecnosti sa do rýchlosti 70 km/h uprednostňuje pohon predných kolies, nad touto rýchlosťou pohon zadných kolies.

Hybridná prediktívna jazda

Táto funkcia maximalizuje využitie elektrickej energie počas jazdy. Údaje z pripojených máp Google, ako napríklad topografia cesty v nasledujúcich siedmich kilometroch (alebo najpravdepodobnejšia trasa, ak nie je zaznamenaný žiadny cieľ), poskytujú systému správy batérie predbežné informácie, aby sa energia elektromotora využila čo najviac.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Komentáre sú uzavreté