Hneď na začiatku je dobré vedieť, že jazda (najmä v teréne) s týmto drsným pick-upom má za následok nadmerné vyplavovanie endorfínov, zvýšený adrenalín, krvný tlak (najmä u spolujazdcov) a vo výsledku je to hodina strávená na ručnej umývarke, kde sa snažíte odstrániť nánosy blata. Na suchu je to fajn, ale až blato vám umožní vstúpiť do sveta, ktorý L200 Black Edition miluje. A áno, aj takýto pick-up disponuje technológiami, ktoré na vás dávajú pozor a každodenné súžitie spríjemňujú. Tak sa ukáž, čierny rytier!

Keď si odmyslíme prívlastok „Black Edition“, tak pred nami stojí klasické Mitsubishi L200, ktoré je známe svojou výdržou, hutným spracovaním a pracovitosťou v akýchkoľvek podmienkach. To, ako vo výsledku L200 vyzerá a čo ponúka záleží od výbavy. Tak je to síce vždy, ale toto je jeden z tých príkladov, kde výbava rázne mení celý vzhľad a dojem z auta. Testovaný model je double-cab, čo znamená, že má 4 dvere a relatívne priestrannú kabínu pre 5 cestujúcich. L200 patrí medzi pick-upy, ktoré ponúkajú najviac životného priestoru pre posádku. Základ nás teraz nezaujíma, ideme sa pozrieť na testovanú verziu Black-Edition, ktorá patrí na vrchol.

Karoséria má rovnaký tvar ako základ, ale je doplnená o množstvo prvkov, ktoré ju robia jedinečnou – je to najkrajšia „sériová“ L200. Dizajn tohto modelu je špecifický, ale aspoň sa dôkladne odlíšite od zostatku sveta. Takže, ako označenie napovedá, tak prvou do oka bijúcou zmenou sú rôzne časti (doplnky) karosérie v čiernej farbe – čierne 17“ disky, čierna mriežka chladiča a ochranný kryt predného nárazníku, čierne lemy blatníkov, čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel, čierne kľučky dverí, čierne nástupné prahy a čierny nástupný nárazník vzadu. Toľko čiernej sa môže zdať veľa, ale opak je pravdou. V kombinácii so šedou metalízou(Titanium Grey) to vyzerá veľmi dobre. Mitsubishi hovorí, že ide aj o „lajfstajlovú“ verziu, s čím súhlasíme. Na cestách je tento model neprehliadnuteľný a vy sa budete na každého pozerať z vrchu. Nie, nemusíte byť namyslení, L200 je v tejto verzii slušne vysoká!

Čierne doplnky a zaujímavú farbu dopĺňajú predné svetlomety, ktoré sú tým najlepším, čo tento model ponúka. Nie sú síce LEDkové, ale biXenónové výbojky svietia cez optické šošovky veľmi slušne (stretávacie + diaľkové). V svetlometoch je integrované aj denné LED svietenie a smerové svetlá. V rámci danej kategórie a ceny je to slušné obsadenie, pričom nechýbajú ani hmlové svetlomety. Ak by sme využívali L200 súkromne, určite by sme siahli aj po prednej a zadnej LED rampe, ktorá je počas nočných jázd terénom nevyhnutnosťou.

Ešte pred podstatnými úpravami podvozku nahliadnime do interiéru, ktorému dominujú tvrdé, ale dobre spracované plasty a klasické látkové sedadlá. Interiér je prakticky spracovaný a na danú kategóriu sú aj použité materiály na dobrej úrovni. Palubná doska je orientovaná na stred, ale vodič má ku všetkým ovládacím prvkom výborný prístup. Ceníme aj multifunkčný kožený volant, ktorý má väčší priemer a veľmi dobre sa sním pracuje. Látkové sedadlá sú pohodlné, posed sa hľadá ľahko a trpieť na nich určite nebudete.

Vpredu sa o priestor báť netreba, je tu dostatok miesta aj pre 2-metrového šoféra/spolujazdca. Vzadu sú k dispozícii 3 miesta na sedenie a prekvapením bolo, že nejde o úplnú lavicu, ale celkom slušné sedenie s tvarmi, ktoré napomáhajú komfortu sedenia. Aj miesta je tu dostatok, čo nie je v tejto kategórii pravidlom. Stále sa však bavíme o pick-upe, takže pohodlie a prvky z bežných SUV tu nehľadajte. Zadné operadlo sa dá ako celok sklopiť a nájdete za ním základnú/povinnú výbavu a hydraulický zdvihák. Praktické.

Poďme sa brodiť a zašpiniť tohoto fešáka!

Pod masívnou prednou kapotou vrčí 2,4-litrový naftový 4-valec (MiVEC) s výkonom 133kW (181ps) a max. krútiacim momentom 430 Nm. Tento pracant kooperuje s 5-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá bola pre nás najprv otáznikom, no neskôr prekvapením. Hrubý výkon tohto agregátu je bezproblémový, či už ste v teréne, kde sa prejaví najmä krútiaci moment 430 Nm od 2500 otáčok, ale zahanbiť sa nenechá ani na bežných cestách, kde sme bez väčších ťažkostí obiehali brzdičov premávky. 181 koní je dosť na to, aby ste s ľahkosťou obiehali – a to aj napriek zameraniu sústavy na silu.  Ďalšia multifunkčná jednotka, ktorá sa správa ako chameleón – dokáže sa prispôsobiť.

5-stupňový automat má veľmi dobré správanie v teréne, kde je dôležité hlavne dávkovanie/prenos výkonu. S touto zostavou sa dá veľmi dobre manipulovať v nízkych otáčkach a keď to je potrebné, tak siahnuť aj na červené pole a vyhrabať sa z piesku a pod. Počas bežnej prevádzky sme sa trošku obávali diaľnice a 5 prevodových stupňov – bude to hlučné, spotreba bude extrém a pod. No nič z toho sa neudialo. Automat pracoval veľmi prezieravo aj na diaľnici, kde pri 130km/h rýchlosti neprekročí 3000 Rpm, čo je fajn. Výsledná kombinovaná spotreba sa pohybovala na úrovni od  8,5l do 9l/100km. Počas radovánok v teréne sme nemali problém presiahnuť viac ako 10l/100km. Nie sú to najnižšie hodnoty, ale stále prijateľné.

Auto má obuté AT pneumatiky Nokian, ktoré zlepšujú trakciu v teréne, no zároveň nerobili extrémny hluk pri vyšších rýchlostiach. Dobre premyslená kombinácia, to treba uznať.

Vyššie uvedená zostava je iba jedna časť skladačky – tou druhou je upravený podvozok a pohon všetkých kolies 4×4, ktorý je označovaný ako Super-Select II. Na prispôsobenie režimu 4-kolky slúži kruhový ovládač v stredovej konzole (zmena režimu/redukcia prevodovky) a samostatné tlačidlo, ktoré slúži na uzamykanie diferenciálu zadnej nápravy. Jednoduché a praktické ovládanie, pričom všetky zmeny vidíte na prístrojovom panely. V bežných podmienkach stačí využívať pohon zadnej nápravy, čo zníži aj spotrebu paliva.

Teraz k podvozku, ktorý je kompletne upravený, čo vo výsledku vidieť a hlavne cítiť. Mitsubishi L200 Black Edition prešlo kompletnou prerábkou podvozku v spoločnosti Cbone, ktorá sídli v Handlovej. Táto spoločnosť namontovala na L200 špeciálny Off-Road podvozok od Austrálskeho výrobcu ARB – OLD MAN EMU (podvozok prešiel najvyššou kontrolou organizácie ANCAP).Vymenené boli tlmiče, vinuté pružiny, a tiež listové pružiny. Okrem toho bol na podvozok nainštalovaný duralový ochranný rám (motor, prevodovka, nádrž), ktorý má hrúbku viac ako 5 mm a chráni podstatné podvozkové časti počas prejazdu ťažkým terénom. Touto zmenou sa zdvihla aj svetlá výška a pôvodné nezostali ani pneumatiky.

Svetlá výška 235 mm / brodivosť 600 mm / max. bočný náklon 45° / predný nájazdový uhol 30°/ zadný nájazdový uhol 22°/ prejazdový uhol 24°

Základ nahradili AT gumy Nokian s rozmerom 245/65/R17, ktoré podstatne zvýšili trakciu vozidla v teréne. Ako to fungovalo? Výborne. Verte, že o tom, čo toto auto s takouto úpravou prejde veľa písať netreba, to treba zažiť. Adekvátne prekážky sa v „bežnom živote“ hľadajú veľmi ťažko – kombinácia Off-Road podvozku s dobre fungujúcim pohonom všetkých kolies a dostatočne výkonným motorom sa správa ako tank.

Na bežných komunikáciách sa správa tento podvozok relatívne komfortne, ale na pocit z bežného osobného auta zabudnite. Treba počítať s vyššou tuhosťou, ktorú cítiť aj v kabíne. Pri odľahčenom zadku je prítomné občasné odskočenie, ale to je bežný jav, nie chyba. Filtrovanie nerovností je zbytočné riešiť, toto auto filtruje všetky nerovnosti, ale filtrovanie cítite. Opäť, to nie je nedostatok, ale vlastnosť! Spomaľovač, obrubník a podobné záležitosti nie sú relevantným obmedzovačom jazdy. Samozrejme, iba pokiaľ neveziete náklad, s ktorým treba jazdiť opatrne alebo nemáte pripnutý prívesný vozík – ten môže mať hmotnosť až 3100 kg (brzdený).

Na korbu, ktorá je v tomto prípade osadená praktickým Hard-Topom s viacerými uzamykateľnými oknami, môžete naložiť viac ako 900kg (treba počítať aj s váhou posádky a pod.)Rozmery korby sú 1520 (d) x 1470 (š) x 475 (v) mm (výška bez Hard-Topu). Výška úložnej plochy je 850 mm nad zemou. Korba má integrovanú plastovú vaničku a nechýbajú tu ani viaceré oká na uchytenie nákladu.

Aj „gladiátor“ má technológie a asistenčné systémy 

Pracovné a ortodoxne terénne autá nevynikali technologickou výbavou, tá bola skôr doplnkom ako užitočnou vlastnosťou, ale to sa zmenilo. Moderné technológie sa postupne dostavajú aj do tejto triedy a aj keď nie sú na najvyššej úrovni, tak vám dokážu pomôcť. Začneme komfortnými prvkami, ktoré zastrešuje digitálna klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, nastaviteľný volant v dvoch smeroch, elektrické okná, ale aj bezkľúčové štartovanie a vstup do auta. Multimédiá zastupuje centrálny 7“ dotykový LCD displej, USB-A + Bluetooth konektivita a slušný audio systém so 6 reproduktormi. Hlavný LCD displej, resp. informačný systém je použiteľný, ale netreba čakať extra možnosti a rýchlu odozvu. Čo nás však prekvapilo a veľmi potešilo je podpora aplikácií tretích strán – Apple CarPlay a Android Auto. Výborne, toto chceme všade!

Hlavnému displeju sekunduje malý združený prístrojový panel (palubný počítač), ktorý zobrazuje základné informácie o vozidle. Ten sa ovláda tlačidlom integrovaným v budíkoch, čo je veľmi nepraktické. Teraz asistenčné systémy. Ešte pred elektronickou podporou je dobré vedieť, že táto karoséria má vyššiu odolnosť voči nárazom a zadnú ochranu voči podbehnutiu (spodná oceľová trubka).

Z elektroniky chválime prítomnosť sledovania okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, asistenta rozjazdu do kopca, systém stabilizácie prívesu, tempomat, obmedzovač rýchlosti, ako aj rôzne systémy usmerňujúce trakciu a stabilizáciu vozidla. L200 má viac ako 5 metrov, takže zadná parkovacia kamera a PDC senzory sú veľmi nápomocné. Rozlíšenie je prijateľné, ale kvôli dokonalému prehľadu by sme prijali 4 kamery okolo vozidla (áno, už sme trošku rozmaznaní technológiami). Na záver nesmieme zabudnúť ani na ISOfix úchyty na zadný sedadlách a plnohodnotné rezervné koleso pod korbou. Aj to sú asistenčné prvky :).

Hodnotenie TOUCHIT

Mitsubishi L200 Black Edition je skvelý „nástroj“ pre každého milovníka ortodoxných pick-upov a človeka alebo firmy, ktorá schopnosti tejto mašiny reálne využije. Je to skôr sluha ako pán, čo je správne nastavenie. Odvezie, prejde, prekoná, odtiahne a na ceste očarí. Za bežnou L200 sa neotočíte, ale za L200 Black Edition určite áno, takže aj tí, čo sa chcú ukázať so zaujímavým strojom si prídu na svoje. Áno, aj o tomto to je a netvárme sa, že nie.

Silný motor, prekvapivo dobre pracujúca 5-stupňová automatická prevodovka, výborný pohon všetkých kolies a špeciálna Off-Road úprava sú tým, čo si vás určite získa. Ale iba za predpokladu, že vás tento typ vozidla baví a využijete ho tak, ako sa patrí. Napokon je presvedčivá aj cena, ktorá hlboko podlieza konkurenciu a nám sa veľmi pozdáva. Počas nášho testu si tento model v bielej farbe zakúpil aj kamarát do svojej firmy, ktorá sa zaoberá arboristikou, tak veríme, že nám v komentároch zanechá svoj praktický feed-back :).

Základná technická špecifikácia: Mitsubishi L200 Black Edition 2.4 DI-D MIVEC

  • Motor: 2442 cm3 / 4-valec / 133 kW / 430 Nm
  • Prevodovka: 5-stupňová automatická
  • Poháňaná náprava: 4WD / Super-Select II
  • Rozmery: dĺžka – 5285 mm / šírka – 1815 mm / výška – 1775 mm / rázvor – 3000 mm / polomer otáčania –  5,9 m
  • Pohotovostná hmotnosť1950 kg
  • Objem palivovej nádrže: 75 Litrov
  • Maximálna rýchlosť177 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 11,8 sekundy
  • Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Slovensko
  • Cena testovaného modelu:  33 300 Eur

Prečítajte si aj:

Mitsubishi Outlander PHEV: S plug-in-hybridným SUV do Chorvátska? Prečo nie?! Doplnené o VIDEO

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu