Prednedávnom sme zažili niečo, čo nie je úplne bežné. Mitsubishi uviedlo na Slovenský trh šiestu generáciu legendárneho pickupu – L200 veľkolepým štýlom a v prostredí, ktoré je pre tento model domovom – les, kopce, kamene, blato, strže a veľa iných prekážok, ktoré musel tento model zdolať. Žiadna umelo vytvorená off-road dráha, ale reálne a veľmi ťažké podmienky, kde sa L200 ukázala v plnom nasadení. 

Musíme sa priznať (a asi nebudeme sami), že počas redakčného testu nebude potreba terénne vlastnosti, prejazdnosť a pohon 4×4 nejak extra skúšať. To, čo sme zažili a prešli s týmito vozidlami počas prezentácie len tak ľahko neprekonáme. Jedno je však isté – jednoduché to mať nebude, najmä ak už bude k “dispozícii” prvý sneh :). Všetko to začalo v okolí Tisovca, presnejšie na Salaši Zbojská. Krajina a prostredie v okolí Muránskej Planiny je nádherné a jednoznačne stojí za návštevu – Slovensko je krásna krajina s nádhernou prírodou. Dobre, teraz už k tým autám! 

Na Salaš Zbojská sme dorazili v stredu podvečer, ubytovali sme sa, v krátkosti sme si prezreli nové modely a išli na krátku, ale intenzívnu prezentáciu, kde nám boli objasnené všetky inovácie a zmeny, ktoré 6.generácia ponúka. Nová L200 je celkom slušne prekopaná, no úplne všetko rozoberať nebudeme, k tomu sa dostaneme počas redakčného testu. V tomto predstavení zhrnieme tie najdôležitejšie inovácie a hlavne naše pocity a dojmy z jazdy v extrémnom teréne. Chceli sme napísať, že jazdy v náročnom teréne, ale to nebola vždy pravda, nakoľko bol ten terén často skutočne extrémny a to, čo nové “eldvestovky” ukázali, to sa často nevidí. 

Začneme dizajnom. 6.generácia Mitsubishi L200 je z pohľadu vypracovania karosérie a dizajnu úplne inde ako predošlá generácia. Všetky prvky korešpondujú s novým dizajnovým jazykom značky a tomuto modelu zmena jednoznačne prospela. Viac hrán, sebaistý postoj, vyšší predok a celok, ktorý pôsobí moderne a určite sa nestratí ani v meste. Dizajn sa jednoznačne podaril a nám sa velmi páči. Predná maska s označením “Dynamic Shield” je pre nové modely typická, a tiež nadčasová, čo je výhodou – ani o pár rokov nebude vyzerať fádne. Novinkou sú aj LED svetlomety (+ LED denné svietenie a hmlové svetlomety – v závislosti od výbavy), ktoré sú osadené vyššie, aby sa zabránilo ľahkému poškodeniu vodou počas brodenia alebo nárazu o rôzne predmety v teréne. 

 “Mitsubishi L200 6.generácie je v ponuke v troch stupňoch výbav: Invite, Intense a Instyle.”

Predné svetlomety sú uzučké, čo pridáva na prísnom pohľade a kapota je osadená o 4 cm vyššie. LED technológiou disponujú aj koncové svetlá – dizajnéri si dali záležať aj na ich vzhľade, čo chválime. Pri pohľade z profilu vyniknú masívne prelisy na lemoch blatníkov a linka cez stred karosérie. Dizajn je uhľadený a bez zbytočností, pričom aj osadenie korby prešlo zmenou. Tá je v novej generácii lepšie uložená, a tiež má trošku inak prispôsobený nárazník. L200 je v prvom rade funkčná, ale dokáže byť aj reprezentatívna. Základný profil pickupu môžete zmeniť obsiahlou ponukou doplnkového príslušenstva (hard-topy, kryty korby, dizajnové doplnky a pod.). Korba zaberá 29% z celej plochy vozidla (Double Cab). 

  • Rozmery Club Cab: dĺžka – 5215 mm, šírka – 1815 mm, výška – 1780 mm, rázvor – 3000 mm, svetlá výška – 205 mm, svetlá výška medzi nápravami – 235 mm, hmotnosť 2025 kg, max. hmotnosť 3110 kg, hmotnosť brzdeného prívesu – do 3000 kg, polomer otáčania – 5.9 m. 
  • Rozmery korby Club Cab: dĺžka – 1850 mm, šírka – 1470 mm, výška – 475 mm, výška ložnej plochy nad zemou – 850 mm. 
  • Rozmery Double Cab: dĺžka – 5225 (Invite/+) / 5305 mm (Intense,Instyle), šírka – 1815 mm, výška – 1775 mm, rázvor – 3000 mm, svetlá výška – 205 mm, svetlá výška medzi nápravami – 235 mm, hmotnosť 2045/2110 kg, max. hmotnosť 3110 kg, hmotnosť brzdeného prívesu – do 3000 kg, polomer otáčania – 5.9 m. 
  • Rozmery korby Double Cab: dĺžka – 1520 mm, šírka – 1470 mm, výška – 475 mm, výška ložnej plochy nad zemou – 850 mm. 
  • Vlastnosti v teréne (pre obe karosérie): max. bočný náklon – 45°, predný nájazdový uhol – 30°, zadný nájazdový uhol – 22°, prejazdový uhol – 24°

Teraz nahliadneme do interiéru, ktorý tiež prešiel modernizáciou. Základom sú nové sedadlá, pekne spracovaný (kožený) multifunkčný volant, kožou obšívaný volič automatickej prevodovky alebo radiaca páka manuálnej prevodovky, kvalitnejšie vypracovanie + lepšie rozmiestnenie ovládacích prvkov, väčšie množstvo odkladacích priestorov na drobnosti, viac mäkkčených materiálov, dva USB-A porty vpredu/vzadu, HDMI vstup, prístrojový panel s prehľadnými ukazovateľmi a v neposlednom rade je to aj inovovaná stredová konzola. Tá má jemne pozmenené rozloženie ovládacích prvkov, iný tvar spodnej časti, no “epicentrom” stále zostáva 7” dotykový LCD displej (vo vyšších výbavách). Cez tento systém/displej sa nastavujú parametre asistenčných systémov, multimédií a pod., pričom nechýba ani podpora Apple CarPlay a Android Auto, čo chválime. 

“Veľmi nás potešil fakt, že tlačidlo palubného počítača sa konečne presunulo na volant, hurá! To trvalo… Okrem toho príde vhod aj bezkľúčový vstup/štartovanie a 360°pohľad okolo auta vďaka 4 kamerám, ktorým sekundujú parkovacie PDC senzory.”

Dobrý posed za volantom sme si našli relatívne rýchlo, čo je fajn, ale tomu sa budeme venovať až v redakčnom teste, kedy si toho času za volantom odsedíme viac. Priestrannosť kabíny ja na danú kategóriu nadpriemerná, miesta je z každej strany dostatok a potešil nás aj fakt, že zadní pasažieri majú k dispozícii samostatný výduch ventilácie – to nie je pravidlom. Sedenie vzadu sme extra neskúšali, ale aj k tomu sa dostaneme. Každopádne je tu bežná lavica, tak uvidíme, ako to bude fungovať počas dlhších ciest. 

V kabíne ešte chvíľku zostaneme, aby sme boli v teple a prezradíme vám, že 6.generácia prináša aj nové asistenčné systémy (tie staršie sú samozrejmosťou – viac sa o nich dozviete TU). “Eldvestovke” pribudla slušná flotila noviniek – bezpečnostný systém prednostného brzdenia (BOS), elektronický systém rozdelenia brzdného účinku (EBD), systém signalizácie núdzového brzdenia (SSE), systém monitorovania a podpory udržiavania jazdného pruhu (LDW), systém aktívneho riadenia stability a trakcie (ASTC), asistent rozjazdu do kopca (HSA), systém stabilizácie prívesu (TSA) a proaktívne sledovanie okolia vozidla s núdzovým brzdením. Tieto systémy sa budú starať nielen o pohodu na akýchkoľvek cestách, ale hlavne o vašu bezpečnosť. 

Teraz prejdime k podstate – motor, podvozok a pohon všetkých kolies 

V tejto sekcii nastalo asi najviac zmien, ktoré budú potencionálnych zákazníkov určite zaujímať. Základom je nový motor s objemom 2.268 ccm (EURO 6d-temp), teda naftová “dvatrojka”, ktorá dosahuje výkon 110 kW (150 ps / 3500 rpm) a max. krútiaci moment 400 Nm (1750 až 2250 rpm). Turbom dopovaná nafta pracuje veľmi pekne, má primeraný zvukový prejav, výkon jej nechýba ani v ťažkom teréne a sily má (zväčša) na rozdávanie.

“16-ventilový radový štvorvalec (preplňovaný) s medzichladičom DOHC DI-D (4N14) + DPF + SCR potrebuje k splneniu emisných noriem aj prídavok AdBlue, ktoré má samostatnú nádrž v zadnej časti a kompletne vyhrievané rozvody – prívod k motorovej časti.” 

Nový motor môže byť spriahnutý so 6-stupňovým manuálom, alebo s úplne novou 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá pracuje veľmi pekne a počas prvých jázd sme nepostrehli žiadne nedokonalosti. Predošlá generácia mala 5-stupňový automat, ktorý síce nebol zlý, ale táto kombinácia bude podstatne lepšia. 95% času sme jazdili v náročnom teréne, takže jej vlastnosti v bežnej prevádzke dodatočne preveríme.

V teréne sa správala ukážkovo. Na spotrebu paliva sa teraz zameriavať nebudeme a priznáme sa, že sme ju ani nestíhali sledovať, náročný terén nám dával zabrať – najprv spoza volantu a následne počas krásnych panoramatických výhľadov na nádhernú krajinu. Nateraz doplníme iba toľko, že palivová nádrž má objem slušných 75 litrov. 

A čo ten pohon a podvozok? Dobrý základ sa nemení, takže stále zostáva “rebrina”, ktorá má zvýšenú torznú tuhosť, predná náprava dostala do vienka vyššiu tuhosť vinutých pružín, ako aj väčšie tlmiče. Na zadku zostali zachované listové pružiny, ktoré sú pevnejšie a je ich celkom 6 (predošlá generácia ich mala 5). Optimalizovaná bola aj ich tlmiaca sila, čo vo výsledku prináša lepšie jazdné vlastnosti a komfort. Update dostali aj predné brzdové kotúče, ktoré majú priemer 320 mm (iba pri verziách s 18” diskami).

Zadok patrí stále klasickým bubnom. Komfort podvozku a jeho správanie sa na bežných cestách nemožno nateraz hodnotiť, nakoľko sme jazdili v teréne a počas krátkeho presunu po asfaltke sa toho veľa odhadnúť nedalo –  M/T RockProof pneumatiky vám veľa komfortu a ideálnej akustiky neponúknu, ale v tomto teréne boli nutnosťou. 

Pohon všetkých kolies dostal niekoľko noviniek, alebo skôr režimov. Najprv uvedieme dve verzie – základ tvorí systém pohonu Easy Select 4WD (2H,4H/4L) a vrcholom je Super Select 4WD II (2H,4H,4HLc/4LLc). V oboch prípadoch si môžete ovládačom v stredovej konzole meniť režim pohonu. V základe je poháňaná iba zadná náprava a počas prejazdu náročnejším terénom môžete “pripnúť” aj predok / komplet s redukciou – podľa zvoleného režimu. Vo výbave môžete mať aj elektromagnetickú uzávierku zadného diferenciálu.

My sme ju mali vo všetkých testovaných vozidlách. Praktickou a v praxi veľmi užitočnou novinkou sú jazdné režimy, teda Off-Road mód, ktorý má 4 podkategórie – štrk (gravel), bahno/sneh (Mud/Snow), piesok (Sand) alebo kamene (Rock). Taktiež nechýba ani Hill Descent Control, teda systém pre kontrolovaný zjazd z kopca, ktorý sme niekoľko krát overili a pracuje veľmi precízne (Vo vozidlách s automatickou prrevodovkou je možné HDC aktivovať pri rýchlosti 2 až 20 km/h. Vo vozidlách s manuálnou prrevodovkou je možné HDC aktivovať iba pri zaradenom 1. rýchlostnom stupni a max. rýchlosti 3 až 20 km/h a v režime 4LLc).

Elektromagnetická uzávierka zadného diferenciálu sa aktivuje tlačidlom v stredovej konzole a využiť ju môžete iba v režime 4HLc/4LLc (so systémom Super Select 4WD-II) alebo v režime 4H/4L (so systémom Easy Select 4WD). Nezabúdajte, že počas pripájania/odpájania uzávierky musí vozidlo stáť! Kombinácia vyššie uvedených systémov a odladeného “hardvéru” je zárukou toho, že s “eldvestovkou” prejdete takmer všetko a dostanete sa všade, presne ako my.

Ako sa nám jazdilo v extrémne náročnom teréne?

To, čo sme doposiaľ považovali za náročný terén zaraďujeme do kategórie víkendová prechádzka :). Mitsubishi pre nás pripravilo takú prezentáciu, ktorá nám počas niekoľkých hodín ujasnila, že nová L200 je stroj, ktorý sa nezľakneho ničoho! Chlapi z Off-Road klubu Tisovec a Pajero klubu nás previedli krásnym prostredím a cestami, na ktoré by ste sa pravdepodobne neodvážili ísť ani pešo a už vôbec nie autom – zvážnice, strmé kamenisté kopce, úzke žľaby a strže – to všetko sme zvládli. Ako? S prehľadom! Občas sme si museli expresívne (z radosti, nie strachu) zakričať, miestami by nám do zadku nevošiel ani strúhaný vlas a veľmi často sme iba s otvorenými ústami pozerali, čo sa to vlastne deje. 

Vážení, takto si predstavujeme prezentáciu ortodoxného pickupu v teréne! Za pár hodín sme pochopili, že L200 je monštrum, ktoré sa nezľakne asi ničoho. V kolóne išlo niekoľko nových “eldvestoviek”, ale nechýbali ani predošlé generácie. Vždy sme držali vhodný rozostup a keď sme videli, kde sa auto pred nami rúti, štverá a občas sa stratilo na zjazde do strmej rokliny, tak sme si hovorili, toto snáď nie je možné. A keď sme boli v danom úseku, tak sme nechápali, ako to auto pracuje – prevalovanie z kolesa na koleso, zľahka, úplne bezproblémov. Často sa nám zdalo, akoby sa nová L200 pýtala, len toto? Všetky vyššie uvedené slová a vety sú bez preháňania, bola to extrémne intenzívna jazda, z ktorej sme žili ešte týždeň (myslou). 

Pripravený Off-Road polygón a iné umelo vytvorené trate sú fajn, ale (asi) nikdy nepreveria vlastnosti vozidla tak, ako reálne podmienky, ktoré tvorí príroda – nie človek. Bolo to veľmi výživné a musíme ešte raz dodať, že L200 je skutočný Off-Road stroj, ktorý sa nezľakne ničoho. Systém Super Select 4WD II, ale aj Easy Select 4WD v základnej verzii pracoval ukážkovo.

Vyskúšali sme najvyššiu výbavu s automatom, ale aj základ s manuálom a každá z týchto verzií má čo používateľovi ponúknuť. Jazdili sme prevažne v režime “Rock (kamene)” a často aj s aktívnou uzávierkou zadného diferenciálu. Pohon všetkých kolies pracoval ukážkovo a každý terén sme zvládli s prehľadom – pomalým prevaľovaním a občas aj rýchlym prejazdom cez veľké blatisté kaluže. Na záver dodajme, že všetko bolo v rámci povolení a predpisov, ktoré sme striktne dodržiavali. Off-Road jazdy sme ukončili a plní emócií sa vydali na cestu domov – Outlanderom 🙂. Toto považujeme za ukážkovú prezentáciu, ktorá vám dá okamžitú spätnú väzbu a tá je dôležitá. 

Ceny pre Slovenský trh (vrátane DPH):

  • Club Cab 4WD 6MT: Invite – 26 790 Eur
  • Double Cab 4WD 6MT: Invite – 27 790 Eur / Intense – 31 190 Eur
  • Double Cab 4WD 6AT: Intenste – 33 190 Eur / Instyle – 35 990 Eur

Za pozvanie na prvé jazdy ďakujeme spoločnosti: Mitsubishi Motors Slovensko

Zdroj fotografií: Mitsubishi (Martin Trenkler Photography), vlastné

Prečítajte si aj:

Mitsubishi L200 Black Edition: Ortodoxný gladiátor (na denné použitie)

Nechajte nám správu