Čo vám napadne ako prvé, keď sa povie Mitsubishi Eclipse? Samozrejme, kultová séria filmov Fast&Furious, kde sa objavil krásny zelený Eclipse, za ktorého volantom sedel Brian O’Conner. Áno, prvý závod s Torettom mu celkom nevyšiel, shit! 🙂

Od filmu sa však presuňme do reality. Klasický Eclipse je dávno preč, novinka s ním nemá nič spoločné, iba pomenovanie, a to s prívlastkom Cross. Doba je iná a zákazníci, ktorí reálne kupujú nové autá, neprahnú po športových autách bez úžitkovej hodnoty (nájdu sa síce aj taký, ale sú v menšine). Väčšina zákazníkov chce auto, ktoré bude praktické a použiteľné v každom smere, každý deň. Mitsubishi to vie, a preto transformovalo pôvodný Eclipse do kompaktného SUV s karosériou typu kupé. Eclipse Cross zachováva nový dizajnový jazyk automobilky a určite si ho nepomýlite s inou značkou. Jednoducho je poznať, že ide o Mitsubishi. Novinka vyplnila dieru medzi modelom Outlander a ASX. Jedna vec mi však vŕta hlavou, prečo mu nedali iný názov, napr. ASX Coupé?

ECLIPSE odkazuje na mimoriadne obľúbené športové vozidlo Mitsubishi, vyrábané v Spojených štátoch v rokoch 1989 až 2012. CROSS je pozvánkou na výlet za hranice, ako to prináleží pravým SUV.“

Dizajn, komfort a spracovanie interiéru

Dizajn novinky je špecifický a treba si naňho chvíľu zvykať. Ale dá sa to. Po čase prídete na to, že byť odlišný je fajn. Na prvý pohľad zaujmú ostré línie a výrazné bočné prelisi, ktoré pôsobia ako ostrie noža. Skrátka, buď je to láska na prvý pohľad alebo sa budete dlhšie spoznávať, až sa zaľúbite. Exteriér zaujme rôznorodosťou materiálov, resp. ich prevedením.

Nájdete tu veľa chrómu, dve obrovské lišty v prednej časti priam bijú do očí, klasického matného plastu, ktorý obkolesuje celý spodok karosérie a na samom spodku prahov dverí sú karbónové alebo skôr karbónom potiahnuté lišty s červenou linkou. Toto vyzerá výborne. Do tejto zmesi zasahujú aj rôzne strieborné lišty, čo je už na môj vkus veľa kombinácií. Čo však ihneď zaujme vaše oči je červená farba s ligotavými šupinkami (perleť). Je nádherná! Efektným doplnkom sú aj podsvietené lišty v prahoch dverí s nápisom – Mitsubishi Motors. Detail, ale oku lahodiaci.

Dominantou celého auta je nepochybne predná časť s výraznou maskou a LED svetlometmi s denným svietením. Tie majú dobrú svietivosť aj dosah, ale stále je čo zlepšovať. Pod nimi sa nachádzajú smerové a hmlové svetlá, ktoré pôsobia ako očné zuby. Bočná línia je fajn, jemne sa zvažujúca strecha odhaľuje krivky kupé karosérie a 5 dvere s predĺžením strechy a dvojitým sklom celok dotvárajú. Všimnite si aj výrazný bočný prelis v tvare ostria noža. Zadná časť je efektná, ale iba po koniec združených obrysových svetiel, ktoré vyzerajú, ale aj svietia výborne. Zostatok mi až tak nelichotí, oproti agresívnejšej prednej časti je to moc nafúknuté. Musím však uznať, že celkový vzhľad sa mi páči, je to podarené auto, ale láska na prvý pohľad to nebola.

Najviac času budete tráviť vo vnútri, nie pozeraním sa na auto zvonka. Interiér je prekvapivo vzdušný, aj keď to tak zvonku nepôsobí. Dostatok miesta má šofér, spolujazdec, ale aj cestujúci vzadu. Zmestil som sa sám za seba, a to je úspech! Predné sedadlá sú komfortné, majú jemné bočné vedenie a elektrické ovládanie. Rozsah nastavenia by som však prial lepší. Sťažnosti neprichádzali ani od spolucestujúcich. Aj na zadných sedadlách je dostatok životného priestoru. Výhodou sú polohovateľné operadlá a stredová opierka. Vadili mi iba zadné opierky hlavy, ktoré majú nekomfortné nastavenie, buď sú nízko alebo príliš vysoko, nič medzi tým.

V testovanej verzii bol kožený interiér s kontrastným oranžovým prešívaním. Kožu nájdete okrem sedadiel aj na výplniach dverí. Celý interiér je kombináciou kože, plastu, karbónových, strieborných a čierno lakovaných líšt. Opäť taký jemný mišmaš. Spracovanie je však dobré a z pozície šoféra mi nič extra nechýbalo. Akurát si dokúpte extra handričku na lesklé plochy, ktoré sa veľmi rýchlo špinia.

Benefitom tohoto modelu je variabilný batožinový priestor, ktorému napomáha druhý rad sedadiel. Tie sú posuvné (200 mm) a majú polohovateľné operadlá (16 až 32°), ktoré sú delené v pomere 60:40. Základný batožinový priestor má objem 341 l. Ak posuniete zadnú lavicu dopredu, tak to bude 448 l. Po sklopení zadných operadiel dosiahnete viac ako dvojnásobok. Takáto variabilita je výborná, buď majú priestor cestujúci alebo naplno využijete kufor. Spomeniem ešte kryciu roletu, ktorá sa dá schovať do podlahy.

Rozmery: dĺžka – 4405 mm, šírka – 1805 mm, výška – 1685 mm, rázvor – 2670 mm,  svetlá výška – 183 mm, prevádzková hmotnosť – 1625 kg

Motor a 8-stupňová CVT prevodovka

Testovaný model poháňal turbom dopovaný benzínový štvorvalec (1499 ccm) s výkonom 120 KW (163 k) a max. krútiacim momentom 250 Nm. Motor je spriahnutý s automatickou CVT prevodovkou, ktorá dokáže v manuálnom režime simulovať 8 virtuálnych stupňov. Na rovinu, CVT prevodovka nie je moja šálka kávy, ale v zásade pracuje dobre. Jej nevýhodou je iba zbytočný nátlak na otáčky aj vtedy, keď to nie je potrebné.

To má za následok nelichotivú spotrebu, ktorá bola vyššia, ako som očakával. V manuálnom režime sa prevodovka snaží simulovať 8 rýchlostných stupňov, čo sa jej celkom darí. Ak chcete jazdiť športovejšie, stačí kliknúť na veľké pádlo pod volantom a idete na to. Samozrejme, v rámci možností. Motor má dostatok sily a hlavne je pružný, čo som ocenil v mestskej, ale aj mimomestskej premávke.

V stredovej konzole sa nachádza aj tlačidlo ECO, ktoré preladí motor a prevodovku do letargického režimu, pričom sa snaží šetriť palivo. Funguje to, ale určite nie tak, aké sú očakávania. Kombinovaná spotreba sa počas testu pohybovala v rozmedzí 8 až 9 l/100km. Keď som sa snažil, tak som zišiel mierne pod úroveň 8 litrov. Spotreba nie je žiadny zázrak, ale som rád, že tento motor má aspoň výkon, a tak sa mu to dá z časti odpustiť.

Toto je zatiaľ jediný motor, s ktorým si môžete Eclipse Cross zaobstarať. Benzínový agregát sa dá kombinovať s manuálnou alebo automatickou prevodovkou, a tiež je dostupný s pohonom predných alebo všetkých kolies. Poteším aj priaznivcov nafty, už čoskoro dorazí na náš trh aj naftová pohonná jednotka s obsahom 2,2 litra (ak už nedorazila).

Podvozok a pohon všetkých kolies S-AWC 

Podstata SUV spočíva v podvozku a inteligencii pohonu všetkých kolies. Eclipse Cross má v testovanej verzii pohon všetkých kolies s označením S-AWC. Tento typ pohonu je dobre známy aj z iných modelov automobilky Mitsubishi. Ale! V tomto prípade sa mi zdá, ako by bol o niečo ochudobnený. Pri bežnom teste kríženia náprav som pociťoval nedostatok trakcie na tých kolesách, ktoré boli pod záťažou a mohli auto vytiahnuť von z problému. Kolesá vo vzduchu, resp. pod minimálnou záťažou sa snažili, ale tie toho veľa nespravia.

Vyskúšal som všetky dostupné režimy, ale ani v jednom to nebolo úplne podľa predstáv. Stúpanie bolo relatívne strmé, ale prerozdelenie krútiaceho momentu i tak nezodpovedalo mojim predstavám. Samozrejme, hore som sa dostal, ale nebolo to úplne jednoduché. Musím však dodať, že Eclipse Cross nie je vôbec zlé SUV, práve naopak, terénu sa nebojí, prejdete s ním veľa a dokonca vie byť aj zábavné. Náš test bol náročnejší a do takýchto situácií sa dostanete iba zriedka, ak vôbec. Taktiež treba dodať, že limitom boli aj bežné cestné pneumatiky. Na aute boli obuté 18“ disky s pneumatikami Yokohama (225/55/18).

Ďalšia podstatná vec je tuhosť karosérie. Tá je z viac ako 55% vyhotovená z vysokopevnostnej ocele, čo je výborné, ale pri krížení náprav bolo cítiť, že sa karoséria jemne „krúti“. Zadné a kufrové dvere sa otvárali ťažšie a zatvoriť išli iba za sprievodu počuteľného trenia o karosériu. Opäť dodám, že v takýchto podmienkach sa nový Eclipse Cross ocitne iba zriedka, ale nás to zaujímalo.

Pohon všetkých kolies S-AWC disponuje tromi jazdnými režimami, ktoré menia jeho charakter a prerozdelenie krútiaceho momentu. Základom je režim AUTO, ktorý sa automaticky prispôsobuje aktuálnej situácii a zapája tie kolesá, ktoré sú potrebné. Režim SNOW (sneh) je určený pre zasnežené cesty alebo iné klzké povrchy. Režim GRAVEL (štrk) ponúka schopnosti plného pohonu 4WD v ťažšom teréne, na zlých cestách alebo pri uviaznutí vozidla v bahne či snehu.

Pochváliť musím dobre naladený podvozok, ktorý je síce tvrdší, ale to mi neprekážalo. Nerovnosti filtruje dobre, čo zaručí komfortné cestovanie, a to je dôležité. Výrazný buchot v kabíne počuť veľmi zriedka, no obrovských jám je v našej krajine stále dostatok, a tak ho občas započujete. Predná náprava má zavesenie typu McPherson, zadná náprava je viacprvková (Multi-link). Táto kombinácia zabezpečuje dobrú stabilitu vozidla a už spomínaný komfort. Ak chcete jazdiť športovejšie, dá sa to, podvozok vás v rámci svojich limitov podrží. Náklony však cítiť, fyziku neoklamete.

Režim pohonu S-AWCRozdelenie krútiaceho momentu

medzi kolesá prednej a zadnej nápravy

AUTOOd 80:20 až po 55:45%
SNOW (sneh)Od 80:20 až po 45:55%
GRAVEL (štrk)Od 70:30 až po 40:60%

Komfortná a technologická výbava

Eclipse Cross prekvapil výbavou, ktorá je výborná a nájdete tu všetky podstatné komfortné, technologické, ale hlavne bezpečnostné prvky. Základom je multimediálny systém so 7“ dotykovým LCD displejom v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje združený prístrojový panel medzi analógovými budíkmi pred vodičom. Ovládanie hlavného displeja je dotykové alebo pomocou touchpadu, ktorý je umiestnený v stredovej konzole.

Spočiatku som bol skeptický, ale už po pár dňoch sa mi toto riešenie začalo páčiť. Je intuitívne a funguje na podobnom princípe ako touchpad na notebooku. Podporované sú aj gestá, napr. ovládanie hlasitosti potiahnutím dvoch prstov nahor/nadol a pod. Pri touchpade sa nachádzajú aj pomocné hardvérové tlačidlá na rýchly prístup k rôznym funkciám. V rámci ovládania systému nerozumiem iba palubnému počítaču pred vodičom, ktorého zobrazenie sa mení tlačidlami vľavo pod budíkmi. Toto malo byť na volante, miesto na to je! Kožený volant je multifunkčný, pekne spracovaný a má dobre rozložené ovládacie prvky. Na ľavej strane je ovládanie multimédií a kamier, na pravej ovládanie adaptívneho tempomatu.

Okrem dvoch klasických displejov je vo výbave aj Head-Up displej s vysúvateľným sklom. Ten zobrazuje všetky podstatné informácie o vozidle a asistenčných systémoch, ktorých je dostatok. Prítomný je adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov, sledovanie mŕtvych uhlov, sledovanie diania pred a za vozidlom s aktívnym upozorňovaním, systém proti nechcenému zrýchleniu vozidla (ak si pomýlite plyn s brzdou), automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami a napokon asistent rozjazdu do kopca.

Špecialitou v tejto kategórii sú štyri kamery v exteriéri vozidla, ktoré zabezpečujú dokonalý prehľad o dianí v jeho okolí. Tlačidlom na volante si môžete prepínať jednotlivé pohľady, čo oceníte nie len v meste, ale aj pri jazde v teréne. Rozlíšenie kamier je priemerné, ale účel plnia na 100%. Prepínač na volante je dokonalé riešenie! Kamerám sekundujú aj parkovacie PDC senzory v prednej a zadnej časti vozidla. Z komfortných prvkov nechýba 2-zónová automatická klimatizácia, vyhrievané sedadlá (predné/zadné) a elektricky ovládané predné sedadlá. Okná sú tiež elektricky ovládané, ale iba vodičove je označené (podsvietené) a disponuje automatickým doťahovaním. To by chcelo vylepšiť! K tejto výbave prislúcha aj komfortný prístup (vodičove a spolujazdcove dvere) a bezkľúčové štartovanie.

Integrovanú navigáciu nehľadajte, nie je tu, ale veľmi to neprekáža. Podstatnejšie je to, že nechýba podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, vďaka ktorým môžete využiť rôzne navigačné aplikácie podľa vlastného výberu. A smartfón máme takmer všetci alebo nie? Samozrejmosťou je Bluetooth konektivita a slušne vyladený audio systém s veľkým subwooferom v batožinovom priestore. Na nabíjanie a prepojenie smartfónu s multimediálnym systémom poslúžia dva USB-A vstupy a nechýbajú ani dve 12 V zásuvky.

Hodnotenie TOUCHIT

Eclipse s prívlastkom Cross je úplne novým členom „diamantovej“ automobilky, ktorý chce zaujať hlavne dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami. To sa mu podarilo. Eclipse Cross vyzerá pôsobivo, a tiež dobre jazdí. Nespornou výhodou je v tomto prípade pohon všetkých kolies, s ktorým má Mitsubishi dlhoročné skúsenosti. Nie je to síce Pajero, ale terénu sa rozhodne nebojí. Občas zaváha, ale v problémoch vás určite nenechá. Pochvalu si zaslúži aj nový benzínový motor, ktorý je pružný a vždy pohotový vyraziť vpred. Do cesty sa mu však občas postaví CVT prevodovka, ktorá ho tlmí. Myslím, že tento model by stál za vyskúšanie aj s manuálnou prevodovkou. Prospelo by to nielen dynamike, ale aj spotrebe. Z pohľadu technológií a ich funkčnosti nemám námietky, je to Japonec, načo si treba zvyknúť, ale inak funguje všetko ako má.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mitsubishi Slovensko

Cena testovaného modelu: 29 990 Eur (- 700 Eur uvádzací bonus)

Fotogaléria Mitsubishi Eclipse Cross

Značky:

Komentáre sú uzavreté