Mercedes včera predstavil modernizovanú triedu E, ktorá je plná zmien a inovácií, pričom ide asi o najväčší „upgrade“ za posledné roky.

Trieda E sedan a kombi je prvým predstaviteľom rozsiahlej aktualizácie konštrukčného radu, ktorý oslávil svoju digitálnu svetovú premiéru na mediálnej platforme Mercedes Me Media.

Na začiatok pár historických faktov

S viac ako 14 miliónmi dodaných sedanov a kombi od roku 1946 je Trieda E najpredávanejším modelovým radom v histórii značky Mercedes-Benz. Mnohí ju považujú za „srdce značky“. V roku 2016 sa desiata generácia Triedy E vyznačovala svojím čistým dizajnom, ako aj exkluzívnym interiérom. Charakteristický bol aj počet inovácií, napríklad v asistenčných systémoch. Táto inteligentná kombinácia je mimoriadne úspešná: do dnešného dňa sa pre kúpu sedanu alebo kombi Triedy E aktuálnej generácie rozhodlo už viac ako 1,2 milióna zákazníkov.

Najdôležitejšie fakty, ktoré definujú inovovanú triedu E:

  • Dynamický dizajn
  • Línia výbavy Avantgarde ako nová základná výbava v exteriéri
  • Prepracovaný dizajn svetlometov (sériové svetlomety, ktoré využívajú výlučne techniku svetelných diód, svetlomety MULTIBEAM LED ako prvok mimoriadnej výbavy)
  • Prepracovaný dizajn zadných svietidiel
  • Prepracovaný dizajn masky chladiča a predného nárazníka
  • Variant All-Terrain sa vizuálne výraznejšie orientuje na modely SUV

Ďalšia generácia asistenčných jazdných systémov: 

  • Nová generácia volantu s kapacitným rozpoznávaním zloženia rúk z volantu
  • Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC s prispôsobovaním rýchlosti na báze trasy
  • Aktívny asistent jazdenia v dopravných zápchach
  • Aktívny asistent riadenia
  • Aktívny asistent brzdenia v balíku asistenčných jazdných systémov, teraz aj s podpornou funkciou odbočovania
  • Aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla – teraz aj s výstrahou pri vystupovaní
  • Parkovací balík v kombinácii s 360-stupňovou kamerou: nový, rozšírený bočný pohľad a po prvýkrát automatické parkovanie nielen do pozdĺžne alebo priečne orientovaných medzier na zaparkovanie, ale aj na označené plochy.

Ešte viac komfortu v interiéri:

  • Dve sériovo dodávané digitálne obrazovky (2 x 10,25 palca, spojené), širokouhlý kokpit s dvoma 12,3-palcovými displejmi ako prvok mimoriadnej výbavy
  • Systém MBUX o.i. s ovládaním hlasom LINGUATRONIC (sériová výbava) a rozšírenou realitou
  • Interiérový asistent
  • Riadenie komfortu ENERGIZING s programami KOUČ ENERGIZING a Krátky spánok (v prípade hybridných vozidiel nabíjateľných zo siete)
  • kinematika sedadla ENERGIZING

E ako efektívnosť: elektrifikácia hnacieho ústrojenstva

  • Sedem hybridných vozidiel nabíjateľných zo siete ako sedan a kombi, s benzínovým a dieselovým motorom, s náhonom na zadné a na všetky kolesá
  • Po prvýkrát aj elektrifikované modely pre americký trh
  • Nový motor M 254: dvojlitrový zážihový štvorvalec s ISG (integrovaným štartovacím generátorom) a 48-voltovou napäťovou sústavou, menovitý výkon: 200 + 15 kW, inovatívnym segmentovým turbodúchadlom so spojením prúdov, elektrickým prídavným kompresorom (eZV), pracovnými povrchmi valcov s technológiou NANOSLIDE, vŕtaním valcov CONICSHAPE a rozvodom CAMTRONIC na riadenie nasávacích ventilov
  • Ďalšie motorizácie a terénne jazdné programy pre model All-Terrain

Urban Guard:  

  • Nová, komplexná produktová kategória a kategória mimoriadnej výbavy
  • Inteligentné prepojenie hardvéru a digitálnych riešení na ochranu voči krádeži a poškodeniu

Mercedes triedy E – All Terrain

Dynamický dizajn 

Znásobenie dynamiky a zvýšenie hodnoty triedy E sa odzrkadľuje v modelovom programe: už aj základný model disponuje športovou líniou výbavy Avantgarde (iba pre exteriér). Po prvýkrát má základný model Triedy E centrálnu hviezdu v prednej časti. K sviežemu vzhľadu prispieva nová predná časť s vyšším podielom chrómu: v prípade výbavy Avantgarde bola maska chladiča novo navrhnutá a dostala dve pochrómované lamely a zvislé výstuhy vo vysokolesklej čiernej. Vysokolesklé čierne a pochrómované ozdobné prvky v prednom nárazníku podčiarkujú športový a elegantný vzhľad. Línia výbavy Exclusive nezostáva svojmu názvu nič dlžná: mimoriadna maska chladiča, hviezda Mercedes na kapote motora, ako aj veľkoplošné pochrómované prvky v prednom nárazníku zdôrazňujú postavenie tejto línie.

Ešte športovejšie pôsobí línia výbavy AMG Line s novým nárazníkom v štýle modelov AMG Performance. Modely Avantgarde, AMG Line a All-Terrain disponujú okrem toho kapotou motora s charakteristickými prelismi (Powerdomes). Sériovo sa trieda E dodáva s LED svetlometmi. Svetlomety MULTIBEAM LED vrátane diaľkového svetla s ultra dosvitom sa dodávajú ako prvok mimoriadnej výbavy.

„S novým nárazníkom, dvojdielnymi svietidlami a novým vekom batožinového priestoru zmodernizovali dizajnéri aj zadnú časť sedanu. Vnútorný dizajn zadných svietidiel bol prepracovaný vo všetkých modeloch.“

Model All-Terrain sa vizuálne výraznejšie orientuje na modely SUV. Konštrukčné diely, ktoré sú špecifické pre variant All-Terrain, ako napríklad maska chladiča alebo optická ochrana proti podbehnutiu, sú teraz vyhotovené vo vysokolesklej chrómovej farbe namiesto doterajšej tieňovej striebornej (Silver Shadow).

Strieborná high-tech, grafitová sivá metalíza a mohavská strieborná. Tak sa volajú tri nové farby laku, ktoré sú k dispozícii pre Triedu E ako súčasť modernizácie. Ponuka sa rozšírila aj v prípade diskov, okrem iného o aerodynamické disky, ktoré prispievajú k úspore paliva.

Mercedes triedy E: All-Terrain

Interiér + pokročilé technológie 

Sedadlá spájajú komfort na dlhé trate, typický pre Mercedes-Benz, a avantgardný dizajn. Obzvlášť komfortné je adaptívne prispôsobenie sedadla vodiča: po zadaní telesnej výšky do multimediálneho displeja alebo cez funkciu Mercedes me sa sedadlo automaticky nastaví do spravidla vhodnej polohy, ktorú si musí následne vodič už len doladiť.

Vzhľad predných sedadiel zdôrazňuje športový charakter interiéru. Poskytujú dobrú bočnú oporu, pričom nezanedbávajú ani komfort. K dispozícii je množstvo kombinácií materiálov, od látky, cez imitáciu kože ARTICO, štrukturovanú kožu, až po kožu napa s kosoštvorcovým prešívaním.

Mercedes triedy E: All-Terrain

Ďalšia generácia asistenčných jazdných systémov: lepšia podpora v dopravných zápchach a pri parkovaní

Nová trieda E má k dispozícii najmodernejšiu generáciu asistenčných jazdných systémov z dielne Mercedes-Benz. Výsledkom je mimoriadne vysoká úroveň aktívnej bezpečnosti: dokážu reagovať, ak vodič nereaguje. Rozpoznávanie zloženia rúk z volantu je teraz kapacitné. Ak systém rozpozná, že vodič nemá určitý čas ruky na volante, spustí sa postupnosť výstrah, ktorá pri pretrvávajúcej nečinnosti vodiča nakoniec aktivuje asistenta núdzového zastavenia.

Trieda E sa sériovo dodáva s aktívnym asistentom brzdenia, ktorý dokáže v mnohých situáciách zabrániť kolízii alebo zmierniť jej závažnosť prostredníctvom samočinného brzdenia. Systém dokáže v typických mestských rýchlostiach reagovať brzdením aj na stojace vozidlá a chodcov prechádzajúcich cez cestu a v závislosti od situácie dokonca aj zabrániť kolíziám. V rámci balíka asistenčných jazdných systémov je teraz táto funkcia dostupná aj pri odbočovaní cez protismerný jazdný pruh.

Mercedes triedy E: All-Terrain

Niektoré funkcie inteligentného jazdenia si možno na želanie doobjednať v balíku asistenčných jazdných systémov. Medzi ne patrí aktívny asistent sledovania povolenej rýchlosti, ktorý reaguje na zmeny obmedzenia rýchlosti vďaka kartografickým údajom a vďaka asistentovi sledovania dopravných značiek. Ďalšou takouto funkciou je prispôsobovanie rýchlosti na báze trasy pred zákrutami, kruhovými objazdmi, mýtnymi stanicami, križovatkami v tvare T, ako aj pred odbočovaním/výjazdom z diaľnic/rýchlostných ciest.

Keď vodič zapne aktívneho asistenta udržiavania odstupu DISTRONIC s prispôsobovaním rýchlosti na báze trasy. Nový model dokáže reagovať aj na údaje z LiveTraffic. V ideálnom prípade reaguje na tieto údaje ešte skôr ako vodič alebo radarová a kamerová senzorika dokážu zaznamenať dané dopravné obmedzenie. Keď systém rozpoznaná dopravnú zápchu, rýchlosť sa preventívne zníži na cca 100 km/h, ak sa vodič vedome nerozhodne inak.

Mercedes triedy E: All-Terrain

„Aktívny asistent riadenia dokáže vodičovi na viacpruhových cestných komunikáciách pomôcť funkciou vytvorenia záchrannej uličky, ktorá vyvedie vozidlo mimo stredný jazdný pruh.“

Aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla s výstrahou pri vystupovaní ponúka rozšírenú ochranu pri vystupovaní. Okrem toho dokáže aktívnym zásahom bŕzd reagovať na vozidlá v mŕtvom uhle aj v kritickom priestore. Teraz je k dispozícii funkcia, ktorá keď vozidlo stojí, dokáže pred vystúpením vizuálnou výstrahou v spätnom zrkadle signalizovať aj cestujúcim, že v kritickej oblasti prechádza vozidlo či bicykel. Ak cestujúci v tomto okamihu zatiahne kľučku dverí, dodatočne zaznie výstražný tón a náladové osvetlenie vo dverách začne blikať načerveno. Systém dokáže rozpoznať prechádzajúcich účastníkov cestnej premávky, ktorý sa pohybujú rýchlosťou vyššou ako 7 km/h. Funkcia je dostupná, keď vozidlo stojí, do troch minút po vypnutí zapaľovania.

Aktívny asistent parkovania PARKTRONIC s 360-stupňovou kamerou umožňuje automatické zaparkovanie a vyparkovanie. Systém uľahčuje vyhľadávanie a výber parkovacieho miesta, ako aj zaparkovanie a vyparkovanie (pri automatickom zaparkovaní) z pozdĺžnych a priečnych medzier na zaparkovanie alebo garáží. Nová trieda E dokáže po prvýkrát rozpoznať a využiť parkovacie plochy na väčších parkoviskách len na základe značenia. 360-stupňová kamera prenáša na multimediálny displej obraz ešte bližší realite spolu s rozšíreným bočným pohľadom. Pri vyparkovaní dokáže systém varovať pred premávkou križujúcou cestu za vozidlom a v prípade pochybnosti aj zabrzdiť.

Mercedes triedy E: All-Terrain

Ešte viac komfortu v interiéri: systém MBUX, riadenie komfortu ENERGIZING s programom krátky spánok.

Modernizácia modelu prináša do triedy E kompletne modernizovaný volant. Je dostupný v troch verziách: ako čisto kožený volant, v kombinácii dreva a kože a v športovom vyhotovení. Ovládacie plochy sú vyhotovené vo vysokoleklej čiernej farbe s orámovaniami okrajov v striebornej. Ovládanie funkcií združeného prístroja a multimediálneho prístroja prebieha potiahnutím prsta po dotykovej ploche. Fyzikálny princíp použitý v prípade tlačidiel dotykového ovládania sa mení z optického na kapacitné. Mechanika už nebola potrebná, a okrem toho sú tieto dotykové plochy menej citlivé na odtlačky prstov. Rozpoznanie toho, či má vodič volant pod kontrolou, prebieha po novom prostredníctvom kapacitnej detekcie.

V novej triede E je použitá najnovšia generácia multimediálneho systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience). S ním sa sériovo dodávajú dve veľké obrazovky s rozmermi 10,25 palca/26 cm, ktoré sú zoradené vedľa seba. Na želanie sa dodávajú dve obrazovky s rozmermi 12,3 palca/31,2 cm.

Mercedes-Benz E-Klasse Limousine

Používateľ si môže v závislosti od nálady alebo podľa príslušného interiéru vybrať jeden zo štyroch vizuálne odlišných štýlov: 

  • Moderný klasický je zdokonalením klasickej indikácie v elegantne ľahkej, ušľachtilej materiálnosti.
  • Športový sa prezentuje vo vzhľade špičkových turbín so zdôrazneným športovým kontrastom farieb čierna/žltá.
  • Progresívny uvádza do scény digitálny svet v redukovanej podobe.
  • V prípade štýlu Decentný sú všetky indikácie redukované na nevyhnutné minimum.

Medzi ďalšie prednosti patria sériovo dodávané dotykové ovládanie multimediálneho displeja a zobrazenie navigácie s technológiou rozšírenej reality pri aktívnej navigácii:

videozáznam okolia vozidla pritom dopĺňajú užitočné navigačné informácie. Priamo do obrazu na multimediálnom displeji sa napríklad automaticky vložia pomocné šípky alebo orientačné čísla. Systém podporuje vodiča aj na semaforoch: ak stojí vozidlo úplne vpredu, zobrazí sa aktuálne svietiaca farba na semaforoch.

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Interiérový asistent MBUX na želanie dovoľuje intuitívnu, prirodzenú obsluhu rozličných komfortných funkcií a funkcií MBUX aj rozpoznávaním pohybov. Ak sa ruka priblíži k dotykovému displeju alebo dotykovému poľu na stredovej konzole, zmení sa zobrazenie na multimediálnom displeji, napríklad sa zvýraznia jednotlivé prvky.

Ďalšou novinkou v Triede E je kinematika sedadla ENERGIZING. Drobnými pohybmi sedacej podušky a operadla pomáha priaznivo meniť polohu pri sedení počas jazdy.

Riadenie komfortu ENERGIZING prepája rôzne komfortné systémy vo vozidle a využíva náladové osvetlenie a hudbu, ako aj rôzne masážne programy na najrôznejšie programy zvyšujúce pohodlie. V prípade hybridných vozidiel nabíjateľných zo siete je k dispozícii program krátky spánok, ktorý dáva zmysel napr. počas prestávky na odpočívadle alebo pri nabíjaní akumulátora mimo domova. Program má tri fázy – zaspanie, spanie, zobudenie.

Mercedes-Benz E-Klasse Limousine

„KOUČ ENERGIZING je založený na inteligentnom algoritme, ktorý individuálne a podľa situácie odporúča niektorý z vhodných programov. Ak sú pripojene hodinky kompatibilné s Garmin Wearable, osobné hodnoty ako úroveň stresu alebo kvalita spánku optimalizujú precíznosť odporúčania. Cieľom je cítiť sa dobre a prísť do cieľa zrelaxovaný aj v prípade náročnej alebo skôr monotónnej jazdy.“

URBAN GUARD: inteligentné prepojenie hardvéru a digitálnych riešení na ochranu voči kriminalite

Pod názvom URBAN GUARD predstavuje Mercedes-Benz novú, komplexnú produktovú kategóriu a kategóriu mimoriadnej výbavy pre všetky konštrukčné rady. Spája existujúce a budúce ponuky určené na ochranu vozidla pred vandalizmom a kriminalitou. S URBAN GUARD – inteligentným prepojením hardvéru a digitálnych riešení – uspokojuje Mercedes-Benz celosvetovo rastúcu potrebu zákazníkov, ktorí vyhľadávajú bezpečnosť a ochranu svojho majetku.

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

V polovici roka 2020 sa majú podľa plánu objaviť dva balíky mimoriadnej výbavy, ochrana vozidla URBAN GUARD a ochrana vozidla URBAN GUARD Plus. Niektoré produkty URBAN GUARD budú dostupné aj v online obchode Mercedes Me a budú sa dať dodatočne aktivovať.

Či už balík ochrana vozidla URBAN GUARD alebo balík ochrana vozidla URBAN GUARD Plus, oba umožňujú v kombinácii s Mercedes Me nepretržité monitorovanie zaparkovaného vozidla. URBAN GUARD zahŕňa poplašné zariadenie, ochranu proti odtiahnutiu s vizuálnym a akustickým varovaním pri rozpoznaní zmeny polohy vozidla, poplašnú sirénu, zabezpečenie interiéru (spustí sa pri pohybe v interiéri) či pred výbavu na rozpoznávanie krádeže a kolízie pri parkovaní.

Mercedes-Benz E-Klasse Limousine

Snímače vozidla pritom registrujú, či do odstaveného a zamknutého vozidla niekto narazil alebo vozidlo odtiahol. Ak je služba aktivovaná, vodič bude o vzniknutej situácii informovaný prostredníctvom aplikácie Mercedes Me. Vďaka správe typu Push sa vodič napríklad dozvie, aký silný bol náraz a v ktorej časti vozidla sa poškodenie pri parkovaní nachádza. Akonáhle sa vozidlo opätovne naštartuje, objaví sa táto informácia jednorázovo aj na multimediálnom displeji.

„Ochrana vozidla URBAN GUARD Plus dokáže okrem toho lokalizovať ukradnuté vozidlá. Vďaka tomu možno vozidlo v prípade krádeže lokalizovať aj vtedy, ak napríklad zlodej deaktivuje lokalizačnú funkciu. Deje sa tak za spolupráce s políciou.“

E ako Efektívnosť: elektrifikácia hnacieho ústrojenstva

Modernizácia triedy E opäť posúva elektrifikáciu pohonu o veľký krok vpred. Sedem modelov je k dispozícii vo forme hybridných vozidiel nabíjateľných zo siete (s dieselovým a benzínovým motorom, sedan a kombi, s náhonom na zadné a na všetky kolesá). Vysoko efektívne a výkonné motory s nízkymi emisiami ponúkajú v prípade benzínových motorov výkon od 115 až po 270 kW, pri dieselových motoroch začína výkonová ponuka na úrovni 118 a končí na 243 kW.

Mercedes-Benz E-Klasse Limousine

Po prvýkrát bude do portfólia motorov pridaný štvorvalcový benzínový motor (M 254) s integrovaným štartovacím generátorom (ISG) druhej generácie s dodatočným výkonom 15 kW a dodatočným krútiacim momentom 180 Nm. Modely s týmto agregátom budú disponovať 48-voltovým elektrickým systémom. Vďaka rekuperácii a možnosti „kĺzania“ s vypnutým motorom je benzínový motor oveľa efektívnejší.

V motore M 254 spojil Mercedes-Benz po prvýkrát všetky inovácie modulárnej rodiny štvorvalcových a šesťvalcových benzínových a dieselových motorov do jedného agregátu. Medzi inovácie patrí povrchová úprava valcov NANOSLIDE, honovanie valcov CONICSHAPE a dodatočná úprava spalín umiestnená priamo na motore. Úplne nové je aj segmentové turbodúchadlo so spojením prúdov, ktoré predstavuje ďalší krok vo vývoji technológie dvojprúdového turbodúchadla (twin-scroll) pre ešte spontánnejšiu odozvu pri preplňovaní. Elektrický prídavný kompresor v prípade potreby – najmä pri nízkych otáčkach spaľovacieho motora – rýchlo zvyšuje plniaci tlak, čím prispieva k mimoriadne dynamickej odozve.

Mercedes-Benz E-Klasse Limousine

Štartovacím generátorom ISG disponuje aj radový šesťvalcový benzínový motor (M 256), ktorý je v tejto triede dostupný po prvýkrát. Ponuku motorov dopĺňa šesťvalcový dieselový motor (OM 656). V prípade tohto motora a jeho štvorvalcovej verzie OM 654 bola rozšírená dodatočná úprava spalín.

Medzi jeho komponenty patrí

  • Akumulačný katalyzátor NOx umiestnený v blízkosti motora na redukciu oxidov dusíka
  • DPF (filter pevných častíc dieselových motorov so špeciálnou vrstvou aj na zníženie množstva oxidov dusíka)
  • Katalyzátor SCR (Selective Catalytic Reduction; s dávkovaným množstvom vstrekovaného AdBlue), ako aj prídavný katalyzátor SCR v spodnej časti vozidla so separátne dávkovaným množstvom vstrekovaného AdBlue

Aj prevodovka 9G-TRONIC bola zdokonalená na účely adaptácie štartovacieho generátora ISG druhej generácie a najprv bude použitá pri štvorvalcovom agregáte.

Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Elektromotor, výkonová elektronika a chladič prevodovky sa teraz presunuli do prevodovky, resp. na prevodovku. Vedenia, ktoré boli doteraz nevyhnutné, už nie sú potrebné, čo ponúka výhody v oblasti priestoru a hmotnosti. Vďaka tomu možno prevodovku jednoducho skombinovať s rôznymi spaľovacími motormi. Okrem toho sa zvýšila aj účinnosť prevodovky. Vďaka optimalizovanej súhre s elektrickým prídavným čerpadlom oleja sa zároveň podarilo zredukovať prepravovaný objem mechanického čerpadla o 30 percent. K tomu sa pridáva nová generácia plne integrovaného riadenia prevodovky s viacjadrovým procesorom a nová technológia štruktúry a spájania. Okrem vyššieho výpočtového výkonu sa podarilo výrazne znížiť aj počet elektrických rozhraní, čím klesla hmotnosť riadenia prevodovky o 30 percent.

Na záver dodajme, že k európskym zmluvným partnerom príde sedan aj kombi v lete 2020. Krátko na to bude nasledovať kupé a kabriolet.

„Predstavenie noviniek, nie len spoločnosti Mercedes, sa konalo on-line, kvôli zrušenému Ženevskému autosalónu z dôvodu svetovo rozšíreného Korona vírusu.

Prečítajte si aj:

BMW: CONCEPT i4 je unikátom s výkonom 530 koní a dojazdom 600 kilometrov

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu