Futuristické auto aj dnes vyzerá zaujímavo.
Pri pohľade na niektoré autá z minulosti doslova zamrzí, že sa nikdy nedostali do sériovej výroby. Určite to platí o koncepte Mazda RX-500 z polovice 60. rokov 20. storočia, ktorá mala byť v strednej triede nástupcom Mazdy Cosmo Sport 110S. Jej príbeh prezentoval portál SlashGear.com.
Podľa neho na návrhu tohto auta pracovalo päť ľudí. Tí mali relatívne voľnú ruku, pretože japonská spoločnosť v tom čase presadzovala prístup, že jej konštruktéri môžu prichádzať aj s takými návrhmi, ktoré budú mať čo i len 50-percentnú šancu na realizáciu.
Pätica inžinierov na projekte pracovala vo voľnom čase a každý z nich prišiel s vlastnou predstavou. Z celej palety bol napokon vybraný návrh dizajnéra Shigenoriho Fukudu, ktorý sa vyznačoval najlepšími aerodynamickými vlastnosťami.
V jeho podaní šlo pôvodne o tzv. kammback, teda auto so zvažujúcou sa zadnou časťou, ktorá môže byť ukončená zvislou časťou. Fukuda neskôr priznal, že inšpiráciou pri dizajnovaní mu bol aj známy sci-fi film Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírna odysea.
Po pár úpravách sa ale kammback zmenil na koncept 3 v 1, keď sa RX-500 mohla výmenou zadnej kapoty a pridaním zadného krídla zmeniť na kupé či pretekárske vozidlo. Treťou možnosťou bolo dokonca kombi.
Od hliny k prototypu
V januári 1969 konštruktéri vyrobili model auta z hliny (čo je ešte aj dnes bežné) a ten zožal taký úspech, že od vedenia spoločnosti dostali okamžite súhlas na výrobu reálneho prototypu. Konštruktérov však tlačil čas, pretože auto malo byť hotové už v novembri 1970, aby ho pri príležitosti 50. výročia značky mohli predstaviť na autosalóne v Tokiu.
Auto, ktoré podľa Fukudu malo byť určitým prepojením pretekárskeho automobilu a lietadla, sa postupne začalo rodiť. Karoséria bola celá zložená z ultraľahkých plastových panelov na ráme z oceľových rúrok. Vozidlo vďaka tomu vážilo len 1 873 kg. Poháňal ho Wankelov rotačný motor s objemom 491 kubických centimetrov, umiestnený medzi vodičom a zadnou nápravou. Výkon bol 247 koní a mohol sa roztočiť až na úctyhodných 15 000 otáčok za minútu.

Veľmi nevšedným prvkom boli koncové svetlá. Pri rýchlej jazde sa rozsvietili zelené žiarovky, ale keď vozidlo začalo brzdiť, zadné svetlá sa zmenili na žlté a pri zastavení úplne sčervenali.
Bohužiaľ, Mazda mala pre veľkosť auta problém spustiť jeho sériovú výrobu a hneď nato udrela v roku 1973 celosvetová ropná kríza, ktorá dala tomuto projektu definitívnu stopku. Mazda RX-500 tak zostala len vo forme prototypu. Existuje však aspoň ako model zo série Matchbox v mierke 1:59 a objavila sa aj v hre Gran Turismo 6 pre PlayStation 3.
Zdroj: SlashGear.com
Prečítajte si tiež: