Futuristické auto aj dnes vyzerá zaujímavo.

Pri pohľade na niektoré autá z minulosti doslova zamrzí, že sa nikdy nedostali do sériovej výroby. Určite to platí o koncepte Mazda RX-500 z polovice 60. rokov 20. storočia, ktorá mala byť v strednej triede nástupcom Mazdy Cosmo Sport 110S. Jej príbeh prezentoval portál SlashGear.com.

Podľa neho na návrhu tohto auta pracovalo päť ľudí. Tí mali relatívne voľnú ruku, pretože japonská spoločnosť v tom čase presadzovala prístup, že jej konštruktéri môžu prichádzať aj s takými návrhmi, ktoré budú mať čo i len 50-percentnú šancu na realizáciu.

Pätica inžinierov na projekte pracovala vo voľnom čase a každý z nich prišiel s vlastnou predstavou. Z celej palety bol napokon vybraný návrh dizajnéra Shigenoriho Fukudu, ktorý sa vyznačoval najlepšími aerodynamickými vlastnosťami.

V jeho podaní šlo pôvodne o tzv. kammback, teda auto so zvažujúcou sa zadnou časťou, ktorá môže byť ukončená zvislou časťou. Fukuda neskôr priznal, že inšpiráciou pri dizajnovaní mu bol aj známy sci-fi film Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírna odysea.

Po pár úpravách sa ale kammback zmenil na koncept 3 v 1, keď sa RX-500 mohla výmenou zadnej kapoty a pridaním zadného krídla zmeniť na kupé či pretekárske vozidlo. Treťou možnosťou bolo dokonca kombi.

Od hliny k prototypu

V januári 1969 konštruktéri vyrobili model auta z hliny (čo je ešte aj dnes bežné) a ten zožal taký úspech, že od vedenia spoločnosti dostali okamžite súhlas na výrobu reálneho prototypu. Konštruktérov však tlačil čas, pretože auto malo byť hotové už v novembri 1970, aby ho pri príležitosti 50. výročia značky mohli predstaviť na autosalóne v Tokiu.

Auto, ktoré podľa Fukudu malo byť určitým prepojením pretekárskeho automobilu a lietadla, sa postupne začalo rodiť. Karoséria bola celá zložená z ultraľahkých plastových panelov na ráme z oceľových rúrok. Vozidlo vďaka tomu vážilo len 1 873 kg. Poháňal ho Wankelov rotačný motor s objemom 491 kubických centimetrov, umiestnený medzi vodičom a zadnou nápravou. Výkon bol 247 koní a mohol sa roztočiť až na úctyhodných 15 000 otáčok za minútu.

Mazda RX-500 zadné svetláZdroj: SlashGear.com

Veľmi nevšedným prvkom boli koncové svetlá. Pri rýchlej jazde sa rozsvietili zelené žiarovky, ale keď vozidlo začalo brzdiť, zadné svetlá sa zmenili na žlté a pri zastavení úplne sčervenali.

Bohužiaľ, Mazda mala pre veľkosť auta problém spustiť jeho sériovú výrobu a hneď nato udrela v roku 1973 celosvetová ropná kríza, ktorá dala tomuto projektu definitívnu stopku. Mazda RX-500 tak zostala len vo forme prototypu. Existuje však aspoň ako model zo série Matchbox v mierke 1:59 a objavila sa aj v hre Gran Turismo 6 pre PlayStation 3.

Zdroj: SlashGear.com

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Nechajte nám správu