Mazda CX-5 vo vrcholovej verzii TAKUMI plus a s naftovým motorom pod kapotou ponúka všetko, čo od dobrého a praktického SUV očakávame. Taktiež to je jedno z mála testovaných áut, ktorým v rámci ceny a kategórie nemáme až tak čo vytýkať. Ak sa pýtate prečo, tak čítajte ďalej a zistíte.  

Stále aktuálny model z roku 2019 ponúka oproti predchodcom pár zmien v interiéri a exteriéri, ktoré definitívne vykopli menšie nedostatky. Prehodilo sa niekoľko ovládacích prvkov, celok sa trošku uhladil, no pevný základ zotrval, a to je dobre. Mazda CX-5 totiž stále vyzerá veľmi sviežo a hlavne sa líši od všetkej konkurencie na našich cestách. Je primerane mohutná, má prepracovaný dizajn a nebojácny postoj. Na Mazde CX-5 mám strašne rád prednú časť, ktorá je takmer kolmá a pôsobí veľmi dravo. Do tejto „kresby“ dokonale zapadá obrovská maska chladiča a úzke LED svetlomety so špecifickým denným LED svietením. Krásou si neposvietite, takže tieto svetlá ponúkajú aj slušný dosah, automatické prepínanie diaľkové/tlmené + dynamické smerovanie lúča. Áno, LED-kové sú aj koncové svetlomety, ktoré dopĺňajú mohutný zadok.

Skladba interiéru

Mazda CX-5 (resp. Mazda všeobecne – od modelu 3 vyššie) ponúka kvalitné materiály a precízne spracovanie interiéru, ktoré pôsobí podstatne prémiovejšie ako v rovnocennej konkurencii. V interiéri nič nevŕzga, všetko sedí ako má a celkové spracovanie pripomína o level vyšší model. V tomto sa mi (nie len) CX-5 vždy páčila. V interiéri prevláda kvalitná koža, drevený obklad a leštený hliník, čo je zárukou decentnej elegancie. No nie je to iba o materiáloch. Japonskí dizajnéri vedia celý interiér veľmi pekne vyskladať, čoho výsledkom je výborný posed, aj vďaka maximálne pohodlným kreslám, slušný výhľad z kabíny a všetky ovládacie prvky na dosah ruky. Cením aj nekonfliktne zakomponovaný centrálny LCD displej „infotejmentu“, ktorý sa dá ovládať dotykom (iba ak auto stojí) alebo kruhovým ovládačom v širokej stredovej konzole.

Mazda CX-5

Osobne som používal iba kruhový ovládač, s ktorým je nastavenie/ovládanie všetkých funkcií jednoduché. Okolo neho sa nachádza 5 tlačidiel, s ktorými sa rýchlo dostanete do hlavných položiek. Ešte jednu vec musím spomenúť, veľmi som si obľúbil ovládanie hlasitosti potenciometrom v stredovej konzole – je to MEGA praktické a návykové – stále po ruke. Zobrazovacie plochy sú celkom tri: hlavný LCD displej, hybridný prístrojový panel – analógové ukazovatele + LCD displej (táto kombinácia sa mi páči) a do tretice je to projekčný head-up displej, ktorý premieta všetky dôležité informácie o aktuálnom dianí a stave vozidla priamo na čelné sklo. Avšak, za nevýhodu považujem veľmi chabé možnosti nastavenia asistenčných systémov prostredníctvom ovládania na volante v kombinácii s prístrojovým panelom. Prevažnú väčšinu nastavení treba hľadať v centrálnom panely.

Multimédiá sú v klasickej zostave, ktorej základom je plná konektivita (Bluetooth, 4x USB-A vstup, 3,5 mm audio vstup, slot pre SD kartu + CD mechanika) a hlavne podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto. Nechýba ani možnosť vytvorenia Wi-Fi Hot-Spotu pre zvyšok posádky (prostredníctvom mobilného internetu z hlavného pripojeného zariadenia) a v danej triede skvelo znejúci audio systém značky BOSE (10 reproduktorov).

Kúsok nad stredovou konzolou je klasický panel ovládania ventilácie a komfortných prvkov, ktorý mám rád kvôli jeho prehľadnosti a klasickým tlačidlám – žiadne displeje, keď stlačím, tak viem, že som niečo zapol, nemusím kontrolovať :). Vo výbave TAKUMI Plus nájdete všetko podstatné od 2-zón klímy, až po vyhrievané + vetrané sedadlá a vyhrievaný volant. Prial by som si ešte vyhrievané čelné sklo…, to tu nie je. Plusový bod však udeľujem za vyhrievanie zadných krajných sedadiel a centrálny výduch ventilácie v druhom rade. Ešte pár slov k tomu posedu – v prvom rade sú dve komfortné kreslá s miernym bočným vedením, na ktorých je radosť sedieť aj počas dlhých ciest. Zamerané sú viac na komfort + ako šofér oceňujem aj kožený multifunkčný volant s dobrou hrúbkou venca. Sedadlá sú elektricky nastaviteľné – šoférove má pamäť na 2 polohy.

„Zadné operadlá sú sklápateľné a delené v optimálnom pomere 40:20:40, vďaka čomu môžete v strede prenášať dlhé predmety, napr. lyže, čo sa pri tomto type rodinného auta hodí.“

Vzadu to nie je o nič horšie. Zadní pasažieri majú k dispozícii dve plnohodnotné a komfortné miesta + stred, ktorý je skôr núdzový. S prehľadom sa sem zmestia dve väčšie autosedačky + zostáva priestor na drobnosti (ISOfix je samozrejmosťou). Ak vozíte dospelých, resp. odrastené deti, tak poteší dostatok priestoru na nohy, ale aj hlavu. CX-5 je jedno z mála bežných SUV, kde si aj ja dokážem relatívne pohodlne sadnúť v druhom rade – sám za seba! (výška 2 metre, tak preto..). Teraz skočíme do kufra, ktorý ponúka základný objem 506 litrov a po sklopení operadiel je to až 1620 L. To je fajn, nie? Ešte dodám, že veko batožinového priestoru je ovládané elektricky, no rýchlosť otvárania by mohla byť lepšia – to som kritizoval aj počas prvého testu.

Motor, podvozok a pohon všetkých kolies

Mazdu CX-5 si nekúpite iba kvôli tomu, že je pekne spracovaná, však? Tak nahliadnime pod kapotu a skontrolujme podvozok! Dobrý naftový motor je stále ideálnou voľbou pre množstvo ľudí/rodín a v tomto prípade ho zaručene dostanete. Z pod prednej kapoty sa ozýva 2.2-litrový naftový 4-valec s výkonom 135 kW (184 ps) a max. krútiacim momentom 445 Nm. Motor je spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá preposiela výkon na všetky 4 kolesá, resp. sa o to stará elektronika. Výkon pohonnej jednotky je v tomto prípade absolútne dostačujúci, ponúka príjemnú pružnosť, dynamiku a silu v každom okamihu – od nízkych otáčok, čo je výhodou aj v teréne.

Mazda CX-5

Mazda CX-5

6-stupňová automatická prevodovka s hydromeničom pracuje kultivovane, no treba si zvyknúť na to, že má občas pomalšie reakcie – to nie je chyba, ale vlastnosť, na ktorú sa dá zvyknúť a pracovať s akcelerátorom tak, že na to časom zabudnete. Inak nemám žiadne výhrady, táto kombinácia je výborná a ak cestujete často, prevažne dlhšie trasy, tak tento motor vám bude dlho a dobre slúžiť. Pre zarytých „petrolheadov“ je v ponuke aj 2,5-litrová alternatíva s výkonom 194 koní, ktorá spaľuje benzín – určite stojí za pozornosť. Priemerná spotreba naftovej „dva-dvojky“ sa pohybuje v okolí 7,5 l/100km, no dá sa klesnúť aj pod 7 litrov a naopak, stúpnuť nad 8 litrov. Myslím, že toto sú sa danú kategóriu a karosériu prijateľné hodnoty.

Motor je primerane odhlučnený, a to platí aj o podvozku, ktorý je okrem toho už tradične veľmi dobre nastavený. Ponúka vysokú mieru komfortu, ale nie je príliš vláčny – jeho vlastnosti na našich „skvelých“ cestách určite oceníte, nakoľko dokáže efektívne filtrovať prevažnú časť nerovností a neprenáša zbytočne veľa buchotu do kabíny. Celá posádka sa vďaka tomu cíti komfortne, čo je dôležitým faktorom. Zásluhu na tom majú aj pneumatiky s vyšším profilom 225/55, ktoré sú obuté na 19“ diskoch, čo je ideálna kombinácia – vyzerá dobre a zároveň poskytuje dostatok komfortu. Aby som nezabudol, Mazda CX-5 môže ťahať príves s hmotnosťou až 2100 kg.

„Systém i-ACTIV AWD zabezpečuje udržanie stopy v náročnejších podmienkach a pomocou 27 senzorov prepína pohon dvoch a štyroch kolies podľa zmien vozovky a počasia. Prítomný je aj systém G-Vectoring Control, ktorý sleduje pohyb volantu, ako rýchlo sa vozidlo pohybuje a v akej polohe je plynový pedál, podľa čoho dokáže za pár milisekúnd zareagovať v záujme zlepšenia ovládateľnosti.“

Prekvapením bol pohon všetkých kolies, ktorý som preveril na klasickej „off-road“ trati, ktorá zahŕňa aj náročnejšie kríženie náprav – bol som prekvapený s akou ľahkosťou to Mazda CX-5 priam preskočila, pričom sa ani nezapotila. Rovnakú trasu prešli aj napr. niektoré koncernové SUV, no podstatne sa pritom trápili (áno, nakoniec to zvládli, ale bol to celkom boj 🙂 ). Mazda CX-5 má za tento počin veľký bonusový bod! Ak hľadáte pekné, praktické a zároveň reálne fungujúce SUV s pohonom všetkých kolies, ktorý vás v kritických situáciách nesklame, tak aj toto auto môže byť cesta.

Ak sa pýtate, že prečo robím to „gýčové“ kríženie náprav, tak pre vás mám jednoduchú odpoveď – preto, lebo iba takto viem overiť správanie sa pohonu všetkých kolies, resp. elektroniky a prerozdeľovania krútiaceho momentu. Tento test ukáže, či sa dá na 4-kolku v teréne spoľahnúť, lebo už sa mi párkrát stalo, že som krížil aj nečakane a verte, že nechcete 4-kolku, ktorá bude počas kríženia „skákať ako koza“, pričom sa nikam poriadne nepohne – nakoniec pravdepodobne vyjde, ale bude to boj. Ako v redakcii hovoríme – To nechceš! Nemusíte chodiť do ťažkého terénu, toto nie je off-road, ale môže sa stať, že to budete nedobrovoľne nútení vyskúšať a vtedy budete radi, že to funguje :).

„Systém pohonu všetkých kolies i-ACTIV AWD sa aktivuje len vtedy, keď je potrebný. Na základe údajov z 27 senzorov 200-krát za sekundu reguluje v záujme ideálneho kontaktu kolies s povrchom prenos hnacej sily“

Technológie + asistenčné systémy

V závere sa pozrieme na zostavu technológií a asistenčných systémov, ktorých ponúka Mazda CX-5 tak primerane. Základným prvkom je proaktívne sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, resp. nepozornosti vodiča. Nutným prvkom je sledovanie mŕtvych uhlov s rozšírenou indikáciou, čo by malo byť súčasťou každého nového auta. Nechýba ani sledovanie opustenia jazdného pruhu so základným vedením vozidla v jazdnom pruhu a dobre fungujúci adaptívny tempomat so zrozumiteľným ovládaním na volante. Dobre funguje aj čítanie dopravných značiek, resp. rýchlostných obmedzení a prítomné je aj sledovanie pozornosti šoféra – to keby ste zabudli ísť na kávu. Ak by sa nechcenou náhodou niečo stalo, tak určite príde vhod eCall systém na privolanie pomoci.

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Čo by to bolo za plnú výbavu, ak by tu nebol parkovací asistent, ktorý zoskupuje viacero PDC senzorov a 4 kamery v okolí auta. Jeho funkčnosť je dobrá, dá sa meniť aj pohľad, no rozlíšenie kamier je stále slabučké (nová Mazda 3, 6 a pod. to už má vyriešené, kamery majú podstatne vyššie rozlíšenie). V zásade ale tento systém funguje a počas parkovania a manévrov v teréne je to výborná pomoc. Prítomný je aj v mojom prípade prevažne vypnutý systém i-stop a naopak stále zapnutý Auto-Hold. Ak máte, tak používajte automatickú brzdu, nestojte na križovatkách a pod. s nohou na brzde, prosím :).

Jednou vetou

Mazda CX-5 je výborným rodinným SUV, ktoré ponúka neopozeraný dizajn, dostatok priestoru, primeranú dávku využiteľných technológií a výborný naftový motor v kombinácii s automatickou prevodovkou a komfortne naladeným podvozkom.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko

Cena: od 43 320 Eur

Základná technická špecifikácia: Mazda CX-5 TAKUMI Plus

  • Motor: 2191 cm3 / 4-valec
  • Prevodovka: 6-stupňová automatická
  • Výkon: 135 kW (184 ps) – 4500 rpm / 445 Nm – 2000 rpm
  • Poháňaná náprava: i-ACTIV AWD / pohon všetkých kolies
  • Rozmery: dĺžka 4550 mm / šírka – 1840 mm / výška – 1680 mm / rázvor – 2700 mm / svetlá výška – 200 mm / polomer otáčania – 12 m
  • Pohotovostná hmotnosť: 1674 kg
  • Objem batožinového priestoru: 506 / 1620 litrov
  • Objem nádrže: 58 litrov
  • rýchlosť: 208 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 9,6 sekundy

Prečítajte si aj:

Mazda MX-30: Prvý elektromobil výrobcu zaujme dizajnom i cenou (fotogaléria)

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu