Nová Mazda 3 nás priťahovala už od predstavenia, a preto sme ju vyskúšali rovno v dvoch verziách, ktoré majú z pohľadu výbavy veľa spoločného, no dizajnom a pohonnými jednotkami sú to dva rozdielne svety.

Tohtoročná novinka z ďalekého východu rozdelila aj prívržencov značky na dve skupiny. Jednej sa nový model páči a tá druhá ním trošku opovrhuje. Avšak, množstvo ľudí zmenilo názor na tento model keď ho videli naživo, nakoľko je to skutočný rozdiel. Z prvých fotografií sme mali aj my zmiešané pocity, ale naživo sme si dali 1 + 2 dokopy, pričom z toho vyšla pekná trojka :). Obe verzie novej Mazdy 3 sú niečím zaujímavé, a taktiež určené pre rôzne skupiny ľudí, aspoň tak to vnímame my. Tak si to rozmeňme na drobnejšie! V tomto článku sa zameriame na prvý testovaný model – Mazda 3 Skyactiv-G122 6AT Plus.

Ospravedlňujeme sa za znečistené auto počas fotenia, trošku mám to ušlo. Veríme, že to celkový dojem nenaruší :). Príjemné čítanie.

Dizajn / exteriér

Ako prvý sme mali na test Sedan (s benzínovým motorom), ktorý je elegantnejší, uhladenejší a hodí sa viac introvertom, ktorí nechcú veľmi vytŕčať z radu. Čisté línie karosérie a elegancia z tohoto modelu priam vyžarujú, no prítomná je aj robustnosť a sebaistý postoj. Počas testu sme sa stretli aj s otázkami, či je toto nová Mazda 6? Nie, je to trojka, ale dizajnéri ju opticky nafúkli :). Veľmi dobrý dojem robí väčšia maska chladiča s lesklou čiernou mriežkou, ktorá je lemovaná chrómovou lištou.

„Všetko dobré do nového roku 2020 priatelia, hlavne veľa zdravia, pohody, úspechov a množstvo šťastných kilometrov.“ 

Do toho krásne zapadajú úzke LED svetlomety a celý predok na nás pôsobí extra dobrým dojmom. LED svetlomety majú výbornú svietivosť, disponujú automatickým prepínaním a nechýba im ani funkcia tieňovania iných vozidiel v premávke. Za tieto svetlá si Mazda v danej kategórii zaslúži pochvalu.

Bočná línia karosérie žiary čistotou. Je bez akýchkoľvek výrazných prvkov a tento trend je zachovaný aj v zadných partiách, ktorým dominuje veľký nárazník, typicky úzke LED svetlomety a dvojica koncoviek výfukového systému (reálny vývody). Mazda má už dlhodobo špecifický dizajn svetiel, ktoré tak trošku pripomínajú časy slávneho a dávneho „tuningu“, no treba uznať, že vo výsledku sa jej to hodí. Ak by tu boli nejaké nudné svetlá, tak by to nebolo ono. Bodku na záver zapísali elegantné 18“ disky, ktoré sú optimálnou voľbou – vyzerajú dobre a podvozok ich s prehľadom zvláda.

Dizajn / Interiér

Po nasadnutí do interiéru okamžite zistíte, že ste na správnej adrese = Japonsko. Krásne spracovaný interiér s prvkami prémiových modelov vás dostane, okamžite. Všade vidieť kožu, precízne spracovanie a detaily, na ktoré sa budete s radosťou pozerať – v tejto triede to nie je pravidlom. Toto máme na Mazdách veľmi radi. A nie je to iba o výzore, ale aj o funkčnosti, ktorá tiež nezaostáva. Kvalitné mäkčené materiály sú v tomto prípade samozrejmosťou, pričom je problém nájsť zle spracované miesto (áno, kto hľadá, nájde 🙂). V strede palubnej dosky je 8,8“ nedotykový LCD displej, ktorý je pekne a nerušivo zakomponovaný. Tomuto displeju sekunduje prehľadný hybridný prístrojový panel (digitálno–analógový).

„Mazda vsadila na vyššiu bezpečnosť v kombinácii s novým spôsobom ovládania informačno-multimediálneho systému. Za displejom sa netreba načahovať, čo často uberá na pozornosti vodiča, všetko ovládate multifunkčným ovládačom v stredovej konzole (podobne ako v BMW). Po pár dňoch zabudnete na potrebu ťukať do displeja, ktorý zostane stále čistý Pár dní praxe a toto ovládanie sa vám dostane pod kožu.“

Stredový panel je v prístrojovej doske takmer neviditeľný a ukrýva iba sústavu ovládačov dvoj-zónovej klimatizácie. Milujeme široké stredové tunely a Mazda ich má skvelo riešené. Výborné spracovanie, kožené boky a všetky tlačidlá na dosah pravej ruky, takto to má vyzerať! Okrem voliča automatickej prevodovky sa tu nachádza centrálny ovládač systému, okolo ktorého sú tlačidlá rýchleho prístupu k najdôležitejším funkciám. Ceníme aj kombinovaný ovládač hlasitosti v stredovej konzole, ktorý je veľmi návykový.

Toto všetko je síce dôležité, ale najpodstatnejšou časťou je posed, ktorý je extra príjemný. Tento model má pohodlné kožené sedadlá, ktoré nemajú extra bočné vedenie, ale sedí sa v nich výborne – dlhá cesta je radosťou, nie utrpením. Samozrejmosťou je elektrické nastavenie, vyhrievanie a pamäť na 2 polohy (vodičove sedadlo). Celkový posed a dobrý pocit „na pracovisku“ umocňuje nový multifunkčný 3-ramenný volant, ktorý je nastaviteľný v dvoch smeroch a nechýba mu ani vyhrievanie.

V prednej časti nemáme Mazde 3 čo vyčítať, no ešte nazrieme dozadu. Tu je miesta o niečo menej, ale ak je nutné, tak sa tu odvezú aj traja dospelý jedinci. Ideálne je to pre dvoch dospelých alebo tri deti. Menšia rodinka zvládne väčšinu prepráv a výletov v pohode. Samozrejmosťou sú aj ISO Fix kotviace body a lakťová opierka. Čo nás štve? To, že v takto zaujímavom a vybavenom aute nie je k dispozícii centrálny výduch ventilácie pre zadných pasažierov. Elegantný sedan nie je rýdzo praktickou voľbou, ale i tak ponúka 450 litrový kufor, čo nie je najmenej, no je limitovaný nakladacím otvorom. Malým svetielkom nádeje je možnosť sklopenia zadných operadiel, čím získate objem až 1138 litrov :).

Motor/prevodovka/podvozok

Prvý testovací model poháňal atmosférický benzínový 2-liter (4-valec) s výkonom 90 kW (122 ps) a max. krútiacim momentom 213 Nm. Tento motor je kombinovaný so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá pracuje bez väčších problémov, no spomalené reakcie občas poznať. Nie je to nič strašné ani nepodarené, len si na to treba zvyknúť. V žiadnom prípade ale netreba očakávať, že s touto motorizáciou budete lietať ako šarkani :). Je to taký pekný kompromis výkonu, výdrže a spotreby.

A majte na pamäti, že atmosféra potrebuje otáčky, takže, prosím, tento motor nepoddtáčajte. Práve naopak, vytočte ho, presne to mu prospieva a ešte k tomu dostanete zaujímavý zvuk ako bonus. Áno, tento zvuk si treba vážiť, nakoľko sa „atmosféra“ už tak často nevidí, ale stále má svoje čaro.“

Automat je z časti učenlivý, ale je dobre, ak budete na akcelerátor šliapať intenzívnejšie. Keď to dodržíte, tak ho dobre zabehnete, pričom vám bude dlho slúžiť. V celkovom meradle je tento motor výborný najmä z pohľadu životnosti a viac sa naňho adaptujú pokojnejší vodiči. Ale pozor, je tu aj režim „sport“, takže sa s trojkou aj trošku (rozumej v rámci možností) zabavíte – motor púšťa do vyšších otáčok a reakcie sú o niečo promptnejšie. Čo sa týka predbiehania, tak tu problém nevidím, akurát nezabúdajte na japonské zázračné slovíčko – スピード (otáčky).

Výsledkom kombinácie atmosféra + benzín + automat je spotreba na úrovni 7,7 l/100km a to uvádzame tie vyššie čísla, ktoré sú dané dominantou jazdou. Priemer pokojnej jazdy často padá pod 7 litrov. Ešte dodajme, že tento model disponuje aj i-ELOOP technológiou (rekuperačný systém) a systémom G-Vectoring Control Plus (korekcia ťažiska vozidla/stabilizácia).

Spomenúť musíme aj podvozok, ktorý bol celkom prekvapením. Zaujal nás vysokým podielom komfortu, čo sme v takejto miere nečakali. Veľmi efektívne filtruje väčšinu nerovností našich ciest, pričom sa do kabíny neprenáša žiadny buchot ani extra rušivé zvuky. Zlepšilo sa aj odhlučnenie kabíny od podvozku a motora. Komfort je zachovaný aj vtedy, ak máte na aute obuté 18“ disky (215/45/R18). Adaptívne tlmiče v tomto prípade nehľadajte (čo je z časti škoda), ale da sa žiť aj bez nich.

Technológie/asistenčné systémy  

Rapídny posun vpred poznať aj na výbave novej Mazdy 3, ktorá je slušne nadopovaná asistenčnými systémami a rôznymi technológiami, ktoré každú cestu spríjemňujú a dávajú na vás pozor. Z pohľadu konektivity je samozrejmosťou Bluetooth, dva USB-A porty, ale aj 3,5 mm audio konektor. Informačno-multimediálny systém ponúka aj niekoľko známych aplikácií, no dôležitejší je integrovaný navigačný systém, ktorý je dobre použiteľný.

Ceníme funkciu zobrazenia informácií/obmedzení v rôznych krajinách, ktorá vyskakuje automaticky – po prekročení hraníc (to sa môže hodiť!). Z pohľadu technológií je TOP podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto, ktoré vám dávajú slobodu vo výbere navigačnej aplikácie + XY ďalších možností. Všetky nastavenia a úkony sa vykonávajú prostredníctvom hlavného LCD displeja, resp. ovládača v stredovej konzole.

Čo sa týka asistenčných systémov, tak tie sa dajú (z časti) nastaviť aj pomocou multifunkčného volantu. Komplexné ovládanie systému sa môže zdať zložité, ale nie je tomu tak, stačí pár dní a „vaša ruka bude po tlačidlách behať plne autonómne“. Takže, asistenčné systémy sú v takmer plnom zastúpení, no nie všetko získate v základe a treba počítať s príplatkami. Nutným základom asistentov je proaktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením, čo je veľmi dôležitý a reálne nápomocný systém. Tento prvok je kombinovaný aj s detekciou chodcov, sledovaním okolia za vozidlom + sledovaním mŕtvych uhlov.

V prípade nehody príde vhod E-Call systém (automatické privolanie záchranných zložiek) a počas bežných dní oceníte dobre fungujúci adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov, asistent rozjazdu do kopca, stráženie pozornosti vodiča a rozpoznávanie dopravných značiek. Samozrejmosťou je aj pokročilý parkovací asistent, ktorý je zložený z PDC senzorov v okolí auta a 4 kamier, ktoré softvérovo vytvárajú 360°pohľad okolo auta. Pochváliť musíme aj rozlíšenie kamier, ktoré je konečne na výbornej úrovni (v rámci triedy). Obraz je čistý a okolie ľahko rozpoznateľné. Nevýhodou je iba to, že zadná kamera je príliš nízko – teda je často špinavá. A na záver nemôže chýbať ani bezkľúčový vstup do auta a štartovanie. Slušná výbava, čo poviete?

Tromi vetami: Nová Mazda 3 sa podarila a zlepšila v takmer každom smere. Je to výborné auto, z ktorého si môže brať (poniektorá) konkurencia príklad. Dobrá práca, Mazda, takto sa to robí!

Základná technická špecifikácia: Mazda 3 Skyactiv-G122 6AT Plus

  • Motor: 1998 cm3 / 4-valec / 90 kW / 213 Nm
  • Prevodovka: 6-stupňová automatická
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka – 4660 mm / šírka – 1795 mm / výška – 1440 mm / rázvor – 2725 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 1383 kg
  • Objem batožinového priestoru: 450 l / 1138 l (režim 2 sedadiel)
  • Objem palivovej nádrže: 51 Litrov
  • Maximálna rýchlosť:  202 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h:  10,8 sekundy
  • Nárazové testy EuroNCAP: 5 hviezdičiek

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko

Cena testovaného modelu: 23 690 Eur

Prečítajte si aj:

Mazda MX-30: Prvý elektromobil výrobcu zaujme dizajnom i cenou (fotogaléria)

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu