Lexus RX sa za posledné dve desaťročia stal najpredávanejším modelom značky. Od jeho uvedenia na trh (v roku 1998) sa predalo na celom svete viac ako 3,5 milióna kusov, z toho viac ako 300-tisíc v Európe. To o niečom svedčí, však? 

Piata, teda najnovšia generácia je kľúčová najmä s ohľadom na budúcu stratégiu značky, ktorá sa zameriava na rozsiahlu elektrifikáciu. Spolu s nedávno predstaveným modelom NX a čerstvo odhaleným modelom RZ pomôže RX budovať „ďalšiu kapitolu“ značky Lexus. Tieto tri modely predstavujú doposiaľ najsilnejšiu ofenzívu automobilky na trhu luxusných SUV v segmente D-E, ktorý je srdcom jej obchodnej činnosti.

Lexus RX
Lexus RX

Lexus RX sa bude v Európe predávať v troch rôznych variantoch, pričom každá jedna bude elektrifikovaná. Prvým je model s označením RX 450h+, ktorý predstavuje referenčnú technológiu plug-in-hybrid od spoločnosti Lexus. Ďalším modelom bude RX 350h, teda klasický a overený full-hybrid s nižším objemom motora. Vrchol ponuky bude zastávať Lexus RX s prívlastkom 500h, pričom ide o vôbec prvý turbo–hybrid od tejto značky, ktorý je vybavený systémom riadenia hnacej sily DIRECT4.

Pri vytváraní najnovšej generácie modelu RX sa výrobca zameral hlavne na optimálne ťažisko, parametre zotrvačnosti, zníženie hmotnosti, tuhosť a hnaciu sústavu, aby vytvoril prirodzenejšie prepojenie vozidla s vodičom. To všetko sa podarilo aj vďaka vylepšenej platforme s označením GA-K, ktorá zabezpečuje vynikajúcu tuhosť karosérie a nízke ťažisko. Kvôli dosiahnutiu optimálnejšieho charakteru vozidla bola predĺžená kapota, rázvor kolies sa predĺžil o 60 mm a línia strechy sa znížila o 10 mm.

Lexus RX
Verzia F-SPORT bude v ponuke len ako hybrid RX 500h. Model F-SPORT sa vyznačuje vylepšeniami vo vyhotovení prednej mriežky chladiča, prahov a aerodynamickejšími prednými a zadnými nárazníkmi.

Japonskí inžinieri vyvinuli koncepciu kokpitu Tazuna, ktorý sa zameriava predovšetkým na vodiča. Zdroje informácií, ako je multimediálna obrazovka, multifunkčný informačný displej, prístrojový panel s jedným číselníkom, centralizované ukazovatele a projekčný displej, sú v kokpite zoskupené tak, aby čítanie ich obsahu vyžadovalo len minimálny pohyb očí a hlavy.

RX-ko ponúka veľkorysý batožinový priestor a päť sedadiel s vynikajúcim priestorom na nohy. Vďaka väčšiemu priestoru medzi predným a zadným sedadlom (+ 10 mm oproti predchádzajúcemu modelu), novej konštrukcii sedadiel a inteligentnejšiemu usporiadaniu sa podarilo dosiahnuť, že vozidlo pôsobí vo vnútri priestrannejšie. Nakladacia hrana sa znížila o 30 mm a batožinový priestor je o 50 mm dlhší (Zadné sedadla sú delené v pomere 40:20:40)

Lexus RX
Lexus RX

Lexus RX je postavený na platforme GA-K, ktorá je rovnaká ako v prípade modelu NX, ale má iné nastavenie. Zadná časť sa úplne prepracovala, aby sa predĺžil rázvor kolies, ale použili sa aj dodatočné priečne nosníky a vzpery nápravy, ktoré zvyšujú tuhosť. Táto úprava umožnila inžinierom presnejšie vyladiť odpruženie, v dôsledku čoho sa zvýšil nielen výkon, ale aj miera komfortu.

Nová platforma umožnila znížiť aj hmotnosť vozidla o 90 kg a celkovú výšku o 10 mm, čo prispelo k zníženiu ťažiska o 15 mm. Rázvor kolies sa predĺžil o 60 mm pri zachovaní celkovej dĺžky a redukcii stáčania. Širší je aj rozchod kolies (+15 mm vpredu / +40 mm vzadu), čo v spojení s veľkými 21“ kolesami dodáva autu sebaistejší postoj a lepšiu stabilitu.

Lexus RX 500h: Rovolučný hybrid s technológiou DIRECT4

Výkon zabezpečuje úplne nová hybridná architektúra pozostávajúca z 2,4-litrového preplňovaného motora a šesťstupňovej automatickej prevodovky, ktorá dodá 371 koní výkonu a 645 Nm krútiaceho momentu, čo zaručuje zaujímavé zrýchlenie a výborné dynamické ovládanie vďaka technológii DIRECT4. Predný elektromotor je umiestnený medzi spaľovacím motorom a prevodovkou a na oboch stranách má spojku, čo pri dodávke výkonu umožňuje veľkú flexibilitu (Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,9 s).

  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX

Zadná časť je vybavená e-nápravou s výkonom 80 kW: kompaktným modulárnym balíkom pozostávajúcim z elektromotora, prevodovky a elektronickej riadiacej jednotky (ECU) umiestnenej medzi zadnými kolesami. Vďaka jej kompaktným rozmerom je v kabíne i batožinovom priestore viac miesta. Prerozdelenie výkonu riadi DIRECT4. Tento inteligentný systém neustále vyrovnáva výkon a krútiaci moment medzi prednou a zadnou nápravou v každej situácii. Keďže ide o výkonný hybrid, tak výrobca namontoval na predné brzdy protiľahlé strmene, aby dosiahol vyšší brzdný účinok. Nechýba ani dynamické riadenie zadných kolies (DRS), ktoré určuje optimálny uhol ich natočenia.

RX 450h+: Prvý Plug-in hybrid s prívlastkom RX

Model RX 450h+, ktorý by mal byť podľa očakávaní najpredávanejším modelom RX v západnej a strednej Európe, je vybavený štvorvalcovým 2,5-litrovým hybridným motorom a lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 18,1 kWh. Prídavný zadný elektromotor umožňuje využívať trvalý pohon všetkých kolies. Systémový výkon je 306 koní (572 Nm) a očakáva sa, že zrýchlenie z nuly na 100 km/h nebude trvať viac ako sedem sekúnd. Novinka ponúka približne rovnaký výkon ako odchádzajúci model RX 450h, ale s vyšším krútiacim momentom a lepšou akceleráciou.

  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX

Kombinácia veľkosti/kapacity lítiovo-iónového akumulátora a odborných znalostí v oblasti elektrifikácie prináša konkurencieschopný elektrický dojazd na úrovni 65+ km a umožňuje plne elektrickú jazdu rýchlosťou až 135 km/h. Rozhodujúce však je, že tento plug-in hybrid si zachováva vysokú účinnosť aj v prípade, keď je akumulátor vybitý, pretože sa automaticky prepne na hybridný systém štvrtej generácie bez nutnosti dobíjania.

RX 350h: Účinný full-hybrid štvrtej generácie

Plynulosť a účinnosť hybridnej verzie bez nutnosti dobíjania sa zlepšila zavedením štvrtej generácie technológie hybridného pohonu. 2,5-litrový zážihový agregát ponúka výkon 245 koní (335 Nm) a z nuly na 100 km/h zrýchli za 8 sekúnd, čo je porovnateľné s aktuálnym modelom RX 450h, avšak novinka produkuje menej emisií. Model RX 350h bude silnou alternatívou ku vznetovým konkurentom s menším objemom – ideálny pre ľudí, ktorí kladú dôraz na komfort a účinnosť.

Lexus RX
Lexus RX

Multimédiá a konektivita

Lexus RX je štandardne vybavený 14” dotykovým displejom, ktorý je jedným z najväčších vo svojej triede. Nechýba ani antireflexná úprava povrchu displeja a dedikované tlačidlá na rýchly prístup k najčastejšie používaným funkciám. Displej ponúka výbornú grafiku a samotný systém je 3,6-krát rýchlejší než ten predošlý – bol použitý úplne nový/výkonnejší procesor.

Lexus RX
Lexus RX

Okrem natívneho navigačného systému poskytuje nový Lexus RX v rámci štandardnej výbavy aj cloudové služby – modul dátovej komunikácie (DCM) vozidla zabezpečuje nepretržité pripojenie a poskytuje aktuálne informácie o dopravnej situácii, nehodách a stave ciest. Nový multimediálny systém obsahuje inteligentného hlasového asistenta Hey Lexus, ktorý reaguje na otázky a príkazy zadávané prirodzenejšie znejúcim jazykom. Jednoduchá integrácia smartfónov je súčasťou štandardnej výbavy – v ponuke je bezdrôtový systém Apple CarPlay a systém Android Auto s káblovým pripojením.

Okrem známych funkcií diaľkového ovládania Lexus Link, ako je analýza jazdy, hybridný koučing, monitorovanie stavu paliva, či funkcia „nájdi moje auto“, sú pre model RX 450h+ k dispozícii aj nové funkcie: monitorovanie úrovne nabitia akumulátora, plánovanie nabíjania a časovač nabíjania. Aplikácia tiež umožňuje zamykanie a odomykanie vozidla, otváranie dverí batožinového priestoru, ovládanie klimatizácie alebo blikanie výstražných svetiel vozidla – ak ho potrebujete identifikovať na parkovisku. Verzie RX s vyšším stupňom výbavy sa štandardne dodávajú s novým exkluzívnym audio systémom Mark Levinson Premium s priestorovým zvukom so zostavou 21 reproduktorov.

Lexus RX
Lexus RX

Model RX je možné vybaviť aj digitálnym spätným zrkadlom, ktoré poskytuje vodičovi široké zorné pole. Jazdu v užších priestoroch uľahčuje digitálny panoramatický monitor, ktorý zobrazuje pohľad na okolie vozidla v 360° rozsahu + vopred zaznamenaný pohľad pod vozidlo. RX je v ponuke s plne automatizovaným parkovacím systémom, ktorý bol vyvinutý na základe systému vo vlajkovom sedane Lexus LS. Ten pomáha pri parkovaní pomocou automatizovaného ovládania riadenia a brzdenia. Systém využíva sústavu štyroch kamier a 12 ultrazvukových senzorov.

Aktívna bezpečnosť: Novinka využíva všetky výhody novej úrovne aktívnej bezpečnosti a asistenčných systémov, ktoré sú súčasťou tretej generácie systému Lexus Safety System+. Medzi hlavné vylepšenia patrí rozšírenie prednárazového systému a jeho schopnosti detekcie motocyklistov a ďalších objektov v dráhe vozidla. Systém dokáže rozpoznať aj riziká zrážky s protiidúcimi vozidlami alebo prechádzajúcimi chodcami pri odbočovaní na križovatke. Jeho reakcia na detekciu je rýchlejšia a schopnosť vyhnúť sa nárazu zvyšuje asistent núdzového riadenia.

Lexus RX
Lexus RX

Vylepšenia sa dočkal aj adaptívny tempomat, ktorý rýchlejšie rozpoznáva premávku pred vozidlom a v spojení s aktualizovaným asistentom poloautonómnej jazdy v jazdnom pruhu sleduje prirodzenejšiu líniu v zákrutách. Tempomat vie po novom reagovať na väčšie množstvo dopravných značiek a príkazov, vrátane výstražných značiek a značiek „STOP“.

Bezpečnostný systém Lexus Safety System+ síce patrí k štandardnému vybaveniu všetkých európskych modelov, avšak majitelia modelov s vyšším stupňom výbavy si môžu vybrať rozšírený bezpečnostný balík. Ten obsahuje asistenčnú podporu pri zmene jazdného pruhu, ktorá poskytuje automatické riadenie pri zmene jazdného pruhu na diaľnici a systém upozornenia na premávku pred vozidlom, ktorý využíva radarové monitorovanie a upozorňuje vodiča na premávku prichádzajúcu zo strany.

Lexus RX je po novom vybavený aj prednárazovým systémom s aktívnym asistentom riadenia, ktorý určí, kedy existuje vysoká pravdepodobnosť zrážky s chodcom vpredu alebo s nejakým objektom. Ak systém zistí, že zrážke je ťažké sa vyhnúť výlučne pomocou bŕzd, ale že by sa jej dalo predísť ovládaním riadenia, potom okrem spustenia výstražného upozornenia a použitia bŕzd použije aj aktívneho asistenta riadenia.

Lexus RX
Lexus RX

Proaktívny asistent jazdy pomáha udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidiel na ceste vpredu – aj keď nie je zapnutý tempomat – a pomáha vodičovi vyhýbať sa chodcom/prekážkam. Systém sledovania vodiča využíva kameru umiestnenú nad volantom a nepretržite kontroluje stav vodiča (dokáže dať príkaz aj na spomalenie alebo až úplné zastavenie vozidla – ak vodič nereaguje na upozornenia).

Elektronický systém nastupovania a vystupovania z vozidla e-latch je v modeli RX spojený so systémom monitorovania mŕtveho uhla v exkluzívnej funkcii bezpečného vystupovania z vozidla, ktorá bráni vodičovi otvoriť dvere, ak sa zozadu približujú napríklad iné vozidlá alebo cyklisti.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Lexus Slovensko.

  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX
  • Lexus RX

Nechajte nám správu