Toto auto by som mohol nazvať detským snom alebo jednoducho snom (takmer) každého chlapa i chlapca. Nie, chlapi netúžia iba po nemeckých športových autách, lebo tie sú už dosť okukané, a toto je úplne iná šálka kávy alebo skôr japonského Saké! Takže „Kanpai“ a poďme na to (alkohol za volant nepatrí!).

Lexus LC 500 Convertible patrí do špeciálnej kategórie áut, ktoré nepotrebujete, ale jednoducho chcete. Je to prémiový, resp. luxusný kabriolet s dokonale podmanivými krivkami, ktoré do seba v rámci celej karosérie zapadajú ako to najprestížnejšie puzzle. Dokonalosť v každom detaile! Dámy a páni, je toto katana na nemecké športové autá? Názory sú rôzne, ale prevažná väčšina opýtaných potvrdila, že áno.

Nemecká konkurencia je síce perfektná, ale celkom opozeraná a často fádna, zatiaľ čo Lexus LC 500 Convertible je do posledného detailu prepracované auto, pri ktorom sa vyššie spomenutá konkurencia často cíti nesebavedomo. A nie len to, už 2-krát sa mi potvrdilo, že tento model púta extrémnu pozornosť všade kde sa objaví a zaujme takmer každého človeka, od dieťaťa až po dôchodcov. Počas týždňa sa mi často stávalo, že si okoloidúci niekoľkokrát obišli celé auto s veľkým úsmevom a iskričkami v očiach. Je to pastva pre oči, ktorá sa znásobuje, keď sa zloží platená strecha a vy si začnete užívať neuveriteľnú pohodu každým prejdeným kilometrom (ideálne v letných mesiacoch).

„Tento model vyrába prevažne ručne tím japonských majstrov „Takumi“, ktorí dbajú na každý detail. Výroba prebieha v továrni Lexus Motomachi (prefektúra Aichi), kde sa ručne vyrábal aj svetový známy model LFA.“

Mal som v pláne básniť o dizajne tohto modelu, ale má to vôbec zmysel? Verím, že oči máte dobré, tak sa pozerajte a kochajte. Precízna práca japonských dizajnérov a majstrov Takumi nepotrebuje slová navyše, ale pár ich predsa len aplikujem :). Extra dlhý predok dáva jasne najavo, že pod kapotou nie je žiadny 4-valček, ale plnotučná motorizácia, ktorá je každým rokom väčšou raritou.

Ak sa za vami objaví tento predátor, tak prvé čo vám padne do oka je obrovská predná maska chladiča zakomponovaná do rovnako mohutného nárazníka s atypickými LED svetlometmi, ktoré iné auto zaručene neponúka. Ako vpredu, tak aj vzadu pripomínajú rámy svetiel japonské katany, ktoré vám zostanú v pamäti. Predné Bi-LED svetlá s trojicou projektorov majú výbornú svietivosť i dosah, automatické prepínanie režimov, no tieňovať nevedia.

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 Convertible

Od predného znaku až po ten zadný si môžete všimnúť dokonalé línie, precízne prechody a dokonalú čistotu dizajnu, ktorú umocňujú zapustené kľučky dverí a rovnako aj 21“ kované disky. Keď vás Lexus LC 500 Convertible predbehne, čo bude častým javom, tak sa môžete pokochať jeho masívnym a dobre stavaným zadkom s efektnými 3D-LED svetlami, ktorých rám opäť pripomína japonské Katany.

Rovnako pekne sú zapracované aj dve okrasné koncovky výfukového potrubia, ktoré má reálne 4 vývody. Chýb je na tomto aute extrémne málo, ale ak by som mal jednu spomenúť, aby to nebolo iba o chvále, tak to bude plast nad zadnými svetlami, ktorý pôsobí ako by tam vôbec nepatril. Zakomponovaný je dobre, aj dizajn ladí, no ten materiál pôsobí veľmi lacno. Toto som kritizoval aj v prípade modelu LC500h kupé, ktorý sme mali v redakcii pred približne 3 rokmi.

Tento model má aj batožinový priestor (si predstav..), ktorý má celkový objem 149 litrov. Na menšiu batožinu pre dve osoby na víkendový, možno aj týždňový pobyt by to mohlo stačiť. Osobne som sem napratal aj väčší nákup (bolo to celkom úsmevné). Ak by sa vám do kufra niečo nezmestilo, tak stále zostáva trošku priestoru na zadných sedadlách, ktoré by som úplne sedadlami nenazýval. Za mňa ako šoféra by nedalo nožičku ani novorodeniatko, no a za spolujazdca sa možno niekto vojde, no obaja musia byť extra útli. Osobne by som tento model označil ako 2-mieste auto, pričom zadné sedadlá sú fajn odkladací priestor na rôzne drobnosti alebo menšiu batožinu. A tým som skočil rovnými nohami do interiéru, ktorý je skladbou a použitými materiálmi rovnakou dokonalosťou ako exteriér, možno ešte väčšou.

Okamžite vám padne do oka červený kožený interiér (Flare Red), ktorý perfektne ladí s bielou perleťou exteriéru. Excelentne prepracované sedadlá pokrýva semianilínová koža. Každý detail týchto sedadiel je oku lahodiaci, ponúkajú výborný posed (aj keď ma v nich trošku bolel chrbát, lebo sedavá práca…), príjemné bočné vedenie, precízne prešívanie + perforovanie. Sú, pochopiteľne, elektricky ovládateľné v rôznych smeroch + majú pamäť na tri polohy, ku ktorým sa pridáva aj pamäť na polohu volantu a spätných zrkadiel. Okrem toho sú ventilované a vyhrievané.

Posed za volantom je výborný a perfektný posed si tu nájde snáď každý. Všetky ovládacie prvky sú smerované na vodiča. Často máte pocit, ako by ste sa nachádzali v kokpite lietadla. Výhľad z kabíny je fajn, no skrz nízkeho posedu treba brať do úvahy, že neuvidíte všetko čo by ste chceli a potrebovali.

Od sedadiel, cez kratučkú palubnú dosku až po výplne dverí je všetko pokryté prešívanou kožou a dlho sa budete pozastavovať nad tým, akým spôsobom je každý detail vypracovaný. Je to ťažké opísať, to treba zažiť!

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 Convertible

Kožený multifunkčný volant sadne do rúk ako uliaty a v rámci jeho ovládacích prvkov nastavíte všetky dôležité systémy vozidla + ovládate multimédiá. Veľmi sa mi páči široký stredový tunel, ktorý ponúka dostatok úložných priestorov + všetky ovládacie prvky na dosah pravej ruky, ktorá musí vykonať minimum pohybov, aby sa dostala ku každému ovládaciemu prvku.

Oceňujem aj základné nastavenie ventilácie/teploty klasickými tlačidlami (zostatok nastavení špičkovej klimatizácie je potrebné vykonať v systéme). V stredovej konzole je zakomponovaný aj volič automatickej prevodovky, vedľa ktorého sa nachádza ovládací panel multimédií + touchpad, ktorý je hlavným ovládacím prvkom informačno-multimediálneho systému.

Ten svoju ponuku vyobrazuje na centrálnom 10,3“ LCD displeji s príjemnou grafikou. Tomuto displeju sekunduje o niečo menší digitálny prístrojový panel s pohyblivou obručou. Tento panel považujem za jeden z najkrajších široko ďaleko. V základom režime vidíte najpodstatnejšie údaje a v prípade potreby konfigurácie si tlačidlom na volante odsuniete obruč, pričom sa dostanete k nastaveniam asistenčných systémov a pod. Treťou zobrazovacou jednotkou je veľký projekčný head-up displej (174 mm x 48 mm), na ktorom vidíte najdôležitejšie údaje o aute, aktuálnej jazde, navigácií alebo multimédiách.

V rámci asistenčných systémov a bezpečnosti ako takej si môžete byť istí, že výrobca myslel na všetko. Pasívnu bezpečnosť má na starosti karoséria z vysokopevnostnej ocele, uhlíkových vlákien a hliníku, ku ktorým sa pridáva skupina 6 Airbagov + aktívne ochranné rámy (pri vážnej nehode alebo v prípade prevrátenia sa aktivujú aktívne ochranné rámy, ktoré podoprú vozidlo a ochránia vás a vašich cestujúcich – vystreľujú z časti za zadnými sedadlami).

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 Convertible

Aktívnu bezpečnosť majú na starosti všemožné asistenčné systémy, ako napr. monitorovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie chodcov, sledovanie mŕtvych uhlov, čítanie dopravných značení, systém upozornenia na križujúce vozidlá vzadu, pokročilý parkovací asistent (zadná kamera + parkovacie senzory), dynamický adaptívny tempomat, monitorovanie jazdných pruhov + aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu, automatické prepínanie režimu svetlometov a pod. V základe ide o balík systémov Lexus Safety System +, ktorý môžete doplniť a niekoľko ďalších príplatkových systémov.

K tejto sekcii ešte dodám, že ponuka asistenčných systémov je síce skvelá a spoľahlivá, no napr. systém vedenia vozidla v jazdnom pruhu alebo adaptívny tempomat nie je tak precízny a presný ako to je v prípade nemeckej konkurencie. Tá je celkovo v tejto oblasti trošku ďalej, čo je dobré vedieť. Z multimédií treba určite spomenúť podporu aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. Apple CarPlay sa krásne zobrazuje na celej ploche stredového displeja, čo vyzerá veľmi dobre.

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 Convertible

Okrem toho sú dostupné aj menej známe Lexus aplikácie a konektivitu zabezpečuje USB-A port, 3,5mm audio konektor a prítomná je aj CD mechanika, čo je v dnešnej dobe celkom raritou. Osobne som si okrem zvuku motora užíval aj perfektný audio systém Mark Levinson Premium Surround s 13 reproduktormi, ktoré sú umiestnené tak, aby poskytovali čo najlepší hudobný zážitok a reálne to funguje. Tento systém je za príplatok, ale ak radi počúvate dobrú muziku, tak sa z neho budete veľmi tešiť.

Kabriolet ponúka nezameniteľný štýl a „vietor vo vlasoch

Lexus LC 500 Convertible má platenú strechu, ktorá by mala poskytovať (podľa výrobcu) dlhú životnosť a samotná mechanika/hydraulika by mala vydržať 18 000 cyklov, čo je dosť jázd „hore bez“. Otvorenie alebo zatvorenie 4-vrstvovej (1. akrylová vonkajšia tkanina upravená fluorokarbónom, 2. izolačná gumová vrstva, 3. vnútorná textilná vrstva z PET, 4. materiál pohlcujúci zvuk) platenej strechy trvá 15 sekúnd a ovládať ju možno aj počas jazdy – pri rýchlostiach do 50 km/h. Tento kabriolet nie je obyčajný, lebo ak dáte dole strechu, tak sa budete cítiť ako vo vatičke – aerodynamika je vyladená do posledného detailu, takže povestný vietor vo vlasoch nie je nutnosť ale iba možnosť – ak dáte dole okná a odstránite vetrolam.

Výborným doplnkom je aj špeciálny asistent klimatizácie, ktorý dokáže klímu automaticky nastaviť podľa toho, či máte strechu dole alebo hore. Ak vám bude chladno, tak určite oceníte integrované ohrievače krku v sedadlách, ktoré fúkajú príjemný teplý vzduch na váš krk, pričom je takmer jedno, akú máte výšku. Okrem toho je prítomný aj špeciálny systém čistenia vzduchu, aby sa do kabíny dostával čo najkvalitnejší vzduch.

Plnotučná pohonná jednotka a perfektný podvozok

Ak poviem, že táto motorizácia je jedinečná a patrí k ohrozeným druhom, tak nebudem ďaleko od pravdy, však? A teraz nejde o to, či je to Lexus alebo iné vozidlo s podobným motorom, ktoré sa oficiálne predáva v EU, kde panuje elektrická psychóza a nezastaviteľný down-sizing. V tomto svete je označenie 5.0 V8 veľmi poburujúce, no stále pre mnohých z nás i vás extrémne vzrušujúce. Prajem si, aby takéto autá, resp. motorizácie existovali čo najdlhšie, lebo sú klenotom našich ciest a ponúkajú nezameniteľný charakter a pôžitok počas každej jazdy, ktorý začína zimomriavkami počas štartovania, keď začne tento krásne vyladený 8-valec bublať z výfuku a prihovárať sa vašim zmyslom. Celkom som sa opustil (smiech..).

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 Convertible

Atmosférický unikát, teda päť-liter osem-valec ponúka výkon 341 kW (464 ps) pri 7100 otáčkach a max. krútiaci moment 530 Nm pri 4800 otáčkach. Táto vysokootáčková mašina ponúka excelentný výkon, a tak podmanivý zvuk, ktorý vás doslova opantá. Aby som bol korektný, tak musím povedať, že keby tam nebol filter pevných častíc, tak by to mohlo byť zvukovo ešte lepšie, ale tam je, lebo emisie nepustia, no až tak to nevadí, to len aby ste vedeli.

Špičkový agregát prešiel náročným testovaným, ktoré ustál aj vďaka ľahkej konštrukcii, kovaným ojniciam a titánovým ventilom. Atmosférický motor ponúka okamžitú odozvu, bez „turbo diery“, čo je veľmi návykové. Ešte doplním, že nasávanie vzduchu v prednej časti je vybavené akustickým generátorom zvuku, ktorý vytvára špecifický zvukový efekt.

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 Convertible

5-litrový 8-valec je kombinovaný s perfektnou 10-stupňovou automatickou prevodovkou Direct Shift, ktorá je v režime Sport/Sport S +  prísne presná a rýchla, no v bežnom režime vás absolútne neotravuje. V manuálnom režime poslúchne každý povel šoféra a v automatickom režime je nápomocný systém AI-SHIFT, ktorý volí optimálny prevodový stupeň podľa vašich preferencií a zámerov – v preklade to znamená, že sa každou jazdou učí a spoznáva váš štýl jazdy, podľa čoho generuje nastavenia. Okrem toho v športovom režime oceníte aj automatické medzi-plyny, ktoré sú v rámci ostrej jazdy cenné a silno návykové. A kope? Ak to budete chcieť, tak jednoznačne a citeľne! 

Ešte dodám, že predovka preposiela všetok výkon na zadné kolesá, kde sa o prerozdelenie krútiaceho momentu stará mechanika s elektronikou. Elektronika na vás dáva pozor, aby ste to neprehnali, no zároveň je dostatočne benevolentná, aby ste dokázali prechádzať ostré zákruty pod plynom v tzv. powerslide, čo je extrémne návykové. Ak vypnete trakčnú kontrolu a príbuznú elektroniku (ľavým rohom na palubovke), tak vám dovolí podstatne viac a dokáže nádherne vrtieť zadkom.

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 Convertible

Musím ale priznať, že aj s vypnutou trakčnou kontrolou som mal pocit, že v určitej chvíli stále zdvíha varovný prst a dáva najavo, že všetko s mierou. Každopádne je s týmto autom dokonalá zábava, ideálne v režimoch Sport alebo Sport S+, kedy sa mení nastavenie prevodovky, akcelerátora, trakčnej kontroly, riadenia a podvozku, ktorý je podstatne tuhší ako v režime Normal/Eko (režimy vozidla sa menia pravým rohom na palubovke).

Je výkon dostatočný? Jednoznačne, no zároveň treba prízvukovať, že toto nie je žiadny superšport, ale športový kabriolet s plnotučným motorom a hmotnosťou ľahko cez 2-tony, čo jednoznačne cítiť. Dá sa s ním jazdiť veľmi dynamicky, no zároveň vás nebudú otravovať ani každodenné jazdy napr. po meste. Pohonná jednotka vás katapultuje z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd a max. rýchlosť je elektronicky obmedzená na 270 km/h. To je celkom neštandardné, nakoľko prevažná väčšina takto výkonných áut je obmedzená na 250 km/h.

Zaujíma vás aj spotreba? Majiteľa takmer 130-tisícového vozidla to (asi) veľmi zaujímať nebude, no pre zaujímavosť sa pohybuje vo veľmi zaujímavých číslach. Predpisovou jazdou po diaľnici mi počítač ukazoval niečo málo cez 9l/100km, čo je na daný motor pekný údaj. Toto sa rýchlo mení keď začnete využívať potenciál motora, pričom sa spotreba posunie k číslam nad 14l/100km. Kombinovaná spotreba s občasnou radosťou sa hýbe v okolí 10+ litrov. Za tú radosť to však stojí. Toto auto sa nekupuje kvôli zaujímavej spotrebe.

Perfektné jazdné vlastnosti znásobuje mimoriadne tuhá karoséria, ktorá je výsledkom extrémne pevnej platformy a nových komponentov zavesenia kolies. Adaptívny podvozok (systém adaptívneho variabilného zavesenia kolies) je precízne nastavený a v bežnom jazdnom režime nie je extra tvrdý, avšak, jeho tuhosť stále poznať. V režime sport/sport S+ citeľne stuhne a ponúkne perfektnú stabilitu v akejkoľvek situácii. Svoju zásluhu na tom má aj zadný diferenciál Torsen + systém dynamického riadenia kolies zadnej nápravy. Do tejto sekcie zahrniem aj riadenie, ktoré je tuhé a presné, no nie prehnane (konkurencia má často ostrejšie riadenie). Je to krásna symbióza prepracovanej techniky, ktorá si vás veľmi rýchlo získa.

Nedeformujúce sa časti karosérie sú vyrobené z vysokopevnostnej ocele, zatiaľ čo dvere kabíny, dvere batožinového priestoru a panely kapoty sú vyrobené z ľahkého hliníka. Na výrobu komponentov, ako sú rámy a prahy dverí, sa používa silný plast vystužený uhlíkovými vláknami – kvôli šetreniu hmotnosti. Ovládateľnosť zvyšujú aj vzpery zadnej nápravy, zosilnenie pod podlahou a torzný box za zadnými sedadlami. Kabriolet musí byť viac vystužený, aby sa predišlo krúteniu karosérie, takže sa vo väčšej miere používajú lepidlá namiesto bodových zvarov. Každému je snáď jasné, že táto „placka“ ponúka veľmi nízke ťažisko, začo vďačí všetkým hlavným komponentom + hydraulike strechy uloženým nízko a v rámci rázvoru vozidla. LC 500 Convertible má nižšie ťažisko ako LC kupé! 

Záverečné hodnotenie: Lexus LC 500 Convertible Sport+ 

Myslím, že všetko dôležité a podstatné som spomenul vyššie, z čoho jasne vyplýva, že: toto auto je dizajnový skvost s unikátnou motorizáciou, ktorá je v dnešnej dobe tabu a perfektnými jazdnými vlastnosťami, ktoré vás doslova opantajú a vy sa budete tešiť na každú jazdu, pred ktorou budú prítomné zimomriavky po naštartovaní plnotučnej atmosféry s ôsmimi valcami. Skvelé auto, ktoré je maximálne nepraktické, no zároveň neuveriteľne návykové a krásne. Ak ste introvert, tak toto auto nie je pre vás. Treba si zvyknúť na neustále pohľady. Prečo je to tak? Lebo týchto áut je na našich cestách ako šafranu, a to im dáva punc jedinečnosti (teda okrem známej spoľahlivosti, ktorú tejto značke závidí viacero konkurentov zo západu).

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Lexus Slovensko (Toyota Slovensko)

Cena testovaného modelu: 121 400 eur

Fotogaléria:Lexus LC 500 Convertible Sport+

Prečítajte si aj:

Ford Mustang GT 5.0 V8: Neskutočne návyková mašina. Ale pozor, kope!

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu