Tak a je po lete. Určite máte z prázdnin či dovolenky kopu spomienok. Ja som už dávnejšie zistil, že dovolenka all-inclusive na jednom mieste je pre mňa už po druhom dni nudná. Obyčajne sa na nej s manželkou rozhodneme pre „dovolenku z dovolenky“, teda fakultatívne výlety. Prežiť však 4 dni zo 7 na fakultatívnych výletoch je trochu neekonomické. Takže tento raz to bola dovolenka čisto internetová, v mojej réžii. Ubytovanie bolo cez Booking.com a Airbnb.com, plánovanie kedy a kam zase cez cestopisné videá na YouTube, pomohla aj Wikipedia. Hlavný spôsob platby bol Google Pay, ale mali sme aj karty a hotovosť a veru, ešte sa zíde.

Naplánoval som výlet do Slovinska s tým, že som vybral najlepšie veci – jazero Beld a Bohinj, jaskyňa Postojná, pobrežie Portorož a Piran. Toto som bral ako spoznávaciu trasu a keďže leto je hlavne o mori, pridal som aj dva dni leňošenia na chorvátskom ostrove Veli Lošinj v hoteli Punta s priamym prístupom do mora ako aj tzv. nekonečným bazénom s čistou morskou vodou. Odporúčam, budete tu však ako Slováci sami.

Späť do Slovinska. Je to drahá krajinka a Slováci tam až tak často nechodia. A je to škoda, národný park Triglav je úžasný, čistý a dobrodružný. Nájdete horské túry a vleky ako vo Vysokých Tatrách, vodopády ako v Slovenskom raji, ceny ako v Nemecku.

To, čo mne prinieslo najviac dobrodružstva, bolo však naše auto. Už som to spomínal, nejako sa mu ráno nechce štartovať. Tesne pred dovolenkou sa už tento problém začal prejavovať radikálne. Najprv som si myslel, že niečo mi batériu počas noci len vybíja, lebo náš Hyundai Tucson máme vybavený systémom Xmarton s mobilnou aplikáciou a tá okrem iného sleduje aj napätie batérie a hlási jeho nebezpečný pokles. Ak som nechal auto tri dni stáť, už som nenaštartoval, lebo napätie pokleslo pod 12 V.

Opraviť auto v značkovom servise z jedného dňa na druhý, nie je len tak. Je to na rezerváciu a v mojom prípade vychádzal voľný termín až po dovolenke. Pripravil som sa teda na cestu, zobral som nabíjačku, 50 metrov kábla, druhý akumulátor a štartovacie káble na paralelné zapojenie.

Hneď prvé ráno pri jazere Bled mi auto nenaštartovalo. Jednoducho som stlačil štartovacie tlačidlo a vôbec nič. Ani hlások, ani náznak roztočenia štartéra. Mohol som si pustiť rádio so slovinskou hudbou. Použil som všetky svoje nástroje, prepojil paralelne batériu, ale nič nepomohlo. Údaj z aplikácie o napätí 12,5 V – to by malo fungovať. Ale nefungovalo. Teda zostávalo len paralelne zapojiť inú batériu z naštartovaného auta. Akurát, že som zastal čelom dopredu a tak som musel auto vytlačiť a takto pripojiť batériu. Naštartovalo na prvý šup. Cez deň už nebol nikdy žiadny problém, vyskytoval sa len ráno. Cez deň som síce krásy Slovenska obdivoval, ale stále som v podvedomí myslel na to, čo s tým urobím. Slovinci sú priateľskí ľudia, bolo jasné, že koho požiadam o pomoc, ten mi ju poskytne. Len je to zdržanie a nie je to ani príjemné riešiť s cudzou pomocou. Vymyslel som systém, že batériu som na noc odpájal. Auto som zatvoril, nechal otvorenú kapotu, odpojil batériu a kapotu len položil, nepribuchol. Auto tak bolo zatvorené a batéria odpojená. Mobilná aplikácia sa z toho išla zblázniť, ale ráno som batériu pripojil a takto mi Tucson chytil 4 dni po sebe na prvýkrát. Myslel som si, že som našiel systém, ako ho oklamať, ale nie. Duch poruchy ešte nepovedal svoje posledné slovo.

Posledný deň sme sa vracali z Chorvátska domov a večer sme boli pri rakúskom jazere Wörtersee. Ráno auto odmietalo naštartovať napriek nasadeniu druhej batérie či pripojeniu nabíjačky. Stratil som už všetku nádej, zavolal som asistenčnú službu Hyundai a dozvedel sa, že v Rakúsku mi síce vedia pomôcť, ale bude to niekedy večer. Volal som pomoc aj Xmarton, dostal na diaľku nový firmvér a nič. Zavolal som syna, či by po nás prišiel a prípadne nás potiahol. Nuž, do Bratislavy to bolo 4 hodiny po diaľnici a ťahať auto po okresných cestách, navyše bez posilňovača riadenia a bŕzd mi nepripadalo celkom optimálne. Ale topiaci sa aj slamky chytá. Aj keď to nedávalo zmysel, poprosil som rakúskeho vodiča o možnosť paralelného pripojenia batérie. Na to, aby som to urobil, musel som auto znova posunúť ručne do vhodnej polohy a asi si viete domyslieť ako to dopadlo – Tucson po minúte chytil a mohli sme zájsť pokojne domov.

Hneď v pondelok som s ním šiel do servisu Hyundai, tu zistili, že keď pohli káblom od môjho extra zabezpečovacieho systému, tak odber z 3 A klesol na 0 a jazdil som tak asi 5 dní bez najmenšieho problému. Až prišiel voľný deň, oslava SNP. Vybrali sme sa na výlet na kúpalisko do Podhájskej. Všetko nachystané, plavky na sebe, len sadnúť a ísť. Ja som to už tušil, keď som si sadal za volant. Auto ani „necuklo,“ žiadna reakcia na štartér. Bol som doma v garáži, všetko náradie som mal pri sebe, ale nič nepomohlo. Po hodine som oslovil suseda, či mi pomôže s paralelne pripojenou batériou. Boli sme vo vzájomnom spojení tak pol hodinu a ani hlások. Autový výlet som teda zrušil, sadli sme na bicykle, ale nedalo mi to. V noci som si prehral v pamäti celý príbeh a prišiel na to, že aby auto naštartovalo, vždy som s ním predtým pohol. A došlo mi to – nielen že sa akumulátor vybíja, ale navyše nedokáže spojiť kontakt relé. Preto ja môžem mať nabitú batériu, či spojiť sa s iným autom, to nie je ono. Sadol som si o 4 ráno do auta a začal búchať päsťou po častiach, kde som očakával umiestnenie tohto modulu. Na tretí pokus som ho našiel. Po patričnom údere auto chytilo a celý deň fungovalo.

Viem, že veci sa kazia, to je normálne. Len prísť na to, čo je asi chyba, bolo tento raz na mne. Autorizovaný servis Hyundai o mojom smart systéme nevie nič, Xmarton hovorí, že nikdy sa im niečo také nestalo. Vo výsledku som však ja prišiel o deň dovolenky a kúpalisko. Teraz je auto v servise u Xmarton a som si istý, že to bude ono. O mesiac vám dám vedieť ako to dopadlo.

Značky:

Nechajte nám správu