Včerajším dňom začali obľúbené jesenné prázdniny, ktoré sme sa rozhodli stráviť aktívne a spojiť príjemné s užitočným – balíme kufre, štartujeme nový Ford Tourneo Custom v Mild-Hybridnej verzii a vyrážame do hôr!

A viete, čo je na tom najlepšie? Že pritom môžete byť prostredníctvom tohoto článku a našich sociálnych sietí aj vy! Naše každodenné postrehy zo života s Tourneom nájdete v tomto článku, ktorý budeme každý večer aktualizovať. Ak chcete vidieť naše dojmy a poznatky v intenzívnej video forme, tak určite sledujte náš Instagram, kde to bude žiť „storkami“ (Instastory).

Poďme na to! V úvode by sme radi poznamenali, že Ford Tourneo Custom je výborné rodinné/pracovné auto, ktoré sme už mali možnosť testovať v odlišnej verzii, so starším motorom a inou výbavou (komplexnú recenziu nájdete – TU). Inovované Tourneo Custom prináša množstvo vylepšení, ktoré nás príjemne potešili a celkový pocit z auta stúpol na vyššiu úroveň (osobne mám veľa odjazdené aj s prvou generáciou, takže tento model poznám relatívne dobre). V čom je rozdiel? Základom je to, že aktuálne testovaný model pracuje s novou Mild-Hybridnou technológiou, ktorá účinne vplýva na spotrebu paliva.

Inovovaný naftový agregát, 2.0 TDCi EcoBlue Hybrid, má vyšší výkon – 136kW/415Nm (125 kW sa už nevyrábajú) a v tejto verzii mu pomáha aj elektromotor (11kW/55Nm), čo má pozitívny vplyv na spotrebu paliva – o tom sme sa presvedčili už počas prvých dní jazdenia v meste. V motorovej časti je integrovaný štartér-generátor s rekuperačnou jednotkou, ktorý sa stará o zber prebytočnej energie, ktorá putuje do 80 Ah batérie pod sedadlom spolujazdca. Hlavný elektrický okruh má v tomto prípade 48V. Nahromadená energia poháňa elektromotor, ktorý nepracuje samostatne, ale pomáha spaľovacej jednotke počas rozjazdov a náročnejších akcelerácií, čo má vplyv na zníženú spotrebu paliva. Rozhýbať takúto „škatuľu“ dá motoru zabrať, takže elektrická výpomoc príde vhod. Táto technológia sa nám páči, nakoľko nie ste viazaní na žiadne nabíjanie a stále máte k dispozícii „klasický nafťák“ pre rodinu i biznis. Toto auto je skutočne multifunkčné, ale o tom neskôr.

Ešte dodajme, že testovaný model je vo výbave Titanium X (veľká mňamka) a verzii L1 H1, teda „najkratšia a najnižšia“ verzia pre 8 pasažierov vrátane šoféra. Je síce najkratšia, ale celková dĺžka činí 4972 mm (rázvor 2933 mm), takže o úplného drobca nejde. Ešte pred štartom na „AutumnTrip“ vám prezradíme, že spotreba v rámci mesta sa pohybuje na úrovni 7,7l/100km, čo je oproti klasickej verzii z predošlého testu v priemere o 1,3 litra na 100 km menej. Je dobré vedieť aj to, že testovaný kus je skutočne nový – počas preberania mal najazdených iba 545 km, čo znamená, že spotreba po riadnom zábehu motora ešte klesne. Dobre, dosť bolo technických údajov, prejdime k praxi.

Dôležité: Ak vás niečo ohľadom testovaného auta zaujíma, máte otázky alebo postrehy, tak nám ich určite zanechajte vo forme komentáru na konci článku alebo nám napíšte správu na Instagrame.

Deň prvý – vyrážame! (sledujte náš Instagram)

Dnes doobeda vyrážame z Bratislavy smer Nitra – Zvolen – Banská Bystrica – Brezno – Poprad až do… To vám prezradíme až na mieste. Tak zatiaľ. A pekný deň vám prajeme :).

Strecha je pevná 🙂

19:00 miestneho času – Nová Lesná – sme na mieste. Dnes to bola celkom zaujímavá cesta, vôbec sme si totiž neuvedomili, že zajtra je sviatok, čo znamená presun národov. Extrémne veľa áut celou cestou, zápchy a pár nehôd. Toto nám plánovaný príchod posunulo, takže z plánovaného 16:00 je 19:00 – teraz je čas písať (nie, toto nie je dovolenka) Nevadí, bola pohoda, dobrá nálada a pár technických prestávok = grckanie + instagramovanie :). Ford Tourneo Custom nás opäť presvedčil, že je to cestovateľ „telom i dušou“. Výborný posed za volantom je počas dlhých ciest dôležitý a verte, že tu sa vám bude sedieť dobre. Multifunkčný kožený volant výborne sadne do rúk a všetko je tak ako má byť – na svojom mieste a na dosah ruky. Nič netreba extra hľadať. Osobne si potrpím aj na výhľad z vozidla, ktorý je v tomto prípade vynikajúci. Vyšší posed ako v dodávke dáva pocit väčšieho bezpečia a nepochybne aj lepšieho rozhľadu navôkol – to však nie je pocit, ale realita.

„BA – NR – BB takmer bezproblémová a dobrá cesta. Za BB smer Brezno začali okresné cesty, ktoré síce milujem, nakoľko toho viac vidíme a cestu viac precítim, ale tieto boli extrémne zlé, teda väčšina z nich. A prechod Čertovicou? Ten je super aj v „dodávke“ len som sa krotil, aby sme nemali grckacie repete.“

Od prvej generácie cením veľké spätné zrkadlá, ktoré poskytujú dokonalý prehľad o dianí za autom, či už cúvate alebo počas jazdy. Vrchné zrkadlo zobrazí všetko po boku auta a za ním, pričom spodné širokouhlé poskytuje pohľad za „mŕtvy uhol“. Doposiaľ to bola funkčná náhrada tejto technológie, ale nové Tourneo má aj asistenta sledovania mŕtvych uhľov – dvojitá ochrana. Možno si poviete, že banalita, ale dokonalý prehľad je veľmi dôležitý. Viete koľko vodičov dnes zbytočne ohrozilo ostatných účastníkov premávky, vrátane nás? Veľa! V prvom rade sú na cestách aj tí „sviatoční“ a v druhom rade to je úplne jedno, lebo aj tak majú byť ostražití! Ak keď nie sú, tak aspoň technológie pomôžu.

Dobre, vo výsledku to znamená, že posed a celkové pohodlie je v prednej časti výborné. V strede mohutnej palubnej dosky je 8“ dotykový LCD displej so systémom SYNC 3, ktorý máme veľmi radi. Je prehľadný, rýchly, ponúka veľa možností a hlavne podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Apple CarPlay bol aktívny celú cestu: Waze + Google Mapy + Apple Music = pohoda. Po technologickej stránke ide o veľmi podarené auto, v ktorom vám pravdepodobne nebude nič chýbať. Ja by som prial iba priestor s bezdrôtovým nabíjaním, ale to už je skôr rozmaznanosť, či?

Deti si v zadnej polovici (skôr v strede) Tournea Custom cestu užívali plným dúškami, miestami až veľmi, pričom sa jedno z nich povracalo 🙂. Aj to sa na cestách stáva, rodičia vedia. Aj v takejto situácii je tento typ rodinného auta lepší ako klasika. Prečo? Lebo priestor! Postáli sme, žena sa jednoducho presunula dozadu, bez nutnosti vystúpenia z auta, rýchlo dievku obriadila a následne mohla pokračovať manipulácia a upratanie pri otvorených dverách – je zima, takže bolo treba najprv deti obliecť. To už ale maminy vedia, ja som pozeral, čo nového na Instagrame 🙂 #muži. Máme to dobre zadelené, čo vám poviem. A áno, tie dvere. Obrovské posuvné dvere po oboch stranách sú praktické, lebo máte veľký manipulačný priestor a na ich otvorenie nepotrebujte takmer žiadny priestor po bokoch auta.  Milujem posuvné zadné dvere – všeobecne. Priestor vzadu je mega veľký a to aj v najkratšej verzii L1 H1. Áno, cestujeme iba štyria, ale aj keby sme viacerí, prípadne plné auto, tak je to v pohode – mám s tým skúsenosť.

Výhodou sú rozvody klimatizácie aj vzadu s kompletným nastavením – jedna zóna je vpredu a druhá vzadu. Okrem toho je dostupných veľa USB-A nabíjacích portov, doposiaľ som ich napočítal 6. Ešte budem hľadať! Menších odkladacích priestorov vzadu veľa nie je, ale pod nohy sa toho zmestí dosť, nie? Batožinový priestor je dostatočne veľký a hlavne vysoký, takže som nemusel vyberať sedačky a napratal som sem kompletnú batožinu, vrátane kočíka – bez rozkladania (iba kolesá som dal dole – pitstop mám rýchlejší ako Hamilton). Zadné „dvere do sveta“ sa otvárajú dohora a v prípade nepriaznivého počasia poslúžia aj ako strieška. Útlejšia žena môže mať problém s ich zatvorením, ale to sa časom poddá.

Čo mi prekáža? Zadný priestor je síce veľkorysí, sedadlá sa dajú variabilne preskladať, ale..! Ford používa stále špecifický systém uchytenia sedadiel na kotviace body, takže na posúvanie zabudnite – chcelo by to koľajnice cez celý zadok. Sedadlá sú síce pohodlné, operadlá nastaviteľné, opierky sú na krajoch tiež, ale keď ich budete vyťahovať, tak sa dajte do úboru, budete sa totiž cítiť ako v gyme! Sú extra ťažké, tak dúfam, že sú aj tak bezpečné. Keď sa toto zmení, tak budem mať minimum námietok.

Pekný je, však? #darkmode

Ako sa mi jazdilo? Ďakujem za opýtanie, veľmi príjemne 🙂. Naftový 2-liter (135kW/415Nm) má dostatok sily a výkonu v akejkoľvek situácii a pokiaľ nie ste extrémne preťažení, tak deficit výkonu pociťovať nebudete. Pri rozbehu sa zapája do akcie aj elektromotor, takže trošku odľahčuje spaľovaciu jednotku od hltania nafty.

Mild-Hybridná nafta je spriahnutá s výbornou 6-stupňovou manuálnu prevodovkou, ktorú by som subjektívne uprednostnil pred automatom. Dobre sa s ňou pracuje, dĺžky jednotlivých rýchlostí sú dobre nastavené a zatiaľ som nepostrehol žiadne neduhy. Kombinácia moderného pohonného ústrojenstva (poháňaná iba predná náprava) s elektromotorom v kombinácii s manuálnou prevodovkou tvorí jednoduchý výsledok – výbornú spotrebu.

Motor je ešte v zábehu, ale už teraz sme dokázali jazdiť v meste s ťažšou nohou so spotrebou 7,7l/100km. Diaľnicu sme dávali pohodovým tempom (do 120 km/h) za 7,6l/100km a keď sme ho začali tlačiť, tak sme stúpli na 8,1l/100km. To je na tento typ vozidla a karosériu výborný výsledok, ktorý bude po zábehu ešte klesať. Mild-Hybridná jednotka má vplyv aj na iné časti a systémy vozidla, ale o tom si povieme viac zajtra!

Taktiež podvozok ukrýva jednu účinnú zaujímavosť. Akú? Sledujte nás a dozviete sa! Želáme vám pekný večer, zajtra sa ozveme, teraz je čas na dobré bryndzové halušky a pohár žinčice! Sme predsa v Tatrách.

Deň druhý – Zima je tu!  

Ráno sme sa zobudili s hmlou za i pred domom a teplomer (rozumej aplikácia) ukazoval 2 stupne pod nulou. No nič, pripravíme raňajky, dáme kávu, pozrieme na sociálne siete (napr. náš Instagram – už nás sledujte?) a vyrážame na cesty po okolí. Kochať sa krásnou prírodou, ale aj testovať, ako si podvozok poradí s kľukatými a často zlými cestami. Ešte predtým je dôležité zmieniť, že zima má, pochopiteľne, vplyv na rýchlosť ohrevu motora. Ford Tourneo Custom sa zohrieva trošku dlhšie, s čím treba určite počítať.

Teplejší vzduch z klimatizácie začína prúdiť po približne 10 minútach – státie na mieste. Motor sa začína dostávať do prevádzkovej teploty po približne 15 kilometroch aktívnej prevádzky (ukazuje teplotu vody, nie oleja, ten bude o niečo chladnejší). V tomto čase sa už riade kúri, ale nejaký čas trvá, pokiaľ sa teplý vzduch dostane do každého kúta veľkej kabíny. Všetky sedadlá sú pekné kožené, predné vyhrievané, ale zadní pasažieri by si mali dať v zime pod zadok deku. Prečo? Lebo zlatá žila sa nedá predať :).

No a čo ten podvozok? Zatiaľ sme s jeho prácou spokojní. Celkom slušne sa snaží filtrovať nerovnosti – aj tie väčšie priečne (je ich tu dosť). Cítiť ich síce budete, ale nie je to nič nepríjemné, dokonca aj celkové odhlučnenie je celkom fajn. Na danú karosériu a typ vozidla je to veľmi slušné. Niekomu sa môže zdať podvozok Tournea tvrdší, ale to je normálne, každý máme inú mieru citlivosti.

Spomínanou zaujímavosťou je to, že testovaný model má na zadnej náprave príplatkové vzduchové mechy, ktoré automaticky dorovnávajú výšku zadnej časti vozidla pri väčšom zaťažení, zlepšujú jazdné vlastnosti vozidla, a tiež zvyšujú komfort jazdy pre zadných pasažierov. Vzadu je tlmenie citeľne komfortnejšie a počas prejazdov zákrut s priečnymi nerovnosťami zadok neodskakuje ako v prípade klasickej verzie  – bez vzduchu. Stále viete, že šoférujete malú dodávku, najmä ak je auto prázdne, ale je to skutočne komfortnejšie. Nevýhodu je iba cena. Za túto opciu sa pripláca cez 2500 Eur.

Čerstvý tatranský vzduch si užíva aj Tourneo Custom, ktoré sa ťahá na cesty a ja mu na to stále prikyvujem. Dobre sa v ňom cestuje a hlavne sa dobre šoféruje, to sa musí nechať Dnes sme prešli približne 100 km po okresných cestách, niečo nafotili, auto opäť zašpinili (Deti!) a často v ňom len tak sedeli a kochali sa krásnymi výhľadmi – áno, aj nohy sme používali, pohyb je predsa najviac. Ako zistíte, že ste sa zžili s autom? Keď v ňom len tak sedíte a je vám dobre – deti s tým nie sú vždy stotožnené :). Ja si pritom otvorím aj macbook a spracujem čo je potrebné, je to aj mobilná kancelária. Táto multifunkčnosť sa mi veľmi páči.Ak je to potrebné, tak sa v ňom aj vyspíte (áno, aj to mám už za sebou). To je tak, keď vo vás drieme kočovník J.

„Dnešná spotreba sa pohybovala v okolí 8l/100km. Trošku vyššia spotreba je daná častými prestojmi, pričom vychladne aj motor. Ako hovorím, je tu zima  – myslím oproti západnej časti Slovenska, domáci behajú v šortkách 🙂 

Motor nám ani v kopcoch nedáva najavo, že by sa mu nechcelo. Je pružný, a to je dôležité. Mild-Hybrid jednoducho funguje! Dobrá otázka, ako funguje? To nájdete v úvode tohoto článku. Teraz vám prezradím, čo je inak. Keďže je k dispozícii 48V elektrický okruh a 80Ah batéria, tak aj napr. systém Start-Stop pracuje inak. Treba si zvyknúť na to, že ak vyradíte rýchlosť, tak motor zhasne ešte počas brzdenia, napr. do križovatky. Brzdíte, pomaly idete postáť, ale motor už nebeží.

Vďaka uloženej energii je elektrický posilňovač riadenia a bŕzd stále dostatočne zásobovaný, pričom nie je potrebná výpomoc motora (aktívneho alternátora). To platí aj pre klímu/kúrenie. Často sa mi aj počas parkovania stáva, že posledné sekundy krútenia volantom je motor vypnutý. Aj teraz – prídem na privát, parkujem, pomaly stojím, vyrovnávam kolesá a motor nebeží. Samozrejme, dá sa aj vypnnúť.

Áno, je to tu! Treba spomenúť aj to riadenie, ktorému konečne pomáha elektrika a nie hydraulika. Od prvej generácie som trošku hundral na riadenie, ktoré bolo príliš tuhé – najmä počas parkovania. Hydrauliku nahradila elektrika a rozdiel som pocítil okamžite. Práca s volantom je teraz podstatne príjemnejšia – najmä počas parkovania a pod. Negatívny vplyv na ovládateľnosť a presnosť riadenia vo vyšších rýchlostiach som nepostrehol. Teraz je to výborné.

Na záver dnešného dňa, ktorý opäť preletel ako voda (aj vy to tak máte?), by som ešte rád spomenul svetlá. Čakal som, že Ford implementuje do inovovanej verzie LED svetlomety. Nedočkal som sa! Stále tu máme „iba“ Bi-Xenóny, ktoré síce svietia výborne, majú slušný dosah i svietivosť, ale LEDky sú o niečo ďalej. V zásade to chyba ani problém nie je, ale poznamenať to treba. Páči sa mi však práca automatického prepínania  svetiel (tlmené/diaľkové), ktoré je rýchle a nikto nebliká.

Taktiež cením jednu banalitu, ktorá sa stáva raritou – manuálne nastavenie výšky svetiel z kabíny. Toto je často dôležitá funkcia, nakoľko nie všetky svetlá majú od výroby ideálne nastavenú výšku svietenia. Takto si to upravím a nemusím ísť do servisu. Spomeniem ešte denné LED svietenie, ktoré je extra pekné. V hlavnom svetlomete je integrované aj prisvetlovanie zákrut (+ v nárazníku hmlové svetlá).

Dobre, na dnes je to všetko. Pojazdili sme, pochodili sme, diskutovali sme, niečo sme videli a teraz je na rade oddych. Áno, mali sme aj bryndzové halušky v miestnej nemenovanej kolibe, na ktoré už nepôjdeme. Na stravovacie zariadenia nemám úplne šťastie, ale auto a posádka mi robí radosť. Zajtra a v nedeľu sa pozrieme na asistenčné systémy. Ak vás niečo zaujíma, pýtajte sa!

Deň tretí: krásna sychravá sobota plná nových destinácií a.k.a jesenné prázdniny s Fordom plné objavovania 

Jeseň a obzvlášť tatry sú špecifické tým, že počasie sa nedá úplne predpovedať – treba sa naň adaptovať. Nám sa to celkom darilo – jednoducho sme cestovali a užívali si krásne prostredie spoza okien auta. Sobota bola posledným dňom v Novej Lesnej – presúvame sa ďalej. O deviatej ráno sme vypadli a prvá cesta viedla na čerpaciu stanicu Slovnaft v Novom Smokovci. Ford si prvýkrát vypýtal doping – natankovali sme takmer 60 litrov nafty (AdBlue máme stále dostatok), čo vo výsledku znamená priemernú spotrebu (od pondelka) 8,3l/100 km. Vzhľadom na prostredie, kopcovitý terén a časté státie je to pekná hodnota. Počas dňa sme sa však dostali na ešte lepšiu hodnotu – nižšie v článku. Takže, okrem nafty sme zobrali aj 3 hotdogy a vyrážame smer Poľsko – Zakopane :).

Podzemná garáž v Zakopanom. Výška verzii L1 vám umožňuje sem vliezť, ale verte, že to nie je úplne príjemný pocit 🙂

Prvá sobotňajšia destinácia bola vzdialená necelých 70 km. Cesty v horskom prostredí sú nádherné a sychravé počasie dodáva celému okoliu zaujímavé čaro. Cestovalo sa nám výborne – milujem, keď je vonku zima a ja sedím vo vyhriatom aute. Na kľukatých cestách som opäť preveril podvozok a jazdné vlastnosti Tournea Custom, pričom kopce overili aj schopnosti motora. Stále nemám žiadne námietky – je vrtký a svižný. Niekoľkokrát sa počas cesty ozval Pro-Collision system, teda aktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením, ktorý si myslel, že sa nepozerám.

Nie, bolo to v pohode, len som sa občas priblížil k autu predo mnou rýchlejšie, pričom som overoval brzdný účinok – všetko v rámci normy a testu. Tento systém sa ozval preto, lebo ho mám nastavený na najcitlivejšom stupni. Som rád, že tu je, nakoľko to môže byť v prípade skutočnej núdze reálny záchranca, ktorý zmierňuje následky prípadnej kolízie.

Cestou – v Poľsku – kúsok za hranicami

Adaptívny tempomat som využíval tiež. Na okresných cestách a kopcoch? Ano! Ak sa pred vami vlečie auto a nie je možnosť ho predbehnúť, tak nebudem neustále behať nohou medzi plynom a brzdou, jednoducho zapnem tempomat, nastavím optimálny odstup a Tourneo sa pekne drží za autom pred nami. Samozrejme, jeho práca je ideálna na diaľnici, ale aj v takomto prostredí sa dá pekne využiť. Vyskúšajte. Kompletné ovládanie je na ľavej strane multifunkčného volantu, takže nič netreba hľadať – všetko je prehľadné a ľahko zapamätateľné.

Priznám sa, v Zakopanom som bol prvý krát, teda aj na poľskej strane tatier. S manželkou a deťmi sme sa veľmi rýchlo zhodli, že sa nám tu páči trošku viac ako na slovenskej strane. Máme pocit, že tá slovenská časť je strašne preplnená rôznymi penziónmi a hotelmi (často nekvalitnými reštauráciami), ktoré rastú ako huby po daždi a všetko je také moc silené. Chcete nájsť pokojnú a peknú tatranskú dedinku? To vôbec nie je jednoduché – najmä v tej „TOP“ oblasti (na poľskej strane je tento trend trošku spomalený, ale postupne naberá rýchlosť). Každopádne treba uznať, že obe strany majú svoje čaro. Zakopane je, samozrejme, čisto turistické mesto preplnené ľuďmi, takže to nepočítame :).

„Myslíte, že sa dá zaujať novým Fordom Tourneo Custom? Jednoznačne, no najmä vtedy, ak stretáte kolegov na starších modeloch, ktorí slintajú po novom krásavcovi s množstvom inovácií – aj z pohľadu dizajnu.“

V Zakopanom sme chvíľku pobudli, pobehali okolie a zbehli do obchodu, lebo veď krovky musíš mať! Pokiaľ som našiel miesto na parkovanie, tak som spravil asi milión otočiek volantom a 100 krát zaradil spiatočku. Elektrický posilňovač riadenia v predošlej verzii strašne chýbal! V aktuálnej verzii je každá rýchla mestská manipulácia (rozumej parkovanie alebo rýchle otáčanie a zmena smeru jazdy) radosťou a nie posilňovňou.

Okrem inovovaného riadenia mi pomáha aj širokouhlá parkovacia kamera (s priemerným rozlíšením), ktorá je v takomto aute výborným doplnkom. Vďaka skvelým spätným zrkadlám vidím všetko po bokoch auta a ďalej za ním, ale priamo za zadok si nevidím – kameru jednoducho chceš. Okrem toho ma systém monitorovania okolia za vozidlom upozorňuje, či sa náhodou neblíži nejaký objekt z boku auta, s ktorým by som sa mohol počas cúvania zraziť (auto, chodec, cyklista). Počas vyparkovania z úzkeho miesta alebo cúvania na cestu je to veľký pomocník.

Zakopane opúšťame ešte pred obedom a vyrážame smer Orava. Počas tohto presunu mi párkrát zasiahol do riadenia asistent vedenia vozidla v jazdnom pruhu, resp. systém monitorovania jazdných pruhov s funkciou navrátenia. Tak viete, sledovať Instagram a šoférovať nie je sranda. Samozrejme, žartujem, toto nerobte! Systém zasahoval preto, lebo ho mám nastavený na vysokú citlivosť a ja som sa snažil na našich cestách zachovať podvozok bez ujmy (diery, veľké diery), ja sa vyhnem diere a systému sa to nezdá (asi nevie, že je na Slovensku) Citlivosť sa dá nastaviť alebo celý systém celkom vypnúť – to neodporúčam. Tisíckrát vás bude otravovať, ale raz vám môže zachrániť prdel.

Nie je to síce pokročilé sledovanie jazdných pruhov s centrovaním na stred vozovky, ale funguje celkom dobre a hlave netrhá tak agresívne volantom, čo môže byť často nepríjemné. Jednoducho vás usmerní a vráti späť do vášho pruhu – ak vidí čiary. Autonómne tento systém vozidlo nezastaví (ak by ste dlhšie nereagovali) nakoľko je tu manuálna prevodovka, atď. Okrem týchto veľmi užitočných systémov je tu aj sledovanie pozornosti vodiča. To v skratke znamená, že auto pozoruje, či sa dostatočne venujete riadeniu.

Všetky vyššie uvedené asistenčné systémy nám pomáhajú byť #safe, čo ma celkom teší. Z pohľadu rodiča však cením aj celkovú robustnosť auta, čo dodáva na pocite bezpečnosti – ten je dôležitý. A to najmä vtedy, ak sú cesty plné sviatočných šoférov a vy musíte okrem seba dávať pozor aj na úmysly ostatných účastníkov cestnej premávky, čo je celkom náročné. Veľmi zaujímavé úkazy som mal možnosť vidieť, ľudia, dávajte pozor!

Náladu mi však zlepšuje posádka a pocit voľnosti. Cestou sme sa zastavili pri Oravskej priehrade na krátky obed v aute (#EasyLife = #NoProblem), kde som opäť veľmi ocenil priestrannosť. Nemusíme ani vystúpiť a deti si trošku „pobehajú“, prelezú sedačkami a popritom sa najeme s krásnym výhľadom na priehradu a breh plný rybárov – to nie je sen, ale realita. Áno, je pravda, že takýto život musíte milovať, inak tie pocity nezažijete, ale za skúšku to stojí!

„Cestou som neodolal krásnym poľným cestám a strmým oravským lúkam, kde som kvôli pár fotkám s radosťou odbočil. Navlhnuté strmé výstupy dali autu trošku zabrať, ale i tak sme ich zdolali – s prehľadom! Vyššia svetlá výška nám umožňuje zísť mimo klasických ciest na tie nespevnené, čo sa tiež cení.“

Spotreba opäť klesá a v ďalšej (ne)plánovanej destinácii, Kubínska hoľa, sa zastavila na hodnote 7,7l/100km. Pohodovejšia jazda a neustála pomoc elektromotora počas rozbiehania robí svoje. Z pohľadu ekonomiky veľmi dobre. Ak to porovnáme s klasickou naftovou verziou, tak je to slušný rozdiel. Na kubínskej zažívam pocit šťastia, sezóna ešte nezačala – je tu neskutočné ticho a pokoj. To je čas na fotenie :).  Po krátkej zastávke sme sa vydali smer BB, kde sme mali v pláne večerať. Avšak, dievčatám sa tak dobre cestuje, že zalomili a vydali sa na púť tvrdým spánkom – sám jesť nepôjdem, držím partiu jesenného Ford tripu pokope a vchádzam do MCdrive :). Verzia L1 H1 je dobrá aj v tom, že sa s prehľadom dostanete na takéto úzke miesta, kde treba auto vytočiť medzi vysoké obrubníky. Ďalší deň ubehol ako voda a my padáme únavou, ale s úsmevom na tvári. Zajtra uzatvárame náš prázdninový trip multimédiami a špecifickou výbavou. A vy ako trávite posledný prázdninový deň?

 

Deň štvrtý: Jesenné prázdniny síce skončili, ale boli skvelé! Multimédiá, konektivita + vyhodnotenie #FordTripu 

Oravský hrad je krásny, Kubínska hoľa čarovná, McDonald v Banskej Bystrici chutný (pozdravujem vedúcu sobotnej zmeny za super prístup), ale my sme sa museli posunúť ďalej. Naše kroky, alebo skôr kolesá viedli smer Bratislava. Z BB do BA je to čistá diaľnica, takže sme si museli vymyslieť nejakú zábavku. V prvom rade je to naša obľúbená hra „hádaj načo myslím“ a v druhom rade je to hudba (hľadanie nových songov), ktorú máme všetci radi. Ford Tourneo Custom má výborný multimediálno-informačný systém SYNC3, ktorý je rýchly, prehľadný a ponúka zväčša praktické doplnky. Tou najlepšou je podpora Aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. Keďže som #HappyAppleUser, tak Apple CarPlay pracoval celou cestou na plné obrátky.

Okrem hudby, ktorú nám sprostredkuje Apple Music, som využíval WAZE a Google Mapy, čo je moja TOP navigačná dvojka na cestách (ak tieto aplikácie nepoužívate, tak môžete využiť natívnu navigáciu). Nový Apple CarPlay zobrazuje aj udalosti z kalendára, takže všetko podstatné je zobrazené na veľkom centrálnom displeji – ak by bol k dispozícii priestor s bezdrôtovým Qi nabíjaním, tak by to bolo kompletné. Cením aj to, že je stále zachované fyzické ovládanie hlasitosti a samozrejmosťou je ovládanie multimédií na volante.

Z pohľadu konektivity nám nechýbalo nič – vpredu sú k dispozícii 2 dátové a nabíjacie USB-A porty, 3,5 mm audio vstup a samozrejmosťou je aj Bluetooth. Čo sa týka nabíjania zariadení, tak sú k dispozícii dve 12V zásuvky vpredu + jedna v batožinovom priestore. Skvelým doplnkom je aj menič napätia (230V/150W), ktorý je umiestnený pod pákou ručnej brzdy. Ešte dodajme, že zadní pasažieri majú k dispozícii 6 nabíjacích USB-A portov. Na dlhé cestovanie ideálne. Osobne si viem predstaviť toto auto aj na dlhšom zahraničnom tripe – malý, plne vybavený „camper“.

Jablčné produkty sú nabité, fotoaparát tiež, takže netreba nič extra vybaľovať. Pred desiatou večer sme dorazili do Bratislavy, dali sa dokopy, dobre sa vyspali a pokračovali v ceste. V nedeľu doobeda sme sa rozhodli, že zájdeme na pohodové ukončenie tripu do Rakúska – ku krásnemu jazeru Neusiedler See, ktoré máme veľmi radi (v každom ročnom období). Počasie bolo ideálne, takže sme si to vychutnali do sýta a ako máme zvykom, tak sme sa pri jazere aj najedli – samozrejme v aute #nomadlife.

Milujem leto, zima mi nevadí, ale tá tma o piatej poobede ma celkom irituje J. Pred zotmením nás chuť cestovať a bádať neopúšťala, takže sme sa vydali smer Maďarsko, pričom sme obišli celé jazero dookola (je to pekná cesta, už som ju absolvoval aj v minulosti). Ford Tourneo Custom je (nie len) na rodinné cestovanie ideálne auto – o tom sme sa presvedčili viackrát a nasvedčovalo tomu aj to, že sme boli počas týždňa neustále na cestách. Maďarsko sme dali jedným dychom, so zastávkou na výbornú kávu v meste Sopron a pomaly pokračovali smerom domov. Na začiatku Bratislavy sme mali malú internú nehodu – zvracanie najmladšieho člena posádky. Vďaka priestrannosti nemusela dcéra vyjsť mimo auta – do tej zimy. Celý proces čistenia a prezlečenia sme zvládli vo vnútri kabíny s aktívnym vetraním. Vlhčené obrúsky + kožené sedačky = zvratky rýchlo preč #bezstopy.

Domov sme dorazili okolo 21:00, vyhádzali všetky veci z auta a trošku poupratovali. Ospravedlňujem sa za neporiadok, nestíhali sme detailné čistenie – za to ale môžu deti!J V tomto momente som začal rekapitulovať dojmy a išiel sa pozrieť na spotrebu (ako keby som ju nekontroloval celú cestu). Palubný počítač ukazoval krásnu hodnotu – celý trip sme ukončili so spotrebou 7,5l/100km, čo je viac než výborné. Priznám sa, že som čakal trošku viac. 90% času som jazdil v režime Normal a nijako som sa nezameriaval na ekonomickú jazdu. Každý presun som si užil naplno. Mild-Hybrid (EcoBlue-Hybrid) prekvapil – pomoc elektromotora má zmysel.

V prvom rade budete mať nižšiu spotrebu (ešte pripomínam, že testovaný model bol úplne nový, v zábehu, takže spotreba ešte o pár desatín litra klesne) a v tom druhom sa určitým spôsobom šetrí aj naftový agregát, nakoľko mu počas pohýnania/akcelerácie pomáha elektrika – nemusí vydávať toľko energie (pohľad na trvácnosť tejto motorizácie je iba naša úvaha, ťažko to odhadnúť dopredu. Reálnu životnosť odhalí až čas).

Celá posádka sa zhodla na praktickosti tohoto modelu a ja k tomu pridávam dobré dojmy z poza volantu. Negatíva sa hľadali naozaj ťažko a aj keď sme nejaké našli (niektoré detaily v interiéri, absencia koľajníc a pod.), tak nie sú v porovnaní s dobrými vlastnosťami úplne relevantným protiargumentom. Ďakujeme, že ste boli počas nášho tripu s nami a tešíme sa na ďalší projekt!

Áno, máte pravdu, ešte som nespomenul cenu. Tá je síce vyššia, ale myslím, že tento model si ju dokáže obhájiť. Cena testovaného modelu vrátane opcií – 50 808 Eur. Základná cena modelu Ford Tourneo Custom Mild-Hybrid vo výbave Titanium X – 44 988 Eur.

Automobil na test zapožičala spoločnosť: Ford Slovakia (Summit Motors Bratislava)

Prečítajte si aj:

Ford Tourneo Custom: Vyšší level cestovania a podnikania za dobrú cenu

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu