Kona ma prekvapila, od prvého dňa. Po prejdení prvých kilometrov som si povedal, že konečne sedím v kompaktnom mestskom crossoveri, ktorý dáva zmysel.

Je úplne iná ako väčšina (opozeraných) áut, ktoré na našich cestách stretnete. Dizajn je jej veľmi silnou stránkou a má čo povedať. No skôr extrovertom, ktorí vedia pochopiť línie „predátora“. Mňa dizajn nadchol, nakoľko je neopozeraný a prepracovaný, aj keď sa to nemusí na prvý pohľad zdať. Rozhádzané svetlá pôsobia chaoticky, ale dávajú zmysel. Plusom testovaného modelu bola aj farba, ktorá mu dodala nádych dravosti. A nie jedna! Červenú väčšinu dotvárala čierna strecha, kryty spätných zrkadiel a spodné lemy karosérie.

Späť k dizajnu

Kona pôsobí (bez urážky) ako by bola navrhnutá pod vplyvom návykových látok, a to jej pomohlo! Predok je výrazne nafúknutý, čo pridáva na agresívnom postoji. Kaskádovitá maska, efektný zadok a nezvyčajné rozloženie svetlometov je to, čo vás ku Kone pritiahne. Svetlá vpredu – Vrchný rad tvorí denné LED svietenie a smerové svetlá. Stred patrí hlavným Bi-LED svetlometom a statickým odbočovacím svetlám. Záver dotvárajú hmlové svetlomety, ktoré sú výrazne posunuté na stred. Menej rozhádzaná nie je ani zadná svetelná technika. Vrchný rad patrí efektným koncovým LED svetlometom, spodný smerovým a cúvacím svetlám.

Ak sa na Konu lepšie zahľadíte, zistíte, že predná i zadná strana na seba pekne nadväzuje. Bok je charakteristický špecifickými prelismi, ktoré dotvárajú zohraný celok. Je to však subjektívne, Kona sa nemusí páčiť úplne každému. Počas testu som sa na názor pýtal viacerých ľudí. Približne 70% opýtaných Kona zaujala, zostatok iba z časti, skôr tej technickej. Spodná časť karosérie je lemovaná matnými plastovými lištami, ktoré dodávajú „esúvečkový“ vzhľad. No nie len to, prioritou je ochrana karosérie – najmä pri prejazdoch terénom. A funguje to, Konu som do terénu zobral, vlastne niekoľkokrát. Aj keď som prechádzal vyšším a hustým trávnatým porastom, tak som nič nepoškriabal.

Interiér a batožinový priestor

Interiér Kony je kombináciou plastu a kože, ale nepôsobí extra lacno. Použitý plast sa mi pozdáva viac, ako ten, ktorý používa známy nemecký koncern. Koža sa nachádza iba na sedadlách a volante. Na oboch je kontrastné prešívanie oranžovo-červenou niťou, ktoré korešponduje so zostatkom detailov v interiéri a farbou exteriéru. Vyhotovenie interiéru sa mi páči, všetky ovládacie prvky sú ľahko dostupné a dostatočne veľké, takže ich neprehliadnete. Pozastavil som sa iba nad jednou vecou – tak extravagantný exteriér, a tak nudný interiér. Interiér je, samozrejme, úplne v poriadku, len nekorešponduje so zovňajškom. Dizajnéri mohli aj tu upustiť uzdu svojej fantázii a spraviť niečo nevídané. Aspoň, že nechýbajú tie farebné lemy a prešívanie sedadiel, ktoré interiér aspoň z časti oživujú.

Čo sa týka pohodlia, Kone nemám veľmi čo vyčítať. V rámci kategórie je to veľmi príjemné vozenie. Za volantom som si niečo odsedel a nemal som z toho zlý pocit. Predné sedadlá sú pohodlné, majú jemné bočné vedenie, ale trošku krátky sedák (pri mojej výške je krátky takmer v každom aute). V danej výbave nechýba ani elektrické nastavenie predných sedadiel. Vodič má navrch nastavenie bedrovej časti operadla. Prial by som však ešte nižšie sedenie, občas som sa cítil ako v autoškole. Koža na sedadlách je perforovaná, nakoľko tu nájdete aj odvetrávanie predných sedadiel a samozrejme aj vyhrievanie. Vyhrievaný je aj kožený volant. Zadní pasažieri majú k dispozícii pekne tvarovanú lavicu, ktorej operadlá sú delené v pomere 60:40. Prítomné sú aj ISO Fix úchyty a lakťová opierka s držiakom na nápoje. Samostatný otvor na prenášanie dlhých predmetov chýba, čo je škoda.

„Farebné prevedenie exteriéru sa v miernej odlišnosti dostalo aj do interiéru.“

Nedostatkom je aj absencia samostatného výduchu ventilácie pre zadných pasažierov a menšie deti môžu mať problém s výhľadom z kabíny. Niekedy to však skrz dizajnu inak nejde. Samotné sedenie vzadu je v celku príjemné, ale iba pre stredné a menšie postavy. Ja sa sám za seba nezmestím. Keď som predné sedadlo posunul, tak to bolo relatívne v pohode. Predo mnou by však musel sedieť škriatok, aby som sa vydal na dlhú cestu. Menšia rodina v zložení – dvaja dospelí a dve deti je úplne v pohode. Mám odskúšané!

Niekde som počul, že kufor Kony nie je dosť veľký na kočík. Je, dal som tam jeden pomerne veľký, plus niekoľko tašiek a vyrazil som. Cestou domov som nakúpil a nezažíval som žiadne traumy, všetko sa zmestilo (je to o optimalizácii J). Jeho základný objem je 361 litrov. Po sklopení zadných operadiel je to slušných 1143 litrov. Samozrejmosťou je odnímateľné plato, na ktoré sa dajú umiestniť drobnosti (tak aby nelietali!), a tiež nechýbajú háčiky na tašky a oká na pripevnenie nákladu alebo siete. Kufor má dvojité dno. Pod medzi-podlahou je delený odkladací priestor na drobnosti a pod ním dojazdová rezerva s potrebným náradím. To sa cení, najmä na dlhých cestách. Napokon je v kufri aj viditeľne zakomponovaný subwoofer.

Rozmery – dĺžka: 4165 mm / šírka: 1800 / výška: 1550 mm / rázvor: 2600 mm / svetlá výška: 177,5 mm / hmotnosť: 1401 kg

Motor a prevodovka

Od prvej chvíle som sa tešil z motora, ktorý má normálny obsah a 4 valce. Ak túžite po troch, tak Kona je dostupná aj s 1-litrovým 3-valcom, ktorý testoval Ondrej. Nič proti tomu motoru, ale prepĺňaná 1,6 je v tomto prípade jasná voľba. Tento agregát ponúka výbornú dynamiku, výkon a záber od relatívne nízkych otáčok (cca. 1500 rpm). V rámci normy je aj „turbo diera“. V meste, ale aj mimo neho som sa s ním cítil sebavedomo. Na križovatke som nemal problém „fúknuť“ nejeden veľký nafťák :).

Ešte raz – pod kapotou je benzínový, turbom prepĺňaný motor s obsahom 1591 cm3 (1,6 TGD-i ). Maximálny výkon dosahuje 130 kW (177 ps) a krútiaci moment 265 Nm. Motor je spriahnutý so 7-stupňovým (2-spojkovým) automatom DCT. Táto kombinácia pracuje veľmi pekne. Prevodovka netlačí motor do extrémne nízkych otáčok (ak nie ste v režime ECO) a v prípade potreby ho vie pustiť aj do výšin. Počas testu som nepociťoval žiadne negatívne správanie tejto zohranej dvojice. Preraďovanie je hladké a zväčša rozumné. Môj obľúbený režim bol SPORT, kedy otáčky vystreľovali do výšin, čo bolo počuť aj v kabíne. Tá je síce celkom dobre odhlučnená, ale výkriky motora občas počuť budete. Pri pohodovej jazde v režime COMFORT sa vyššie uvedené eliminuje. V ponuke sú tri spomenuté režimy, ktoré menia nastavenie prevodovky.

Ach tá spotreba. Výrobca udáva kombinovanú 6,7 L/100 km. No reálna je niekde inde. V bežnej prevádzke som mal spotrebu okolo 7,5 až 8 L/100 km (objem nádrže – 50 L). Veľmi sa to nezmenilo ani na diaľnici. V podstate som sa v tomto rozmedzí pohyboval počas celého týždňa. Nehľadal som žiadne minimum, jazdil som bežným štýlom. Nie je to neúnosná spotreba, ale sú benzínové motory s podobným výkonom, ktoré vedia jazdiť aj za menej. Ak by ste náhodou nevedeli, tak Kona je dostupná už aj s naftovým motorom 1,6 CRDi (100kW/136 ps) – od 18 090 Eur. Ak ste úplne „EKO/BIO“, tak onedlho bude dostupná aj čisto elektrická.

Podvozok a pohon všetkých kolies

Testovaný model mal pohon oboch náprav (4WD), a tým aj právom označenie – kompaktné SUV. 4-kolka pracovala na moje prekvapenie výborne. Počas testu som nevynechal ani klasiku v podobe kríženia náprav a prejazdov rôznymi nepríjemnými cestami. Nevídaným prvkom v tejto kategórii je uzávierka medzinápravovej spojky, a tiež asistent pre jazdu z kopca. Obe možnosti oceníte najmä v ťažšom teréne. Oproti základnej verzii (1.0 T-GDi / 2WD) je výhodou viacprvkové zavesenie zadnej nápravy (multilink), čo je poznať na jazdných vlastnostiach. Predná náprava má klasické zavesenie (McPherson so stabilizátorom).

Testovaná Kona mala obuté 18“ disky (pneumatiky – 235/45/R18), ale aj s nimi dokáže podvozok pekne filtrovať nerovnosti, pričom sa neprenáša výrazný hluk do kabíny. Väčšie jamy cítite, pochopiteľne (je ich dostatok), ale inak nie je čo podvozku vyčítať. A na 18“ diskoch vyzerá Kona k svetu, no nie? Ak máte v pláne jazdiť ostrejšie, čo sa s Konou dá, tak podvozok vás v rozumnej miere podrží a obťažovať vás nebudú ani zbytočné náklony karosérie.

„Počas jazdy v teréne som nemal výrazný pocit, že mám „pod zadkom“ mestský crossover.“

Bi-LED svetlomety

LED svetlá sú základom pohodovej a bezpečnej jazdy. Kona disponuje Bi-LED svetlometmi, ktoré majú dostatočný dosah a dobrú svietivosť (v danej kategórii). Výhodou je automatické prepínanie medzi diaľkovými/stretávacími svetlami, ktoré funguje bezproblémovo. Prítomné je aj statické prisvietenie zákrut. Koncové svetlá sú taktiež LED-kové a majú vydarenú grafiku. Zostatok svetelnej techniky je prenechaný klasickým žiarovkám, čo je pochopiteľné.

Komfortná výbava a asistenčné systémy

Ani v tejto časti Kona nesklamala, asistenčných systémov ponúka viac než dosť. Základ tvorí tempomat (+ obmedzovač rýchlosti), sledovanie jazdného pruhu, aktívne vedenie v jazdnom pruhu a sledovanie mŕtveho uhla. Autonómne vedenie vozidla v jazdnom pruhu je iba základné. Ak po krátkom čase neprevezmete riadenie, automaticky sa deaktivuje a auto pustí „svojou cestou“. Vedenie v jazdnom pruhu je však stabilné, bez pobehovania od čiary ku čiare. Samostatne vie prejsť aj bežnú zákrutu, ale závisí to od rýchlosti. Ideálne podmienky sú do 100 km/h.

Nápomocným doplnkom je aktívny protikolízny systém, ktorý sleduje okolie (aj chodcov) a v prípade vašej nepozornosti vie auto zabrzdiť, resp. zmierniť následky nepozornosti. Okolie vozidla sleduje viacero PDC senzorov a pri cúvaní príde vhod zadná kamera so slušným rozlíšením a zobrazením smeru vozidla. Senzory slúžia aj na sledovanie okolia pri cúvaní, ak by prichádzalo auto alebo chodec z boku. Kona vás pozve aj na kávu, ale iba vtedy, ak sa jej bude zdať, že ste unavený. Napokon nechýba ani prehľad o tlaku v pneumatikách.

Komfort počas jazdy nechýba. Prítomná je 1-zónová klimatizácia (dve zóny by sa v tak malom priestore bili), ale aj odvetranie a vyhrievanie predných sedadiel. V zime určite poteší vyhrievanie volantu. V „elektrike“ je takmer všetko, vrátane predných sedadiel, spätných zrkadiel a okien. Chýba mi však automatické doťahovanie na všetkých oknách. Touto elementárnou funkciou disponuje iba vodičove okno.

Vpredu, v stredovej konzole, sa nachádzajú aj dve 12V zásuvky. Zadní pasažieri sú o nabíjanie ochudobnení. Medzi týmito zásuvkami je jeden USB-A vstup a 3,5 mm AUX vstup. Praktickým doplnkom je priečinok s bezdrôtovým nabíjaním (Qi). Túto funkciu nemajú bežne ani diametrálne drahšie autá (zväčša ide o príplatkovú výbavu). Samozrejmosťou je aj komfortný prístup (tlačidlo na vodičových/spolujazdcových dverách) a štartovanie.

Multimediálny a informačný systém

Všetko sa ukrýva v dvoch displejoch. Ten väčší trčí zo stredu palubnej dosky (8“ – plne dotykový) a po bokoch má viacero fyzických tlačidiel, čo je výhodou. Rýchlejšie sa dostanete tam, kde potrebujete. Združený prístrojový panel je medzi dvomi analógovými budíkmi pred vodičom. Na ňom vidíte všetky elementárne informácie o vozidle, aktuálnych hodnotách, a tiež tu nastavujete funkčnosť asistenčných systémov, ako aj niektoré komfortné prvky.

Ovládanie tohoto systému + tempomatu a multimédií je na volante. V systéme centrálneho displeja nájdete dobre fungujúcu navigáciu s hláseniami o stave premávky na trase, aplikáciu počasie a vyhľadávanie cieľov v okolí. Na použitie väčšiny týchto funkcií je potrebný internet. Stačí, ak prepojíte systém so smartfónom cez Bluetooth a povolíte zdieľanie internetu.

Obľúbená časť – Hyundai už tradične ponúka vo svojich lepších systémoch podporu aplikácií Apple Car Play a Android Auto, ktoré majú množstvo výhod a rád ich používam. Verím, že nie som sám. Na záver musím spomenúť aj audio systém Krell, ktorý mi spríjemňoval každý deň. Skladá sa z 8 reproduktorov, vrátane subwoofera. Tento systém je slušne vyladený a má výraznú basovú zložku, čo mi vyhovovalo. Ešte informácia k záruke: Ku každej výbave (Classic, Comfort, Family, Style) je v cene 5 ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov, 5 rokov asistenčná služba a 5 rokov zvýhodnená prehliadka.

Hodnotenie TOUCHIT

Kóňa, ako som si ju počas týždňa pomenoval, ma bavila. Je extravagantná a výrazná, čo je jej veľká prednosť. Najvýkonnejší benzínový motor, automatická prevodovka a pohon všetkých kolies je kombinácia, ktorá je skutočne všestranná. Kona sa nestratí v meste a už vôbec nie v teréne. A čo vyššia spotreba? Tá sa dá preglgnúť iba vtedy, ak máte dobrú spätnú väzbu (a preferujete benzín). Kona vám ju dá! Taktiež ponúka v danej cenovej kategórii nadštandardnú výbavu, ktorá je naozaj praktická, nie iba na okrasu. Nezaujme však každého, predátor predsa nie je „obecný bicykel“.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: www.hyundai.sk

Cena testovaného modelu: 24 490 Eur

Fotogaléria: Hyundai Kona

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu