Zima je tu a batérie v autách to majú každým dňom ťažšie, a to najmä tie, ktoré už majú nejaký ten štart za sebou. Zimné štarty sú kvôli nízkym teplotám o niečo náročnejšie ako tie letné, pričom sa už mnohým z vás neraz stalo, že ste ráno jednoducho nenaštartovali.

Môže to mať viacero dôvodov, ktoré teraz nebudem bližšie rozoberať, no spoločným menovateľom je jedno – auto neštartuje a vy potrebujete odísť. A nemusí sa to stať zrovna vám, ale napr. susedke, kamarátovi alebo komukoľvek vo vašom okolí. Ak však budete mať po ruke správne vybavenie, napr. Goal Zero Venture Jump, tak budete schopní pomôcť ako sebe, tak aj iným ľuďom, ktorí vás v danej situácii „vyvážia zlatom“. 

Goal Zero Venture Jump
Goal Zero Venture Jump

„Výbavu vo vašom aute by ste zaručene nemali podceňovať, pričom je dobré myslieť nie len na tú povinnú, ale aj na takú, ktorá vám ochotne pomôže v neočakávaných situáciách, prípadne vylepší pohodu za volantom s dôrazom na bezpečnosť.“

Každý šofér by mal okrem predvídania v rámci cestnej premávky myslieť aj na situácie, s ktorými sa nestretáva často, no ak nastanú, tak dokážu veľmi znepríjemniť deň a veľa vecí v plánoch pokaziť. Kto zažil situáciu s vybitou batériou určite vie, že to nie je nič príjemné. V prvom rade to naštve a v tom druhom to treba riešiť, často urgentne. Ak nemáte štartovacie káble a ochotného človeka s druhým autom, prípadne nabíjačku na autobatérie, tak vzniká problém a zbytočný stres. Rovnako tak treba podotknúť, že ak aj máte nabíjačku na autobatérie a možnosť ju použiť, tak to trvá nejaký čas, kým sa batéria dostane do stavu umožňujúceho úspešný štart. Ak máme čas, tak je to pohoda, ak nie, tak je to veľmi nepríjemné.

Každopádne treba prízvukovať, že štartovacie káble sú výborným a dostupným riešením, ale existuje ešte jedno efektívnejšie, ktoré vás odbremení od nutnosti zháňania druhého auta, takže budete aj v takejto situácii plne sebestační – nech sa nachádzate kdekoľvek, čo je na tom najdôležitejšie! Ak ste niekde v divočine, resp. na akomkoľvek odľahlom mieste, tak sa pomoc zháňa veľmi ťažko, takže je ideálne byť pripravení na väčšinu situácií a potom vás nič zásadné neprekvapí.

Goal Zero Venture JumpZdroj: Miroslav Illéš
Goal Zero Venture Jump

Goal Zero Venture Jump je kompaktné zariadenie, ktoré vám dokáže vždy a ochotne pomôcť, pričom na naštartovanie auta s vybitou batériou nepotrebujete nikoho iného. Ide o nenápadný, no prepracovaný záložný zdroj (tzv. powerbanku), ktorý funguje aj ako JumpStarter. V jednoduchosti to znamená, že chvíľkovo dokáže na výstupe ponúknuť 12V a 400A (max. 800 A), čo nárazovo dodá aj takmer totálne vybitej batérii toľko energie, aby bola schopná dostať štartér do pohybu a auto naštartuje. Zložité vysvetľovanie funkcie s hĺbkovými technickými informáciami  nie je potrebné, nakoľko drvivú väčšinu potencionálnych používateľov zaujíma iba to, ako a či vôbec takéto zariadenia fungujú.

Priznám sa, veľmi to zaujímalo aj mňa, a to až tak, že som dobrovoľne nasimuloval situáciu s vybitou batériou, aby som si overil funkčnosť v praxi. Výrobca uvádza, že Goal Zero Venture Jump dokáže naštartovať, resp. krátkodobo dodať potrebnú šťavu na štart automobilu s benzínovým motorom do max. objemu 6-litrov alebo naftovému motoru do max. objemu 3-litre. V rámci dnešných štandardov dokážete s týmto doplnkom naštartovať takmer akékoľvek auto.

Goal Zero Venture JumpZdroj: Miroslav Illéš
Goal Zero Venture Jump

Môj test prebehol na aute s naftovým motorom 1,9 TDI (85kW), ktoré disponuje 74 Ah batériou so štartovacím prúdom 750 A. Táto baterka už má niečo odkrútené, no ešte stále pracuje, …ak má dobrú náladu 🙂. Na aute som nechal zapnuté svetlá a aktívnu auto-kameru, čo počas niekoľkých hodín dokonale vyšťavilo baterku na úplne dno. Ručičky sa ani nepohli, nastal nepríjemný „blackout“, ktorý je pre nepripraveného šoféra problémom. Na rad prišla záchrana! Z kompaktného nylonového obalu som vytiahol Goal Zero Venture Jump, teda záložný zdroj a priložené prepojovacie, resp. štartovacie káble s veľkými svorkami a jasne označenou polaritou. Aby všetko fungovalo ako má, tak sa treba držať pokynov od výrobcu. V prvom rade je nutné odpojiť všetko, čo má ešte na baterku vplyv (v mojom prípade vypnúť svetlá a kameru) a následne pripojiť samotné káble – najprv plus (červená) a potom mínus (čierna).

Až po dôkladnom prepojení a uchytení svoriek zastrčíme koncovku do záložného zdroja. Ak je všetko v poriadku, zasvieti na kábloch zelená dióda, počkáme 30 sekúnd a môžeme štartovať. Urobil som tak a štartér skoro vyskočil z kože, v dobrom slova zmysle a auto okamžite naštartovalo. Priznám sa, najprv som bol mierne skeptický, no toto ma presvedčilo, že Venture Jump funguje na 100% a chcem ho mať vo výbave (krátke IG video z môjho pokusu nájdete – TU). Dôležité je vedieť, že ak by sa štart náhodou nepodaril, tak medzi každým pokusom by ste mali počkať minimálne minútu a v rámci 15 minút neopakovať štart viac ako 5 krát. Podrobné informácie i návod nájdete – TU.

Goal Zero Venture Jump
Goal Zero Venture Jump

Rovnako tak musím podotknúť, že indikátor stavu nabitia záložného zdroja ukazoval aj po tomto štarte 4 paličky, takže by som dokázal okrem môjho auta naštartovať ešte aj iné, možno až niekoľko áut s bežne vybitou batériou. Samozrejme, s ohľadom na kategóriu a objem motora. Záložný zdroj ponúka kapacitu 10 000 mAh (3,7V) a okrem funkcie Jump Starter má aj dva klasické USB-A výstupy (5V / 2.1A / max. 18 W) a jeden multifunkčný USB-C port (5-9V / 2A / max. 18 W) na nabíjanie rôznej elektroniky. Okrem toho je v zariadení integrovaná aj LED dióda so svietivosťou 45 lúmenov a režimom SOS. Záložný zdroj má robustné prevedenie a poctivú ochranu voči pádom i tekutinám (IP67).

Čo sa týka nabíjania, tak použiť môžete dodávaný USB-A/USB-C kábel a vlastný výkonný nabíjací zdroj, s ktorým nabijete Venture Jump za 3 hodiny, čo je veľmi slušné a +/- aj reálne, resp. overené v praxi. Výhodou je aj možnosť nabíjania prostredníctvom solárnych panelov Nomad 10 (6 až 12 hodín podľa počasia) alebo Nomad 20 (4 až 8 hodín podľa počasia). V praxi to znamená, že s vhodným príslušenstvom viete byť úplne sebestační, kdekoľvek sa nachádzate, a to je proste skvelé, lebo pripravenému šťastie praje.

Goal Zero Venture Jump
Goal Zero Venture Jump

DÔLEŽITÉ: Ak chcete mať istotu, že Venture Jump bude vždy ochotný a pripravený vám pomôcť, tak treba myslieť na prevenciu. Aj toto je batéria, ktorú treba občas skontrolovať, aby bola pripravená pomôcť v núdzi. Plne nabitá, resp. v pohotovostnom režime vydrží dlho, no tiež na ňu vplývajú zmeny teploty a pod., takže je vhodné a vysoko odporúčané tento záložný zdroj raz za 3 mesiace skontrolovať (ak ho nepoužívate pravidelne), resp. preventívne pripojiť na nabíjačku, čo nie je na príťaž, stačí si dať pripomienku do telefónu.

Goal Zero Venture Jump disponuje smart elektronikou, ktorá spracúva každé použitie a teda nechýba ani integrovaná ochrana proti prebitiu a ochrana pred hlbokým vybitím. V praxi to znamená, a je to aj výrobcom schválené, že ak máte možnosť a miesto, tak môže byť záložný zdroj trvalo pripojený k nabíjačke. Napr. v rôznych expedičných vozidlách a pod.

Goal Zero Venture Jump
Goal Zero Venture Jump

Na záver iba toľko, že zariadení a vecí, ktoré dokážu byť na cestách nápomocné je množstvo, a toto je jednoznačne jedno z tých, ktoré dokážu pomôcť predovšetkým v krízových situáciách. Osobne ma veľmi potešil aj fakt, že Venture Jump stojí iba 119,90 eur, čo s ohľadom na praktickú funkčnosť vôbec nie je veľa. Nezabúdajme však, že aj v tomto prípade je najdôležitejšia prevencia, čiže akumulátor v dobrej kondícii a kontrola prvkov, ktoré by ho mohli zbytočne vybíjať.

TIP na záver: Špičkové okuliare Wiley X Trek Captivate Polarized

Ak trávite za volantom veľa času, tak isto viete, aké to dokáže byť únavné – predovšetkým pre vaše oči, ktoré musia byť vždy v pozore. Počas slnečných i neslnečných dní vás od únavy očí môžu oslobodiť kvalitné okuliare s polarizačnými šošovkami. V mojom prípade to funguje na 1000% a kvalitné okuliare patria do nevyhnutnej výbavy (nie len v aute, ale aj počas outdoorových aktivít), ktorú absolútne nepodceňujem a vždy ich mám po ruke.

Wiley X TREKZdroj: Miroslav Illéš
Wiley X TREK

Dlhodobo používam rôzne polarizačné okuliare od rôznych renomovaných výrobcov (Polaroid, Oakley, Arctica atď.) a nedávno som mal možnosť vyskúšať okuliare od americkej spoločnosti Wiley X, konkrétne model Trek Captivate Polarized. Wiley X produkuje rôzne druhy špičkových okuliarov, ktoré využívajú bežný ľudia, ale predovšetkým profesionáli z oblasti športu, ozbrojených zložiek a pod. Roky skúseností doviedli okuliare od tejto značky takmer na vrchol, čo po rozbalení akéhokoľvek modelu okamžite poznať.

Pre zaujímavosť: Rodinná spoločnosť Wiley X bola založená v roku 1987 americkým veteránom, Mylesom Freemanom, s odhodlaním vytvoriť najlepšiu ochrannú výstroj na svete pre profesionálov z ozbrojených zložiek.“

Wiley X TREK
Wiley X TREK

Pri okuliaroch sú najpodstatnejšie šošovky, následne odolnosť a nepochybne aj dizajn. Model Trek Captivate Polarized som si na test vybral predovšetkým kvôli civilnému vzhľadu, extra odolnosti a špičkovým šošovkám. Rám je vyrobený z veľmi odolného TRILOID nylonu, v tomto prípade z priehľadného a polámať ho za bežných okolností je takmer nereálne. Na vlastnej koži som zažil a videl, koľko toho vydrží, čo ma utvrdilo, že ak ich používateľ nestratí alebo neprejde dodávkou, tak mu vydržia roky.

O dizajne sa v tomto prípade netreba dlho rozpisovať, nakoľko ide o čisto subjektívny názor a keďže som na test vybral práve tento model, tak je zrejmé, že sa mi páči. Až po doručení som zistil, že sú mi trošku malé :), no zároveň sa veľmi hodia aj ženám. A že sú mi malé?! To mi po druhom použití prestalo prekážať, nakoľko majú extrémne dobré sklá a moderný look.

Wiley X TREKZdroj: Miroslav Illéš
Wiley X TREK

Použité sú 8-vrstvové CAPTIVATE šošovky, ktoré dokonale filtrujú odlesky a až neuveriteľným spôsobom oživujú farby a celý „svet“ je  tak trošku ostrejší. Ak máte problém s vnímaním nejakého spektra farieb, tak tieto okuliare vám ukážu iný svet. Vďaka prepracovaným sklám nie sú problémom ani tiene z vnútornej strany, čo je dôležité, nakoľko ide o pomerne otvorenú konštrukciu rámu. Ako moja manželka povedala, po nasadení je svet farebnejší a jasnejší :). Sklá sú skutočne skvelé, avšak majú 12% priepustnosť svetla, takže sú v určitých situáciách s nižšou hladinou prirodzeného svetla trošku tmavšie.

Tento model je výbornou voľbou ak trávite veľa času za volantom, kde sú odlesky a odrazy veľkým nepriateľom, nehovoriac o ostrých slnečných lúčoch. Rovnako tak sú skvelo využiteľné na vodných plochách, kde eliminujú odrazy/odlesky, pričom uvidíte aj niečo pod vodou, nie iba odrazy svetla na hladine. Keď som už pri vode, tak musím vyzdvihnúť aj hydrofóbnu vrstvu na sklách, ktorá zoskupuje kvapaliny do malých kvapiek, ktoré rýchlo stekajú a výhľad nie je dlho narušený.

Wiley X TREK
Wiley X TREK

Keďže ide o okuliare tvorené profesionálmi pre profesionálov, tak sa môžete spoľahnúť aj na 100% bezpečnosť a extra vysokú odolnosť. Samotný rám, ako som vyššie spomenul, je veľmi odolný, no o nič horšie na tom nie sú ani šošovky, ktoré disponujú testami odolnosti voči črepom z projektilov palných zbraní a rovnako tak sú odolné voči poškrabaniu, s čím mám u väčšiny okuliarov problém.

Nerád to priznávam, keďže ide o testovacie okuliare, no zopárkrát mi padli, aj na betón priamo šošovkami a na moje prekvapenie to nemalo žiadne následky, čo sa mi ešte pri žiadnych okuliaroch nestalo, a preto som z nich úprimne nadšený. Slnečné okuliare sú v mojej výbave po celý rok, a preto som na ich výber náročný. Tento model môžem jednoznačne odporučiť, a to aj napriek vyššej cene – 195 eur. V prípade potreby nájdete všetky podrobné informácie a súhrn certifikátov – TU.

Wiley X TREKZdroj: Miroslav Illéš
Wiley X TREK

Základné parametre: 100% UVA/UVB/UVC ochrana. Ochrana proti modrému svetlu (HEV). Základná farba šošovky: Medená. Svetelná priepustnosť: 12%. Rozmery: šírka šošovky – 57 mm, šírka nosníka – 17 mm, dĺžka bočnice: 140 mm.

Zariadenia do testu zapožičala spoločnosť: savetheday.sk

Prečítajte si aj: 

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem a testujem.

Nechajte nám správu