Podľa aktuálnej štúdie a praktických testov to vychádza spoločnosti Ford tak, že inovatívnym spôsobom vykurovania kabíny sa zvýši dojazd o 5%.

Určite viete, že nízke teploty nie sú veľmi dobrým „kamarátom“ elektromobilov, ktoré majú v zime zásadne nižší dojazd ako v iných ročných obdobiach. Okrem samotného chladu, ktorý nepriaznivo vplýva na výdrž batérií sa aj podstatne viac vykuruje v kabíne, čo taktiež znižuje dojazd.

Ford e-Transit
Ford e-Transit

Vo Forde však prišli na riešenie, ktoré by mohlo minimálne z pohľadu vykurovania kabíny zefektívniť dojazd, pričom stačí používať namiesto klasickej klimatizácie výhrevné panely v rôznych častiach kabíny (samozrejme, klimatizácia zostáva pre iné prípady a obdobia zachovaná), ktoré teplo viac naakumulujú a udržiavajú. Dojazd by sa tak mal pri teplote okolo -7°C zvýšiť o 5%.

Páči sa nám, že Ford začal s testovaným v rámci takých áut, kde je tento problém najkritickejší – v dodávkach. Európske zastúpenie vybavilo niekoľko kusov modelu e-Transit vykurovacími panelmi v kabíne na rôznych miestach (slnečné clony, výplne dverí, rohože, pod volantom a pod.) a začalo sa s testom, ktorý prebiehal v rôznych podmienkach a hlavne v plnom nasadení. Vodiči dodávok, predovšetkým kuriéri vedia, že udržať teplo v kabíne je v rámci neustáleho vystupovania a nastupovania dosť ťažké, resp. sa na vykurovanie minie veľa energie. Test teda prebiehal v rámci doručovacích služieb, ale aj v rámci remeselných činností s denným prejazdom okolo 350 km.

Po ukončení testov počítač a napojené senzory ukázali, že na dosiahnutie rovnakej teploty, resp. jej udržanie v kabíne spotrebovali panely o 13% energie menej ako klasická klimatizácia – to najmä kvôli tomu, že jednotlivé vyhrievané časti v sebe dokázali udržiavať teplo, čo v prípade klimatizácie nie je možné. V praxi z toho vyšiel o 5% lepší dojazd ako pri používaní klimatizácie.

  • Ford e-Transit
  • Ford e-Transit
  • Ford e-Transit
  • Ford e-Transit
  • Ford e-Transit

„Všetci vieme, že ak sú dvere alebo okná v chladnejšom období otvorené, teplota vo vozidle rýchlo klesá. A platí to najmä pre dodávky, pretože vodiči často vystupujú/nastupujú a teplo generované klimatizáciou sa rýchlejšie stráca, zatiaľ čo vyhrievané povrchy zostávajú teplé. Zníženie spotreby energie nielenže zlepšuje dojazd, ale znižuje aj náklady a pomáha zabezpečiť to, aby bol spôsob nášho cestovania udržateľnejší.“ Markus Espig, systémový inžinier (Propulsion Systems Engineering, Ford Research and Innovation Centre Europe).

Dodajme, že Ford pracuje aj na ďalších technológiách, ktoré budú mať pozitívny vplyv na dojazd ich elektromobilov, či už ide o výmenníky tepla, ktoré odoberajú odpadové teplo z elektrickej pohonnej jednotky alebo spomenuté výhrevné panely a pod.  

Zdroj: insideevs.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu