Elektromobily nabijete v dnešnom svete takmer kdekoľvek v civilizácii (okrem výnimiek), no ak sa rozhodnete, že chcete vlastniť elektrické SUV alebo v budúcnosti nejaký schopnejší off-road, tak to môže v teréne spôsobovať značné problémy.

Tam totiž žiadnu nabíjačku nenájdete. Ford sa nad tým zamyslel a skúša vymyslieť niečo, čím by sa dal tento problém aspoň trošku eliminovať. Riešením by mohla byť externá batéria na streche auta, ktorá vyzerá ako strešný box a zákazníci by ju využívali, resp. namontovali iba vtedy, keď to bude skutočne potrebné.  

Ford EV Battery
Ford EV Battery

Dokument predložený na úrad pre patenty a ochranné známky v USA (USPTO) ukazuje vozidlo podobné modelu Ford Bronco, ktoré má pozdĺžny strešný nosič a na ňom strešný box, ktorý však nie je obyčajným boxom. Ako vidieť na patentových návrhoch, z boxu môže trčať kábel a jeho vnútro je špeciálne vyskladané a prispôsobené tak, aby v ňom mohla byť bezpečne uložená veľká batéria.

V prihláške o zaregistrovaní patentu sa uvádza, že zákazník si záložný zdroj môže kedykoľvek namontovať alebo zložiť dole, podľa potreby – ak napr. vyráža na cestu do divočiny a pod. Batéria v aute sa bude nabíjať z boxu prostredníctvom kábla, ktoré je možné odpojiť. Rovnako tak bude box špeciálne vyhotovený tak, aby mohla byť batéria dostatočne chladená a zároveň chránená pred extrémnym počasím, či už to bude voda, piesok alebo mráz. Síce sa nič nepíše o solárnych paneloch, no bolo by zaujímavé, ak by bola kupola boxu pokrytá solárnymi článkami, vďaka ktorým by sa vo väčšine dňa čiastočne nabíjala.

Samozrejme, treba počítať s tým, že batérie sú extra ťažké a rovnako tak bude ťažký aj tento box, ktorý sa bude dať nainštalovať iba s nejakým zdvíhacím zariadením – navijakom. To by ale nemusel byť problém, nakoľko množstvo ľudí využíva stropný navijak v garáži aj na montáž klasických boxov, resp. strešných stanov.

Druhým problémom s ohľadom na hmotnosť je stabilita. Elektromobily majú ťažisko dostatočne nízko, čo je výhodou, no ak nahodíte na strechu ťažkú záložnú batériu, tak to môže robiť pri náklonoch značný problém – predovšetkým v teréne. Sme zvedaví, kam tento koncept ešte Ford posunie a ako sa popasuje s mnohými otáznikmi, ktoré tam jednoznačne sú.

Ford uviedol aj to, že externá batéria bude mať špeciálny komunikačný modul, ktorý bude komunikovať priamo s vozidlom a jeho batériou, takže po pripojení kábla bude nabíjanie prebiehať plne automaticky, bez zásahu vodiča. Je to veľmi zaujímavá vízia, no ešte na nej treba zásadne zapracovať, takže sa tešíme na výsledok – ak to Ford časom nenechá zapadnúť prachom.

Zdroj: insideevs.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu