Opäť ikona? Ono je ťažko povedať, ktorý pick-up je skutočnou ikonou, lebo ich má v ponuke viacero výrobcov a každý model tohto typu má bohatú históriu (teda až na pár nováčikov, ktorý si tento status ešte musia tvrdo oddrieť). 

A ak by ste náhodou nevedeli, tak teraz už viete, že Ford Ranger je komerčne najúspešnejší pick-up v Európe. Ja by som s kľudom Angličana označil Rangera ako ikonu, lebo tento model už dlhé roky lieta po našich poliach, pasienkoch, lesoch a… a nákupných centrách. Ak nahliadneme do minulosti, tak zistíme, že pick-upy boli v prevažnej väčšine využívané ako pracovné nástroje, ktoré veľa zniesli, veľa odniesli a veľa vydržali. To bolo a stále je výsadou týchto áut. To, že ich dnes vidíme vo veľkom zastúpení aj v mestách, často pred nákupnými centrami neznamená, že zmäkli. Či? Nie, nezmäkli, ale musím povedať, že prešli výraznou optimalizáciu, aby boli vhodné aj na bežné dennodenné používanie, okrem toho drania na poliach, lesoch a pod.

Ford Ranger

Ford Ranger

Sú komfortnejšie, lepšie odhlučnené a dlhé cesty zvládajú s prehľadom a plným komfortom pre posádku (či si to myslia aj tí na zadnej lavici neviem, no naša crew bola v pohode), pričom nezožerú aj trávu vedľa cesty. Motory majú menšie objemy, vyšší výkon a manuálne prevodovky postupne nahrádzajú až 10 stupňové automaty, ktoré pracujú bez najmenších problémov.

A moderná doba si žiada aj moderné technológie + asistenčné systémy, takže ak sa posadíte do nového Rangera, o ktorom to všetko vyššie uvedené platí na 120%, tak budete prekvapení, že má rovnakú technologickú výbavu ako klasické SUV + plnohodnotnú dávku asistenčných systémov, ktoré vás chránia vždy a všade. A týmto by som mohol ukončiť recenziu, všetko podstatné som predsa uviedol?! Nie, ešte to trošku rozviniem, lebo nový Ford Ranger Wildtrak si to zaslúži.

Ford Ranger

Ford Ranger

Dizajn ako taký rozoberať netreba, stále je to klasika, ktorá vyzerá veľmi dobre za každých okolností, či už po strešný nosič zablatená alebo s vrstvou keramiky pred nákupným centrom. Pevná konštrukcia (rám) a celkový vzhľad zostal zachovaný, no pár detailov si v exteriéri všimnúť určite musíte. V prvom rade je to nové denné LED svietenie, ako aj LED hmlovky.

Škoda, že aj stretávacie a diaľkové svetlá nie sú LEDkové, no vďačný som aj za Xenóny, lebo predošlé verzie neponúkali extra svietivosť. V rámci týchto áut to dokážem trošku prehliadnuť, lebo na pick-up by som aj tak odporúčal doplniť kvalitné LED rampy, ktoré tento deficit vykompenzujú. Vyzerá to dobre a v teréne vám to veľmi pomôže – najmä vzadu, lebo parkovacie svetlá z výroby sú slabučké.

Ford Ranger

Ford Ranger

To som ale odbočil a zabudol dodať, že aj napriek absencii LED techniky svietia predné Xenónové svetlomety celkom dobre. Veľký ňufák, vysoká kabína a objemná korba, to je klasika, ktorá nikdy neomrzí (mňa určite nie). Ford dbá na to, aby oslovil nie len profesionálov, ale aj bežných ľudí, ktorí si tento model kúpia na bežné používanie a občasné výjazdy do terénu, kde sa môžu spoľahnúť na skvele fungujúci podvozok a pohon všetkých kolies s uzávierkou zadného diferenciálu.

Bežný používateľ, ktorý si nový Ranger kúpy ako rodinné auto, áno dobre čítate – RODINNÉ – ocení jeho optimalizovaný podvozok na bežné cesty, kde sa správa aj bez zaťaženia korby veľmi komfortne a žehlí všetky nerovnosti (občas si pritom poskočíte, ale to je v poriadku). Podvozok je skutočne dobrý, len treba mať stále na pamäti, že je to pick-up na ráme, takže to nebude extra hladké jazdenie ako napr. v novej Kuge a pod. Skrátka to budete cítiť, ale nie je to nič, čo by vás trápilo. Určite odporúčam testovaciu jazdu.

Ford Ranger

Ford Ranger

Ďalším dôležitým faktom je nový motor! 3.2-litrový 5-valec kúpite už iba vo výpredaji, lebo nový model dostal úplne nový 2-litrový naftový 4-valec (2.0 TDCi EcoBlue), ktorý je dvakrát preplňovaný a ponuka viac výkonu (157kW/213ps), vyšší krútiaci moment (500 Nm) a po novom je kombinovaný s výbornou 10-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá mu pasuje ako riť na šerbeľ. Prevodovka pracuje veľmi pekne, reakcie na akcelerátor sú v rámci možností promptné a celkovo dobrý dojem na mňa urobil aj nový motor.

Áno, môžeme fňukať, že už to nie je 5-valec, ale buďme radi, že to nie je 3-valec EcoBoost :). Vážne, nový 2-liter ponúka papierovo, ale hlavne pocitovo vyšší výkon a krútiaci moment, čo oceníte nie len v teréne, ale najmä počas bežných presunov po okresných cestách, pričom zistíte, že s týmto mastodontom sa dá predbiehať s malíčkom v nose. Páči sa mi, že si zachoval aj jeho klasické a hlučné „nádychy“ počas rozbehu, ktoré občas znejú, ako by ste sedeli v kamióne.

Ford Ranger

Ford Ranger

Ako celok je nový Ranger výborný a 10-stupňový automat mu veľmi sedí, čo sa odzrkadľuje na nižšej hlučnosti v kabíne vo vyšších rýchlostiach, výrazne kultúrnejším prejavom a o pár deci nižšou spotrebou. Často sa hovorí iba o spotrebe, no tá podľa mňa nehrá až takú rolu, lebo rozdiel oproti predchodcovi s väčším motorom je zanedbateľný. Na novinke som mal kombinovaný priemer okolo 9,5 litra, v meste to bolo aj o liter viac a počas radovánok v teréne to je 12+ litrov na stovku. Na tak veľké a schopné auto to je úplne v poriadku. To je podstatná a veľmi dôležitá časť zmien, ktoré sa udiali.

Interiér ako taký zostal bez zmien, stále je veľmi pekne a precízne (v danej kategórii) vyhotovený a ponúka dostatok priestoru pre 4 dospelých cestujúcich. Z pohľadu šoféra oceňujem dobrý výhľad z kabíny a praktické rozloženie ovládacích prvkov – po pár dňoch budú vaše pohyby automatizované. Pohodlné sú aj kožené sedadlá s minimálnym bočným vedením, v ktorých som si odsedel stovky kilometrov bez následkov a nadbytočnej únavy. Vzadu je klasická 3-miestna lavica, ktorá poslúži dvom dospelým jedincom alebo trom deťom. Nie je to žiadny extra luxusný posed, ale aj dlhšia dovolenková trasa sa dá zvládnuť s prehľadom a bez nutnosti následnej návštevy fyzioterapeuta. Ak vozíte deti, tak oceníte ISOfix kotviace body a elektrické okná aj vzadu :).

Ford Ranger

Ford Ranger

V relatívne vzdušnej kabíne mi chýbalo iba viac odkladacích priestorov na drobnosti. Ešte dodám, že zadnú lavicu môžete zdvihnúť alebo sklopiť operadlo a využiť celkom fajn odkladací priestor, napr. na náradie a pod. Na objemnú korbu (dĺžka 1575 mm  x šírka 1560 mm x hĺbka 511 mm x výška 835 mm) môžete naložiť takmer 1 tonu nákladu, čo určite ocení nejeden farmár alebo manžel premotivovanej ženy v Ikei.

Samozrejmosťou sú kotviace body, plastová vložka v korbe a hliníková roleta so zámkom. Táto výbava však nie je štandardom a pripláca sa za ňu. Roletu na korbe určite odporúčam, plus nejaké plastové boxy na nákupy a pod., inak vám to bude všade lietať a domov donesiete namiesto nákupu zmesky pre hydinu. Okrem toho si môžete priplatiť aj za ťažné zariadenie, s ktorým odtiahnete max. 3,5 tony, takže zapnúť jachtu a hurá do chorvátska alebo vozík s minibágrom a hybaj na stavbu.

Ford Ranger

Ford Ranger

Z interiéru som sa presunul na korbu, pričom som zabudol dodať vsuvku o asistenčných systémoch a technológiách. Začnem veľkým 8“ displejom v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje analógovo digitálny a veľmi prehľadný prístrojový panel, cez ktorý viete za pomoci koženého multifunkčného volantu nastaviť všetky dôležité funkcie vozidla. Centrálny LCD displej, resp. jeho softvér má známe označenie Ford Sync 3, ktorý považujem za výborný v každom smere. Ponúka úplne všetko a ešte aj niečo navyše.

Osobne ma teší podpora Apple CarPlay alebo Android Auto, ale aj možnosť vytvoriť Wi-Fi hotspot, využívať režim sluhy alebo FordPass Connect (vzdialená kontrola vozidla cez aplikáciu v smartfóne) a pod. Je tu úplne všetko, čo od moderného auta očakávate, vrátane núdzového volania na linku 112 v prípade nehody, Bluetooth konektivity a USB-A portov.

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Sync 3 je veľmi prehľadný a jednoduchý systém, cez ktorý viete ovládať napr. aj klimatizáciu. Samozrejme, tá má primárne ovládanie fyzickými a dobre dostupnými tlačidlami. A asistenčných systémov je prítomné sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, upozornenia na opustenie jazdného pruhu, adaptívny tempomat, pokročilý parkovací asistent s kamerou v zadnej časti auta a nechýba ani automatické prepínanie svetiel. V teréne oceníte systém kontrolovaného zjazdu z kopca, ako aj ľahko dostupné tlačidlo na čiastočné vypnutie kontroly trakcie.

Ak toto všetko niekto aktívne využíva, tak by mal jazdiť viac po poliach ako cestách :). Ja som veľmi často siahal po iných tlačidlách, ktoré sú v stredovom panely. Presnejšie je to otočný ovládač na zmenu režimu pohonu (2H/4H/4L) a následne uzávierka zadného diferenciálu, ktorá sa môže hodiť.

Ford Ranger

Ford Ranger

Ranger využíva v základe pohon zadných kolies (2H), pričom môžete prepnúť na automatickú 4-kolku (4H) a následne to v prípade potreby prepnúť na redukovaný prevod (4L). Ak bude aj to málo, aktivujte uzávierku zadného diferenciálu a prejdete takmer všetko. Ale musíte mať aj dobré pneumatiky, lebo tie sú v teréne úplným základom.

Vďaka nadpriemernej svetlej výške 237 mm, brodivosti 800 mm a dobrým nájazdovým, prejazdovým, zjazdovým uhlom je Ranger v teréne veľmi vrtký a prejde toho skutočne veľa. Nájsť jeho limity nie je úplne jednoduché. Jazdil som v pieskoch na Záhorí, veľmi kvalitnej/hlbokej a podmočenej oráčine (tam som si reálne myslel, že to je veľké sústo a postojím), lesoch a pod., no nikde som na limit nenarazil a to mal testovací model obyčajné SUV cestné pneumatiky na 18“ diskoch.

Ford Ranger

Ford Ranger (zdroj: Delta 4×4) – Trošku úprav mu prospeje, čo poviete?

V oráčine som mal na mále, lebo bola skutočne hlboká a mokrá, ale konštantnou rýchlosťou som ten úsek cca. 2 kilometrov prešiel v pohode, no do reči mi veľmi nebolo, adrenalín stúpal, ale radosť bola na hornom limite, takže pohoda. Aha, zabudol som dodať, že to bolo neskoro večer a vďaka mrholeniu viditeľnosť mizerná. Inovovaný Ford Ranger nie je žiadna padavka, je to praktický pracovný stroj, ktorý sa nebojí nákladu ani terénu, pričom ho využijete aj ako rodinné auto na každý deň.

A viete čo je na tom najlepšie (hovorím to po teste každého pick-upu)? Že prejdete pre bežných ľudí, resp. bežné autá s pohonom 4×4 nezdolateľný terén, vyšantíte sa, spravíte kus roboty a potom vyjdete na okresnú cestu ako rádový občan a cestujete v maximálnom pohodlí a často aj nadpriemernými rýchlosťami. Multifunkčné auto, ktoré ponúka veľa zábavy a ak viete ako, tak si na seba aj zarobí.

Záverečné hodnotenie

Nový Ford Ranger má síce menší motor, ale je výkonnejší, rýchlejší, komfortnejší o niečo úspornejší a hlavne rovnako dobrý ako predchodca, resp. v mnohých oblastiach aj lepší. Ak sa vám tento typ auta páči, tak smelo do toho, poslúži aj ako výborné rodinné auto, akurát si budete musieť prispôsobiť nákladný priestor a uvedomiť si všetky jeho možné nevýhody, ale aj výhody.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko

Cena: Od 47 976 eur

Prečítajte si aj:

Mitsubishi L200 Instyle: Odolnosť a flexibilita v modernom šate (civilný život s pick-upom)

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu