Malé mestské SUV alebo Crossover? V podstate je to jedno, lebo obe vyjadrujú to isté, teda že ide o vozidlo menšieho vzrastu so známkami SUV a pohonom prevažne jednej nápravy (v preklade „mačkopes“).

Osobne tento typ vozidiel extra neobľubujem, no tolerujem, lebo občas aj tieto autá vedia prekvapiť svojimi možnosťami a schopnosťami. Presne tak, ako nový Ford Puma. Toto auto, dámy a páni, ma udivovalo celých 7 dní, a to som absolútne neočakával. Žiadne preháňanie, iba (krátkodobá) realita, ktorú vám teraz predstavím.

Ford Puma MHEV ST Line

Ford Puma MHEV ST Line

Puma, tak ako sme ju poznali kedysi je minulosťou, a to je dobre! To auto bolo, s prepáčením, otrasné (subjektívny názor). Nová Puma si ma získala, avšak nie ihneď. Prvé fotografie novinky ma nezaujali – Puma vo mne nevyvolávala žiadne extra emócie. Bol to ďalší nový model, ktorý vyplní nejakú dieru v ponuke značky. Ako sa však hovorí, nesúď pokiaľ nevidíš naživo (opäť som to nevydržal, čo už..).

Všetko sa zmenilo počas návštevy centra dizajnu značky Ford v nemeckom Kolíne, kde som videl Pumu prvýkrát naživo a okamžite som zmenil názor, fakt! Na obrázkoch ma nejak neudivovala, no po osobnej skúsenosti som okamžite zmenil názor. Vtedy iba na dizajn a prevedenie, lebo sme nejazdili, išlo o statickú prezentáciu. Neskôr došlo aj na reálny test, na ktorý som sa po tomto výlete reálne tešil.

Ford Puma MHEV ST Line

Ford Puma MHEV ST Line

A je to tu, do rúk som dostal krásnu bielu Pumu (príplatková metalíza – Frozen White) vo výbave ST Line X, teda jednu z vrcholových výbav. Pod kapotou sa „triasol“ mild-Hybridný 3-valec (999cm3) s nadštandardným výkonom 114 kW a max. krútiacim momentom 220 Nm. Ak by mi niekto pred pár rokmi povedal, že 1-liter 3-valec mi bude robiť radosť a vytvárať spontánne úsmevy, tak ho kopem do riti.

Sorry, ale tak to je. A teraz by som sa musel ospravedlňovať, lebo nemožné sa stalo realitou. V minulosti som aj 4-valec považoval za z núdze cnosť (smiech…). Už zopár rokov držím toto vyjadrenie na uzde, lebo moderné 3-valce vedia prekvapiť a ponúknuť reálne veľa muziky. Ford o tom vie svoje, lebo tieto motory vyrába už niekoľko rokov.

Ford Puma MHEV ST Line

Ford Puma MHEV ST Line

Opäť sa im to podarilo. Jemne elektrifikovaný 1-liter (mild–Hybrid: malý elektromotor so 48V akumulátorom, ktorý sa dobíja výhradne rekuperáciou a pomáha spaľovaciemu motoru keď to najviac potrebuje, čím sa znižuje spotreba, ale aj emisie) ponúka nadštandardný výkon 114 kW (155 ps) a krútiaci moment 220 Nm (0-100 km/h: 9 sekúnd, max. rýchlosť: 200 km/h). Táto verzia je dostupná výhradne s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, ktorá ponúka presné dráhy a výborne sa s ňou pracuje.

Veľkým prekvapením bola krásna dynamika motora a pružnosť od relatívne nízkych otáčok, vďaka čomu vám predkladá možnosť jazdiť športovejším štýlom. Elektrika pomáha spaľovaciemu motoru keď je pod „tlakom“ a vo výsledku to reálne funguje (o tom som sa presvedčil už v prípade modelu Tourneo Custom mild-Hybrid, recenziu nájdete – TU). Vy to však neviete nijako ovplyvniť, všetko riadi elektronika a ja k nej nemám najmenšie výhrady. Pre upresnenie – na čisto elektrický pohon ísť nevite, ani auto nenabíjate. Rekuperáciu však po zložení nohy z akcelerátora jemne cítiť, vďaka čomu môžete na pribrzďovanie viac využívať motor ako brzdy, ktoré tým trošku šetríte.

Ford Puma MHEV ST Line

Ford Puma MHEV ST Line

Ešte raz, takú dynamiku a pružnosť som skutočne načakal a keď som sa bol pár krát previezť na Záhorí, tak mi Puma vytvárala slušný „rohlík“ na tvári. Zvláštna doba, ale aj 1-liter 3-valec vie spraviť skutočnú radosť. Prejav 3-valca počas jazdy nejak veľmi nepoznať, no na voľnobehu a počas štartovania viete, že máte pod kapotou iba „dreizylinder“.

Okrem skvelej pružnosti (do cca. 160 km/h) som ocenil aj spotrebu, ktorá určite nikoho neurazí – priemer počas testu a pohyboval v okolí 6 l/100km. Diaľničná spotreba +/- podľa predpisov je 6,4 l/100km a okresné cesty sa dajú s prehľadom brázdiť so spotrebou 5,2 l/100km, čo sú výborné údaje a ja tento motor zaraďujem do sekcie „TOP 3-valce“.

Ford Puma MHEV ST Line

Ford Puma MHEV ST Line

Okrem toho je dôležité vedieť, že sa zmenil aj systém Start-Stop, ktorý pracuje úplne inak ako v prípade konvenčného hnacieho ústrojenstva. Nevypínal som ho – to je ďalší malý zázrak! Hybridná Puma vypína motor už počas dojazdu napr. ku svetelnej križovatke, pričom „pristávate s už vypnutým motorom a zároveň môžete nechať zaradenú jednotku bez vytlačenej spojky. Motor behom pár stotín naskočí keď vytlačíte spojku, pričom sa okamžite pohýnate s už zaradenou rýchlosťou. Veľmi dobré a neobmedzujúce riešenie. Chválil som to už v prípade modelu Tourneo Custom mild-Hybrid.

Od pružného motora sa dostávame k podvozku a riadeniu, ktoré si zaslúži rovnakú pozornosť. Prvé ostrejšie prejazdy zákrutami ma utvrdzovali v tom, že aj tento podvozok by s prehľadom zniesol ešte trošku väčšie stádo koní (rovnako ako blesky, recenzia – TU). Veľmi príjemné a komunikatívne riadenie (najlepšie v režime Sport – dostupné aj ďalšie známe režimy) vás spája s dobre nastaveným podvozkom a tým pádom aj s povrchom, na ktorom jazdíte. Pekne drží v zákrutách a aj napriek jednoduchšej zadnej náprave sa správa veľmi rozumne.

Ford Puma MHEV ST Line

Ford Puma MHEV ST Line

Pohon predných kolies by mohol v prudších prejazdoch avizovať nedotáčavosť, no tá je krásne eliminovaná. Čo vám poviem, dobre som si zajazdil. V bežnej prevádzke vás poteší dostatočne účinné filtrovanie nerovností, no Puma nie je úplne mäkká, v každom režime si zachováva kus športového ducha, a to je skvelé! Dobrý pocit z trošku tvrdšieho podvozku mali na svedomí aj 18“ disky s pneumatikami Continental (215/50/R18). Iný rozmer diskov pneumatík môže Pumu trošku obmäkčiť, ak to budete chcieť.

A keďže sme si dobre zajazdili, tak sa pokochajme aj extravagantným dizajnom, ktorý má niečo do seba. Pútavá línia karosérie s jemne sa zvažujúcou strechou pôsobí športovým dojmom, ku ktorému sa pridáva efektne vyhotovená zadná časť a charakteristický predok s členitým nárazníkom a výraznou maskou chladiča. Veľmi efektné spracovanie, a to najmä v tejto „black and white“ kombinácii. ST Line (X) má najkrajšie proporcie, takže odporúčam. Okrem línií karosérie si všimnite aj objemné LED svetlomety s efektným denným svietením, ktoré odkazuje na Ford GT. Svietivosť je, pochopiteľne, veľmi slušná a LEDky využívajú aj zadné obrysové svetlá. Viac netreba, veď posúďte sami.

Ford Puma MHEV ST Line

Ford Puma MHEV ST Line

Ak ma papiere neklamú, tak potvrdzujem, že Puma stojí na podvozku Fiesty, no vo výsledku je trošku väčšia, vyššia a tým pádom je o niečo viac miesta aj v interiéri. Ten je z prevažnej časti známou klasikou, ktorá sa skladá z plastov, občas mäkčených, no kvalitatívne nemám výhrady. Posed za volantom je dobrý, výhľad z kabíny tiež a všetko, čo ako vodič potrebujem mať po ruke tam je. Dobre známy multifunkčný kožený volant s hrubším vencom sa výborne drží a kúsok za ním má šofér k dispozícii prehľadný 12,3“ digitálny prístrojový panel s fajn grafikou, ktorá sa mení podľa zvoleného režimu. Okrem toho to je aj samotný palubný počítač, ktorý ponúka všetky informácie o aute.

Ak by som mal k dispozícii iba volant a tento displej, tak by som si vystačil, lebo tu nastavím všetky dôležité funkcie, vrátane asistenčných systémov, ktorých je viac než dosť (sledovanie okolia vozidla s aktívnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie situácie za vozidlom počas cúvania, čítanie dopravných značení, adaptívny tempomat, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie jazdných pruhov s aktívnym vedením v pruhu, asistent rozjazdu do kopca, pokročilý parkovací asistent s automatickým parkovaním, parkovacia kamera, automatické prepínanie svetiel, rozpoznávanie únavy vodiča a pod.). Okrem výbornej pasívnej bezpečnosti tak máte k dispozícii aj celú armádu asistenčných systémov, ktoré fungujú bez výhrad.

Opomenúť nemôžem ani multimédiá, ktorých centrom je 8“ dotykový displej v strede palubnej dosky so systémom Sync3. Prehľadný a jednoduchý systém, ktorý ponúka úplne všetko, po čom vaše srdiečko túži, vrátane Bluetooth konektivity, pripojenia na internet s funkciou SOS (automatické volania na 112 v prípade nehody) + možnosť vytvorenia Wi-Fi hot-spotu, a to najlepšie – podpora Apple Carplay a Android Auto. Dôležitou informáciou je možnosť prepojiť vaše auto s aplikáciu v telefóne – Ford Pass – vďaka ktorej získate vzdialený prístup k autu, pričom budete informovaní o stave vozidla, ktoré môžete týmto spôsobom aj vzdialene otvoriť/zatvoriť alebo dokonca aj naštartovať. To považujem za veľkú výhodu.

Dobre, takže už viete, že vpredu sa sedí výborne, sedadlá sú kombináciou kože a látky s primeraným bočným vedením, pričom nechýba ani lakťová opierka. Testovaný model mal príplatkový „Winter pack“, čiže vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant a vyhrievané čelné sklo. Teraz sa posunieme o kus ďalej, do druhého radu, kde je podstatne viac miesta ako napr. vo Fieste, no stále to nie je pre objemné osoby (ako som napr. ja – sám za seba si nesadnem).

S výškou nad 180 cm pocítite zvažujúcu sa strechu ako aj bezplatné hladkanie kolien, ktoré sprostredkuje operadlo prednej sedačky. Nižšie osoby alebo deti si užijú komfort po každej stránke. Prítomné sú aj ISOfix kotviace body, no stredovú opierku a výduchy ventilácie nehľadajte – nevýhoda! Naopak, výhodou sú inovované sedadlá, všetky, ktoré majú jednoducho odnímateľné a prateľné poťahy, čo ocenia najmä športovo aktívny ľudia, majitelia chlpatých voľnobežiek ako aj rodičia, lebo zvratky sa budú hneď ľahšie odstraňovať.

A teraz šup do kufra, lebo ten ukrýva jednu výnimočnú anomáliu. V základe ponúka 456 litrov (testovaný „hybrid“ 402 litrov) a po zložení operadiel (delenie 60:40) je to viac ako 2 násobok. Tajomstvo sa ukrýva pod medzi podlahou, ktorú keď zdvihnete alebo vyberiete, tak objavíte čiernu dieru – Megabox s objemom 80 litrov (započítané do celkového objemu). Tento priestor je plastový, plne vode odolný + má plastovú zátku, tzv. výpust, vďaka čomu sem môžete dať úplne mokré alebo špinavé predmety, pričom tento box následne poumývate tečúcou vodou z hadice.

Ford Puma MHEV ST Line

Ford Puma MHEV ST Line

Reálne použiteľné a praktické riešenie, ktoré inde nenájdete (absencia rezervného kolesa je jasná). Megabox môžete využiť aj ako klasický úložný priestor, vďaka čomu sa do kufra na výšku zmestia viac ako 115 cm predmety. Alebo susedom ukážete, že môžete mať bazén aj bez pozemku, prípadne to bude dočasný domov pre kapra pred vianočnými sviatkami. Na záver dodám, že testovaná Puma má automaticky otváraný kufor, čo nie je nutnosť, ale praktické to určite je.

Záverečné hodnotenie:

Ford Puma je ďalšie auto, od ktorého nič extra nečakáte, no vo výsledku vás prekvapí takmer po každej stránke. Takýchto áut je stále viac, a to je dobre! Puma ponúka veľmi pekný, dovolím si tvrdiť, že nadčasový dizajn, ktorý nezostarne extra rýchlo. Ponúka zaujímavé stupne výbav, veľa praktických asistenčných systémov a hlavne nečakane pružnú a zábavnú mild-Hybridnú sústavu, ktorá vás v spojení s výborným podvozkom bude baviť. Exteriér je skôr pre extrovertov a interiér klasikou, ktorá sa dá v danej triede očakávať. Ako celok to však hrá (lebo B&O audio tu nie je len tak náhodou) a chutí. K tomuto tvrdeniu sa pripája celá rodina a zopár konkurentov posiela do… ahóój.

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko (Summit Motors Bratislava)

Cena: (MHEV – ST Line X) od 25 590 eur

Fotogaléria

Prečítajte si aj:

Jesenné prázdniny s Fordom: Nové Tourneo Custom Mild-Hybrid od A po Z (4 ľudia – 4 krajiny) Vyhodnotenie

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu