Či už to beriete ako kontroverziu, nutné zlo alebo prirodzenú evolúciu, elektrický Mustang je proste faktom, s ktorým sa nedá nič robiť. Teda dá, môžete si ho kúpiť, jazdiť s ním a užívať si ho taký, aký je!  

Z môjho pohľadu nie je Mach-E žiadnym športovým autom, ktoré by vo vás malo vyvolávať zásadné emócie alebo vytvárať zimomriavky, na to tu stále máme klasického Mustanga s 5-litrovým atmosférickým motorom, ktorý to zvláda 24/7, 365 dní v roku. Elektrické SUV s cválajúcim Mustangom v znaku je trošku iná káva, káva pre ľudí, ktorí si potrpia na inovácie, pohodlie, bezpečnosť a zároveň chcú držať jasný krok s dobou, tou elektrifikovanou. V preklade to nie je skvelá horúca káva, ktorá vás vystrelí na nohy, ale moderné caffé latte v liberálnej kaviarni, ktoré vám bude chutiť aj 7-krát za deň bez vážnejších komplikácií.

Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Ford Mustang Mach-E

Okrem toho, ak chcete vlastniť auto, ktoré sa na cestách neobjavuje až tak často, pričom zaujme pozornosť úplne všade, tak toto je správna cesta. Aj napriek nedávnej úprave cenovej politiky sa tento model nepredáva tak, ako by si (asi) Ford prial, čo je celkom škoda. Úprimne, aj ja som bol v roku 2019, kedy bol tento model predstavený, trošku skeptický, no čas a hlavne skúsenosti s týmto autom mi ukázali, že to nie je nutné, nakoľko ide o veľmi podarené auto – nie však pre všetkých. A to aj napriek všetkým neduhom, ktoré so sebou prináša. 

Aktuálne som mal možnosť vyskúšať veľmi dobre nakonfigurovaný kus s pohonom zadných kolies a najväčšou batériou, akú v tomto aute môžete mať. Mach-E nepovažujem za športové auto, takže som sa zameral na to, na čo je určený – denné užívanie v rámci rodiny, rozvoz detí, zahraničné pracovné cesty a výlety. 

Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Ford Mustang Mach-E

„Testovaný model ponúka klasické LED svetlomety s výbornou svietivosťou i dosahom, no bez MATRIX funkcie tieňovania. Vystačil som si však aj s relatívne promptným systémom automatického prepínania svetiel.“

Páči sa vám? Aj hej, len ten znak kedy tam nebol… Toto auto trpí kvôli svojmu znaku! Mnohým ľuďom by Mach-E imponoval podstatne viac, ak by to bol „iba“ Ford a nie Mustang. Mustang v takmer každom motoristovi evokuje niečo nespútané, plné emócií a zážitkov, no Mach-E je v inej kategórii. Nie horšej, to vôbec, no útočí na iné zmysly a iných ľudí. Vo svojej podstate ide o veľmi podarené, pekné a precízne spracované auto, ktoré vám dokáže ponúknuť oveľa viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Stačí sa zmieriť s tým, že aj tento plne elektrický model nesie legendárne meno Mustang a zároveň si pripomenúť, že ten klasický Mustang s plnokrvnou atmosférou pod kapotou stále existuje, takže #nostress. 

„Testovaný model s príplatkovou metalízou Star White (1390 eur) ponúka dokonalosť. Videl som mnohé farebné prevedenia tohto auta, no osobne mi krásna biela perleť s čiernymi kontrastnými doplnkami neskutočne imponuje.“

Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Ford Mustang Mach-E

Počas týždňového testu som presedel v tomto aute viac ako zvyčajne, nakoľko som mal naplánovaných niekoľko dôležitých ciest, ktoré boli z pohľadu elektrického auta diaľkové, teda 300 až 500 km (jednosmerne). Potešil ma teda fakt, že na plné nabitie ukazuje Mach-E EV-MAX dojazd viac ako 600 kilometrov. To je dané tým, že ide o verziu s najväčšou možnou batériou, ktorá má kapacitu 98,7 kWh (využiteľných  91 kWh). Batéria je dostatočne veľká na to, aby ste sa vyhli stresu z častého nabíjania, no občas sa to stať môže.

Chvályhodné je aj rýchle DC nabíjanie s výkonom 150 kW, čo som v praxi neskutočne ocenil, no i tak je samotné nabíjanie dlhšie ako v prípade iných automobilov s menšími batériami, čo je pochopiteľné – väčšia batéria sa nabíja dlhšie. Je teda potrebné počítať s tým, že nabíjanie z 10 na 80 %, kedy sa dá využiť maximálny nabíjací výkon, trvá 40 až 50 minút. To je síce dlhý čas, no potom máte aj dlhý čas na jazdu (pokiaľ neletíte diaľnicou).

Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Ford Mustang Mach-E

Nech sa páči, nastupovať.

A kde sa tomu otvárajú dvere? No predsa elektronicky, tlačidlom nad miniatúrnou kľučkou s aerodynamickým podtónom. Na toto si treba zvyknúť, avšak po pár dňoch mi toto riešenie extrémne vyhovuje (identicky sa otvárajú aj zadné dvere), rovnako ako možnosť absolútne bezkľúčového prístupu do auta, vrátane jeho aktivácie pomocou kódu, ktorý zadáte na dotykovej klávesnici v rámci B stĺpika. V kombinácii s aplikáciou Ford Pass to funguje bezproblémovo, pričom máte vždy prehľad o vašom aute, vrátane rôznych extra možností, ako napr. plánované nabíjanie alebo vykurovanie/klimatizovanie auta pred vaším príchodom. Ford to má spracované veľmi pekne a prehľadne. 

„Ak vás zaujíma, ako sa dostanete do auta v prípade úplne vybitej batérie, tak nemusíte mať obavy. Okrem veľkej baterky je prítomná aj malá 12 V batéria, ktorá funguje aj ako záloha, takže auto stále otvoríte. Ak by sa náhodou vybila aj táto batéria, tak vám stále zostáva približne 72 hodín na otvorenie auta, čo ak sa nepodarí, tak v prednom nárazníku je špeciálny otvor s káblami na núdzové pripojenie externého zdroja.“

Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Ford Mustang Mach-E

Po zasadnutí za volant, ktorý sa mi jeho plytkým prevedením príliš nepozdáva, čo je vecou pohľadu, ma okamžite zaujala vzdušnosť kabíny, množstvo odkladacích priestorov a celkové pohodlie, ktoré je na vysokej úrovni. Jednoduché sedadlá s perforovanou kožou (vetrané/vyhrievané) ponúkajú gaučový posed, čo je základ úspechu v rámci denného používania. Vypracovanie interiéru je vynikajúce a predovšetkým elegantné – kombinácia čiernej kože, tmavošedej látky a hliníka je výbornou voľbou.

Extrémne som ocenil množstvo odkladacích priestorov v rámci mohutnej stredovej konzoly, kde sa dajú uložiť všetky bežné drobnosti i väčšie predmety, vrátane dvoch pohárov, prípadne menších fliaš. V tomto priestore, pod hlavnou obrazovkou, je zakomponované aj bezdrôtové nabíjanie + USB-A a USB-C konektor na nabíjanie, prípadne káblové spojenie so systémom Sync-4. Kruhový ovládač smeru jazdy je už tradične uložený v stredovej konzole.

Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Ford Mustang Mach-E

Posed za volantom som si našiel veľmi rýchlo, no o niečo horšie to bolo s výhľadom krížom cez mohutný A stĺpik, s čím treba zaručene počítať. Je to o zvyku, no pri niektorých manévroch je tá neprehľadnosť značne cítiť. Inak nemám výhrady, sedí sa tu výborne, mierne vysoko, no miesta je dosť na hlavu i nohy, čo platí aj pre pasažierov vzadu. S výškou 2 metre sa zmestím aj sám za seba, nie s dokonalým komfortom, ale ide to. Nižší ľudia sú s komfortom spokojní, vrátane dostupnosti výduchu klimatizácie a nabíjacích portov (USB-A + USB-C).

Nespokojnosť bola vyjadrená iba s ohľadom na absenciu vyhrievania zadných sedadiel. Naopak, ja som bol max. spokojný po elektrifikovanom otvorení kufrových dverí, ktoré odhalia nepraktickú clonu a zároveň obrovský a praktický priestor pre batožinu, ktorý mi veľmi imponuje. Po kryt (tú strašnú clonu) ponúka 402 litrov, po okno, resp. strechu (rozumej „full house“) 519 litrov a po sklopení operadiel v druhom rade až 1420 litrov. Ešte sme neskončili! Mach-E má batožinový priestor aj vpredu, pod prednou kapotou, ktorý má ďalších 100 litrov. Predok som využíval na nabíjacie káble a iné náležitosti, ktoré chcem mať poruke bez prehrabávania sa vo veľkom kufri. Zadok ponúka dostatok miesta pre batožinu v rámci celej rodiny s nastaviteľným dvojitým dnom. V otázke priestoru a komfortu sa Mustang Mach-E nemá začo hanbiť!

Inak to nie je ani v prípade technológií a asistenčných systémov, ktorých je tu toľko, koľko chcete a ešte o niečo viac. Všetko má pod dohľadom vodič v rámci dvoch displejov. Nutným základom je menší 10,2“ prístrojový panel, kde sú vyobrazené všetky údaje o jazde, dojazde, vozidle a jeho aktuálnom nastavení. Prím však hrá obrovský vertikálny televízor s uhlopriečkou 15,5“, kde sa detailne nastavujú všetky systémy vozidla a jeho fungovanie. 

Asistenčných systémov a ich nastavení je tak veľa, že nie je možné a vhodné ich všetky prezentovať, no z praktického hľadiska som ocenil predovšetkým monitorovanie mŕtvych uhlov, komplexné sledovanie okolia vozidla s výstrahou pred možnou kolíziou, či už v rámci parkovania alebo bežnej jazdy, vedenie vozidla v jazdnom pruhu s centrovaním na stred (v kombinácii s adaptívnym tempomatom a normálnymi vodičmi naokolo si viete čiastočne oddýchnuť), výborný 360° kamerový systém, pokročilé rozpoznávanie dopravných značení, autonómne núdzové brzdenie a asistenta odbočovania vľavo, ktorý zabrzdí auto v prípade hroziacej zrážky s vozidlom idúcim oproti (ocenia najmä začiatočníci). Samozrejme, ak máte radi dobrú hudbu, tak vás poteší aj prémiový audiosystém Bang & Olufsen.

Primárne technické údaje testovaného modelu: Výkon 216 kW (294 koní), krútiaci moment 430 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 6,2 sekundy, max. rýchlosť 180 km/h, pohon zadných kolies – 1 elektromotor. Maximálny nabíjací výkon: 150 kW DC / 11 kW AC. Rozmery: dĺžka 4713 mm, šírka 2097 mm, výška 1624 mm, rázvor 2984 mm, svetlá výška 147 mm, prevádzková hmotnosť (vrátane vodiča) okolo 2170 kg.“

Prax!

Test začal intenzívne a počas celého testovacieho týždňa tomu nebolo inak. Druhý deň testu som mal naplánovanú pracovnú cestu do Prahy, ktorou som zároveň preveril diaľničný dojazd, resp. spotrebu. Diaľnica je pre elektromobil verejný nepriateľ, ktorý mu dáva zabrať, no zároveň ho poteší slušným množstvom nabíjacích staníc, min. v ČR. Z okresu Nitra som odchádzal s batériou nabitou na približne 65 %, pričom som podľa dojazdu plánoval nabíjať niekde na polceste, čo úplne nevydalo a nabíjal som už kúsok za slovenskými hranicami, nakoľko na ďalšiu rýchlu nabíjačku by to bolo o chlp.

Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Ford Mustang Mach-E

Vysoká spotreba energie bola daná nielen plne naloženým autom (posádka 2 dospelí – 2 deti), ale aj vyššou rýchlosťou, relatívne chladným počasím a silným vetrom, ktorý nás sprevádzal celou cestou. Rovnako tak sa mi nechcelo vliecť, lebo veď výkon i chuť ísť vpred je, takže priemerná rýchlosť na diaľnici bola  +/- 140 km/h, čo je pre auto na baterky zabijak. Spotreba sa „ustálila“ v okolí 24 kWh/100km, čo vôbec nie je málo. Po nabití cca. do 60 % som pokračoval v ceste, ktorá bola pre baterku stále vyčerpávajúca a pred Prahou mi počítač ukazoval stav baterky 5 %. Najbližšia rýchla nabíjačka bola už len zopár kilometrov a prišiel som k nej v hodine dvanástej s 1 %.

Na oplátku ma potešilo, že auto začalo nabíjať baterku plným výkonom (tlačilo okolo 147 kWh) hneď od začiatku, takže som po približne pol hodine odchádzal s dostatočne nabitou batériou na celodenné jazdenie po Prahe a časť cesty domov. Večer bolo o niečo lepšie počasie i menej áut, čo malo na následok o približne 1,5 kWh nižšiu spotrebu. Diaľničná jazda je pohodová, Mach-E zvláda s prehľadom aj diaľkové trasy, akurát treba počítať s častejším nabíjaním – za predpokladu, že nepôjdete do 110 km/h. Vtedy sa spotreba zásadne znižuje a dojazd je výrazne vyšší. Ešte dodám, že Mach-E má aj účinnú rekuperáciu, no tá je na diaľnici min. využitá.

Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Ford Mustang Mach-E

Nasledujúce dni sa niesli v bežných pracovných povinnostiach, cestách a rozvozoch v rámci mesta, kde tento elektromobil exceluje, a to nielen tým, že všade púta pozornosť. Skvelú ovládateľnosť, obratnosť a okamžitý nástup výkonu som vždy ocenil, rovnako ako fakt, že počas chladných rán auto okamžite kúri, resp. si ho viete vyhriať cez aplikáciu už vopred. Prvé dni som jazdil výhradne v režime „D“ alebo v efektívnejšom rekuperačnom režime „L“, keď auto vracia prebytočnú energiu späť do batérie, čo sa v rámci mestskej a prímestskej prevádzky jasne potvrdilo – spotreba klesla výraznejšie pod 20 kWh/100km. Ak predvídate, tak režim L viete využívať veľmi efektívne a pekne s ním aj pribrzďovať. 

Tieto dni priniesli aj ďalšie „diaľkové“ cesty, tentokrát v lepšom počasí a prevažne po okresných cestách, čo sa zásadne podpísalo aj na minime času, ktorý som strávil na nabíjačke. Spotreba okolo 18 kWh/100 km sa približovala k hodnotám od výrobcu a jazdu na kľukatých okreskách som si skutočne užíval. Toto je SUV, nie atletický kus auta, no aj napriek tomu som si dovolil v zákrutách mierne pritvrdiť a prechádzať ich ráznejším spôsobom, čo mi robilo radosť. Auto to naj napriek vyššej hmotnosti zvládalo s prehľadom – pozor však na mokrej ceste, keď má tendenciu ísť popredku. Obratnosť je výborná, ochota zatáčať prijateľná, akcelerácia okamžitá a celkový pocit nadmieru uspokojivý. Pod tento fakt sa podpísala aj prepracovanejšia zadná náprava, resp. viacprvkové zavesenie kolies Multilink. 

Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
Ford Mustang Mach-E

Ostatné dni sa niesli v striedavom duchu jázd všetkého druhu a každodennom zapojení tohto koňa do práce. S ohľadom na deti som ocenil elektronické otváranie dverí tlačidlom, vďaka ktorému si aj menšie deti s ľahkosťou otvoria dvere, pričom nemusia ťahať kľučku. Elektromobil je v meste výborným riešením, ktoré spoľahlivo nahradí autá so spaľovacími agregátmi, ktoré častým štartovaním a krátkymi prejazdmi trpia. Samozrejme, ak cestujete často a dlhé trasy aj mimo mesta, tak tam je jednoznačným víťazom spaľovacia klasika, o tom sa ani netreba baviť. Elektromobil je užitočný a praktický, ale určite nie vo všetkých aspektoch. 

Posledné tri dni testu som siahol aj po funkcii ovládania vozidla jedným pedálom, čo poznáme aj z iných značiek a modelov. Tento systém extra silnej rekuperácie v spojení s elektronickým pribrzďovaním je neuveriteľne návykový a tu fungoval excelentne. Ak sa s ním naučíte pracovať a budete dynamicky vnímať a reagovať na zmeny v premávke pred vami, tak na brzdový pedál môžete na 90 % zabudnúť – minimálne v meste. Druhý deň používania tohto systému som priebežne počítal počet interakcií mojej nohy s brzdovým pedálom, ktorých nebolo viac ako 5 – v plnej premávke pracovného dňa.

  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT
  • Ford Mustang Mach-EZdroj: Miroslav Illéš / TOUCHIT

Je zrejmé, že toto nebude vyhovovať každému, no okrem šetrenia energie to má pozitívny vplyv aj na brzdový systém, resp. jeho opotrebenie. Nevýhoda? Ak presadnete do iného auta, napr. s manuálnou prevodovkou, tak sa môže stať, že zabudnete včas brzdiť 🙂. Presne to sa mi stalo po presadnutí do môjho osobného auta – blížil som sa k ostrej zákrute v rámci mesta a až tesne pred ňou som si uvedomil, že toto auto asi nebrzdí samo, ale je potrebné použiť pedál. Uvedomenie prišlo neskôr, ale reakcie nohy boli promptné. 🙂

Aký je Ford Mustang Mach-E?

Osobne som si na 90 % istý, že keby to bol „iba“ Ford Mach-E, tak by sa mu darilo o niečo lepšie. Ľudia asi netúžia po elektrickom Mustangu, ale po dobrom elektrickom Forde, čo Mach-E zaručene je, a to aj napriek rôznym neduhom. V čierno-bielom prevedení je neuveriteľne sexi, je pohodlný, s väčšou batériou stavaný aj na dlhšie trasy a v prípade záujmu o dynamiku sa tiež nenechá dlho prosiť.  Táto verzia má cenu 65 370 eur (vrátane príplatkov), pričom ide o veľmi atraktívnu ponuku s ohľadom na konkurenciu v podobnej výbave. 

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko

Prečítajte si aj: 

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Komentáre sú uzavreté