Už po prvom zoznámení sa s novým Fordom Focus som bol presvedčený o tom, že ide o skutočne podarenú a hĺbkovú inováciu obľúbeného modelu nižšej strednej triedy, ktorý narobí konkurencii vrásky. Právom som sa teda tešil na redakčný test, ktorý dopadol vysoko nad očakávania.

Na test sme dostali model ST-Line/Kombi v krásnej modrej metalíze – Desert Island Blue. Dizajn modelu ST-Line v kombinácii s týmto farebným prevedením je oku lahodiaci. Nový Focus je podstatne výraznejší a prepracovanejší ako jeho predchodca. Vyžaruje z neho športovo elegantný duch, ktorý ihneď zaujme. Už počas preberania vozidla mi padol do oka výrazne členitý predný nárazník s aerodynamickými otvormi a masívnou maskou chladiča. Spodnú časť pekne dopĺňajú LED hmlovky a kúsok nad maskou sú zakomponované nadčasovo spracované hlavné LED svetlomety.

Do toho sa pridávajú masívne prelisi na kapote, ktoré Focus opticky nafukujú a pridávajú mu dávku dravosti. Rovnakým štýlom je vypracovaný bok vozidla, pričom veľmi pekne vidieť, ako sa nafúknutý predok aj zadok, resp. ich prelisi takmer spojili na zadných dverách. Zadok nezostáva dizajnu nič dlžný, nárazník je veľmi pekne spracovaný, dopĺňa ho dvojitá koncovka výfukového systému a celok ukončujú LED svetlomety s jasným podpisom. Dizajnéri si dali na novom Focuse skutočne záležať, výborná práca!

Ešte pred vstupom do interiéru by som rád vyzdvihol prácu a účinnosť LED svetlometov. Predné svetlomety disponujú vydareným denným svietením, majú výborný dosah a nadpriemernú svietivosť, čo som počas častých jázd v noci veľmi ocenil. Adaptívne nie sú, ale majú funkciu automatického prepínania diaľkové/tlmené, ktorá funguje veľmi dobre. LED hmlovky v spodnej časti pomáhajú s prisvietením zákrut.

„V exteriéri, ale aj v interiéri nájdete množstvo doplnkov a prvkov s označením „ST“, ktoré vám neustále pripomínajú aký model vlastníte.“

Teraz poďme nahliadnuť do interiéru, ktorý je jedným veľkým prekvapením. Týka sa to jeho vypracovania, ale hlavne priestoru, ktorý posádke ponúka. Prekvapí vás spracovaním jednotlivých častí, absenciou vŕzgania, použitými materiálmi a praktickými riešeniami. Páči sa mi, že návrhári si uvedomujú, že v aute trávime veľa času, podľa čoho treba prispôsobovať aj rôzne prvky interiéru. Základom sú kvalitne vypracované a pohodlné sedadlá nastaviteľné v dobrom rozsahu. K tomu prislúcha nastaviteľný volant, ktorý má v prípade verzie ST Line hrubší veniec a veľmi dobre sa s ním pracuje.

Dôležité je správne rozloženie ovládacích prvkov a odkladacích priestorov. Tu treba pochváliť vypracovanie palubnej dosky, v ktorej je osadený centrálny 8“ LCD displej, pod ktorým je niekoľko fyzických tlačidiel na ovládanie multimédií a následne panel 2-zónovej klimatizácie s fyzickými tlačidlami, čo je výhodou. Tieto funkcie je možné ovládať aj cez informačný systém, čo je veľmi praktické. Palubovka nadväzuje na dobre riešený stredový tunel s rôznymi odkladacími priestormi a lakťovou opierkou, v ktorej je priestor na drobnosti a jeden USB-A port.

Vo výsledku to znamená, že šofér má výborný posed za volantom a okolo seba prakticky rozložené ovládacie prvky. Platí to aj pre banálne veci ako panel ovládania okien s dobrým sklonom a prístupom – je potešením sedieť v takto riešenom interiéry. Osobne mám výhradu iba ku kruhovému voliču automatickej prevodovky. Na tento typ som si stále nezvykol a nezdá sa mi byť vždy praktickým – aj keď šetrí miesto.

„Nový Focus narástol o približne 11 cm (rázvor + 50 mm), čo zaručuje podstatne lepší komfort pre celú posádku.“

No nie je to iba o priestore a pohodlí v prednej časti. Focus kombi útočí na všetkých milovníkov priestoru a rodinne založených jedincov. Priestor v druhom rade bol prekvapením! Sadnem si sám za seba, mám normálny priestor na kolená a hlavu a vedľa mňa si sadne ďalší človek podobných rozmerov úplne v pohode. Ak to budú deti alebo menšie postavy, tak traja si vedľa seba sadnú s ľahkosťou. Sedadlá sú aj v zadnej časti dobre spracované a pohodlné, čo oceníte počas dlhých ciest. Samozrejmosťou sú aj ISOfix kotviace body na krajných sedlách. Za nevýhodu považujem absenciu výduchu ventilácie v zadnej časti, absenciu zadnej lakťovej opierky a iba jednu 12V zásuvku. Potešili by aj nejaké USB-A porty. Sedadlá posuvné nie sú a operadlá nemajú nastaviteľný sklon, ale žiť sa s tým dá. Sklopiť sa však dajú – sú delené v pomere 60:40, čím sa dostávame do batožinového priestoru.

Ten má v základe kapacitu 608 litrov (po kryt, nie strop) a po sklopení operadiel v druhom rade je to až 1653 l (po strop). Úplná rovina nevznikne, ale priestor získate obrovský. Páči sa mi variabilita a využitie batožinového priestoru s rôznymi praktickými doplnkami. Medzipodlaha sa dá prispôsobiť podľa potrieb, viete ňou rozdeliť priestor na dve časti atď. Taktiež sa sem zmestí krycia roleta a rôzne drobnosti, pričom na samom spodku je aj dojazdové koleso. Veľmi dobre vyriešené!

Poďme jazdiť!

Ford má 3-valce veľmi rád, to asi viete. Možno sa vám (nám) to nepáči, ale tieto motory pracujú veľmi dobre, fungujú dlhodobo a len tak sa ich nezbavíme :). Dobre funguje aj ten, ktorý bol pod kapotou. Má objem 1497 cm3 je dopovaný turbom, disponuje max. výkonom 110 kW (150ps) a krútiacim momentom 240 Nm už od 1600 rpm, čo je v skutočnosti cítiť. Konkrétny agregát je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.Táto prevodovka síce pracuje dobre, ale mám k nej pár výhrad. Najprv to dobré – automat radí precízne, motor zbytočne nedusí a preraďuje v príjemnom spektre otáčok. Samozrejme, záleží aj od zvoleného režimu jazdy (dostupné sú tri – Eco, Normal, Sport a každý z nich mení nastavenie vozidla – prevažne správanie prevodovky, motora a riadenia). Z tohoto pohľadu ide o dobre naladenú prevodovku. Teraz to (subjektívne) horšie – Prevodovka nevie dobre reagovať na plynulé stláčanie akcelerátora počas cúvania alebo veľmi pomalého rozbiehania. Stlačím jemne plyn – nič sa nedeje a potom zrazu zareaguje trhnutím, čo sa mi veľmi nepáči. Možno je to chyba konkrétnej prevodovky alebo softvéru, ale treba to spomenúť.

Taktiež ale treba povedať, že to dobré prevažuje nad tým zlým. Spojenie automatu s týmto agregátom je z 99 % prípadov veľmi príjemné. Výkon motora nie je obrovský, ale pocitovo by som na začiatku testu povedal, že má aj o trošku viac koníkov. Motor promptne reaguje na podnety prevodovky, disponuje výbornou pružnosťou a dynamikou. To sa verzii ST Line naozaj hodí. Nie je to auto iba do mesta, Focus sa cíti mimoriadne dobre na každej ceste a hltanie dlhých kilometrov je preňho zábavou. Sám som bol prekvapený, ako to auto s týmto motorom a prevodovkou funguje.

Na okresných cestách nebudete mať problém s dynamickým predbiehaním a na diaľnici /v Nemecku! 🙂/ si to môžete kľudne valiť 170km/h bez toho, aby vás niečo obmedzovalo (diaľničná rýchlosť 130km/h = max. 2100 rpm). Ako sa to odzrkadlí na spotrebe? Týždňový test som ukončil spotrebou 7,4 L/100 km. Možno si poviete, že to nie je málo, ale treba prihliadať aj na štýl jazdy. Ako vždy, tak aj teraz platí – v žiadnom prípade nejde o šetrenie, ale o využívanie potenciálu auta, či už kapacitne alebo výkonovo. Samozrejme, vždy v rámci možností a zákonov. Táto spotreba sa môže výrazne znížiť spôsobom jazdy, a to aj o celý liter na 100 km. Ale 7,4 je fajn, nie?!

No a keď vyložíte deti a manželku, tak sa môžete zahrať aj na pretekára do kopca. Stačí ho tam zobrať a vyskúšať. Zvýšite tým spotrebu, ale znížite mieru stresu a domov prídete ako baránok. Nie, nie je to žiadny hot-hatch, ale jazdiť vie dobre. Za to vďačí nie len motoru, ale aj skvelému podvozku, ktorý Ford veľmi pekne inovoval a vo výsledku pracuje nadmieru uspokojivo. Okrem toho, že je príjemne tuhý, tak je zároveň komfortný a efektne eliminuje väčšinu nedostatkov našich ciest, čo sa odráža na komforte jazdy. Na akýchkoľvek cestách tento podvozok oceníte. Prekážkou nie sú ani 18“ disky (235/40/18) so zaujímavým vzorom, cez ktoré sa výrazný buchot do karosérie neprenáša. Toto naozaj zapôsobilo.

Nový Focus vás presvedčí, že nižšia stredná trieda dokáže viac než zaujať

Na úvod si dáme komfortný rozstrel – úplným základom je 2-zónová klimatizácia, ktorej sekunduje vyhrievanie predných sedadiel, volantu, čelného skla, a tiež trysiek ostrekovačov predného skla. Samozrejmosťou sú okná v elektrike, ale všetky s automatickým doťahovaním. Za komfort považujem aj bezkľúčové štartovanie a prístup do auta. Plusom je prítomnosť priečinku s bezdrôtovým nabíjaním smartfónu (za príplatok). Pochváliť treba aj multifunkčný volant, na ktorom nájdete všetky potrebné ovládače. Nimi sa ovláda združený prístrojový panel, cez ktorý nastavíte väčšinu asistenčných systémov a komfortných prvkov vozidla.

Dostatočne zastúpená je aj multimediálna výbava. Základom je konektivita, ktorú zastupuje Bluetooth a USB-A vstup. Tieto prvky nadväzujú na výborný systém SYNC 3, ktorý sa ovláda cez hlavný 8“ dotykový displej v strede palubnej dosky. Písal som o ňom už viac krát (TU alebo TU), takže iba v skratke – je rýchly, intuitívny a jednoducho spracovaný, čo vôbec nie je na škodu. Ľahko sa naňho zvyká a ponúka všetky podstatné prvky, ktoré by ste v modernom aute chceli mať. Niekoho poteší prítomnosť dobre fungujúceho navigačného systému a použiteľného hlasového ovládania, ale to podstatné je podpora aplikácií tretích strán – Apple CarPlay, Android Auto a samostatne aj Sygic. Multimediálny celok dopĺňa „noname“ audio systém so 6-reproduktormi, ktorý podáva slušný výkon. No radšej by som zobral B&O audio :).

Veľkým prekvapením bola ponuka a funkčnosť asistenčných systémov

Už v prvý deň som bol prekvapený spôsobom – „sánka dolu šéfe“. Bol pondelok poobede, slušné zápchy v celej Bratislave a ja som sa vybral smer Šamorín (tomu sa hovorí odvaha). Zbadal som prvé stojace autá – v tej sekunde som zapol adaptívny tempomat, nastavil najmenší odstup a aktivoval vedenie v jazdnom pruhu. Čo sa stalo? Až do konca tej najväčšej zápchy (za D. Lužnou) išiel Focus takmer sám! Keď pustíte volant, tak trvá približne 15 až 20 sekúnd (záleží od náročnosti trasy) než sa bude systém dožadovať vašej prítomnosti, čo je dobre. Stačí doňho ťuknúť a pokračuje ďalej. Krásne číta čiary a keď sa jedna na chvíľu „stratí“, tak vie bez váhaní pokračovať. Najlepšie na tom je, že medzi čiarami nelieta, ale vždy centruje auto na stred tak, aby to nebolo pre vás a posádku nepríjemné. Toto nedokážu ani niektoré autá vyššej triedy! klobúk dole.

Túto výborne fungujúcu zostavu systémov dopĺňa proaktívne sledovanie okolia vozidla s automatickým brzdením v prípade núdze, resp. nepozornosti vodiča – s nastavením intenzity. Vyskúšal som aj tento systém a funguje precízne. Do toho sa pridáva aj systém čítania dopravných značiek, resp. rýchlostných obmedzení, na čo vie z časti reagovať adaptívny tempomat. Ten pracuje veľmi dobre a okrem spojenia s vedením v jazdnom pruhu reaguje aj na natočenie kolies. Ak sa s ním naučíte pracovať, tak dokáže prejsť aj cez mesto, resp. kruhové objazdy a prudšie zákruty. Tieto výborne fungujúce systémy dopĺňa automatické prepínanie svetiel (tlmené/diaľkové), kontrola bdelosti vodiča, ukazovateľ bezpečnej vzdialenosti, asistent rozjazdu do kopca a parkovací systém (viacero PDC senzorov v okolí vozidla). Chýbala mi iba parkovacia kamera, ktorá je za príplatok, ale dá sa žiť aj bez nej.

Hodnotenie TOUCHIT

Nový Ford Focus (mňa, nás, vás) zaujal už počas prvého predstavenia a tento test iba potvrdil, že ide o výborné auto, ktoré prešlo potrebnou inováciou dizajnu a technológií. Ponúka nadštandardne veľa priestoru, výborné jazdné vlastnosti, slušný výkon a pokročilú technologickú výbavu. Funkčnosť a možnosti asistenčných systémov sú na vysokej úrovni, z čoho sme boli príjemne prekvapení. Odhliadnuc od niekoľkých nedostatkov ide o výborné auto (už dlho som od mojej polovičky nepočul hlášku – „to je aké dobré auto“ / jej vzťah k autám je podobný ako môj k štrikovaniu)

Základná technická špecifikácia: Ford Focus Combi ST Line 1.5 EcoBoost

  • Motor: 1497 cm3 / Radový 3-valec / Turbo
  • Prevodovka8-stupňová automatická
  • Výkon110 kW (150 ps) – 6000 rpm / 240 Nm – 1600 rpm
  • Poháňaná nápravaPredná
  • Rozmerydĺžka – 4668 mm / šírka – 1848 mm / výška – 1494  mm / rázvor – 2700mm / svetlá výška: 134 mm
  • Pohotovostná hmotnosť1445 kg
  • Objem batožinového priestoru: 608 l / 1653 l
  • Objem palivovej nádrže52 Litrov
  • Maximálna rýchlosť: 207 km/h
  • Zrýchlenie 0-100 km/h: 8,8 sekundy

Cena testovaného modelu: 30 625 Eur (cena bez doplnkovej výbavy: 24 590 Eur)

Automobil zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko

Prečítajte si aj:

Nový Ford Focus je krajší, technologicky vyspelejší a hlavne podstatne väčší

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu