Relatívne krátky, ale intenzívny test novej Fiesty v ostrejšej verzii ST som prežíval veľmi emotívne. Fiesta ST na mňa urobila veľký dojem po každej stránke a vôbec som nečakal, že ma môže ešte nejaký 3-valec prekvapiť. Ten prvý a myslel som, že aj posledný bol v BMW i8 Roadster (recenziu nájdete – TU).

Život je zmena, a preto som bol rád, že ma Fiesta ST presvedčila, že 3-valec má zmysel a môže s ním byť slušná zábava. Dobre, občas aj neslušná, resp. kúsok za hranicami zákona o cestnej premávke. Poďme však pekne po poriadku, aby v tom nebol bordel, ako keď táto mini raketa vystrelí v režime šport naprieč mestom. Dizajn novej Fiesty je vám určite dobre známy, a preto ho nebudem extra rozoberať. Spomeniem iba odlišnosti, ktorých tu pár je. Základom je farba – Silver Fox, ktorá je pre tento model špecifická a vyzerá veľmi dobre (ako keby bolo auto len v plniči, či?). Následne sú to veľké červené logá ST, špecifická a výrazná maska chladiča, športový nárazník (predný aj zadný) a výrazné predĺženie piatych dverí – krídlo, ktoré mu dodáva športový „look“. Zabudnúť nemôžem ani na špecifické 18“ disky, ktoré Fieste sadnú ako uliate.

Celý dizajn, ktorý je naozaj podarený, dopĺňajú LED svetlomety – predné i zadné. Špecifikom je svetelný podpis, ktorý si s iným autom nepomýlite, ako aj celkové vyhotovenie svetiel. Je to na úrovni! Hanbiť sa nebudete ani za svietivosť, ktorá je výborná a dosah svetelných lúčov  je tiež na dobrej úrovni. Prítomné sú aj hmlové svetlomety a funkcia automatického prepínania režimu- diaľkové/tlmené. 

Teraz poďme nahliadnuť dovnútra. Interiér je pekne spracovaný, ovládacie prvky sú dobre rozložené, ale oproti klasickej verzii tu veľa zmien nie je. Páčia sa mi okrasné lišty a doplnky v interiéri, ktoré sú kombináciou karbónu, hliníka a čierneho klavírneho laku, čo pôsobí športovo-elegantne.  Zostatok interiéru je plastový, teda okrem výplní dverí, volantu, radiacej páky a sedadiel.

Športové sedadlá RECARO (koža+semiš) sú perfektné, napratal som sa do nich aj ja, ale neviem si v nich celkom predstaviť trasu, ktorá by mala viac ako 500 km. Na mňa, resp. na väčšie postavy sú priúzke. Sedadlá sú však precízne vyhotovené, majú výrazné bočné vedenie a keď sa do nich napasujete, tak vás z nich žiadny prejazd zákrutou nevyhodí. To by ste sa museli kotúľať, čo verím, že sa nikomu nepodarí :). Zadné sedadlá majú bežné vyhotovenie a sú celkom pohodlné, čo mi potvrdili viacerí cestujúci, ktorí sa so mnou viezli.

Nie vždy však boli nadšení režimom sport, ktorý je hlučnejší a tuhší podvozok tiež cítia najmä zadní pasažieri. Nechýbajú tu ani ISOfix kotviace body – ak by ste chceli potešiť alebo potrestať vaše ratolesti J. Zadné operadlá sú sklápateľné a delené v pomere 60:40. To ak by ste chceli strojnásobiť základný, 288 litrový, batožinový priestor. Áno, aj sem som napratal kočík a nejakú batožinu, tento „rodinný“ test musí byť. Menšia rodinka by si na ostrú Fiestu určite zvykla.

Zaujal ma aj multifunkčný volant s množstvom ovládacích prvkov a hrubým koženým vencom, ktorý veľmi dobre padne do rúk, čo budete často, veľmi často potrebovať. Prítomné je aj červené logo ST. Palubnej doske dominuje veľký 8“ LCD displej multimediálneho systému, pod ktorým má svoje miesto panel 1-zónovej automatickej klimatizácie a ďalšie komfortné prvky – vyhrievanie sedadiel, vyhrievanie volantu, a tiež čelného skla. Samozrejmosťou sú elektrické okná s automatickým doťahovaním, niekoľko odkladacích priestorov na drobnosti a nechýba ani malá lakťová opierka.

Motor, prevodovka a podvozok

Teraz to najdôležitejšie! STčko poháňa 1,5-litrový 3-valec s výkonom 147 kW (200 ps) a max. krútiacim momentom 290 Nm. Slušné, že? Tento motor je spriahnutý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou s presným chodom a pevnou kulisou. Ani rýchle a prudké radenie jej nerobí problém. Jednotlivé rýchlosti tam padajú ako by boli na koľajnici.

Táto kombinácia katapultuje Fiestu ST z 0 – 100 km/h za slušných 6,5 sekundy. Max. udávaná rýchlosť je 232 km/h. Dá sa! Osobne mi poskytol tento motor veľa emócií, jeho výkon a zvukový prejav (vďaka aktívnej výfukovej klapke) je na 3-valec famózny. Akcelerácia je takmer bez omeškania a rýchle reakcie sú jeho devízou. Ak budete šprintovať, využijete aj Launch Control. A pozor na rýchlosť, prvý deň som smelo vybehol na obchvat a pri pohľade na rýchlomer som radšej brzdil. Veľmi rýchlo sa viete dostať vysoko nad limit povolenej rýchlosti. Výborná je aj pružnosť motora vo vyšších rýchlostiach

„Spotreba benzínu počas testu celkom skákala, pričom veľa záležalo na zvolenom režime a štýle jazdy. Prevažne sa pohybovala okolo 8,5 l/100, čo nie je zlé. Samozrejme, jazdy to boli energické – každá jedna. Keď som vyšiel na pezinskú babu a iné zaujímavé okresné cesty, tak stúpla na viac ako 10 l/100km, čo je stále fajn. V prípade takto sviežeho a jedovatého auta by bola škoda neustále riešiť spotrebu. Ak to riešite, obzerajte sa po inom modely, napr. po bežnej Fieste, ktorú testoval Ondrej, recenziu nájdete – TU. Ale áno, dá sa jazdiť aj vyslovene na spotrebu, a to vďaka funkcii odpájania valcov. Odpojenie necítiť, ale na spotrebe sa to prejaviť vie, no musíte chcieť.“

Ak máte radi športové výfuky, resp. ich tóny, tak tento výfukový systém bude balzamom na dušu. A to najmä vtedy, keď prepnete auto do športového režimu. K dispozícii sú celkom 3 režimy – normal, sport a track, ktoré ovplyvňujú nastavenie posilňovača riadenia, elektronického stabilizačného systému, motora, bŕzd a výfuku. Najčastejšie som jazdil v režime sport, ktorý ponúka perfektné nastavenie podvozku, rýchle reakcie motora a tuhé riadenie. V tomto režime sa viac otvára aj klapka výfukového systému a zvuk stojí skutočne zato. Tento režim však nebude vyhovovať každému a za každých okolností, ale minimálne prvé týždne a mesiace si ho budete určite užívať. Ak si kúpite Fiestu ST, tak je predpoklad, že s podobným autom už máte skúsenosti a viete čo robí športový podvozok na našich exkluzívnych cestách a to hlavne vo veľkých mestách. V režime normal sa snaží filtrovať všetky priečne nerovnosti, ale nie je to úplne ono. Športového ducha tu cítiť vždy, načo sa treba adaptovať.

Podvozok má výborné nastavenie a v zákrutách si zachováva „chladnú hlavu“, občas až veľmi. Prejazdy zákrutami sú často ako po koľajniciach, začo Fiesta ST vďačí najmä mechanickému samosvornému diferenciálu Quaife a asymetrickým zadným pružinám (patentované pružiny s funkciou presmerovania momentu – zlepšujú stabilitu, agilitu a reakcie zadnej nápravy s vlečenými ramenami a torznou tyčou). Samozrejmosťou je aj pokročilé smerovanie krútiaceho momentu.

V celku ide o prepracovanú zostavu, ktorej napomáhajú „racingové“ pneumatiky Michelin Pilot Super Sport (205/40/R18). V našom prípade už trošku zodraté, ale stále použiteľné. Ak ste sa dostali až sem, tak už určite tušíte, že nedotáčavosť je v tomto prípade tabu. Naopak, pretáčavosť je vďaka mechanickej ručnej brzde povolená :). Brzdová sústava je dobre nadimenzovaná, má veľmi dobrú účinnosť, ale nejaké % účinnosti navyše by som ešte prial.

Multimédiá a asistenčné systémy

Aj v tomto prípade je základom celého systému veľký 8“ dotykový LCD displej, ktorý pracuje pod taktovkou operačného systému – Ford Sync 3. Tento systém disponuje, okrem iného, aj hlasovým ovládaním v českom jazyku, pričom môžete používať prednastavené hlasové príkazy s možnosťou vytvorenia nových. Je to použiteľné, ale treba si na to zvyknúť, resp. sa naučiť rôzne príkazy. Oceňujem aj rýchlosť tohoto systému. S kľudom môže konkurovať multimediálnym systémom iných prémiových značiek a modelom vyšších tried.

Hlavnému displeju sekunduje združený prístrojový panel s menším displejom, ktorý poskytuje množstvo informácií o asistentoch, aktuálnom stave vozidla a multimédiách. Veľkou výhodou je plná podpora aplikácií tretích strán – Apple Car Play, Android Auto + funkcia zrkadlenia – MirrorLink. Nechýba ani integrovaná a dobre spracovaná navigácia, ale vyššie uvedené aplikácie majú u nás prednosť, nakoľko ponúkajú viac možností. Samozrejmosťou je Bluetooth konektivita, jeden USB-A port a 3,5 mm audio konektor.

Tento multimediálny systém ponúka množstvo funkcií, na ktoré si treba vyhradiť čas, aby ste ich všetky našli, pochopili a vedeli využiť v praxi, čoho výsledkom bude efektívne využívanie jeho možností. Medzi zaujímavosti patrí aj čítanie textových správ z pripojeného telefónu alebo núdzová asistencia. To znamená, že ak dôjde k dopravnej nehode, tak tento systém automaticky zavolá na tiesňovú linku (hovor môžete manuálne zrušiť). Výhodou je však to, že ak nie ste schopní komunikovať, tak systém odošle GPS údaje o vašej polohe priamo záchranárom.

Ďalšou zaujímavou funkciou je MyKey. Teda možnosť jednoduchého programovania kľúča priamo v systéme vozidla. Kľúč môže mať zadefinovanú max. rýchlosť vozidla, hlasitosť multimédií, upozornenie na pásy a pod. Toto všetko sa prejaví vtedy, ak s daným kľúčom naštartujete vozidlo. Ideálna možnosť, ak idete auto niekomu požičať a pod. Neobmedzený kľúč správcu si nechávate pre seba.

Fiesta ST ponúka niečo aj pre „audiofilov“ – audio systém B&O (Bang & Olufsen), ktorý je zárukou zvukového orgazmu. 10 reproduktorov, špičkové nastavenie a subwoofer v batožinovom priestore hovorí za všetko. Ak máte radi kvalitný zvuk, tak tu ho zaručene zažijete. Ocenia to najmä tí, ktorí majú radi hlasnú hudbu s čistým prejavom, bez rušivých efektov a chrapčania. Zostava má výkon 675 Wattov.

V neposlednom rade poteší aj množstvo asistenčných systémov. Pri pohľade na všetky dostupné systémy a následne ich funkčnosť v praxi by som povedal, že sedím v o triedu vyššej kategórii. Nájdete tu nie len základ, ale aj pokročilé systémy, ktoré sa starajú o komfort a bezpečie celej posádky. Toto všetko je v ponuke – komfortný vstup a štartovanie, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, sledovanie vozidiel v mŕtvom uhle, vedenie vozidla v jazdnom pruhu, sledovanie jazdných pruhov, aktívne núdzové brzdenie, veľmi dobre fungujúce rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie pozornosti vodiča, asistent rozjazdu do kopca, automatické prepínanie svetiel (tlmené/diaľkové), monitorovanie tlaku v pneumatikách a parkovací asistent s viacerými PDC senzormi v okolí auta. Senzorom sekunduje parkovacia kamera s dobrým rozlíšením a aktívnymi navádzacími čiarami.

Hodnotenie TOUCHIT

Z vyššie uvedeného textu ste určite vycítili, že Fiesta ST mi hrala na city. Áno, je to výborný „hot-hatch“, ktorý vie aj s 3-valcom narobiť riadny bordel. Nie je síce najlepší v tejto kategórií, ale aj ostrým 4-valcom dokáže s kľudom Angličana konkurovať. Z pohľadu jazdných vlastností by mohli prísť aj konkurenti na doučovanie. Nastavenie a správanie sa podvozku je skvelé! Ale nie je to iba o výkone, Fiesta ST ponúkne aj pohodlie a obrovské množstvo systémov a funkcií, ktoré nie sú v tejto kategórii úplne bežné. Samozrejme, má aj nedostatky a nie jeden, ale nie sú tak podstatné, aby narušili celkový dobrý dojem. Skrátka, je to podarené a živé auto.

Základná technická špecifikácia – Ford Fiesta ST (ST 3)

  • Motor:  1,5 litrový / 3-valec / prepĺňaný turbom
  • Prevodovka: 6-stupňová manuálna
  • Výkon: 147 kW (200 ps) – 6000 rpm / 290 Nm – 1600 až 4000 rpm
  • Poháňaná náprava: predná + samosvorný diferenciál quaife
  • Rozmery: dĺžka 4068 mm / šírka – 1735 mm / výška – 1469 mm / rázvor – 2493 mm / svetlá výška – 121 mm / priemer otáčania – 11,4 m
  • Pohotovostná hmotnosť: 1187 kg
  • Objem batožinového priestoru: 288 litrov (po vrchnú časť zadných operadiel)
  • Objem nádrže: 42 litrov
  • Max. rýchlosť: 232 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 6,5 sekundy

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Ford Slovensko

Cena testovaného modelu: od 23 990 Eur

Fotogaléria – Ford Fiesta ST

Prečítajte si aj:

Renault Megane R.S – 4 kolesové lietadlo na každý deň (fotogaléria)

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu