Jednotlivé nabíjacie stanice by tak nemali byť od seba vzdialené viac ako 60 km, čo zjednoduší a zrýchli proces nabíjania – hlavne s ohľadom na nárast elektromobilov v celej EÚ.

27 členských štátov by malo tieto zmeny zaviesť do roku 2025. Moderné elektromobily majú veľmi slušný dojazd a rovnako tak ponúkajú aj rýchle nabíjanie, čo je jednoznačne výhodou, no občas ani to nepomôže, nakoľko stále existujú „hluché“ miesta bez nabíjačiek, čo má riešiť práve tento návrh. Premyslená infraštruktúra nabíjacích staníc je v rámci extrémneho tlaku na elektromobilitu jedným z hlavných pilierov úspechu.

EU
EU

V rámci zasadnutia predsedníctva rady európskej únie (PFUE) v júni tohto roku, ktoré sa konalo vo francúzsku, európski ministri dopravy navrhli povinné ciele pre všetky členské štáty. Nová legislatíva by vyžadovala maximálnu vzdialenosť 60 kilometrov medzi jednotlivými nabíjacími stanicami pre elektromobily, ktoré sú integrované pozdĺž celej európskej siete. Tento plán, resp. návrh zákona by priniesol určité benefity, no zatiaľ neposkytuje žiadne praktické riešenia na implementáciu nových nabíjacích staníc, pričom zaväzuje 27 krajín EÚ, ktoré sa s tým, v prípade prijatia tohto zákona, musia vysporiadať. Každá nabíjacia stanica by mala poskytovať minimálny výkon 150 kW.

Ak by sa tento návrh zákona pretavil do reality, tak by členské štáty museli do roku 2025 splniť tieto podmienky na všetkých transeurópskych trasách a do roku 2030 by mali byť zmeny zavedené plošne, teda rýchlonabíjačka každých 60 kilometrov – nech ste kdekoľvek. To ale nie je všetko, európski zákonodarcovia navrhujú aj štandardizáciu nabíjacích terminálov s jednotným platobným systémom, ktorý zjednoduší zákaznícky proces.

„Štandardizácia dostupnosti nabíjacích staníc, výkonu a ekosystému by zefektívnila proces nabíjania, no aj tak si myslíme, že tlak na plošné presadzovanie elektromobilov je až extrémny.“

Charging station
Charging station

S posledným bodom súhlasíme na 100%, nakoľko existuje množstvo nabíjacích staníc rôzneho typu, no problém je práve v tom, že neexistuje jednotný platobný systém, aby mohli všetky stanice využívať všetci majitelia elektromobilov, a to bez nutnosti mať „6 kariet a osobitých registrácií u rôznych prevádzkovateľov“. Tento problém sa postupne rieši a eliminuje, napr. ZSE Drive ponúka možnosť nabíjania aj na konkurenčných nabíjačkách (doma i v zahraničí) v rámci roamingu, no stále to nie je úplne ideálne, hlavne s ohľadom na cenu.

Dodajme, že najnovšie nariadenia spadajú do programu EÚ „Fit for 55“, ktorého cieľom je znížiť emisie CO2 o 55 percent – do roku 2030. Najbližšie zasadnutie rady Európy sa koná až v septembri tohto roku, takže si musíme počkať na to, či bude tento plán oficiálne prijatý a následne potvrdený zákonom.

Zdroj: RideApart.com

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu