Aktuálne je k tejto veci vypracovaný rozsiahly návrh, no samotné schválenie čaká ešte dlhá a tŕnitá cesta.
Agentúra Reuters v uplynulom týždni informovala, že Európska únia uvažuje o tom, že automobilkám umožní predávať nové autá so spaľovacími motormi aj po roku 2035. Nemecko a šesť ďalších krajín európskej únie sa spojilo proti legislatíve, o ktorej sa malo tento mesiac hlasovať kvôli jej konečnému schváleniu.

Európska komisia minulý rok pri každej príležitosti zákaz predaja áut so spaľovacími motormi schvaľovala a zákon podporovala. Avšak, začiatkom marca 2023 vyjadrili zástupcovia Nemecka obavy ohľadom stability pracovných miest, pričom žiadali aj o to, aby sa mohli predávať nové autá so spaľovacími motormi, ktoré budú jazdiť na inovatívne e-palivá.
Predložený návrh by tak umožnil predaj nových automobilov so spaľovacími motormi aj po roku 2035. Avšak, iba v prípade ak budú využívať inovatívne e-palivá. EÚ však žiada, aby mali tieto vozidlá schopnosť rozpoznať to, aké palivo sa do nich natankovalo, resp. čo spaľujú a ak by tam užívateľ nalial bežné palivo namiesto e-paliva, tak by nebolo možné automobil naštartovať. Toto by však nútilo automobilky vyvíjať nové systémy a motory, čo nie je ideálna cesta. Európska komisia a nemecké orgány sa snažili dosiahnuť zhodu na minulotýždňovom samite EÚ, takže uvidíme, čo z toho vzíde.
„Europarlament v novembri uplynulého roka členským štátom oznámil, že akýkoľvek návrh na predaj automobilov, ktoré spaľujú e-palivá sa môže predložiť až potom, ako bude reálne schválený zákaz predaja po roku 2035. Akýkoľvek podaný návrh musí byť v súlade so zákazom do roku 2035, uviedol šéf klimatickej politiky, Frans Timmermans.“
Porsche je jednou z najznámejších spoločností, ktoré investujú veľa času a peňazí do e-palív. V auguste 2022 investovalo Porsche značný objem peňazí (okolo 75 miliónov eur) do holdingovej spoločnosti, ktorá e-palivá vyrába. Porsche tak má svoje vlastné e-palivo, ktoré bolo po prvýkrát vyskúšané v decembri a nalialo sa priamo do legendy s označením 911. Aktuálne to vyzerá tak, že všetko funguje ako má. Produkcia e-paliva je v pilotnej fáze, čo v preklade znamená produkciu na úrovni 130 000 litrov ročne s cieľom zvýšiť túto produkciu na 550 miliónov litrov ročne do roku 2027.
Zdá sa vám to veľa? Z pohľadu svetovej spotreby palív je to iba kvapka, no začať sa niekde musí. Uvidíme, ako sa to bude celé vyvíjať a čo všetko bude stáť tejto relatívne zaujímavej budúcnosti v ceste (okrem prehnaného tlaku na elektro-mobilitu).
Zdroj: motor1.com
Prečítajte si aj: