EQS[1] je prvý plnoelektrický luxusný sedan od značky Mercedes-EQ. Mercedes-EQ ním nanovo definuje tento segment vozidiel.

Ako prvý model je EQS navyše postavená na modulárnej architektúre pre elektrické vozidlá luxusnej a vyššej triedy. Zlúčením technológie, dizajnu, funkčnosti a konektivity očaruje EQS vodiča aj cestujúcich. Ako prvé modely sa na trh dostanú EQS 450+ s výkonom 245 kW (kombinovaná spotreba elektriny podľa NEDC: 19,1 – 16,0 kWh/100 km; emisie CO2: 0 g/km) a EQS 580 4MATIC s výkonom 385 kW (kombinovaná spotreba elektriny podľa NEDC: 20,0 – 16,9 kWh/100 km; emisie CO2: 0 g/km). Hodnoty spotreby podľa WLTP: kombinovaná spotreba elektriny EQS 450+ 20,4 – 15,7 kWh/100 km, emisie CO2 0 g/km; kombinovaná spotreba elektriny EQS 580 4MATIC 21,8 – 17,4 kWh/100 km, emisie CO2 0 g/km.

Značka Mercedes-Benz sa ako súčasť stratégie Ambícia 2039 snaží o to, aby do 20 rokov ponúkla flotilu nových vozidiel s neutrálnymi emisiami CO2. Už do roku 2030 chce spoločnosť predávať viac ako polovicu vozidiel s elektrickým pohonom – do tejto skupiny patria plnoelektrické vozidlá a hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete. V mnohých oblastiach značka Mercedes-Benz už dnes myslí na zajtrajšok: primerane tomu je nová EQS navrhnutá na princípe trvalej udržateľnosti. Vozidlá sa budú vyrábať s neutrálnymi emisiami CO2, používať sa budú materiály, ktoré šetria zdroje, napríklad podlahové koberce z recyklovaných vlákien. Značka Mercedes-Benz totiž venuje svoju pozornosť celému hodnotovému reťazcu: od vývoja cez dodávateľskú sieť až po vlastnú výrobu. Spoločnosť Mercedes-Benz AG si nechala potvrdiť svoje ciele ochrany klímy na vedeckom základe iniciatívou Science Based Targets Initiative (SBTI).

Vďaka ohromnej, precíznej detailnej práci a na základe účelového dizajnu sa odborníkom na aerodynamiku v úzkej spolupráci s návrhármi podarilo dosiahnuť novú rekordnú hodnotu cw 0,20 [2]. Vďaka tomu je EQS sériovým vozidlom s najlepšou aerodynamikou na svete. Z toho profituje najmä dojazd. Vozidlo patrí k najlepším aj pokiaľ ide o zvukový komfort: veľmi nízka úroveň hluku vetra k tomu výrazne prispieva.

EQS má aj veľmi dobrú rekuperáciu: z maximálneho spomalenia v rekuperačnom programe DAuto sa až 3 m/s² z 5 m/s² dosiahne prostredníctvom rekuperácie (2 m/s² prostredníctvom kolesových bŕzd). Vďaka tomu je možné vozidlo spomaliť až do úplného zastavenia bez použitia brzdového pedála, dojazd zároveň profituje z tejto rekuperačnej stratégie a vysokého rekuperačného výkonu (až 290 kW[3]). Vozidlo spomalí až do úplného zastavenia aj pred rozpoznanými vozidlami idúcimi vpredu, napríklad pred svetelnou križovatkou. Inteligentná rekuperácia je s pomocou asistenta ECO optimalizovaná na danú situáciu a koná predvídavo pri zohľadnení aj dopravnej situácie alebo topografie. Vodič okrem toho môže pomocou radiacich páčok na volante manuálne nastaviť tri stupne rekuperácie a funkciu kĺzania.

dojazdom do 770 kilometrov (podľa WLTP) a výkonom až 385 kW splní EQS nároky na progresívny sedan v segmente Triedy S aj pokiaľ ide o pohon. Vysokovýkonná verzia s výkonom až 560 kW je v štádiu plánovania. Všetky modely EQS sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrické hnacie ústrojenstvo dodatočne aj na prednej náprave.

S EQS sa začína nová generácia akumulátorov s výrazne vyššou energetickou hustotou. Väčší z dvojice akumulátorov má využiteľnú kapacitu energie 107,8 kWh. To je o približne 26 percent viac ako pri EQC (EQC 400 4MATIC: kombinovaná spotreba elektriny 21,5 – 20,1 kWh/100 km, kombinované emisie CO₂ 0 g/km)[4]. Inovatívny softvér manažmentu akumulátora, ktorý bol vyvinutý vo vlastnom závode, umožňuje aktualizácie vzduchom. Vďaka tomu je manažment energie aktuálny počas celého cyklu životnosti. V prípade chemického zloženia článkov sa obsah kobaltu v katódach znížil na desať percent.

EQS je možné nabíjať jednosmerným prúdom do 200 kW na rýchlonabíjacích staniciach. Už po 15 minútach je elektrický prúd dobitý pre ďalších 300 kilometrov (WLTP)[5]. Doma alebo prostredníctvom verejných nabíjacích staníc je možné EQS komfortne nabíjať striedavým prúdom do 22 kW pomocou palubnej nabíjačky. V Japonsku bude s modelom EQS možné aj obojsmerné nabíjanie, teda nabíjanie oboma smermi. K tejto možnosti sa pripájajú inteligentné programy nabíjania, ktoré je možné automaticky aktivovať podľa polohy, a funkcie, ktoré prispievajú k zmierňovaniu zaťaženia akumulátora pri nabíjaní.

Výrobca vozidiel Mercedes-Benz garantuje prostredníctvom vysokohodnotných potvrdení o pôvode, že množstvo energie, ktoré pretečie prostredníctvom služby Mercedes me Charge natečie do siete z obnoviteľných zdrojov energie. Toto takzvané zelené nabíjanie je od roku 2021 neoddeliteľnou súčasťou služby Mercedes me Charge. Služba Mercedes me Charge však dokáže ešte viac. Stačí pristaviť vozidlo k vhodnej nabíjacej stanici[6], otvoriť klapku, zasunúť zástrčku a elektrický prúd začne prúdiť: nabíjanie EQS je takto jednoduché vďaka funkcii Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge). Ďalšími zaujímavými prvkami sú najhustejšia sieť s viac ako 500 000 nabíjacími miestami v 31 krajinách, z toho viac ako 200 000 v Európe. So službou IONITY: Bez obmedzenia (IONITY Unlimited) môžu všetci zákazníci Mercedes me Charge v Európe využívať sieť rýchlonabíjacích staníc jeden rok od aktivácie bez nákladov na nabíjanie.

Navigácia s Elektrickou inteligenciou na základe množstva faktorov naplánuje najrýchlejšiu a najkomfortnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmenu spôsobu jazdenia. Novinkou pri EQS je vizualizácia na infotainmente MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz), ktorá informuje o tom, či je dostupná kapacita akumulátora dostatočná pre návrat do východiskového bodu bez nabíjania. Pri výpočte trasy sa uprednostňujú manuálne pridané nabíjacie stanice pozdĺž trasy. Odporúčané nabíjacie stanice je možné vylúčiť. Vypočítajú sa predpokladané náklady na nabíjanie počas jednej zastávky na nabíjanie.

EQS je síce blízka príbuzná novej Triede S, je však postavená na čisto elektrickej architektúre. Táto kompletne nová koncepcia umožnila vznik dôrazne účelového dizajnu (Purpose-Design): EQS sa vedením línií One Bow a dizajnom Cab Forward so splývajúcou zadnou časťou už pri prvom pohľade výrazne líši od vozidiel so spaľovacím motorom. Filozofia dizajnu známa ako zmyselná čistota sa v kombinácii s progresívnym luxusom odráža vo veľkoryso modelovaných plochách, zmenšených škárach a plynulých prechodoch (jednoliaty dizajn – seamless design).

Predná časť je združená do čierneho panelu. Inovatívne svetlomety, ktoré sú prepojené svetelným pásom, a sýtočierne obloženie chladiča (čierny panel) vytvárajú osobitný vzhľad. Exkluzivitu obloženia chladiča s čiernym panelom s centrálnou hviezdou Mercedes je možné ešte viac zvýšiť: ako prvok mimoriadnej výbavy sa dodáva aj s trojrozmerným vzorom hviezdy. Tento takzvaný vzor Mercedes-Benz je k dispozícii v kombinácii s Exteriérom AMG Line alebo Exteriérom Electric Art. Vzor je inšpirovaný pôvodnou hviezdou spoločnosti Daimler-Motorengesellschaft, ktorá bola zaregistrovaná v roku 1911 ako ochranná známka.

EQS ako prvé vozidlo značky Mercedes-Benz ponúka možnosť aktivovať úplne nové funkcie vozidla prostredníctvom aktualizácií vzduchom v rôznych funkčných oblastiach. Ponuka na začiatok: dva špeciálne jazdné programy – pre mladých vodičov a servisný personál, drobné hry a demonštračný program „The best or nothing“. Takto možno po kúpe a pôvodnej konfigurácii nového vozidla prispôsobiť výbavu EQS osobným želaniam. K dispozícii bude aj možnosť aktivácie riadenia zadnej nápravy s väčším uhlom natočenia kolies 10°. Okrem klasickej kúpy jednotlivých funkcií sú naplánované aj predplatné, dočasné aktivácie a bezplatné skúšobné fázy.

Značka Mercedes-Benz sa ENERGIZING AIR CONTROL PLUS pri EQS komplexne venuje téme kvality vzduchu. Systém je postavený na pilieroch, ktorými sú filtrácia, senzorika, koncepcia zobrazovania a úprava vzduchu. Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) na veľmi vysokej úrovni filtrácie odfiltruje jemný prach, drobné častice, peľ a ďalšie látky z privádzaného vonkajšieho vzduchu. Oxid siričitý a oxidy dusíka, ako aj pachy sa znižujú vďaka vrstve aktívneho uhlia. Filter HEPA má certifikát „OFI CERT“ ZG 250-1 v oblasti vírusov a baktérií. Predklimatizovanie umožňuje vyčistenie vzduchu v interiéri ešte pred nastúpením do vozidla. Hodnoty jemného prachu mimo a vnútri vozidla sa navyše zobrazujú v systéme MBUX. Vo vlastnej ponuke Kvalita vzduchu sú k dispozícii podrobné údaje. Pri nízkej kvalite vonkajšieho vzduchu dokáže systém poskytnúť odporúčania na zatvorenie bočných okien alebo posuvnej strechy.

Na želanie je EQS vpredu aj vzadu vybavená automatickými komfortnými dverami[7]. Keď sa vodič priblíži k vozidlu, najprv sa vysunú kľučky dverí. Po ďalšom priblížení sa automaticky otvoria dvere vodiča. Prostredníctvom systému MBUX môže vodič otvoriť zadné bočné dvere a umožniť vstup napríklad deťom pri škole.

Ako výnimočne inteligentné vozidlo je EQS v závislosti od výbavy vybavené až 350 snímačmi. Tieto snímače zaznamenávajú vzdialenosti, rýchlosti a zrýchlenia, svetelné pomery, zrážky a teploty, obsadenie miest na sedenie, ako aj žmurkanie vodiča či reč cestujúcich. Toto množstvo informácií spracúvajú riadiace jednotky, ktoré na základe algoritmov rozhodujú rýchlosťou blesku. Spolu takpovediac tvoria mozog. Nový model EQS dokáže rozšíriť svoje schopnosti na základe nových skúseností, pretože vďaka umelej inteligencii (UI) je mimoriadne učenlivý.

Vďaka komplexnej zvukovej odozve vozidla je zásadná zmena z vozidla so spaľovacím motorom na elektrické vozidlo v EQS aj počuteľná. Rozličné zvukové svety umožňujú individuálne nastavenie zvuku. V kombinácii s obklopujúcim ozvučovacím systémom Burmester® je EQS vybavená dvomi zvukovými svetmi: Striebristé vlny (Silver Waves) a Čulý tok (Vivid Flux). Ako Zvukové svety ich možno zapnúť aj vypnúť na centrálnom displeji. Ďalší zvukový svet, Burácajúce pulzovanie (Roaring Pulse), je možné aktivovať pomocou technológie aktualizácii vzduchom. V rámci príslušného zvukového sveta je k dispozícii aj interaktívny zvuk jazdy, ktorý sa bude prehrávať v interiéri prostredníctvom reproduktorov ozvučovacieho systému.

Novinkou v prípade KOMFORTU ENERGIZING sú tri programy ENERGIZING NATURE: Lesná čistinka (Forest Glade), Zvuky mora (Sound of the Sea) a Letný dážď (Summer Rain). Poskytujú podmanivý, teda pôsobivo realistický zvukový zážitok vo vozidle. Upokojujúce zvuky vznikli v spolupráci s prírodným akustikom Gordonom Hemptonom. Rovnako ako v prípade ostatných programov systému ENERGIZING COMFORT sa prostredníctvom svetelnej atmosféry a obrázkov oslovujú ďalšie zmysly.

K dobrému dojmu z manévrovateľnosti a dynamiky EQS prispieva aj sériové riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až 4,5°. Alternatívne je možné objednať riadenie zadnej nápravy s natočením do 10°, prípadne možno túto funkciu aktivovať dodatočne prostredníctvom vylepšenia vzduchom (over-the-air upgrade). To umožní priemer otáčania viac ako päť metrov dlhého vozidla EQS na úrovni 10,9 metra. To zodpovedá priemeru otáčania mnohých kompaktných modelov. Na centrálnom displeji sa v ponuke jazdných programov zobrazuje príslušný uhol na zadnej náprave a trajektórie.

Vďaka výkonnej senzorike na snímanie okolia dokážu parkovacie systémy lepšie pomáhať vodičovi v mnohých oblastiach pri manévrovaní. S asistentom parkovania ovládaným na diaľku môže vodič zaparkovať alebo vyparkovať vozidlo pomocou chytrého telefónu. S predvýbavou na INTELIGENTNÉHO PARKOVACIEHO PILOTA je EQS pripravená na Automatizovanú parkovaciu službu (AVP, SAE úroveň 4). Spolu s potrebnou mimoriadnou výbavou a príslušnou službou Connect (v závislosti od krajiny) má vozidlo na palube techniku potrebnú na plnoautomatizované zaparkovanie a vyparkovanie, resp. zaparkovanie a vyparkovanie bez vodiča v parkovacích domoch vybavených infraštruktúrou AVP. To všetko za predpokladu, že národné zákony povoľujú takúto prevádzku.

Revolučná technológia svetlometov DIGITAL LIGHT umožňuje premietanie pomocných značiek alebo výstražných symbolov na vozovku. Novinkou pri asistenčných funkciách[8] sú zobrazenia začiatku kooperatívnej zmeny jazdného pruhu a výstrahy/upozornenia na smer, keď asistent udržiavania v jazdnom pruhu alebo asistent sledovania mŕtveho uhla rozpoznajú nebezpečenstvo. V prípade technológie DIGITAL LIGHT obsahuje každý svetlomet svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje pomocou 1,3 milióna mikro zrkadiel. Rozlíšenie na jedno vozidlo je teda 2,6 milióna pixelov.

EQS s mimoriadnou výbavou DRIVE PILOT bude môcť jazdiť vysoko automatizovane v hustej premávke alebo počas zápchy na vhodných úsekoch diaľnice najprv v Nemecku až do rýchlosti 60 km/h. Odbremení sa tým vodič, ktorý bude mať čas venovať sa vedľajším činnostiam[9], ako napr. surfovaniu na internete alebo
spracovaniu e-mailov v Kancelárii v automobile (In-Car-Office).

Absolútnou zaujímavosťou v interiéri je hyperobrazovka MBUX (mimoriadna výbava). Táto veľká, klenutá obrazovka sa vzletne tiahne takmer od jedného stĺpika A k druhému stĺpiku A. Tri obrazovky sú umiestnené pod krycím sklom a vizuálne sa zlievajú. S OLED displejom s uhlopriečkou 12,3 palca pre spolujazdca vzniká vlastná oblasť zobrazovania a ovládania. Zábavné funkcie sú počas jazdy dostupné len v rámci zákonných predpisov platných v konkrétnej krajine. Mercedes-EQ sa pritom spolieha na inteligentnú logiku blokovania, ktorá je založená na kamerovom systéme: keď kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, pri určitých obsahoch sa tento displej automaticky stlmí.

Vďaka učenlivému softvéru sa MBUX úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a predkladá mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla. Pri takzvanej nulovej vrstve sú najdôležitejšie aplikácie ponúknuté celkom hore v zornom poli, vždy podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu.

Najnovšia generácia asistenčných jazdných systémov zahŕňa množstvo funkcií na podporu vodiča. Novinkou je napríklad prídavná výstraha pred mikrospánkom asistenta ATTENTION ASSIST. Tá analyzuje žmurkanie vodiča prostredníctvom kamery v displeji vodiča (len v kombinácii s hyperobrazovkou MBUX). Ukazovateľ asistencie na displeji vodiča zobrazuje na celú obrazovku zrozumiteľným spôsobom fungovanie asistenčných jazdných systémov.

Zásady integrálnej bezpečnosti, najmä zásady bezpečnosti pri nehode, platia nezávisle od platformy. Podobne ako všetky ostatné vozidlá značky Mercedes-Benz, aj EQS je preto vybavená pevným bezpečnostným rámom priestoru pre cestujúcich, špeciálnymi deformačnými zónami a modernými zádržnými systémami. PRE-SAFE® je súčasťou sériovej výbavy. To, že EQS je postavená na čisto elektrickej architektúre, otvorilo nové možnosti konštrukcie aj pokiaľ ide o bezpečnostnú koncepciu. Vďaka tomu bolo možné zvoliť výhodný konštrukčný priestor akumulátora v oblasti pod podlahou vozidla, ktorá je chránená pred zrážkou. Na palube sa nenachádza žiadny veľký blok motora. Preto možno správanie pri čelnej zrážke ešte lepšie modelovať. Okrem štandardných nárazových skúšok boli v Technologickom centre pre bezpečnosť vozidla (TFS) zabezpečené aj ďalšie zaťažovacie stavy a vykonané rozsiahle skúšky komponentov.

Najdôležitejšie technické údaje[10]

  EQS 450+EQS 580 4MATIC
Náhon Na zadné kolesáNa všetky kolesá
Elektrický stroj (elektrické stroje)TypPermanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM)
Max. hnací výkon[11]kW245385
Max. hnací moment na výstupe prevodovkyNm568855
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs6,24,3
Maximálna rýchlosť[12]km/h210210
Kapacita energie akumulátora, použiteľná (WLTP)kWh107,8107,8
menovité napätieVolty396396
Max. rekuperačný výkon[13]kW186290
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie)kW11/2211/22
Čas nabíjania[14] z nabíjacej skrinky alebo z verejnej nabíjacej stanice (nabíjanie striedavým prúdom) (11/22 kW)h10/510/5
Čas nabíjania[15] z rýchlonabíjacej stanice (jednosmerný prúd)min3131
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdomkW200200
Nabíjanie jednosmerným prúdom za 15 minút[16] – dojazd (WLTP)kmAž do 300Až do 280
 
Kombinovaná spotreba (WLTP)kWh/100 km20,4 – 15,721,8 – 17,4
Emisie CO2 (WLTP)g/km00
Kombinovaná spotreba (NEDC)kWh/100 km19,1 – 16,020,0 – 16,9
Emisie CO2 (NEDC)g/km00
  
Vozidlo 
Dĺžka/šírka/výškamm5 216/1 926/1 512
Dĺžka/šírka/výška (USA)mm5 265/1 926/1 513
Rozchod kolies vpredu/vzadumm1 667/1 682
Priemer otáčania (s riadením zadnej nápravy 4,5°/10°)m11,9/10,9
Objem batožinového priestoru podľa VDAL610 – 1 770
Prevádzková hmotnosť[17]kg2 4802 585
Zaťaženiekg465 – 545475 – 550
Najväčšia prípustná celková hmotnosťkg2 945 – 3 0253 060 – 3 135
Hodnota cw od 0,20 [18]0,20 [18]

„EQS je míľnik na ceste za neutrálnymi emisiami CO2“

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu