Plánované zavedenie emisnej normy Euro 7 sa v posledných týždňoch a dňoch stalo jednou z najdiskutovatejších tém nielen na špecializovaných automobilových portáloch, ale aj v bežných médiách.

Je to logické, keďže pôjde o jednu z najväčších zmien na automobilovom trhu a veľmi zasiahne do života bežných ľudí. Platiť by mala pritom už o dva roky v júli.

Ako informovala medzi inými televízia Markíza, osem európskych krajín proti jej zavedeniu v tomto termíne protestuje. Ide o Slovensko, Maďarsko, Česko, Poľsko,Bulharsko, Rumunsko, ale aj Taliansko a Francúzsko.

Celé je to o to komplikovanejšie, že v roku 2035 by mal v Európskej úniu (EÚ) vstúpiť do platnosti aj zákaz predaja áut s bežnými spaľovacími motormi, keďže cieľom EÚ sú nulové emisie u áut.

Motor v Peugeot 408Zdroj: Ondrej Macko/TOUCHIT.sk

Hirman: Autá zdražejú o dvetisíc eur

Pochopiteľne, z dôvodu jej dopadu na širokú populáciu je uvedená téma lákavá aj pre politikov. V utorok (23. 5. 2023) sa k nej vyjadril bývalý minister hospodárstva Karel Hirman (Demokrati), ktorý na tlačovej konferencii upozornil na hroziace zdraženie áut.

V nasledujúcich dňoch a týždňoch sa bude na úrovni Európskej komisie (EK) v Bruseli rokovať o norme Euro 7. Zavádza násobne prísnejšie normy pre spaľovacie motory, pre autá, nielen čo sa týka výfukových emisií, ale aj emisií z bŕzd a pneumatík. Ak bude prijatá v znení, v akom v súčasnosti je, od 1. júla 2025 cena každého auta, zvlášť v nižších kategóriách vzrastie ceny o 2000 eur,“ upozornil Hirman.

Ako doplnil, automobilky budú mať problém vôbec vyrobiť autá, ktoré by spĺňali nové normy.Už teraz sú príklady áut, ktoré sú najpredávanejšie v Slovenskej republike, teda pre ľudí najdostupnejšie, kde už výrobcovia oznámili, že zastavujú prípravu ich výroby od roku 2025,“ avizoval bývalý šéf rezortu hospodárstva, podľa ktorého si už bežný občan nebude môcť dovoliť kúpiť nové auto.

Prínos Euro 7 Hirman nevidí v oblasti ekológie, čo je podľa európskych orgánov hlavný dôvod jej zavádzania. Zníženie emisií by bolo podľa neho maximálne na úrovni dvoch až piatich percent, takže nijakým spôsobom nepomôže prírode.

„Táto norma, tak, ako je predstavená z EK, je zlá. Bude znamenať zníženie zamestnanosti v automobilovom priemysle aj na Slovensku, kde je tento segment veľmi významný,“ pokračoval Hirman. Euro 7 považuje za problém aj u nákladných vozidiel a autobusov, kde bude platiť od roku 2027.

O norme Euro 7 sa hovorí zhruba od roku 2020, teda od času, keď nastúpila nová vláda pod vedením Igora Matoviča, ktorého neskôr vystriedal Eduard Heger, aktuálny predseda strany Demokrati. Vládny kabinet sa podľa Hirmana snažil v rámci možností vznášať voči pripravovanej norme negatívne stanoviská, ale práve teraz je podľa neho najdôležitejší čas, keď voči nej treba protestovať na úrovni riadiacich orgánov EÚ v Bruseli.

Je to úloha pre túto vládu, súčasných ministrov, aby tam aktívne pracovali, aby jej negatívne dopady boli eliminované,“ zdôraznil.

Ako pokračoval člen strany Demokrati Ján Šubák, priemerný vek vozidiel na Slovensku je dnes bezmála 15 rokov, v Európskej únii je to niečo vyše 12 rokov. To znamená, že stále jazdí aj veľa áut starších ako 20 či 25 rokov, ktoré považuje za hlavný zdroj znečisťovania životného prostredia.

Autá, ktoré majú dnes 15 rokov, boli vyrobené podľa emisnej normy Euro 4, ktorá je zásadne prísnejšia. Len pre informáciu, aj norma Euro 6 už bola 13-krát sprísňovaná v priebehu svojej funkčnosti. Musíme podporovať výmenu starších vozidiel a za nové, ale ak tie budú rádovo drahšie, tak to nie je cesta,“ poznamenal Šubák, podľa ktorého by jedným z opatrení mohlo byť opätovné zavedenie tzv. šrotovného, teda dotácie na kúpu nového auta.

Pre Markízu sa v tejto súvislosti vyjadril aj predseda hospodárskeho výboru Národnej rady SR Peter Kremský. Upozornil, že najlacnejšie auto by po zapracovaní požiadaviek Euro 7 stálo možno 25 000 až 30 000 eur.

Automobily pritom zdražovali aj v posledných rokoch, okrem iného pre infláciu. Kým pred pár rokmi nebol problém kúpiť osobné motorové vozidlo v cene pod 10 000 eur, dnes je to už výnimka.

Pneu test

Možno to napokon nebude až 2000 eur

Automobilovej oblasti sa v našej redakcii Touchit.sk najviac venuje šéfredaktor Ondrej Macko. Ako hovorí, Euro 7 bude, samozrejme, znamenať zvýšenie cien, ale možno nie až v Hirmanom deklarovanej výške 2000 eur.

Myslím si, že to skôr bude okolo 1000 eur. Som však presvedčený, že na zavedenie tejto normy je trochu skoro a ešte nejaký rok zostaneme pri tej staršej,“ povedal Macko.

Celá téma je podľa neho trochu nafúknutá a mnohé politické strany si na nej založili svoju agendu, čo prispelo k jej aktuálnej prezentácii v médiách. Pripomenul, že Hirmanov predchodca, šéf strany SaS Richard Sulík bol veľkým zástancom vodíkového pohonu a elektromobility, teraz však bojuje proti nútenému koncu klasických spaľovacích motorov. Aktuálne je to jedna z jeho hlavných predvolebných tém a tvrdí, že sa doň dajú zapracovať viaceré výnimky.

„Už dnes tento zákaz neplatí pre spaľovacie motory na syntetické palivá. Táto výnimka sa dá rozšíriť na biopalivá, na etanol, plyn, hybridné autá. Dovolím si tvrdiť, že moderné hybridné auto štvrtej generácie z pohľadu celého svojho životného cyklu menej zaťažuje životné prostredie ako elektromobil,“ spomenul v podcastovej relácii Ide o pravdu denníka Pravda.

Aj Sulík zároveň považuje zákaz spaľovacích motorov v roku 2035 za príliš skorý. Hovorí, že to bude doslova „zajtra“. Aj keď je to v skutočnosti o 13 rokov, v určitom kontexte sa dá súhlasiť s jeho tvrdením.

Keď sa totiž pozrieme 13 rokov do minulosti, štruktúra automobilového trhu sa odvtedy až tak zásadne nezmenila. Samozrejme, pod tlakom legislatívnych zmien pôjde všetko rýchlejšie, ale nezabúdajme, že sme na Slovensku. Meškanie všetkých možných reforiem a termínov je u nás národným športom, stačí sa pozrieť na aktuálne dianie okolo nemocníc v Martine a na Rázsochách a (ne)schopnosti Slovenska čerpať financie z Plánu obnovy.

Hybridný pohon MG EHSZdroj: Morris Garages

Zatiaľ hybridy

Hybridy ako ideálnu voľbu súčasnosti považuje aj náš šéfredaktor.

Osobne si myslím, že v tejto chvíli je asi najrozumnejšie kúpiť si hybridné auto. V skutočnosti si ale v tom prípade kupujete dva motory, takže je dobré vedieť, či ich naozaj využijete. Určite to má význam napríklad v Bratislave či iných veľkých mestách,“ konkretizoval Macko.

Čo sa týka Sulíkom tak často spomínaného vodíka, ten podľa neho môže byť zaujímavým riešením v nákladnej doprave. „Na nákladné vozidlá alebo autobusy sa dajú umiestniť veľké nádrže na vodík a potom môžu mať dojazd napríklad 1000 kilometrov. V osobnom aute sa však takáto veľká nádrž nedá umiestniť, preto sa to rieši rozdelením na viacero menších,“ vysvetlil šéfredaktor Touchit.sk.

Testovanie Honda Gold Wing Tour 2023 sme si užili napriek chladnému počasiuZdroj: TOUCHIT.sk

Proti priamemu zákazu

Sulík pritom tvrdí, že nie je proti elektromobilom, ale pri autách chce ponechať otvorenú súťaž viacerých technológií. „Predstavte si, že by zakázali kone, keď boli vynájdené autá. Prečo nemôžu súťažiť technologické koncepty? Je to dobré, nech sa ukáže, čo je lepšie,“ skonštatoval šéf SaS s tým, že napríklad pri elektromobiloch stále nie je plne doriešená recyklácia elektrobatérií, ktoré sú veľkou záťažou na životné prostredie.

Proti Euro 7 aktuálne brojí aj na sociálnej sieti Facebook. „Práve som si prečítal, že splnenie normy Euro 7 bude stáť výrobcov benzínových a dízlových áut až desaťkrát viac, než úradníci predpovedali. Desaťkrát. Tisíc percent. Šialené!“ napísal Sulík v statuse.

Euro 7 je podľa neho prakticky nesplniteľná emisná norma, najmä z časového hľadiska.Dokonca sa objavili správy, že sa s takýmito požiadavkami ani nedajú autá vyrábať a jednoducho s benziňákmi a dízlákmi automobilky seknú. Zákaz spaľovacích motorov, proti ktorému bojujeme, bude defacto platiť už od roku 2025,“ upozornil Sulík.

Ako dodal, týmito podľa neho nezmyselnými jednostrannými nariadeniami EK dokáže len to, že namiesto rozumnej obnovy vozového parku tu budú jazdiť čoraz staršie autá, v čom prakticky súhlasil s Hirmanom.

Aj keby niekto tieto nové ekologické autá vyrábal, budú drahšie o tisíce eur a nikto si ich nebude môcť dovoliť. A tak si ľudia budú kupovať staršie, ojazdenejšie, menej bezpečné, menej ekologické,“ vystríhal predseda SaS.

Téme sa chce venovať aj naďalej, aktuálne ohlásil debatu o Euro 7 a zákaze spaľovacích motorov, ktorá sa uskutoční v pondelok 29. mája 2023 v sídle strany v Liberálnom dome. Dostupný bude aj živý prenos na Facebooku.

Na jeden konkrétny problém s Euro 7 upozornil aj motoristický novinár Alexander Štefuca. „Dnes výrobcovia pneumatík nevedia vyrobiť také, aké budeme podľa Euro 7 potrebovať,“ uviedol pre Televízne noviny TV Markíza.

O vyjadrenie k danej téme sme požiadali aj rezort hospodárstva pod vedením aktuálneho ministra úradníckej vlády Petra Dovhuna. Do uzávierky článku sme nedostali žiadnu odpoveď, ak nám bude doručená neskôr, doplníme ju do textu.

Ako to bude napokon s Euro 7 ďalej, sa rozhodne v sídle EÚ. Už 1. júna bude zasadať Rada Európskej únie, ktorá by mohla aspoň naznačiť ďalší vývoj.

Zdroj: TV Markíza, Pravda.sk, vlastné

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Nechajte nám správu