Myslieť na prírodu a životné prostredie sa stáva základom aj pri výbere automobilu. Bez toho sa totiž častokrát nepohneme. Nielenže ho potrebujeme na prepravu, ale odvezie nám ťažké nákupy alebo s nami pôjde na výlet. Ako sú na tom u Slovákov elektromobily?

V elektromobilite je budúcnosť. Zisťujú to pomaly aj slovenskí vodiči. A dokazuje to aj rastúci podiel predaných elektromobilov na Slovensku, ako aj to, že mnohé známe automobilky zaraďujú do výroby aspoň niekoľko modelov vo verzii na elektrický pohon. Kúpiť elektromobil sa vám vyplatí aj z dôvodu ekologického prístupu k prírode, ale napríklad zaňho zaplatíte aj nižšie poistenie auta. Na druhú stranu je pre mnohých stále prekážkou kúpna cena, ktorá, aj keď klesá, môže byť pri niektorých modeloch stále o čosi vyššia, než model vo verzii s klasickým motorom. Ako je na tom Slovensko s elektromobilitou? 

Predaj elektromobilov stúpa

Vyšší počet elektromobilov na našich cestách podporili aj štátne dotácie, na ktoré bola vyhradená suma 6 miliónov eur. Žiadosti boli vyčerpané do 4 minút. Podľa štatistík sa ale v minulom roku 2019 predalo len asi 165 elektromobilov a vodiči dávajú stále prednosť skôr hybridom a plug-in hybridom s dieselovým či benzínovým motorom. Avšak do mája tohto roka bolo zaznamenaných 250 registrácií elektromobilov. To značí, že si Slováci pomaly začínajú zvykať na zelený pohon a elektromobilitu.

Okrem áut sú u nás populárne aj elektrobicykle. Tie môžete dokonca v niektorých mestách nájsť aj zdieľané a pohodlne si na nich prehliadnuť mesto. Zdieľané elektrobicykle nájdete napríklad v Bratislave, kde ich poskytuje Slovnaft. 

Ktorá značka má prvenstvo?

Pri elektromobiloch si svoje pozície držia Toyota a Škoda, ktorá v tomto roku oznámila výrobu čisto elektrického modelu ladeného do športového SUV Vision iV. V minulom roku však tieto značky v predajoch prevalcoval Hyundai. Okrem toho majú Slováci radi aj elektromobily značiek Nissan, BMW, Audi alebo Volkswagen. V prvej polovici tohto roka prevažuje Škoda, Volkswagen, ale svoje miesto v prvej päťke má aj Kia, Hyundai a Renault. 

Čo bráni vyšším predajom elektromobilov?

Okrem už spomínanej vyššej ceny elektromobilu, brzdia predaje aj praktické faktory, ako je nedostatočný počet dobíjacích staníc. Svoju úlohu tu zohrávajú aj dotácie od štátu, ktoré ak budú otvorené ďalšie kolá, nákupy výrazne podporia a počet elektromobilov na cestách sa bude zvyšovať. No s obmedzeným počtom žiadostí je podpora len chvíľková. A predajom nepraje ani súčasná situácia ohľadom koronavírusu, ktorá ovplyvnila nielen zákazníkov, ale aj samotné automobilky a výrobu.

Zdroj titulného obrázku: Unsplash.com

Článok je platenou spoluprácou.

Nechajte nám správu