Najnovším príkladom toho je plne elektrický traktor John Deere, ktorý môže pracovať aj bez obsluhy – v plne autonómnom režime.

Spoločnosť John Deere, ktorú netreba predstavovať asi nikomu, aktuálne pracuje na inovatívnom a verejne financovanom projekte GridCON2, ktorého podstatou je testovanie čisto elektrického traktora, ktorý poskytuje trvalo vysoký výkon bez obmedzení po celý čas prevádzky – teda až do vybitia.

John Deere
John Deere

Integrovaná batéria má celkovú kapacitu 1000 kWh a na jedno nabitie (nie je uvedená rýchlosť nabíjania) by mal traktor zvládnuť celý pracovný deň, teda min. 8 hodín tvrdej práce. Samozrejme, pri extra záťaži (orba, podrývanie a pod.) to bude menej. Okrem toho je možné k tomuto stroju pripojiť aj iné elektrické náradie alebo ďalšie elektricky poháňané stroje.

„Ak si poľnohospodár dokáže vyrábať vlastnú elektrinu, čo sa už často deje, tak elektrifikácia strojov dáva zmysel, ale určite nie na všetky úkony. Ide o akúsi stratégiu, ktorej gro je využívanie lokálne vyrábanej elektriny, čím sa poľnohospodári dokážu lepšie vyrovnávať s extrémne rastúcimi cenami pohonných hmôt.“

Traktor je síce plne autonómny, no po verejnej komunikácii nemôže chodiť bez obsluhy, a preto je k nemu možné pripojiť kabínu. Po príchode na pole sa môže kabína „odopnúť“ a traktor môže pokračovať v práci úplne samostatne. Traktory využívajú systém autonómneho riadenia už roky, napr. pri presnej sejbe a pod., no vždy za prítomnosti obsluhy, teda traktoristu. Ak si myslíte, že týmto by traktoristi stratili prácu, tak sa mýlite.

V prvom rade bude musieť niekto takýto stroj nastaviť, dohliadať naň a v neposlednom rade treba myslieť aj nato, že nástroje na úpravu pôdy, ktoré ťahá za sebou, si ten traktor v prípade potreby sám neočistí, neskontroluje, ani neopraví. Je to síce pekná predstava, ale pri takejto práci bude vždy potrebný človek, akurát bude vykonávať aj iné činnosti s inými znalosťami – ak to má byť skutočne efektívne.

John Deere
John Deere

Dodajme, že toto vôbec nie je prvý pokus o test autonómneho traktora, uplynulý rok prezentoval John Deere tiež plne elektrický traktor, ktorý však bol pripojený priamo k sieti, pričom mohol napájať ďalšie elektrické stroje – navzájom prepojené.

John Deere sa vydal na nepoznanú cestu elektrifikácie v roku 2019, pričom na týchto strojoch spolupracuje so spoločnosťou Kreisel Electric. Okrem plne elektrických strojov sa vývoj týka aj menších súčastí, pričom najčerstvejším príkladom je špičková prevodovka s elektromechanickým delením výkonu eAutoPowr, ktorá je už sériovo vyrábaná.

Zdroj: Agroportal24h.cz

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu