Toto je téma, ktorá rezonuje u mnohých ľudí na Slovensku. Je už čas ísť do čisto elektrického auta? Oplatí sa investovať viac peňazí do nákupu hybridných vozidiel? Ako sa dá nabíjať? To sú otázky, ktorými sa zaoberáme v našom článku.

Najprv popíšeme, ako je možné využiť elektrinu pri pohone vozidiel, rozoberieme situáciu s nabíjaním a potom predstavíme niektoré typy hybridných a čisto elektrických automobilov.

Hybridné autá

Zdá sa, že v súčasnosti sú ideálnym kompromisom hybridné vozidlá, ktoré majú jednak elektrický, ale aj klasický spaľovací motor, najčastejšie je to benzínový motor. Hybridov môže byť pritom viacero typov. Úplný základ je mild hybrid, pri ktorom čisto na elektrinu neurobíte síce ani kilometer jazdy, ale nabíjanie 48 V batérie vám umožní použiť rekuperovanú energiu na štartovanie vozidla a krátkodobé zvýšenie jeho výkonu. Výkon elektromotora je tu len okolo 10 kW a dá sa kombinovať s benzínovým, ale aj dízlovým motorom.

Nasleduje kategória skutočný hybrid (HEV), kde je k dispozícii kapacita batérie a výkon elektrického motora umožňujúci prejsť istú časť trasy čisto na elektrinu. Nie je to ale veľa, povedzme do 10 až 20 km. Takýto hybrid sa nedá nabíjať externe, čo zároveň znamená, že s nabíjaním nemáte starosti. Batéria sa automaticky nabíja vtedy, keď brzdíte. Pohybová energia sa teda nepremieňa len na tepelnú ako pri tradičnom aute, ale rekuperáciou sa aj nabíja batéria. Výsledkom je nižšia spotreba a menej emisií.

Nasleduje plug-in hybrid (P-HEV) s oveľa väčšou kapacitou batérie, teda aj vyššou nákupnou cenou. Batéria sa v tomto prípade nabíja cez brzdenie, ale zároveň je možné nabíjať ju aj pomocou externého zdroja – teda nabíjačky. Nabíjačka je buď na striedavý prúd a nabíjanie prebieha pomaly – povedzme 6 až 9 hodín, alebo rýchlo, ak je zároveň v aute zabudované nabíjanie na striedavý prúd. Na rýchlonabíjačke potom nabijete auto povedzme za 1,5 hodinu a prejsť môžete na elektrinu 40 až 100 km. Závisí to od spôsobu jazdy, kapacity batérie, profilu trasy, počasia a pod. Tieto typy vozidiel sa často označujú ako hybridy dobíjateľné zo siete.

Elektrické autá

Čisto elektrické auto nemá žiadny spaľovací motor, je tu len elektrický pohon. Ste teda oveľa viac závislí od toho, aby ste mali batériu nabitú. Elektrické auto s úplne vybitou batériou je veľká starosť – naozaj by sa nemalo ťahať ani tlačiť. Po elektrické auto v tomto stave môže prísť odťahové vozidlo alebo si nejakým spôsobom necháte priviesť k sebe mobilné nabíjanie. Takýto systém mobilného nabíjania existuje napr. v Nemecku, ale na Slovensku je to čistá rarita. Elektrické auto môže mať reálny dojazd od 130 po 800 km, tu to veľmi závisí od typu batérie, elektrického motora a spotreby ďalších spotrebičov – hlavne klimatizácie či kúrenia.

Elektrické nabíjačky

Nabíjanie striedavým prúdom (AC nabíjanie). Toto nabíjanie podporujú všetky elektromobily aj plug-in hybridy. K štandardnej výbave patrí kábel umožňujúci nabíjanie z klasickej 230 V zásuvky. Takáto nabíjačka sa predáva spolu s autom.

Pomocou špeciálneho kábla sa AC nabíjanie dá využiť aj na verejných nabíjačkách. Na bežných rýchlonabíjacích staniciach je kábel súčasťou nabíjačky, na verejných staniciach musíte použiť svoj vlastný. Cena takéhoto kábla v čínskom internetovom obchode je od 150 eur vyššie, ale niekedy je súčasťou ceny vozidla. Striedavé nabíjanie je vždy pomalšie ako jednosmerné. Do striedavého nabíjania patria aj domáce wallboxy, ktoré podrobnejšie spomenieme ďalej.

Nabíjanie jednosmerným prúdom (DC nabíjanie) podporujú všetky súčasné elektromobily, ale oveľa menej hybridov. Tento typ je určený na rýchle nabíjanie a vyžaduje špeciálnu nabíjaciu stanicu, ktorá je vždy vybavená vlastným káblom. Väčšina vozidiel podporuje nabíjací výkon 40 až 50 kW, ale prichádzajú vozidlá s podporou 150 až 350 kW. Čas nabíjania batérie sa potom skracuje na niekoľko minút. U väčšiny dnes predávaných elektromobilov dokážete nabiť s rýchlonabíjačkou batériu na 80 % kapacity za 50 minút. Ďalšie nabíjanie doplna však trvá už neúmerne dlho a na rýchlonabíjačke sa to neoplatí ani časovo ani finančne.

Nabíjacia zásuvka pre nabíjanie pomocou rýchlonabíjačky

Nabíjacia zásuvka pre nabíjanie pomocou rýchlonabíjačky

Siete nabíjačiek na Slovensku

Na Slovensku sú dve najväčšie siete rýchlonabíjacích staníc, a to GreenWayZSE Drive. Ideálne je, aby ste mali u nich zriadenú registráciu a najlepšie aj nabíjaciu kartu alebo NFC prívesok. Využiť môžete v oboch prípadoch aj mobilnú aplikáciu. Ak máte elektromobil, je pre vás výhodné, aby ste mali vyšší paušálny program a nenabíjali za nevýhodnú jednorazovú cenu. Oceňujeme, že už existuje na Slovensku národný roaming za ceny výhodnejšie ako v minulosti, a teda s registráciou v jednej sieti môžete nabíjať aj v konkurenčnej.

Nabíjacia stanica ZSE R1 Terminal ako jedna z najmodernejších na Slovensku

Nabíjacia stanica ZSE R1 Terminal ako jedna z najmodernejších na Slovensku

Tiež existuje spoločný projekt IONITY, za ktorým stoja značky Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Volkswagen a Porsche. Pri tejto sieti sa rýchlonabíjačky umiestňujú do staníc pozdĺž diaľnic. Na Slovensku existuje nabíjacia stanica IONITY na diaľnici D1 na čerpacej stanici Shell neďaleko Senca.

Na nabíjačke IONITY môžete nabíjať pomocou karty RFID, ktorú dostanete od prevádzkovateľa siete, ale pravdepodobnejšie ju budete mať od automobilky, ktorá je členom tejto siete. Vtedy máte aj relatívne výhodné ceny nabíjania, inak sa tu nabíjanie skôr neoplatí. Štandardná cena nabíjania na nabíjačkách IONITY je totiž 0,79 €/kWh.

Okrem spomenutých rýchlonabíjačiek ich existuje dosť veľa napr. pri nákupných centrách Lidl, sú nabíjačky v pôsobnosti obce alebo kraja a vo veľkej väčšine sú zatiaľ zadarmo. Rovnako sú automobilky, ktoré umožňujú nabíjanie pre svojich zákazníkov v predajnej sieti. S pomalšími AC nabíjačkami sa potom stretnete v hoteloch, pri reštauráciách, elektrárňach a pod. Špeciálnym typom elektromobilov je potom Tesla, ktorá má pre svoje autá sieť vlastných rýchlonabíjačiek, a to aj na Slovensku.

Domáca nabíjačka

Domáca nabíjačka alebo wallbox sa montuje napr. u vás vo vlastnej garáži alebo v obytnom dome. Domáce nabíjanie je jednoznačne najpohodlnejšie a aj najlacnejšie. Ale zároveň trvá dlhšie ako v rýchlonabíjačke. Cez noc nabíjate s cenou od 9 centov za kWh a ráno vás čaká auto s plnou batériou. Typická doba nabíjania napr. s lacnejšou 11 kW nástennou nabíjačkou pre 50 kW batériu je zhruba 4,5 hodiny. Ak sa dohodnete s vaším dodávateľom elektrickej energie, existuje aj domáca tarifa špeciálne určená pre elektromobily (ZSE Energia).

S nainštalovaným Smart Wallboxom tak môžete prejsť 100 km za sumu 1,50 eura, čo je cena 1,25 litra benzínu, čo pri klasickom aute vystačí tak na 20 km. Jazdíte teda za pätinové náklady a oplatí sa vám jazdiť čo najviac. Samozrejme, to za predpokladu, že jedna plná batéria vám stačí na celý deň a vždy večer ste doma, čo určite nie je splnené každý deň. Mimochodom nástenná nabíjačka môže byť aj s výkonom 22 kW. Otázka je, či ju už využijete vo svojom aute. Skutočný výkon nabíjania totiž závisí od výkonu vstavanej nabíjačky, ktorý je u väčšiny elektromobilov v rozpätí 3,7 až 7,5 kW. Zbytočne tak investujete do 22 kW wallboxu, ak to vaše auto nedokáže využiť.

Doby nabíjania pri rôznych typoch nabíjačiek

Doby nabíjania pri rôznych typoch nabíjačiek

Kedy sa elektrina či hybrid oplatia?

Ak sa už rozhodnete pre hybridné alebo elektrické auto, je vhodné jazdiť čo najviac, ale pritom efektívne. Poďme na konkrétne čísla. Uvažujme, že ročne najazdíte 20 000 km. S klasickým autom s benzínovým motorom a so spotrebou 6,5 l/100 km a nech stojí liter benzínu 1,20 eura. Čisto za spotrebu potom zaplatíte 1560 eur. Bude ale treba ešte pripočítať náklady na údržbu, výmenu oleja, rôznych filtrov a pod.

V čisto elektrickom aute počítajme priemernú spotrebu 20 kWh/100 km a uvažujme stredný program Partner v prípade ZSE Drive. Za tento program platíte 9 eur mesačne, za 1 kWh zaplatíte 0,29 eur. Ročné náklady na prevádzku sú 1268 eur. Pritom údržba v prípade elektrického auta znamená v podstate výmenu brzdových doštičiek a vzduchového filtra v kabíne. Na batériu máte v prípade elektrických áut niekoľkoročnú záruku. Podčiarknuté a spočítané, s elektrickým autom máte čisto na spotrebe úsporu 292 eur.

Hneď druhým dychom ale treba povedať, že elektrické a samozrejme aj hybridné auto je obyčajne o poznanie drahšie, ako auto s čisto spaľovacím motorom. Berme to tak, že elektrické autá sú skôr o tom, že pri ich prevádzke neznečisťujete prostredie a takéto auto má výborné jazdné vlastnosti. Elektrický motor má totiž takmer konštantný krútiaci moment v celom rozsahu otáčok vrátane tých najnižších, čoho výsledkom je extrémna akcelerácia.

Jazda s jedným pedálom

Elektrické, ale aj hybridné autá majú často možnosť jazdiť s jedným pedálom. Znamená to, že keď dáte dole nohu z „plynu“, auto výrazne „brzdí“ a svietia mu vtedy aj brzdové svetlá. V skutočnosti auto nebrzdí klasickými brzdami, ale energia sa intenzívnejšie rekuperuje späť do batérie. Aj preto brzdové doštičky na hybridnom a elektrickom aute vydržia dlhšie. Sú vozidlá, kde si môžete nastaviť silu rekuperácie napr. páčkami pod volantom vo viacerých stupňoch, niekedy je to radiaca páka v polohe B. Vtedy naozaj možno jazdiť len s jedným pedálom. Prirodzene, brzdový pedál je vám stále k dispozícii pre nebezpečné situácie. Na tento spôsob jazdy si rýchlo zvyknete.

Predklimatizácia

Väčšina elektrických áut a menej hybridov umožňuje predklimatizovať kabínu. Takto zabudnete na nepríjemné škrabanie čelného okna v zime a sadnete si do príjemne vykúreného auta. Ak ale nemáte auto pripojené na externý zdroj nabíjania, prídete takto o istý úsek trasy, ktorý by ste na elektrinu prešli. Predklimatizáciu môžete nastaviť v systéme auta buď priamo v kabíne pomocou multimediálneho systému alebo cez aplikáciu. Väčšina moderných elektrických áut má aplikáciu, ktorou si buď skontrolujete stav nabitia batérie na nabíjačke alebo zadáte povel na predklimatizovanie.

Aplikácia MyBMW na nastavenie predklimatizácie, monitorovanie stavu a aktualizácie vozidla

Aplikácia MyBMW na nastavenie predklimatizácie, monitorovanie stavu a aktualizácie vozidla

Aplikácia je aj spôsob ako sa dá auto na diaľku aktualizovať, vrátane softvéru pre navigáciu zabudovanú vo vozidle.

Navigácia k nabíjačkám

Pre elektrické a hybridné autá tiež existuje špeciálna navigácia, ktorá umožňuje naplánovať cestu tak, aby ste naplno využili existujúcu infraštruktúru nabíjačiek a zároveň strávili čo najmenej času na nabíjačke. Napr. Mercedes-Benz má takýto systém prepojený s kartou Mercedes me Charge, ktorý umožňuje nabíjanie na rôznych typoch nabíjačiek v krajine. Tento systém sme si úspešne vyskúšali v Rakúsku a začína fungovať aj na Slovensku.

Takto sa objaví v navigačnom systéme odporúčanie na stupeň nabitia batérie

Takto sa objaví v navigačnom systéme odporúčanie na stupeň nabitia batérie

Rovnako navigácia Sygic má pre elektrické a hybridné autá k dispozícii špeciálny režim, ktorý zohľadňuje existujúcu infraštruktúru nabíjačiek.

Vodíkové autá

Autá na vodík sú v skutočnosti elektrické automobily, pri ktorých sa elektrina vyrába z vodíka. Pohon teda zabezpečuje elektromotor, ale stačí mu relatívne malá batéria na rekuperáciu energie a pohon elektromotora v špičke. Hlavným zdroj energie je palivový článok, ktorý vyrába z vodíka a okolitého kyslíka elektrickú energiu. Z výfuku takéhoto auta vychádza len čistá vodná para, čo je ideálne. Vodíkové autá majú rovnako rýchlu akceleráciu ako elektrické, ale ich dojazd je oveľa dlhší – aj 800 km. Navyše, doplniť vodík sa dá oveľa rýchlejšie ako nabiť batériu. Vodíkový pohon je z hľadiska toho, že v aute musia byť umiestnené pomerne veľké nádrže na vodík, vhodný skôr pre nákladné autá a autobusy.

Na Slovensku momentálne neexistuje infraštruktúra pre vodíkové autá, ale cieľom MH SR je urobiť zo Slovenska vodíkovú veľmoc. Ako sa vyjadril minister hospodárstva, čerpacie stanice môžu byť všade tam, kde sa dnes predáva plyn v nádržiach. No uvidíme.

BMW iX

BMW iX je elektrické auto s extra výkonným nabíjaním

BMW iX je elektrické auto s extra výkonným nabíjaním

BMW iX je revolúcia medzi elektrickými vozidlami a predávať sa začne od druhej polovice tohto roka. Pohonná jednotka s dvoma elektromotormi dosiahne maximálny výkon viac ako 370 kW, zrýchlenie z 0 na 100 km/h je tu za menej ako 5 sekúnd. Elektrická spotreba je menej ako 21 kWh na 100 kilometrov. Vysokonapäťové batérie s kapacitou viac ako 100 kWh by mali zabezpečiť dojazd na viac ako 600 kilometrov (WLTP).

BMW iX umožňuje rýchle nabíjanie až do výkonu 200 kW. Takto sa môže batéria nabiť z 10 na 80 % za menej ako 40 minút. V prepočte je to za 10 minút nabíjania energia na ďalších 120 km. Nabitie vysokonapäťovej batérie pomocou 11 kW nástenného wallboxu trvá okolo ako 11 hodín.

Vozidlo je pripravené na využívanie sietí 5G a poskytne vylepšené funkcie automatizovanej jazdy aj parkovania. Vo vnútri nájdete šesťuholníkovo tvarovaný volant, kolískový prepínač automatickej prevodovky a zakrivený displej. iPhone tu funguje ako digitálny kľúč a využíva NFC alebo modernú UWB (Ultra WideBand) technológiu.

Hyundai Tucsson

Hyundai Tucson so širokou ponuku elektrifikácie vozidla

Hyundai Tucson so širokou ponuku elektrifikácie vozidla

Nový Hyundai Tucson Plug-in Hybrid je vybavený pohonným ústrojenstvom založeným na 1,6-litrovom motore T-GDi Smartstream. Ten je spojený so 66,9 kW elektrickým motorom s maximálnym krútiacim momentom 304 Nm a 13,8 kWh Li-Po batériou. Kombinácia benzínového motora a elektromotora poskytuje maximálny výkon 197 kW a najvyšší krútiaci moment 350 Nm. Dojazd čisto na elektrinu je 50 km (WLTP).

Systém je spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou (6 AT) s ovládaním shift by wire a štandardne aj pohonom všetkých kolies. Tucson Plug-in Hybrid je tiež vybavený klapkou Active Air, ktorá upravuje nasávanie vzduchu v závislosti od teploty chladiacej kvapaliny motora, rýchlosti vozidla atď.

Vybavený je palubnou nabíjačkou s výkonom 7,2 kW. Vďaka dômyselnému umiestneniu batérie na podvozku ponúka Tucson Plug-in Hybrid veľkorysý vnútorný priestor. Cestujúci vzadu si môžu užiť 955 mm priestoru pre nohy. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou Tucsonu sa tiež zväčšil batožinový priestor na 558 litrov a so sklopenými operadlami pre cestujúcich vzadu je to až 1737 litrov.

Nový Tucson je plne pripravený na jazdu v teréne. Na želanie sa dá prikúpiť elektronicky riadené odpruženie s technológiou adaptívneho tlmenia.

Mimochodom nový Tucson existuje ako benzínový a naftový mild hybrid, ďalej full-hybrid a plug-in hybrid. Je teda z čoho vyberať a predáva sa za príjemnú cenu.

Mercedes-Benz Trieda S

Luxusná hybridná limizína Mercedes-Benz Trieda S ukazuje budúci vývoj

Luxusná hybridná limizína Mercedes-Benz Trieda S ukazuje budúci vývoj

Ide o už štvrtú generáciu hybridného pohonu v triede S. A do vienka dostala výkon elektromotora na úrovni 110 kW a čisto elektrický dojazd až 100 kilometrov (podľa WLTP).

Základom hybridného pohonu je radový šesťvalcový motor M 256 s výkonom 270 kW. Maximálny krútiaci moment elektromotora je na úrovni 440 Nm a k dispozícii je od prvej otáčky motora. To zabezpečuje rýchly rozjazd a dynamický spôsob jazdenia. Plný elektrický výkon je k dispozícii až do rýchlosti 140 km/h.

Batéria sa skladá zo 108 článkov a má celkovú kapacitu 28,6 kWh. Celkom vybitý akumulátor sa dá s voliteľnou jednosmernou nabíjačkou s výkonom 60 kW úplne nabiť približne za 30 minút. Na nabíjanie prostredníctvom domácej siete so striedavým prúdom je sériovo na palube nabíjačka s výkonom 3,7 kW, na želanie sa dodáva nabíjačka s výkonom 11 kW určená na trojfázové nabíjanie wallboxom. Charakteristickou vlastnosťou tejto verzie je maximálny systémový krútiaci moment v súčte na úrovni až 750 Nm.

Peugeot eParter

Peugeot ePartner dokazuje, že elektrina prichádza aj do úžitkových automobilov

Peugeot ePartner dokazuje, že elektrina prichádza aj do úžitkových automobilov

Peugeot ponúka aj elektrické úžitkové vozidlá a príkladom je e-PARTNER. Jeho dojazd je až 275 km (WLTP), na dĺžku má 2 metre a existujú dve karosárske verzie: furgon s troma miestami a kombi piatimi miestami pre posádku. Ťažná kapacita je až 750 kg, objem priestoru pre náklad 4,4m³.

ePartner je určený pre remeselníkov, kuriérov, štátnu správu a záchranné zložky, ktoré ho budú používať na dennej báze. Jeho čisto elektrický motor má max. výkon 100 kW a krútiaci moment 260 Nm. Maximálna rýchlosť je 130 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,2 sekundy. Li-ion batéria má 18 článkov a je s kapacitou 50 kWh. Auto môže byť vybavené dvomi typmi palubných nabíjačiek. Štandardom je 7,4 kW jednofázová nabíjačka, voliteľná je trojfázová 11 kW nabíjačka. Z bežnej domácej zásuvky (8 A) trvá nabitie na maximum 31 hodín, zo zosilnenej zásuvky (16 A) je to 15 hodín. Z rýchlonabíjacej stanice je tu podpora pre 100 kW nabíjanie a na 80 % sa batéria nabije za 30 minút.

Škoda ENYAQ iV

Na ENYAQ iV Škoda veľmi spolieha a záujem o toto auto je obrovský

Na ENYAQ iV Škoda veľmi spolieha a záujem o toto auto je obrovský

Ide o atraktívne SUV s elektrickým pohonom a s dojazdom až do 510 kilometrov (WLTP). Auto prichádza s veľkorysým priestorom, vyhotovenie Founders Edition je vybavené aj s osvetlenou mriežkou prednej masky a až 21-palcovými diskami z ľahkej zliatiny.

Na výber sú dve kapacity batérie, štyri výkonové stupne od 132 do 225 kW ako aj pohon zadných alebo všetkých kolies. Maximálna rýchlosť je 160 km/h.

Dizajn ENYAQ iV je energický a dynamický. Vo vnútri je veľký centrálny displej s uhlopriečkou až 13 palcov a vodič môže kontinuálne využívať inteligentné služby. Proces nabíjania batérie, ako aj predklimatizácia vozidla sa dajú ovládať cez mobilnú aplikáciu.

Medzi špeciálne prvky Simply Clever teraz patrí napr. čistič nabíjacieho kábla, ochranný kryt na nabíjaciu zásuvku a priehradka na nabíjací kábel pod podlahou batožinového priestoru. Klasická škrabka na ľad je umiestnená vo dverách batožinového priestoru.

Toyota C-HR Hybrid

Toyota

Toyota

Toyota C-HR 2020 Hybrid stavia na atraktívnom až extravagantnom dizajne kompaktného SUV. Hybridný systém bez nutnosti externého nabíjania je vybavený 1,8 alebo 2,0-litrovým motorom s výkonom 91 kW resp. 137 kW. Ten doplňuje akumulátor uložený pod zadnými sedadlami. Batérie nijako nezasahujú do batožinového priestoru. Majú pritom vyššiu účinnosť chladenia a širší rozsah rekuperácie. Systém s 2,0-litrovým motorom Hybrid Dynamic Force má vo výbave kompaktný NiMH akumulátor s celkovým počtom 180 článkov a menovitým napätím 216 V. Systém s 1,8-litrovým motorom sa dočkal vylepšenia v podobe lítiovo-iónového akumulátora s nižšou hmotnosťou a objemom, ktorý má 56 článkov a menovité napätie 207,2 V.

Zadné kombinované svetlá vystupujú z karosérie, prepája ich úzky lesklý spojler. Efektne vyzerajú dvojfarebné verzie C-HR. Vo vnútri sú ovládacie spínače a 8-palcová dotyková obrazovka audiosystému mierne natočené smerom k vodičovi.

Špeciálnou funkciou je koučing pre hybridnú jazdu, ktorý vám umožní zlepšiť si jazdu v elektrickom režime a využívať tak všetky výhody hybridnej jazdy. O kvalitnú hudbu sa postará prémiový audiosystém JBL vytvorený na mieru tohto vozidla.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu