Veľmi obľúbený, ekologický a kompaktný dopravný prostriedok, ktorý si za posledné roky získal množstvo ľudí. Najpoužívanejšie sú zdieľané kolobežky, no niet nad to mať vlastnú, ktorá vám je k dispozícii kedykoľvek a v konečnom dôsledku to môže byť aj lacnejšie riešenie.

Hneď v úvode poznamenám, že ak sa zameriame na väčšie mestá, kde sú tieto kolobežky najčastejšie využívané, tak sa dá povedať, že elektrická kolobežka nie je iba sezónna záležitosť. Ak dbáte na bezpečnosť a ste skúsenejší „šofér“, tak na nej môžete jazdiť celý rok, teda pokiaľ nie je sneh alebo ľad. V redakcii sme si tento spôsob presunu v rámci mesta veľmi obľúbili, nakoľko je to rýchle a celkom pohodlné, pričom sa to dá kombinovať s MHD, teda ak máte kompaktnú kolobežku – veľkú ťahať do autobusu úplne nechcete :).

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Avšak, ak by ste chceli vlastniť veľkú kolobežku, tak MHD nie je až tak potrebné riešenie, nakoľko tieto zariadenia ponúkajú extra dojazd, sú rýchle a aj počas dlhších presunov pohodlné. Za mňa musím povedať, že mám elektrické kolobežky veľmi rád, nakoľko sú okrem rýchleho presunu v meste vhodné aj na relax. Ak ste vyčerpaní a nemáte chuť na pohybovú aktivitu, ale chcete sa v pokoji vyvetrať, tak smelo do toho. Naposledy sa nám v redakcii objavili dve výborné kolobežky, ktoré ponúkajú množstvo výhod, a tie sú v rámci denného používania dôležité.

Ešte pred tým ale musím dodať vsuvku o bezpečnosti, lebo tá je veľmi dôležitá. Na kolobežke by ste mali za každých okolností jazdiť iba s ochrannou prilbou, čo je základ a ideálne je použiť aj iné ochranné prvky, ako napr. chránič kolien, lakťov alebo rúk/dlaní. Áno, možno si poviete, že budem vyzerať ako blbec, lebo to vôbec nie je „cool“, ale radšej nevyzerať „cool“, ako skončiť v chirurgickej ambulancii. Spomínam to aj preto, lebo sa mi niečo podobné prihodilo akurát vtedy, keď som nemal takmer žiadne chrániče, lebo som si ich zabudol v redakcii a povedal som si, že jednu cestu zvládnem aj bez nich. Zvládol som, ale v závere som skončil trošku obviazaný s viac ako 2 mesačnými následkami.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Verte, nie je to sranda a hlavne na kolobežkách, ktoré idú aj viac ako 50 km/h. Osobne mám na rôznych elektrických kolobežkách odjazdených „XY“ kilometrov bez nehody, teda už nie :). Náhoda sa stala a okolnosti + chvíľka nepozornosti ma stála dlhšiu PNku, takže vždy pamätajte, že bezpečnosť je najdôležitejšia a je úplne jedno, či je to pekné alebo nie. Okrem toho mi v úrazovej ambulancii povedali (okrem výroku doktora – „zas kolobežkár“), že za posledný rok majú enormný nárast úrazov na kolobežkách, čo o niečom asi vypovedá #drivingsafely. Tak a teraz sa pustime do tých kolobežiek :).

SXT Light Plus V (Facelift): Najlepšia kompaktná e-kolobežka na trhu

So značkou SXT už mám nejaké skúsenosti, teda presnejšie jednu, pričom ide o priameho predchodcu aktuálne testovaného modelu. Predošlú generáciu som označil ako najlepšiu kompaktnú kolobežku a jej nástupca si nezaslúži nič iné ako ďalšie povýšenie. Verte, táto kolobežka je skvelá, a to aj napriek tomu, že je trošku drahšia ako najpredávanejší model od Xiaomi.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Konštrukcia 

Model SXT Light Plus V (Facelifit) je vyrobený z kvalitných materiálov, pričom najväčšie zastúpenie má špeciálny hliník s označením 6061 T6, ktorý znáša ťažké podmienky, namáhanie a všemožné prenášanie. Okrem odolnosti je tento materiál výborný aj v tom, že je ľahučký. Plne vybavená kolobežka, vrátane batérie, má hmotnosť iba 11,2 kg, takže ani nežnejšie pohlavie s ňou nebude mať problém. Samozrejme, je jednoducho skladateľná (poistný mechanizmus v kĺbe medzi riadidlami a podvozkom), takže ju zoberiete do rúk, prenesiete v MHD alebo v aute, čo je jedna z veľkých výhod ­(rozmery v zloženom stave: 94,5 x 30 x 13,5 cm).

Táto kolobežka nemá stojan, ale konštruovaná je tak, že po odistení zostane pekne stáť. Výškovo nastaviteľné riadidlá sú samozrejmosťou. Rovnako je dôležité spomenúť, že tento model unesie až 125 kg, čo nie je úplne bežné. Ocenil som aj dostatočne veľký a protišmykový nášľap – plochu, na ktorej stojíte. Dôraz je dbaný aj na bezpečnosť, takže tento model je vybavený relatívne výkonným LED svetlom vpredu, no červené LED diódy nechýbajú ani vzadu – slúžia aj ako brzdové svetlo. Niekoho môže potešiť fakt, že kolobežky SXT Light sú vyrábané v Nemecku.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Podvozok a pneumatiky

Áno, aj v prípade elektrickej kolobežky sa dá hovoriť o podvozku, ktorý je v tomto prípade celoodpružený, čo je veľkou výhodou, najmä z pohľadu komfortu jazdy a menšieho opotrebenia rôznych súčastí, ktoré by sa inak dennodenne vytriasali na našich parádnych chodníkoch. Slovensko má nie len zlé cesty, ale aj chodníky a napr. jazda v hlavnom meste je často zaujímavá, takže odpruženie je #musthave. Ak ste už vyskúšali tvrdé BOLT kolobežky, tak mi dáte určite za pravdu. Jednou z mála nevýhod je v tomto prípade svetlá výška iba 9 cm, takže s rázvorom na úrovni  67 cm sa vám môže dosť často stávať, že šuchnete spodok kolobežky, teda pevný hliníkový kryt batérie. Batériu nepoškodíte, ale nie je to príjemné, najmä ak zbiehate alebo vybiehate na chodník bez nájazdu.

Naopak, výhodou sú bezúdržbové pneumatiky so systémom vzduchových komôr. Ak sa obávate defektu, tak v tomto prípade úplne zbytočne. Okrem toho majú tieto pneumatiky aj prijateľný tlmiaci účinok, čiže nie sú úplne tvrdé. Do toho pridajte predný tlmič, zadné odpruženie a dávka slušného komfortu je na svete. Verzie „Plus“ majú vylepšené pneumatiky, čo zaručuje o niečo lepšiu priľnavosť na mokrom povrchu a pod.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Motor, batéria a nabíjanie

Opäť musím začať slovom výhoda, lebo 500 W brushless motor umiestnený v prednom kolese skutočne výhodou je. 500 W motor je ideálnou voľbou pre dospelého jedinca, lebo 250 a 300 W motory sa často trápia, najmä ak je kopček a pod. Porovnávali sme ju so Xiaomi kolobežkou a ja ako podstatne ťažší jazdec som na SXT predbehol ľahkého jazdca na Xiaomi kolobežke. To ale nie je všetko, tento model dokáže ísť rýchlosťou až 30km/h. Motor čerpá energiu z 36V batérie s kapacitou 10,5 Ah. To vo výsledku znamená, že môžete ísť nie len rýchlo, ale aj ďaleko :).

Určite vás zaujíma dojazd na jedno nabitie a samotné nabíjanie však? So mnou, teda viac ako 100 kg jazdcom prejde tento model na plný výkon okolo 20 km, ak spomalím, tak to bude o niečo viac. V meste, kde sa veľa brzdí, teda aj rekuperuje, to budú ďalšie kilometre navyše. Výrobca udáva max. dojazd 40 km (70 kg jazdec + rýchlosť 20 km/h), čo môže byť z časti realitou. Ak nebudete držať akcelerátor stále na maxime, tak si dojazd podstatne predĺžite. No a nabíjanie trvá približne 3 hodiny, ale ideál je nabíjať priebežne a nevybíjať do nuly.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Brzdenie, rekuperácia

Začneme brzdami, ktoré sú dve – predná elektromagnetická (funguje bez trenia, preto nepodlieha opotrebeniu) a zadná manuálna (nožná), pričom zatlačením zadnej sa aktivuje aj jemné brzdenie vpredu. Predná brzda sa ovláda páčkou na ľavej strane riadidiel. Dôležitým aspektom je systém aktívnej rekuperácie KERS (Kinetic Energy Recovering System), čo v praxi znamená,  že pomocou elektromagnetickej brzdy na prednom kolese sa premieňa kinetická energia kolobežky naspäť na elektrickú, čim si predlžujete dojazd. Najviac energie vrátite do batérie v meste, počas jazdy štýlom „plyn-brzda“. Ešte dodám, že spoločná účinnosť bŕzd je slušná.

Palubný počítač a „asistenčné systémy“ 

Moderná kolobežka musí mať aj palubný počítač, ktorý je informačným centrom plným dôležitých informácií. V tomto prípade a nachádza v strede medzi riadidlami. Ide o malý, ale dobre čitateľný podsvietený LCD displej s UBHI počítačom s plastovom ráme, v ktorom sa nachádzajú + z neho vychádzajú všetky ovládacie prvky – plyn, brzda, svetlo, klaksón. Na displeji vidíte všetky dôležité informácie, ako napr. aktuálnu rýchlosť, denné vzdialenosti, celkové najazdené kilometre, stav batérie a dokonca aj aktuálnu teplotu. Po zapnutí ukáže aktuálne napätie v batérii. Čo sa týka informácií o stave nabitia batérie, tak počítač to vyhodnocuje relatívne správne, ale je dobré vedieť, že posledné dva pásiky batérie ubudnú podstatne rýchlejšie ako prvé tri.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Moja rada pri dvoch pásikoch – spomaľte a udržujete konštantnú rýchlosť napr. 15 km/h a prejdete podstatne viac ako plný plyn. Ak budete držať plnku, tak budete skôr tlačiť :). Konštantnú rýchlosť vám pomôže udržať autonómny tempomat úplne bez námahy – stačí chvíľu držať akcelerátor v rovnakej polohe a tempomat sa aktivuje automaticky. Elektroniky sa týka aj samotné ovládanie rýchlosti – akcelerátor je plastový, dobre umiestnený, no nie je extra citlivý, a tak budete musieť jeho deficit nahradiť vy. Inak je ovládanie rýchlosti bezproblémové. K dispozícii sú aj dva režimy výkonu – pre začiatočníkov max. rýchlosť okolo 13 km/h a pre skúsených plný výkon, teda 25 až 30 km/h.

Záverečné hodnotenie: SXT Light Plus V

SXT Light Plus V je skvelou kolobežkou (nie len) do mesta, ktorá vám poskytne nadpriemerný výkon, výborné jazdné vlastnosti + ovládateľnosť, rôzne bezpečnostné prvky a palubný počítač s dôležitými informáciami. Jej cena je síce vyššia, ale kedykoľvek si ju dokáže obhájiť. Xiaomi kolobežkári vám budú závidieť a najčastejšie vidieť iba váš chrbát :).

Elektrická kolobežka

Bluetouch BT800: Veľká kolobežka s veľkými výhodami, ale s kompaktnosťou sa rozlúčte

BT800 je nadrozmerný stroj, s ktorým si užijete veľa zábavy a výjazdov, ale v rukách ju často, resp. dlhší čas prenášať nechcete. Je síce skladateľná, ale to je ideálne najmä na prevoz aute a pod. aby nezaberala toľko miesta.

Bluetouch BT800 je obrovský stroj (v rámci kolobežiek), ktorý váži viac ako 26 kg, má zdvojenú tyč riadenia, kotúčové brzdy vpredu i vzadu, komplexné odpruženie, veľké kolesá, optimálnu svetlú výšku a výkonné LED reflektory. Všetky tieto fakty ju predurčujú na každodenné zdolávanie väčších vzdialeností bez akýchkoľvek problémov. Dochádzate napr. do práce 15 km? Pre tento model to nie je žiadny problém, lebo radšej ako stáť v zápche sa postavím na kolobežku, ktorá dosahuje max. rýchlosť okolo 50 km/h a prejdem celú trasu bez väčšieho zdržania a na „čerstvom vzduchu“ (v meste určite, Miro..).

V chladnejších dňoch sa treba viac obliecť a tmu zvládnete s ľahkosťou vďaka extra výkonným LED svetlometom. To už znie ako malá motorka, čo poviete? No ona sa aj tak trošku tvári, a preto treba ešte viac dbať na bezpečnosť, lebo vysypať sa na kolobežke v 50km/h nebude žiadnou zábavou. Ja som sa práve na tejto po prvýkrát vysypal v približne 30km/h a poviem vám, že to neprajem nikomu, nič príjemné to nie je.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka (zdroj: bluetouch.sk)

Konštrukcia  

Rám tejto kolobežky je vyrobený z leteckého hliníka, ktorý sa vyznačuje výbornými pevnostnými vlastnosťami, čo je pri vyšších rýchlostiach dôležité. Kolobežka je skladacia (poistný mechanizmus v kĺbe medzi riadidlami a podvozkom), ale pevnosť po zložení je dostatočná, bez veľkej vôle. Samotné zloženie je veľmi jednoduché, ale váha 26 kg už tak zaujímavá nie je :).

Toto nebude stroj na dennodenné prenášanie v rukách, aj keď to možné je. Veľkou výhodou oproti modelu SXT je podstatne vyššia svetlá výška, vďaka čomu môžete pokojne zdolávať aj väčšie nerovnosti, pričom zvláda aj 15° stúpanie. Nosnosť kolobežky je 120 kg, no s prehľadom unesie aj viac (dvaja na kolobežku nepatria!). Samozrejmosťou sú výškovo nastaviteľné riadidlá a možnosť pripevniť na platformu sedadlo, ktoré spraví z kolobežky malý elektrický skúter.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Riadidlá sú dostatočne široké a úchop počas jazdy veľmi príjemný a bezpečný. Samotný nášľap je objemný, takže obe nohy si máte kde uložiť podľa potreby. Byť videný je dôležité, a preto má tento model výkonné LED svetlomety. Vpredu sú 2 obrysové LED svetlá v podvozku + ich dopĺňa výkonný LED reflektor na tyči riadenia. Vzadu sú 3D obrysové svetlá + brzdové svetlo. Konštruktéri navrhli tento stroj veľmi dobre, no občas môžete započuť nejaké šúchanie, napr. od blatníkov, ktoré je potrebné z času na čas dotiahnuť. Rám obsahuje veľa skrutiek, ktoré taktiež odporúčam preventívne kontrolovať a doťahovať podľa potreby. Za výhodu považujem aj možnosť nastavenia sklonu akcelerátora, ako aj brzdových páčok.

Podvozok a pneumatiky  

Podvozok je vďaka komplexnému odpruženiu veľmi príjemný, pričom zaručuje max. komfort na väčšine povrchov. Predné i zadné odpruženie dopĺňajú veľké 10“ kolesá s nafukovacími pneumatikami. Defekt je v tomto prípade reálnou hrozbou, ale výmena by nemala byť príliš zložitá. Pneumatiky však pôsobia dostatočne odolne. Benefitom je, že v tomto prípade podvozok šúchať nebudete, čo je nevýhodou menších, resp. nižších kolobežiek ako SXT.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Motor, batéria a nabíjanie

Veľmi dôležitá súčasť je 800 W motor, ktorý je umiestnený v zadnom kolese, čiže ide o zadný náhon a na štrku ide kolobežka s prehľadom bokom :). Výkon motora je dostatočný v takmer každej situácii a nejako som nepostrehol, že by niekde zlyhával. Samozrejme, na veľké stúpania to nie je, ale bežné prevýšenia zvláda s prehľadom. Osobne som s touto kolobežkou prešiel „X“ kilometrov, vrátane turistických cestičiek v malých Karpatoch, napr. od železnej studničky až za Raču a pod. Ani v týchto podmienkach som nepociťoval deficit výkonu a bola to veľmi príjemná a pohodová jazda, pričom som nikoho nerušil. Elektrický pohon má v tomto prípade svoje výhody.

Značková LG batéria integrovaná v podlahe má kapacitu 24 Ah (Li-Ion 60V) a na jedno nabitie zvládne viac ako 50 km. Dojazd však podlieha hmotnosti jazdca, poveternostným podmienkam, ako aj terénu. Každopádne sa nemusíte báť vyraziť na dlhšie jazdy. Výhodou batérie je, že udržuje rovnaký výkon takmer do úplného vybitia. Taktiež je elektronicky chránená proti prebitiu a podbitiu. Výrobca udáva, že zvládne 800 nabití bez ujmy. Samotné nabíjanie dodávanou nabíjačkou je zdĺhavé, trvá viac ako 5 hodín, no najlepšie je nabíjať priebežne. Prekvapením bolo, že nabíjací adaptér je ľahučký, takže ho môžete nosiť so sebou, napr. v batohu.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Brzdenie

Veľká kolobežka si žiada výkonné brzdy. Predná aj zadná brzda je kotúčová, čo zaručuje výborný brzdný účinok. Pozor na prehriatie – počas zjazdu dlhého kopca sa mi stalo, že sa zadná brzda trošku prehriala a brzdný účinok sa znížil. Stalo sa to iba raz, nakoľko som chcel otestovať koľko vydrží. Počas prudkého klesania vyššími rýchlosťami je dobré využívať obe brzdy súčasne. Brzdy sú ovládané klasickými páčkami na riadidlách – rovnako ako na bicykloch. Rekuperácia v tomto prípade nie je prítomná, nakoľko ide o externé mechanické brzdiče.

Palubný počítač a „asistenčné systémy“

Na širokých riadidlách nájdete viacero ovládacích prvkov, ktoré sú rozdelené po oboch stranách. Vľavo je ovládanie svetiel/klaksónu a vpravo nájdete palubný počítač so základnými ovládačmi, páčku akcelerátora a malý LCD displej zobrazujúci napätie batérie. Zaujímavosťou je, že aktivácia kolobežky je na kľúč, bez ktorého neodídete, čo je super bezpečnostný prvok. Áno, ukradnúť vám ju môžu aj tak a asi by ju šikovný majster spojazdnil aj bez kľúča, ale aj napriek tomu to môže niekoho odradiť od toho, aby vám ju zobral. Palubný počítač zobrazuje všetky údaje na podsvietenom LCD displeji, kde vidíte stav batérie, denný + celkový nájazd kilometrov a pod.

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Okrem toho je možné využiť aj tri rýchlostné stupne. Ak požičiate kolobežku začiatočníkovi, znížite mu rýchlosť a jazda bude razom bezpečnejšia. Verte mi, ísť 50 km/h na kolobežke nie je sranda – teda je, aj je to jednoduché, ale prípadné nezvládnutie stroja alebo nehoda vás môže stáť zdravie. Ešte dodám, že samozrejmosťou je aj autonómny tempomat, ktorý sa aktivuje ak dlhšie udržujete konštantnú rýchlosť. Deaktivujete ho akýmkoľvek ťuknutím na brzdu alebo akcelerátor. Počas dlhších presunov je to super funkcia. Dôležité je aj to, že dávkovanie výkonu páčkou na riadidlách je celkom citlivé.

Záverečné hodnotenie: Bluetouch BT800

Veľká a na prenos nemotorná, ale na ceste výborne ovládateľná a výkonná elektrická kolobežka, s ktorou zvládnete akýkoľvek terén aj v horšom počasí, to je Bluetouch BT800. Vďaka nadpriemernej svetlej výške ponúka skvelú prejazdnosť, výbornú výdrž batérie a výkon, ktorý oceníte počas každodenných presunov. Táto kolobežka je určená pre náročnejších ľudí, ktorí sa nechcú voziť iba občas, ale pravidelne, pričom ocenia vyššiu cestovnú rýchlosť a plnú výbavu vrátane výkonných bŕzd a LED svetiel, vďaka ktorým môžu jazdiť aj v noci. 

Elektrická kolobežka

Elektrická kolobežka

Kolobežky do testu zapožičala spoločnosť: Alza.sk

Cena:  SXT Light Plus V (Facelift) – 999 eur / BLUETOUCH BT800 – 1170,90 eur

Prečítajte si aj:

Miro odporúča: Ak chcete najlepší dopravný prostriedok do mesta, zaobstarajte si elektrickú kolobežku

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu