Doteraz posledný EisKing bol vďaka vzácnemu hosťovi naozaj výnimočný.

Približne tisíc návštevníkov zavítalo v utorok (29. 11. 2022) do Starej tržnice v Bratislave, kde sa konalo ďalšie z radu podujatí EisKing. Dvojica komentátorov a moderátorov Števo Eisele a Pepa Král tentoraz privítala naozaj vzácneho hosťa – bývalého jazdca tímov Williams, McLaren a Red Bull Davida Coultharda, ktorý počas sezón 1994 až 2008 vyhral 13 Veľkých cien Formuly 1.

Vysokú návštevnosť akcie ocenil hneď na začiatku aj samotný Coulthard. „Je tu viac ľudí ako v dedinke, v ktorej som vyrástol,“ s úsmevom poznamenal Škót, ktorý bol v Bratislave na návšteve len jediný deň a hneď po EisKingu odlietal späť do Londýna.

Počas dvojhodinového podujatia trojica prebrala viacero formulových tém, od 90. rokov až do aktuálneho ročníka 2022. Ten Coulthard označil za skvelú sezónu, páčili sa mu nové pravidlá, ktoré súťaž zlepšili a budúci ročník bude podľa neho ešte lepší. Nasledujúca dekáda bude podľa neho patriť mladým, nastupujúcim jazdcom.

EisKing, David CoulthardZdroj: Red Bull Content Pool, Filip Nagy

Najnižší pretekári a Vettel bez návratu

Keď už hovoríme o jazdcoch, ako zaujímavosť spomenul, že tím Alpha Tauri má najnižšiu dvojicu jazdcov v histórii F1. „Pre jazdca je výhoda byť malý. Ja som bol dosť vysoký a vždy bolo pre mňa náročné vtesnať sa do auta,“ poznamenal Škót.

Čo sa týka možného návratu štvornásobného majstra sveta Sebastina Vettela, ten sa už podľa Coultharda do kolotoča F1 nevráti a bude sa radšej venovať rodine. V prípade Micka Schumachera považuje za otázne, či ešte bude mať možnosť pretekať v kráľovnej motoršportu.

EisKingZdroj: Red Bull Content Pool, Filip Nagy

Monoposty sú dnes oveľa väčšie, rýchle auto je základ

Škótsky jazdec zhodnotil aj monopost F1 Red Bull, ktorý bol na pódiu ako kulisa. Upozornil, že ide o obrovské auto v porovnaní s vozidlami, na ktorých pretekal on. Konkrétne poukázal na zadné krídlo, ktoré podľa neho už pomaly vyzerá ako kuchynský stôl. Odznelo tiež, že dnes musia jazdci pozorne sledovať údaje na displeji volantu, kde majú napríklad údaje o pneumatikách.

Coulthard zdôraznil, že práve výborné auto je pre jazdca mimoriadne dôležité, pretože bez rýchleho vozidla ani ten najlepší pretekár nevyhrá Veľkú cenu. Rovnako vyzdvihol i úlohu tímu. „Formula 1 je tímový šport. Bez auta a tímu je jazdec nikým,“ skonštatoval Škót a dodal, že technológie sú podstatnou súčasťou motoršportu.

Jeho najobľúbenejším pretekárskym vozidlom je desaťvalcový Williams z roku 1995 s veľkými hladkými preumatikami – slickmi. „Nanešťastie, väčšinu kariéry som strávil vo vozidlách s drážkovanými pneumatikami, ktoré zaviedli v roku 1998 a chceli nimi vozidlá spomaliť. To už nebola zábava riadiť ich,“ vyjadril sa.

David Coulthard v BratislaveZdroj: Red Bull Content Pool, Filip Nagy

Pamätný rok 1998 v Spa-Francorchamps

Moderátori sa nevyhli ani kontroverznej situácii z pretekov na okruhu Spa-Francorchamps v roku 1998. Na začiatku sa tam odohrala historicky najväčšia hromadná havária v histórii F1, za ktorú niektorí pripisujú vinu práve Coulthardovi. Neskôr po vzájomnej kolízii s ním musel odstúpiť ašpirant na titul Michael Schumacher.

Toto je pretekanie. Michael je výnimočný jazdec, ale v ten deň urobil obrovskú chybu, že sa ma pokúsil predbehnúť,“ zažartoval Coulthard. Podotkol však, že súčasťou nehody boli dvaja ľudia a práve Schumacher narazil odzadu do neho. Ten ale odmietol akceptovať čo i len časť spoluviny za túto haváriu.

Škót si zaspomínal tiež na svoje jazdecké prednosti.„Viem, že som nebol najrýchlejší jazdec F1, ale bol som celkom konzistentný. Bol som tiež celkom dobrý na mestských okruhoch, osobitne v Monte Carlo,“ ozrejmil. Za pamätný moment považuje svoje víťazstvo v Magny Cours v roku 2000, keď porazil jazdcov Ferrari.

Vlasy si už nefarbí, letecká nehoda mu zmenila život

V tomto roku stajňa z Maranella podľa neho premrhala príležitosť, ktorú mala na začiatku sezóny vďaka skvelým výkonom. Začudoval sa aj nad vyhodením jej šéfa Mattia Binottiho a prirovnal to k futbalovému trénerovi, ktorý na ihrisku nekope do lopty a nedokáže tak priamo ovplyvniť výsledok.

Na otázku o strese odpovedal, že ho pociťuje vždy, keď sa na nejaké oficiálne podujatie dôkladne nepripraví. EisKing však podľa neho nepatrí do tohto súdka a zhodnotil ho ako priateľské stretnutie s dvomi profesionálmi a milými divákmi.

Spomenul tiež leteckú nehodu, ktorú prežil v roku 2000, ale prišli pri nej o život dvaja piloti lietadla. Považuje to za dôležitý okamih svojho života, ktorý mu naň zmenil pohľad.

Coulthard je dnes 51-ročný pán so šedinami, ktoré sa najprv snažil skrývať. Farba na vlasy je veľmi drahá, tak som s tým prestal,“ znova zavtipkoval na vlastný účet.

Z pretekára komentátorom

Posledná časť rozhovoru sa týkala súčasnosti, keď David Coulthard pôsobí ako komentátor a športový novinár.

Jedna vec je, keď sa vás neustále na niečo pýtajú, ale úplne iné je čosi komentovať či viesť interview,“ podotkol Coulthard. Ako sám tvrdí, vždy mal na pamäti slová svojho otca, ktorý mu povedal, že v F1 bude mať nejakých desať rokov kariéry a zvyšok života bude musieť robiť niečo iné.

Za určitý zázrak považuje podľa vlastných slov už to, že mohol v najvyššej motoristickej súťaži pretekať. Vyrastal totiž v Škótsku v malej dedinke, ďaleko od veľkých miest. Mal oveľa väčšiu šancu, že bude farmár než pretekár.

V súčasnosti sa okrem novinárčiny venuje aj rodine. Mám 51 rokov a cítim, že časť cesty by ešte mala byť predo mnou. Mám 14-ročného syna, ktorý tiež preteká na autách a snažím sa mu pomáhať v jeho kariére. Snažím sa rozdeliť svoj čas na kariéru v televízii a na jeho podporu. Je to celkom výzva. Uvidím, čomu sa potom budem venovať, ale snáď to bude niečo v súvislosti s F1,“ zakončil vicemajster z roku 2001.

Celý EisKing s Davidom Coulthardom si môžete pozrieť na YouTube:

Prečítajte si tiež:

Značky:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.

Nechajte nám správu