Mýto na Slovensku zažije zmenu k novšiemu a efektívnejšiemu. Podstatnou zmenou bude zapojenie Slovenska do medzinárodného mýtneho systému EETS (European Electronic Toll Service – Európsku službu elektronického výberu mýta).

Novinka prinesie dopravcom doslova mýto bez hraníc. Odstráni sa povinnosť mať OBU jednotku pre každý štát samostatne a celkovo sa zvýši komfort autodopravcov. Nová OBE jednotka pritom zabezpečí komunikáciu a odosielanie polohových údajov vozidla potrebných na výpočet mýta vo všetkých krajinách s podporou EETS.

Jaroslav IvancoZdroj: NDS
Jaroslav Ivanco

Jaroslav Ivanco, riaditeľ Mýtneho úseku a úseku spoplatnenia a IT, nám k tomu povedal: „Nový mýtny systém prinesie výhody ako štátu v podobe úspor, tak aj dopravcom v podobe rôznych výhod a bezhraničného pohybu cez hranice krajín, kde pôsobí zvolený poskytovateľ EETS. Slovensko sa takto zaradí k ostatným európskym štátom s výrazne liberalizovaným systémom výberu mýta. Pre dopravcov prinesie väčšia konkurencia na mýtnom trhu kvalitnejšie služby. Pritom EETS poskytovateľom bude vyplácať štát výrazne nižšie provízie, než súčasnému výbercovi mýta.

Scenár roku 2023

V budúcom roku už budú môcť dopravcovia prejsť k EETS poskytovateľovi, ktorého si vyberú. Prebiehať bude aj postupné vypínanie terajšieho mýtneho systému. Súčasný výberca mýta bude službu naplno poskytovať do konca júna 2023.

Od 1. júla 2023 zanikne možnosť vydávania nových palubných jednotiek od spoločnosti SkyToll a registrovanie nových klientov. Dopravcovia, ktorí od tejto spoločnosti palubnú jednotku už majú, ju môžu naďalej využívať na odvádzanie mýta až do konca roka 2023.

Prečo sa predlžuje zmluva so SkyToll ešte o ďalší rok?

Ide o výhodné riešenie, pretože sa zabráni vzniku chaosu počas vianočných sviatkov a voľných dní na konci roka. Nie je totiž správne meniť systém zo dňa na deň. Takto dokáže štát dopravcovi garantovať, že sa bude môcť voľne rozhodnúť, cez koho bude mýto platiť a na realizáciu tohto rozhodnutia bude mať dostatok času. Určitú rolu tu hrá aj pravidlo, že OBU jednotku môže dopravca vrátiť najskôr o šesť mesiacov odo dňa, keď si ju od spoločnosti SkyToll vzal. Predĺženie fungovania súčasného výbercu mýta na slovenskom trhu je teda technickou i finančnou nevyhnutnosťou na vyrovnanie všetkých záväzkov.

Mýtna bránaZdroj: NDS
Mýtna brána

Čo bude v roku 2024?

Od 1. 1. 2024 bude poskytovať službu národného poskytovateľa mýtnych služieb na Slovensku nová spoločnosť, ktorá vzíde z verejnej súťaže. Dopravcovia budú mať na výber medzi EETS poskytovateľmi a národným poskytovateľom mýtnych služieb, ktorého aktuálne štát vyberá prostredníctvom transparentnej verejnej súťaže. Dopravca si bude vyberať na základe poskytnutých výhod od EETS poskytovateľov a samozrejme podľa toho, kde všade daný EETS poskytovateľ pôsobí.

Dopravca sa môže tešiť na to, že už od decembra vznikne alternatíva k aktuálnemu výbercovi mýta v podobe nových EETS poskytovateľov európskeho mýta. Najbližší míľnik, na ktorý sa musia autodopravcovia začať pripravovať, je 1. 7. 2023. Vtedy by mal začať proces postupného vypínania starého systému. Začne aj registrácia nových klientov, pričom však staré OBU jednotky ešte budú plne funkčné. Od tohto dátumu sa noví dopravcovia, ktorí budú chcieť využívať vymedzené úseky ciest, budú musieť registrovať u niektorého z akreditovaných EETS poskytovateľov.

EETS poskytovatelia už môžu u nás začať testovať

NDS spustila testovacie prostredie pre EETS poskytovateľov, pričom testovať svoje palubné jednotky mohli začať už od októbra tohto roka. V testovacom vývojovom prostredí si môžu overiť nastavenie a spôsob komunikácie so systémom spoplatnenia, odosielanie dát potrebných na výpočet mýta a spätné odozvy či potvrdenia. EETS poskytovatelia si teda môžu vyskúšať, či ich palubné jednotky sú kompatibilné so systémom na Slovensku. NDS spustí pre EETS poskytovateľov vstup do živej prevádzky systému výberu mýta, aplikáciu EETS, v decembri 2022. Presný dátum začiatku ostrej prevádzky konkrétneho EETS poskytovateľa závisí od stupňa a rýchlosti jeho implementácie.

Mýtna bránaZdroj: NDS
Mýtna brána

Kto z európskych poskytovateľov príde na Slovensko?

Záujem o poskytovanie služby medzinárodného výberu mýta u nás zatiaľ prejavili šiesti etablovaní poskytovatelia – taliansky Telepass, české firmy Itis Holding a Eurowag, nemeckí Toll4Europe a Tolltickets a francúzsky TotalEnergies.

Dopravcovia budú takto môcť platiť mýto prostredníctvom jednej palubnej jednotky na jednu zmluvu s jedným poskytovateľom služby v rámci všetkých krajín EÚ, ktoré pokrýva vybraný EETS poskytovateľ. Dôležitý je tiež fakt, že parametre výberu mýta sa nezmenia – sadzby aj rozsah spoplatnených ciest ostanú rovnaké.

Prečítajte si aj:

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu