Navštívili sme inovačný kampus v Budapešti.

Bosch Budapest Innovation Campus je moderné inovačné centrum spoločnosti Bosch, ktoré sa nachádza približne 200 km od Bratislavy. Otvorili ho v septembri 2022 a zameriava sa na výskum a vývoj technológií pre automobilový priemysel. V Budapešti pracuje viac ako 3500 inžinierov a technikov, ktorí na celkovej ploche 14-tisíc m2 vyvíjajú a zlepšujú autonómne funkcie vozidiel a experimentujú s novými prototypmi.

Do druhej kategórie inovácií patrí aj koncept revolučného elektrického motora, ktorý by mohol spôsobiť revolúciu elektromobilov. „Vymysleli sme novú architektúru motora,“ povedal István Szászi, CEO Bosch Group Hungary.

Nový typ motora podľa jeho slov nepotrebuje magnet ani meď, vďaka čomu bude lacnejší na výrobu, efektívnejší a šetrnejší k životnému prostrediu. Motor bude určený pre všetky typy áut a bude sa dať jednoducho škálovať podľa potreby. Vďaka tomu bude možné prispôsobiť jeho výkon podľa veľkosti auta.

Szászi bol z hľadiska prezrádzania ďalších detailov o novom motore striedmy. Niet sa čomu diviť, nová technológia je v rannej fáze vývoja a ide zatiaľ iba o prototyp. Potrvá ešte niekoľko rokov, dokedy Bosch oficiálne predstaví jeho finálnu verziu v niektorej z budúcich generácií elektromobilov. Ak teda pôjde vývoj nového motora podľa plánu a neobjavia sa neočakávané komplikácie.

Bosch vyvíja nový motor, ktorý by mohol spôsobiť revolúciu elektromobilovZdroj: TOUCHIT
Bosch vyvíja nový motor, ktorý by mohol spôsobiť revolúciu elektromobilov. Na fotke je István Szászi, CEO Bosch Group Hungary

Rozpočet na výskum a vývoj vo výške 286 miliónov eur

Bosch otvoril svoju pobočku v Budapešti v roku 2005. Mala 100 zamestnancov (Szászi bol jedným z nich) a venovala sa podpore a optimalizácii existujúcich produktov. Optimalizáciou riadiacej jednotky motora, ktorú v Budapešti zmenšili o 2 mm, sa podarilo spoločnosti ušetriť 1,8 milióna eur ročne.

V roku 2022 už mali v novom Bosch Budapest Innovation Campus rozpočet na výskum a vývoj na úrovni 286 miliónov eur, čo predstavuje 20 % medziročný nárast. Polovicu z týchto peňazí investovali do technológií autonómneho jazdenia.

Bosch Budapest Innovation CampusZdroj: Bosch
Bosch Budapest Innovation Campus

Systém automatického brzdenia, ktorý využíva iba jednu kameru

Počas našej návštevy inovačného kampusu sme si vyskúšali technológiu automatického brzdenia, ktorá využíva iba jednu kameru. Je to dôležitý fakt, nakoľko s automatickým brzdením sa v určitej forme stretnete v mnohých moderných autách. Väčšina existujúcich systémov využíva iba radar, ktorý nemusí predstavovať najlepšie riešenie.

Technológia od Boschu dokáže lepšie rozpoznať objekty a efektívnejšie vyhodnotiť situáciu. Bosch pôvodne využíval dve kamery, avšak v novej verzii dokázal znížiť ich počet na jeden kus. Pomáha to optimalizovať náklady. V kamere prebieha aj samotné spracovanie dát, takže systém nevyžaduje k svojmu fungovaniu dodatočnú výpočtovú jednotku alebo iné komponenty.

Systém automatického brzdenia dokáže zareagovať na potenciálne nebezpečenstvo, napríklad na chodca, ktorý prechádza popred stojace auto, v priebehu 0,3 sekundy. Bežný vodič by na rovnakú situáciu zareagoval v priebehu 1 až 1,5 sekundy, čo by už mohlo byť neskoro.

Bosch Budapest Innovation CampusZdroj: TOUCHIT
Bosch Budapest Innovation Campus: Testovacia dráha, na ktorej sa okrem iného testuje aj systém automatického brzdenia

Ešte lepšie autonómne parkovanie

V Bosch Budapest Innovation Campus sa takisto vyvíjajú nové generácie technológií autonómneho parkovania. Opäť ide o funkcie, s ktorými sa už môžete stretnúť v prípade prémiových moderných áut. Príkladom je Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC.

Bosch pracuje na optimalizácií týchto funkcií, aby sa znížila vzdialenosť medzi stenou a vozidlom. Cieľom je znížiť túto vzdialenosť na 3 cm.

Bosch Budapest Innovation CampusZdroj: TOUCHIT
Technológiu autonómneho parkovania ponúka aj Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC. Bosch pracuje na jej zlepšení

Zdroj: vlastné, Bosch

Prečítajte si aj:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem inteligentné hodinky, robotické vysávače, smartfóny a herné zariadenia. Sledujte ma na sociálnych sieťach @roman_fitit

Komentáre sú uzavreté