Rovnaký motor, rovnaký výkon, rovnaký pohon, podobné technológie, no úplne odlišné karosérie a pocity, ktoré zadefinujú váš výber.

Presne takto som vnímal najmenšie „emká“ z produkcie BMW, ktoré som si dokonale užil, pričom som zisťoval, či ponúkajú to, čo tvrdí výrobca, teda dobre známu frázu „vždy radosť z jazdy“. Ak ste odporcom novej „ideológie“ značky BMW, tak si zalejte ukľudňujúci čaj a pokračujte v čítaní alebo otvorte nejaký inzertný portál a si pozrite ponuky na predošlú generáciu (jednotky), lebo 6-valec sa nekoná a ani zadkom to už nezavrtí :).

BMW M135i xDrive

BMW M135i xDrive

Spoločné črty

BMW M235i vychádza z jednotky, resp. všetky dvojky vychádzajú z jednotky, ktorá je na svete už dlho a jej najnovšia generácia prešla kompletnou prestavbou, od konštrukcie karosérie až po interiér, pričom všetko korešponduje s aktuálnym dizajnovým jazykom značky. Ak je BMW už roky „vaša značka“, tak vás nová ideológia najmä menších modelov môže sra…, teda hnevať, no s tým nič neurobíme, lebo BMW to robí pre všetkých, teda aj tých, ktorí sú nováčikmi a kopance na lahodne pretáčavý zadok by im mohli spôsobiť nevoľnosť. Skrátka, nová doba si žiada nové riešenia + kompromisy a tieto dve rakety sú ich nepriestrelným dôkazom.

Z pohľadu dizajnu ide o veľmi podarenú prácu šikovných hlavičiek z Mníchova, ktoré si dali záležať na každom detaile. Prednú časť oboch modelov definujú spojené ľadvinky novej generácie, teda predná maska s aktívnymi lamelami, ktoré manažujú prívod vzduchu do motora. Jednotka má masku trošku užšiu s chrómovými doplnkami, pričom dvojka má masku viac natiahnutú a bez chrómu, čo pôsobí ešte športovejším dojmom. Môže zato aj fakt, že testovaná dvojka je v mojej obľúbenej farebnej kombinácii biela/čierna, zatiaľ čo jednotka bola streknutá prenikavou modrou metalízou.

BMW M235i xDrive

BMW M235i xDrive

Všetky modely BMW s prívlastkom „M“ majú krásne dynamický a prepracovaný dizajn nárazníkov a rovnako to platí aj v tomto prípade. Veľa ospevovať nebudem, lebo posúdenie nechám aj na vás, no určite si všimnite tú členitosť a agresivitu, pričom každý jeden z otvorov v prednom nárazníku má svoj význam kvôli aerodynamike, ako aj prívodu vzduchu k špičkovým brzdám. Pohľad na spodnú polovicu zadnej časti oboch modelov je rovnako príťažlivý, akurát jednotka má klasické kruhové koncovky výfukového systému, zatiaľ čo dvojka má okrasné rámy, čo vyzerá trošku lepšie.

Spoločnou črtou sú aj výborné adaptívne LED svetlomety, ktoré majú tradičný svetelný podpis a brilantnú svietivosť/dosah s pomerne presným tieňovaním. Zadné LED svetlá nadväzujú na väčších súrodencov – najmä tým „pulzom“ na vonkajšej strane. Koncové svetlá oboch modelov sú pre laika identické, no jednotku od dvojky okrem karosérie rozpoznáte aj podľa toho (najmä v noci), že dvojka má natiahnutejšie zadné svetlá.

BMW M135i xDrive

BMW M135i xDrive

Podobné odlišnosti  

Oxymoron? Možno, no nie až taký tvrdý :). Interiér oboch modelov je veľmi podobný, takmer identický, najmä čo sa prednej časti týka, čiže môžete očakávať výborný posed, slušný výhľad z kabíny a všetky ovládacie prvky orientované na šoféra. Vaše ruky si obľúbia športový kožený volant s hrubším vencom a vaše zmysly si prídu na svoje pri pohľade na precízne spracovaný interiér a kvalitné materiály. Za tú cenu, bodaj by nie… V tomto smere však treba zapojiť fantáziu, lebo možností skladby interiéru a vzhľadu materiálov je viacero.

Všetky však môžete skrášliť ambientným podsvietením. Osobne by som si prial menej klavírneho laku, lebo na ňom vidieť každé zrnko prachu. Ako som spomenul, posed je v oboch prípadoch veľmi slušný, no trošku viac bodov by som pripísal dvojke, v ktorej som sa cítil viac pri zemi a celkovo mi ten posed/interiér „voňal“ trošku viac.

Z môjho subjektívneho pohľadu sú problémom iba sedadlá, ktoré sú síce špičkové a krásne držia celé telo v akýchkoľvek podmienkach, no majú integrovanú hlavovú opierku, ktorá nie je úplne kompatibilná s nadpriemernou výškou vodiča (cca. 2 metre). Dá sa na to zvyknúť, ale príjemné to určite nie je. Dvojka ponúkla kožené poťahy sedadiel, zatiaľ čo jednotka disponovala alcantarov v kombinácii s látkou.

Obe verzie disponujú rovnakou palubnou doskou a stredovým panelom s prehľadným ovládaním 2-zónovej klimatizácie, nad ktorým sa vyníma pekne zakomponovaný dotykový displej informačno-multimediálneho systému. Opakovať výhody tohoto systému nebudem, len dodám, že je stále rovnako prehľadný a ponúka extra veľa možností a cenných informácií.

BMW M135i xDrive

BMW M135i xDrive

Avšak, na ovládanie prepracovaného systému nepoužívam dotykový displej, ale kruhový ovládač v stredovej konzole s dotykovou plochou, ktorý mi vyhovuje podstatne viac. Je intuitívny a po čase nebude ovládanie systému počas jazdy vyžadovať toľko pozornosti ako klikanie na displej. Dôležitým strediskom údajov je digitálny prístrojový panel s peknou grafikou, ale slabou možnosťou konfigurácie zobrazenia. Palubný počítač však ukáže všetko dôležité a podstatné, pričom sa môžete spoľahnúť aj na prehľadný head-up displej.

Šoférov lakeť sa poteší stredovej opierke (je úzka, takže spolujazdec má smolu), ktorou sa dostávame do druhého radu. Obe verzie sú 5 miestne, no posadiť sem 3 dospelých jedincov by bola veľká výzva. Miesta je tu tak akurát pre dve dospelé osoby alebo tri deti (nie detské sedačky). Ani v jednom z týchto áut si sám za seba nesadnem, no prirodzene je o niečo viac miesta v dvojke, hlavne v oblasti kolien. Ako rozhodujúci faktor by som to však nebral, lebo brutálny rozdiel to nie je. Väčšie rozdiely prichádzajú až s pohľadom do batožinového priestoru, ktorý je pre oba modely skrz odlišnej karosérie úplne špecifický.

M135i ponúka klasický/plnohodnotný vstup do kufra s objemom 380 litrov a po zložení operadiel v druhom rade (optimálne delenie 40:20:40) je to až 1200 litrov. M235i má síce väčší kufor, ale podstatne horší vstupný otvor, ktorý vychádza zo sedanu, čo ma celkom prekvapilo, lebo ak by sa spolu s plechom kufra otváralo aj zadné okno (liftback), tak to by bola iná hitparáda. Nie je tomu tak, takže z pohľadu praktickosti mi viac sedí jednotka, no celkový základný objem má väčší dvojka – 430 litrov. Popravde, ak si kúpite ktorýkoľvek z týchto modelov, tak objem kufra asi nebude prioritou, či?

Hatchback alebo Gran Coupé?

Obe karosárske verzie si nájdu svojich prívržencov, ako aj odporcov, no mňa to viac ťahá k verzii M235i Gran Coupé, nakoľko pôsobí mohutnejšie, elegantnejšie a má bezrámové okná, čo je extra štýlové :). V neposlednom rade treba spomenúť, že verzia M235i by mala mať o trošilinku tuhšiu karosériu. Jednotka je klasikou, ktorá síce vyzerá vo verzii M135i perfektne, má ambiciózny postoj, praktickejší vstup do kufra, no oproti dvojke je nudnejšia. Zaujímavosťou je aj to, že jednotka je oproti dvojke v totožnej verzii ľahšia iba o 45 kg.

BMW M235i xDrive

BMW M235i xDrive

Ešte pred najzábavnejšou časťou nechám dôležitý priestor technológiám, ktorých majú obe verzie toľko, čo vám bude peňaženka ráčiť 🙂

Samozrejme, testované verzie sú vybavené čo najlepšie, aby urobili dojem, no stále neponúkajú všetky dostupné možnosti, ktoré nájdete v príplatkovom letáčiku. Pravdou ale je, že keď sa uskromníte a vyberiete len to najdôležitejšie, tak môžete výrazne ušetriť. Základom testovaných modelov je aktívne sledovanie okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, monitorovanie diania za vozidlom počas cúvania, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie pozornosti šoféra, špičkový adaptívny tempomat, monitorovanie jazdných pruhov, aktívne vedenie vozidla v jazdnom pruhu + vedenie vozidla v dopravnej zápche, pokročilý parkovací asistent (PDC senzory + kamera s výborným rozlíšením), systém automatického volania na SOS linku v prípade nehody (aj manuálne) a pod. Nič podstatné nechýba a cením aj to, že sa dá veľmi jednoducho konfigurovať funkčnosť a citlivosť jednotlivých asistenčných systémov, prípade ich môžete deaktivovať a prevziať 100% zodpovednosť.

BMW M235i xDrive

BMW M235i xDrive

Asistenti sú skvelí a dôležití, ale občas nám lezú na nervy, lebo trhajú volant z ruky, však? Teraz sa pozrieme na to, čo oceníte vždy a počas každej jazdy. Áno, sú to multimédiá a komfortné prvky ako napr. podpora Apple CarPlay (bezdrôtovo), výborný audio systém Harman/Kardon, natívna navigácia alebo aktívne pripojenie vozidla na internet, vďaka čomu si môžete pozrieť v systéme prehľad správ, počasie, prípadne využiť informácie o doprave. Samozrejmosťou je plná konektivita, vrátane USB vstupov, Bluetooth pripojenia + možnosti bezdrôtového nabíjania smartfónu.

Ak patríte medzi ťažkých prívržencov všetkých technológií, tak vás poteší možnosť využívať mobilnú aplikáciu BMW Connected, vďaka ktorej sa do systému vozidla prenesú údaje o schôdzkach z kalendára, plánovaných cestách a pod., pričom získate aj podrobný prehľad o vašom aute – odkiaľkoľvek. V aplikácii vidíte stav vozidla, nádrže, či je zatvorené/otvorené, kde sa nachádza a pod. Veľmi praktické a užitočné funkcie, ktoré sa každou aktualizáciou vylepšujú.

BMW M135i xDrive

BMW M135i xDrive

Ak má BMW v názve modelu písmeno „M“, tak si môžete byť istí, že to bude jazda s veľkým „J“ 

A to aj je, lenže taká sterilnejšia… vysvetlím neskôr. Ak vaše srdce túži po niečom, čo ho kvalitne rozbúcha a chcete dostávať pravidelnú dávku instantného adrenalínu, tak ste na správnom mieste. Presne toto vám na skvelom adaptívnom podvozku servíruje BMW M135i a M235i (2-litrový benzín – 4-valec – TwinPower Turbo), nakoľko obe verzie ponúkajú 306 koní + 450 Nm, pričom je tento výkon prostredníctvom 8 stupňovej športovej automatickej prevodovky posielaný na všetky 4 kolesá. Prerozdelenie sily na jednotlivé kolesá má na starosti xDrive.

Skvelé, no ešte nehíkajte, lebo xDrive posiela viac výkonu na predok, resp. ho prerozdeľuje tak, že vôbec nedochádza k pretáčavosti, ale k čistej neutralite alebo možno až k sterilite jazdy. Extra výkon oboch verzií sa dá veľmi precízne dávkovať, čo ma skutočne bavilo. Odozva na akcelerátor je výborná, prevodovka motor zbytočne nepodtáča a kedykoľvek dáte pedál na podlahu, tak v okamžiku podradí aj o tri stupne dole a vystrelíte vpred. Okrem toho vám tento motor v spojení s upraveným výfukovým potrubím ponúkne veľmi príjemnú zvukovú kulisu.

BMW M235i xDrive

BMW M235i xDrive

Rovnako precízne a extra presné je M Sport riadenie, ktoré v spolupráci s adaptívnym podvozkom ponúka lahodný kontakt s vozovkou, čo je vysoko návykové! Ako celok fungujú najmenšie M-ká takmer dokonale, ponúkajú konzistentný ťah od relatívne nízkych otáčok a pružnosť v akýchkoľvek podmienkach – kopec, rovina, dolina, to je jedno, keď zatlačíš pedál na podlahu, tak okamžite letíš, a to je proste skvelé, priatelia (zimomriavky mi prebehli, lebo tie jazdy boli parádne)! Perfektne je nastavený aj podvozok, ktorý v bežnom režime (Comfort/EcoPro) zvláda filtrovať nerovnosti tak, aby to bolo viac príjemné ako nepríjemné, no v režime Sport/+ je tvrdý ako aktuálny lockdown a auto drží akoby bolo na ceste prilepené. Veľa odpustí, čo je výhoda a nevýhoda zároveň, lebo neustále láka skúšať limity, čo nie je v bežnej prevádzke úplne vhodné.

„4-valcový benzínový motor BMW M TwinPower Turbo v BMW M135i a M235i je mimoriadne výkonný vďaka novým piestom, väčšiemu turbodúchadlu, optimalizovanému vedeniu nasávaného vzduchu, výkonnému chladeniu a M výfukovému systému s klapkovou reguláciou.“

BMW M235i xDrive

BMW M235i xDrive

Samostatnou kapitolou je xDrive, ktorý dokonale spolupracuje s ostatnou mechanikou a elektronikou, pričom prerozdeľuje výkon na jednotlivé kolesá tak, aby za žiadnych okolností nedochádzalo k pretáčavosti ani k nedotáčavosti. Mohol by som napísať, že ide o excelentné jazdné vlastnosti, lebo presnosť riadenia + podvozok + xDrive vás dokonale drží v stope, po ktorej ste sa vybrali, pričom ju prejdete s chirurgickou presnosťou, no vo výsledku by ste chceli viac zábavy. Minimálne mne to chýbalo.

Je to tak sterilné a neutrálne, až to je divné… Lebo ak by sa jemne odliepal zadok, tak by to bolo podstatne zábavnejšie vozenie. No.., čo dodať, obe sú jedované, živé a krásne, ale tá striktne dokonalá stopa vo mne občas vyvolávala zvláštne pocity. Ale to je subjektívne, nakoľko som vyrastal s bavorskými zadokolkamy, takže sa určite treba previesť a vyskúšať na vlastnej koži.

Veľa výkonu, dostatok zábavy, ale ak trošku pribrzdíte, tak vás poteší aj spotreba, ktorá sa počas predpisovej a neagresívnej jazdy dokáže ustáliť na hodnote +/- 8,2 l/100km, čo je veľmi príjemné číslo na 306 koňový generátor radosti. Častejšie sa však pohybuje spotreba okolo čísla 10, najmä ak jazdíte veľa po meste. Počas radostných chvíľ a instantných úsmevov na kľukatých okreskách môžete s kľudom počítať so spotrebou nad 12 litrov.

Rozstrel, na ktorý úpenlivo čakáte

BMW M135i alebo BMW 235i? Ak sa na to pozriem čisto objektívne, tak zážitkov a emócií z jazdy vám ponúknu obe verzie rovnakú porciu. 306 koní, 450 Nm, skvelá prevodovka + podvozok a pohon všetkých kolies vám zaručí presnú stopu za takmer akýchkoľvek okolností. To je síce vyhovujúce, ale po čase vám môže chýbať „funfactor“, ktorý tento xDrive neponúka, lebo zadok nepustí, skôr predok ujde. Ak vám to nerobí vrásky na tváričke, tak pred sebou máte pomyselný obraz dvoch špičkových a výkonných mašín, s ktorými budete nie len štýloví, ale aj veľmi rýchli.

BMW M135i xDrive

BMW M135i xDrive

Osobne mi viac imponuje BMW M235i Gran Coupé, lebo ponúka o „30%“ viac štýlu a pocit o triedu lepšieho auta, za ktorým sa obzrie veľa očí. Ide o ťažko nadčasový dizajn, zatiaľ čo verzia M135i zostarne skôr. Jednotka zas ponúka praktickejší kufor, ale ten v tejto kategórii nehrá až takú dôležitú rolu, lebo majiteľ sa chce zabaviť a nie počítať, či sa mu do kufra zmestí detská posteľ z Ikei. Treba však počítať s tým, že štýlové Gran Coupé vás bude stáť o minimálne 5000 eur viac. A ktorá verzia sa viac pozdáva vám? 

BMW M 135i xDrive

  • 0-100kmh/h: 4,8 sekundy
  • rýchlosť: 250 km/h
  • Výkon: 225 kW (306 ps) / 450 Nm
  • Pohon: všetkých kolies xDrive
  • Pohotovostná hmotnosť: 1600 kg
  • Rázvor kolies: 2670 mm
  • Rozmery: š –1799 mm / v – 1434 mm / d – 4319 mm
  • Batožinový priestor: 380 / 1200 litrov
  • Objem palivovej nádrže: 50 litrov

BMW M 235i xDrive

  • 0-100kmh/h: 4,8 sekundy
  • rýchlosť: 250 km/h
  • Výkon: 225 kW (306 ps) / 450 Nm
  • Pohon: všetkých kolies – xDrive
  • Pohotovostná hmotnosť: 1645 kg
  • Rázvor kolies: 2670 mm
  • Rozmery: š –1800 mm / v – 1420 mm / d – 4526 mm
  • Batožinový priestor: 430 litrov
  • Objem palivovej nádrže: 50 litrov

Automobily do testu zapožičala spoločnosť: BMW Slovensko

Cena: BMW M135i xDrive – od 45 400 eur / BMW M235i xDrive – od 50 450 eur

Fotogaléria

Prečítajte si aj:

BMW X5 45e : Talentované, ale ťažšie dosiahnuteľné

Nechajte nám správu