Pre BMW je veľmi dôležitý vodík a reálnym dôkazom je spustenie výroby nového modelu BMW iX5 Hydrogen.

Malosériová výroba

Výroba malej série vozidla na vodíkový pohon sa rozbieha v pilotnom závode v mníchovskom Výskumnom a inovačnom centre (FIZ). Vozidlo Sports Activity Vehicle (SAV) s technológiou vodíkových palivových článkov už ukončilo program testovania a od jari 2023 sa bude vo vybraných regiónoch používať na predstavenie lokálnej bezuhlíkovej mobility.

Výroba nového BMW iX5
Výroba nového BMW iX5

Vodík bude bežne dostupná alternatíva

V BMW sú si istí, že význam vodíka pre individuálnu mobilitu bude výrazne narastať. Ideálna je kombinácia systémov elektrického pohonu z batérií a palivových článkov. Palivové články nepotrebujú žiadne rizikové suroviny ako kobalt, lítium alebo nikel, takže investíciou do tohto typu pohonného systému sa posilňuje aj geopolitická stabilita spoločnosti. Testovacia flotila modelov BMW iX5 Hydrogen tak umožní získať reálne poznatky o tomto vozidle a v momente, keď sa vodíkový ekosystém skutočne rozšíri, BMW dokáže ponúknuť široký sortiment produktov.

Charakteristický modul pre BMW iX5
Charakteristický modul pre BMW iX5

Inovačné centrum v Mníchove

Malá séria modelu BMW iX5 Hydrogen sa vyrába v pilotnom závode spoločnosti BMW Group nachádzajúcom sa v jej Výskumnom a inovačnom centre priamo v Mníchove. Je to ikonický závod, ktorý je centrom vývoja a to napriek tomu, že jeho plošné rozširovanie je prakticky nemožné. V oddeleniach karosárne, montáže, modelárstva, v konštrukcii koncepčných vozidiel a v aditívnej výrobe tu pracuje okolo 900 ľudí. Ich úlohou je zabezpečiť, aby boli produkt aj výrobný proces pripravené na sériovú výrobu.

Pohonný mechanizmus vodíkového BMW iX5
Pohonný mechanizmus s vodíkovými nádržami pre BMW iX5

Závod spoločnosti BMW Group Spartanburg v USA dodáva základné vozidlá pre vodíkový model, ktorý stojí na platforme BMW X5. V karosárni pilotného závodu dostanú novú podlahovú skupinu, ktorá umožňuje umiestniť dve vodíkové nádrže a to do stredového tunela a pod zadné sedadlá. Špeciálne pre tento model vyvinuté elektrické systémy s napätím 12 V a 400 V, vysokovýkonná batéria, elektromotor a palivový článok – všetky tieto časti sa montujú spolu s ostatnými štandardne zabudovanými komponentmi.

Montáž BMW iX5 Hydrogen
Montáž BMW iX5 Hydrogen

Dedičstvo z elektrických vozidiel

Elektrický motor umiestnený v oblasti zadnej nápravy spolu s vysokovýkonnou batériou je produktom súčasnej piatej generácie technológie BMW eDrive, ktorá sa používa aj v plne elektrických a plug-in hybridných autách. Systémy palivových článkov umiestnené pod kapotou modelu BMW iX5 Hydrogen sa od augusta tohto roku vyrábajú vo vlastnom centre automobilky BMW pre vodík v Garchingu severne od Mníchova.

Aj 3D tlač pri výrobe

Viaceré komponenty sa vyrábajú pomocou 3D tlače, pričom zariadenia pre takúto tlač sú súčasťou pilotného závodu. Každé vyrobené vozidlo sa podrobuje komplexnej prevádzkovej kontrole v testovacom centre spoločnosti BMW Group v Aschheime.

Inštalácia BMW iX5 Hydrogen
Inštalácia vodíkových nádrží BMW iX5 Hydrogen

BMW iX5 Hydrogen spája výhody lokálne bezemisného pohonu s každodennou využiteľnosťou a so schopnosťami jazdy na dlhé vzdialenosti. Vďaka tomu je technológia vodíkových palivových článkov atraktívnou doplnkovou alternatívou k plne elektrickému pohonu na batérie. Auto je zaujímavé najmä pre ľudí, ktorí uprednostňujú krátke zastávky na čerpanie paliva a dlhé dojazdy.

Zdroje: BMW

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu