Drvivá väčšina automobiliek pôsobiacich na európskom a teda aj  na slovenskom trhu hľadí do tohto roku s obavami a pripúšťa problémy kvôli pokutám za prekročenie emisných limitov. Buď budú nútiť zákazníkov kupovať elektromobily alebo obmedzovať ponuku áut s vysokými emisiami.

Prípadne je tu tretia cesta,  ktorou sú nevyhnutné pokuty, čo sa pretaví do zdražovania automobilov.  Cieľ EÚ je jasný – radikálne znížiť emisie pri nových automobiloch. Celkovo tak na pokutách ide o astronomické sumy. Podľa AP Consulting 30 najväčších automobilových značiek zaplatí v roku 2021, kedy začnú nové regule, až 14,65 miliárd eur.

Toto sa ale netýka automobiliek, ktoré vsadili predovšetkým na hybridné vozidlá. Príkladom je Toyota, ktorej síce tiež hrozí pokuta okolo 18 miliónov eur, ale je to len zlomok z celkového prevádzkového zisku. Automobilke Volkswagen alebo Fiat-Chrysler či Ford však hrozia miliardové pokuty. A pre niektoré automobilky to môžu byť pokuty likvidačné.

Aj rok 2020 bude pre Toyotu rokom hybridov, pritom neplánuje na náš trh uviesť žiadny čisto elektrický automobil. Dôvodom je stále nedokonalá infraštruktúra pre nabíjanie elektrických automobilov, čo predstavuje výrazné obmedzenie pre ich majiteľov.

Aby sa automobilky celkovo vyhli hroziacim pokutám, už v tomto roku by mali predať v Európe aspoň 2,5 milióna elektrifikovaných áut. To je neuveriteľný medziročný nárast o 1280 %, ktorý nie je reálny ani z hľadiska produkčných kapacít. A už vôbec nie z predajného potenciálu.

Hybridy sú tak ideálnym typov vozidiel, ktoré majú majiteľovi dokonalo slúžiť a pritom sú to autá s nízkym dopadom na životné prostredie. Takéto autá vyvíja Toyota už viac ako dvadsať rokov a vďaka tomu jej limity EÚ nevadia. Limity roku 2025 dokážu v Toyote paradoxne splniť aj so súčasným modelovým radom.

Toyota RAV4 plug-in-hybrid

Toyota RAV4 plug-in-hybrid, Zdroj: Toyota

Cieľ znížiť prísnu úroveň CO2 si dali sami

Toyota pred rokmi stavila na stratégiu primárneho presahovania hybridov a kompletného vyradenia naftových motorov z ponuky väčšiny modelov. Túto stávku automobilka vyhrala. Aféra s podvodmi na naftových motoroch, klimatické zmeny a z nich vyplývajúce rozhodnutia Európskej únie donútiť automobilky znižovať emisie CO2 – to všetko sú udalosti, ktoré dali Toyote v EÚ proti ostatným obrovskú výhodu. Zatiaľ čo iné automobilky museli počas posledných rokov prudko meniť stratégie a investovať miliardy do elektromobility, Toyota nemusí nič meniť, sama si totiž už v roku 2009 dala záväzok znížiť v rokoch 2010 až 2050 priemerné emisie CO2 o neuveriteľných 90 %.

V roku 2018 bol priemer CO2 na jedno predané auto Toyota (vrátane prémiovej značky Lexus) 99,9 g CO2/km. Požadovaných 95 g od roku 2020 do roku 2025 zvládne a to bez toho, aby musela uviesť na európsky trh čo len jeden čistý elektromobil. 

Toyota RAV4 plug-in-hybrid

Toyota RAV4 plug-in-hybrid, Zdroj: Toyota

Toyota na Slovensku

Toyota žne úspechy nielen s hybridnými modelmi po celej Európe. A tak je tomu aj na našom trhu.

V roku 2019 dosiahla Toyota  trhový podiel 5,1% a pokračuje tak v každoročnom raste značky, ktorý začal v roku 2015. V porovnaní s rokom 2015 sú predaje Toyoty viac ako dvojnásobné. (2 579 v roku 2015 vs. 5 624 vs. v roku 2019).

Z pohľadu poradia značiek to predstavuje posun zo 14 pozície z roku 2015 na pozíciu č. 7 v roku 2019.

Značka rástla aj z pohľadu dostupnosti k zákazníkom. Svoju predajnú a servisnú sieť rozšírila o dvoch nových autorizovaných partnerov – spoločnosť A.A.S s.r.o. v Prievidzi a vznikol nový v poradí tretí autorizovaný partner v Bratislave,  spoločnosť Todos s.r.o.  V príprave je otvorenie ďalších predajných a servisných miest v mestách Dunajská Streda a v Košiciach.

V januári 2020 Toyota dosiahla s počtom predaných vozidiel  478 dosiahla  6,57 % trhového podielu a umiestnila sa na 4. priečke. Značka Toyota má ambíciu na Slovensku predať v roku 2020 viac ako 6 500 vozidiel a dostať sa do prvej päťky v poradí značiek na Slovensku.

„Očakávame že v roku 2020 dôjde k preskupeniu poradia značiek v jednotlivých segmentoch, výraznému obmedzeniu ponuky motorov či dokonca modelov.

Reálnym riešením pre väčšinu zákazníkov je v súčasnej dobe hybridná technológia, v ktorej je značka Toyota jednoznačným lídrom a má s ňou reálne najviac skúseností. Značka Toyota vsadila na hybridnú kartu už pred viac ako dvadsiatimi rokmi a teraz sa ukazuje že to bola správna voľba. Už štvrtá generácia hybridných vozidiel má účinnosť až 80% jazdy v meste na elektrický pohon a to všetko bez nutnosti nabíjania či akéhokoľvek obmedzovania.

Značka Toyota je preto na všetky očakávané zmeny veľmi dobre pripravená a už teraz dosahuje priemerné emisie CO2 na úrovni 99 g bez nutnosti meniť obchodnú stratégiu či obmedzovať ponuku. Naopak v roku 2020 uvedieme ďalšie hybridné vozidlá ako novú Toyotu Yaris, RAV4 Plug-in hybrid či veľké SUV Toyotu Highlinder s výhradne benzínovým motorom.

Dôležitou udalosťou v roku 2020  bude uvedenie novej značky Toyota Professional pod ktorou budeme zastrešovať všetky aktivity spojené s úžitkovými vozidlami značky Toyota“. povedal Milan Kočka, Country General Manager spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Nechajte nám správu