Počas extra rýchleho vzostupu elektromobilov a ich klonov v podobe plug-in-hybridov a hybridov sa zabúda na alternatívne palivá, ktoré by mohli viacerým používateľom vyhovovať (možno) ešte viac.

Samozrejme, iba takým, ktorým ide o čo najčistejšiu a najekologickejšiu formu prepravy osobným automobilom so spaľovacím motorom, bez výrazných obmedzení. Jednou z ciest, ktoré vedú týmto smerom je alternatíva v podobe CNG, ktorú sme overili v praxi. V redakčnom teste sme sa zamerali na SEAT Arona TGI vo výbave FR. Označenie TGI znamená iba jedno, že ide o CNG hybrid, teda kombináciu palív benzín + CNG, pričom druhé spomenuté palivo je využívané 99% času prevádzky vozidla. Benzínová nádrž je „poistka“ a mazivo, ktoré občas „ubabre“ motor zvnútra, aby nezostal suchý a vydržal čo najdlhšie.

„Prečo prirovnávame CNG k elektromobilom? Lebo toto alternatívne palivo – Compressed Natural Gas, čiže stlačený zemný plyn je možné vyrábať aj z obnoviteľných zdrojov. Okrem toho ide o najčistejšiu formu spaľovania, pri ktorom nevznikajú žiadne pevné častice. Výrobca automobilu tvrdí, že Arona 1.0 TGI vyprodukuje až o 25% menej emisií CO2 ako obdobný model s motorom 1.0 TSI. Veríme, že toto vysvetlenie je dostačujúce 🙂

SEAT Arona TGI FR je klasikou s jednolitrovým 3-valcom, ktorý má veľmi podobný prejav ako klasické TSI verzie, akurát je výkonovo uškrtený, čo občas cítiť. Nalejme si však čistého vína – toto auto si nebude kupovať žiadny vodič s neukojenými pudmi pretekára, ale pokojný a neuponáhľaný jedinec. Aronu ako takú dobre poznáme, nakoľko sme ju už v redakčnom teste mali. Je to moderný mestský cross-over, ktorý zaujme podareným dizajnom, zvýšenou karosériou a príjemnými jazdnými vlastnosťami. Zjednodušene ide o nafúknutú Ibizu, ktorá ponúkne prijateľný priestor aj pre 3 až 4 člennú rodinu s malými deťmi. V interiéri, ktorému vládnu prevažne plasty vás nič neurazí, ale ani neprekvapí – je to známe a hlavne funkčné spracovanie s ovládacími prvkami na svojom mieste, čo je výhoda koncernových áut.

Vo všeobecnosti teda nejde oproti klasickej benzínovej verzii (TSI) o extra zmeny – odlišnosťou je iba spaľovanie CNG, znížený výkon a absencia automatickej DSG prevodovky, ktorú si neviete ani priplatiť. Aby sme nezabudli – klasická Arona ponúka 400 Litrový batožinový priestor, čo je slušná hodnota, no CNG verzia ho má iba 282 litrový – kvôli 13,8kg nádrži umiestnenej v medzipodlahe. Základ priestoru je zachovaný, akurát chýba priestor pod podlahou. Okrem toho má TGI verzia o približne 150 kg viac.

Aronu TGI poháňa 1-litrový 3-valec (dopovaný turbom) s výkonom 66 kW (90ps) a max. krútiacim momentom 160 Nm. Všetok výkon je prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky posielaný na predné kolesá. Koncernový manuál je už klasicky dobre fungujúci, no zvyknúť si budete musieť na trošku nižší výkon motora (zrýchlenie 0-100 km/h: 13,2 sekundy, max. rýchlosť: 172 km/h). Popravde, ak motor „posielate“ cez 3000+ otáčok, tak je relatívne živí, ale to potom nemá zmysel CNG, lebo extra rýchlo stúpa spotreba, čo nie je cieľ. Cieľom by mala byť pokojná jazda v okolí 2000 otáčok, čoho výsledkom bude aj prijateľná spotreba, ktorá bude v dlhodobom horizonte dávať zmysel. Ako sme už spomínali, Arona má v zadnej časti 13,8 kg nádrž na CNG + 9 litrovú nádrž na benzín. Táto kombinácia by mala ponúknuť dojazd na úrovni približne 400 km, čo je fajn.

Realita sa však odvíja od toho, akým spôsobom a kde budete jazdiť. S Aronou sa môžete vydať brázdiť aj diaľnice, ako my, ale komfortnejšie sa cíti na okresných cestách a v meste. Dlhodobá priemerná spotreba sa pohybovala v okolí 5,5kg/100km. Počas nášho testu to bolo často aj menej, teda pod 5kg/100km (okresné cesty + mesto). Vo výsledku to znamená, že na plnú CNG nádrž dokážete prejsť okolo 270+ kilometrov. Ak budete mať primárne ľahkú nohu, tak to bude aj 300 kilometrov. K tomu ešte pripočítajme benzínový dojazd okolo 120 až 140 km a výsledok je jasný – za optimálnych podmienok by sme mali prejsť 400+ km, čo nie je zlé.

Ak sa zameriame výhradne na CNG, tak palivo na 100 km vás aktuálne bude stáť +/- 5,24 Eura. To je fajn, ale aby ste reálne oproti konvenčnej TSI verzii ušetrili, tak musíte najazdiť veľa kilometrov – čím viac jazdíte, tým viac vám bude dávať TGI verzia zmysel. Ako štartovacia je prevažne používaná benzínová nádrž a následne vás systém plne automaticky a veľmi rýchlo prepne na CNG – informuje o tom zelená kontrolka v rámci analógového prístrojového panela. Arona TGI neukazuje teplotu chladiacej kvapaliny, ale namiesto toho vidíte stav CNG nádrže (vľavo) a stav benzínovej nádrže (vpravo). Ešte dodajme, že auto beží v 99% na CNG, benzín je rezervou, vďaka ktorej môžete CNG palivo minúť do „poslednej kvapky“.

Oplatí sa to vôbec? Určitej skupine ľudí určite áno a dokonca aj firmám, ktoré vykonávajú kuriérsku činnosť a pod. Najväčšou nevýhodou je, že na Slovensku máme veľmi málo CNG čerpacích staníc. Aktuálne je to 13 staníc + jedna sa bude onedlho otvárať na východnom Slovensku. Dlhšie trasy treba trošku plánovať, ale vďaka benzínovej rezerve sa do úzkych nedostanete. Ak máte v okolí bydliska/firmy CNG stanicu a jazdíte prevažne v danom okrese a pod., tak to je úplne bezproblémové. Čo hovoria čísla? Podľa SPP kalkulačky to vychádza takto: Ak porovnáme rovnaké vozidlá, napr. Arona 1.0 TSI a Arona 1.0 TGI s ročným nájazdom 18 000 kilometrov, po dobu 6 rokov, tak ročne ušetríte 410,13 Eura a za 6 rokov to bude až 2460,78 Eura – v prospech CNG. Vypočítané s priemernou spotrebou: 5,5kg/100km CNG a 6,5l/100km benzín (aktuálne ceny paliva so stúpajúcim trendom).

V celkovom meradle to je o niečo lacnejšie „vozenie“, ale treba počítať s tým, že s CNG súvisia aj pravidelné prehliadky nádrže (raz za 4 roky), letargickejšia jazda, trošku vyššia obstarávacia cena a pod. Treba si to dobre premyslieť a rozmýšľať v dlhodobom horizonte: ak jazdíte napr. 80% v Bratislave alebo Košiciach a nepotrebujete extra výkon, tak budete spokojní. Čím dlhšie ho budete mať a čím viac kilometrov najazdíte, tým viac ušetríte. Predpokladáme, že na túto verziu sa budú s „úsmevom“ pozerať iba ľudia, ktorí chcú čo najmenej znečisťovať životné prostredie.

„Celé Slovensko s CNG Aronou prejdete, ale trasu si musíte podrobnejšie naplánovať – najmä ak idete južnou stranou. To je v celku zaujímavé, nakoľko s južnou stranou majú „problémy“ aj elektromobily.“

Na záver treba spomenúť aj to, že TGI verzia vo výbave FR nie je ochudobnená o žiadne prvky výbavy. V testovanom aute boli všetky potrebné asistenčné systémy, ako napr. Front Assist (sledovanie okolia pred vozidlom s autonómnym brzdením v prípade núdze), monitorovanie okolia za vozidlom počas cúvania, sledovanie mŕtvych uhlov, sledovanie pozornosti vodiča, ako aj parkovací asistent s PDC senzormi v okolí celého auta. V tejto výbave dokáže Arona aj samostatne zaparkovať – parkovací asistent. Okrem toho sa nám páči aj podrobný prehľad o spotrebe vozidla a informácia o kvalite CNG paliva, ktoré ste natankovali. Z komfortných prvkov nechýba 2-zónová klimatizácia + vyhrievané predné sedadlá a multimédiá zastupuje to najlepšie: Full-Link, teda podpora aplikácií Apple Car Play a Android Auto.

Základné výhody CNG:

  • Obrovské zásoby zemného plynu
  • Najčistejšia forma spaľovania, pri ktorej nevznikajú žiadne pevné častice
  • Stlačený zemný plyn je možné vyrábať aj z obnoviteľných zdrojov
  • Z dlhodobého hľadiska šetrenie nákladov na palivo
  • Ceny CNG nie sú závislé od cien palív vyrábaných z ropy (benzín, diesel, LPG). Zemný plyn výrazne menej podlieha cenovým výkyvom
  • Povolený vstup do podzemných parkovísk/garáží: LPG je ťažšie ako vzduch a môže sa hromadiť nad podlahou parkoviska, čo predstavuje riziko, pričom je aj výbušné. CNG je ľahšie ako vzduch a stúpa nahor, tým pádom sa odvetrá. Okrem toho je zemný plyn horľavý nie výbušný

Základné nevýhody CNG

  • O niečo vyššia obstarávacia cena vozidiel so spaľovaním CNG
  • Riedka infraštruktúra CNG čerpacích staníc: iba 13 na celom Slovensku (+ 1 onedlho)
  • Pravidelné prehliadky nádrže (každé 4 roky) = náklady navyše

Automobil do testu zapožičala spoločnosť: SEAT Slovensko

Cena modelu Arona TGI FR: od 19 980 Eur

Prečítajte si aj:

Seat Arona 1.0 TSI Excellence – malá, ale vrtká mestská myška

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Nechajte nám správu